Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kan tipse om lettvektsbarduner?


pcv1

Anbefalte innlegg

Annonse

Supert, takk for tips og link. Det er noe forskjell mht. bruddstyrke. Ser hillebergbardunene er oppgitt til 135 kg. På cleats.co.uk er det en type med bruddstyrke 92 kg (selvlysende/reflekterende) og en med 224 kg (blå). Noen idé om hva som må regnes som minimum bruddstyrke for vind i høyfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vekt er det snakk om å spare her gitt at 25 meter av Hillebergs 2 mm bardun veier 53g og 25 meter av Hillebergs 3 mm bardun veier 133 g?

 

pcv1 skrev (15 timer siden):

Supert, takk for tips og link. Det er noe forskjell mht. bruddstyrke. Ser hillebergbardunene er oppgitt til 135 kg. På cleats.co.uk er det en type med bruddstyrke 92 kg (selvlysende/reflekterende) og en med 224 kg (blå). Noen idé om hva som må regnes som minimum bruddstyrke for vind i høyfjellet?

Hilleberg oppgir 60 kg bruddstyrke på sine 2 mm barduner og 80 kg på 3 mm bardunene, til sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

Hilleberg oppgir 60 kg bruddstyrke på sine 2 mm barduner og 80 kg på 3 mm bardunene, til sammenligning.

Ja, jeg så det på Hillebergs hjemmeside. Pussig at sportsnett oppgir 135 kg bruddstyrke på 2 mm-bardunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pcv1 skrev (21 minutter siden):

Ja, jeg så det på Hillebergs hjemmeside. Pussig at sportsnett oppgir 135 kg bruddstyrke på 2 mm-bardunen.

Det kan handle om bruddstyrke for selve snora, mot effektiv bruddstyrke når den er oppsatt som bardun. Det blir noen svakere punkter i knuter, strammere osv. Ville stolt på Hilleberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pcv1 skrev (20 timer siden):

Supert, takk for tips og link. Det er noe forskjell mht. bruddstyrke. Ser hillebergbardunene er oppgitt til 135 kg. På cleats.co.uk er det en type med bruddstyrke 92 kg (selvlysende/reflekterende) og en med 224 kg (blå). Noen idé om hva som må regnes som minimum bruddstyrke for vind i høyfjellet?

Ligger bardunene dobbelt?

med 92 kilo, betyr det at jeg kan henge i bardunen. Hadde jeg festet bardunen i teltet, og hengt i den, ville garantert bardunfestet på teltet gitt etter ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (8 timer siden):

Hvor mye vekt er det snakk om å spare her gitt at 25 meter av Hillebergs 2 mm bardun veier 53g og 25 meter av Hillebergs 3 mm bardun veier 133 g?

Regner du 12 barduner à 2 meter sparer du 80g. Regner du litt ekstra lengde og legger til for knuter er det sikkert 100. \_(ツ)_/¯ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 2mm statisk hjelpetau fra oslo sportslager, 3mm til tarp mønesnor.

Selv om opp mot 100 gram ikke høres så mye ut så er det en av mange bekker små som tilsammen gjør en stor å... lar du vær å spare fordi gevinsten er liten kommer man aldri ned i total vekt. Tenker nå jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (2 timer siden):

Jeg bruker 2mm statisk hjelpetau fra oslo sportslager, 3mm til tarp mønesnor.

Selv om opp mot 100 gram ikke høres så mye ut så er det en av mange bekker små som tilsammen gjør en stor å... lar du vær å spare fordi gevinsten er liten kommer man aldri ned i total vekt. Tenker nå jeg.

Tjo, forsåvidt litt sant.

Men 100 gram er såpass lite, det tilsvarer bare en slurk eller to med vann. Jeg sparer gjerne 100 gram, men ikke med å bytte ut utstyr eller kjøpe noe nytt (som nye barduner på teltet).

100 gram er sånn jeg sparer med å klippe av metallringene på Pluggfestene og metallgliderne på glidelåsene på teltet, eller på annen gratis måte. Men for min del er ikke 100 gram nok til å bruke penger eller produsere mer søppel (med mindre jeg har ett annet bruksområde for de gamle bardunene).

Mens 250 gram sparer jeg med å pisse før jeg begynner på den bratteste stigningen ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med både @Marius Engelsen og @Truant76, egentlig. 
 

Ser en stort på det er det dyrt å spare vekt ved å kjøpe nytt utstyr. Nytt lett telt blir fort 500kr per 100g spart. Og de «små» besparelsene kan bli enda dyrere. 100g lettere titanpanne er fort mange hundrelapper. 
 

Men det et ved å spare flere 100g at en faktisk får spart kilo, hvis du ikke har noen store elementer å kutte ned på. 
 

For min egen del er siste «store» gjenstående kilo å bytte sekk til noe rett over kiloen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (19 timer siden):

Tjo, forsåvidt litt sant.

Men 100 gram er såpass lite, det tilsvarer bare en slurk eller to med vann. Jeg sparer gjerne 100 gram, men ikke med å bytte ut utstyr eller kjøpe noe nytt (som nye barduner på teltet).

100 gram er sånn jeg sparer med å klippe av metallringene på Pluggfestene og metallgliderne på glidelåsene på teltet, eller på annen gratis måte. Men for min del er ikke 100 gram nok til å bruke penger eller produsere mer søppel (med mindre jeg har ett annet bruksområde for de gamle bardunene).

Mens 250 gram sparer jeg med å pisse før jeg begynner på den bratteste stigningen ;) 

Jeg er med på dette med å generere mer søppel og bytte ut noe som allrerede fungerer, kommentaren var mer i generell retning som @ArveS nevner. Men så kommer det litt an på dette med gjenbruk også. Nå var ikke min intensjon med å bruke 2mm statisk hjelpetau å få ned vekten, som et eksempel, men jeg byttet ut de 4 hjørnebardunene på min LY tarp med dette tauet, så da fikk jeg frigjort 4 stk. barduner der. Så har jeg kjøpt en kvadratisk tarp i tillegg hvor jeg også har 2mm statisk tau til hjørnebardunene, og har nå såpass mange ekstra barduner fra LY tarpen til at jeg har ekstra til begge. Den kvadratiske kom uten barduner så her måtte jeg ha noe uansett. Slik sett har jeg ikke kastet noe og generet søppel her og nå, men på ett eller annet tidspunkt vil det jo selvfølgelig ende opp som det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Bare delvis off topic; Så litt på statisk hjelpetau, og det stod det var av nylon. Er ikke det selvmotsigende? Trodde nylon var ganske dynamisk. 

Kommer an på tauets konstruksjon.

Nylon i seg selv er ikke særlig dynamisk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.