Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin 60CSx FERSKING hvilke kart?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen...

Jeg har lest meg opp og ned i timevis på forumet og en rekke andre steder, men blir ikke klok på hva jeg skal gjøre!

Har akkurat kjøpt en pent brukt (nesten ny) Garmin 60SCx uten kart, tenker på å kjøpe denne som dekker hele Norge "Garmin Topo Experience Pro V4" siden noen sier at den er bedre en Frikart.

Jeg jakter og fisker rundt Narvik i nord som er min hjemplass, men bor nå i Larvik og skal på tur til Femund for første gang. Vil frikart gi meg gode kart på disse områdene og om Garmin har bedre kart, hvilket er det beste som er kompatibelt til min enhet?

Skjønner det slik at det kan være mangelfulle kart hvor ikke så mange ferdes?

Trenger hjelp av dere som kan og har brukt det jeg snakker om, tusen takk på forhånd!

 

Hilsen

Jan-Erik Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ikke ut som 60csx er på listen over kompatible enheter for Topo Norway Experience v. 4 (https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/625244).

Jeg bruker Garmin Topo Pro på min 60csx, men det ser ikke ut som det er til salgs lenger, jeg anskaffet mitt for dryge 10 år siden. Jeg bruker det samme kartet på min 64s og trives med det, selv om den støtter Experience. Jeg har sett på både Experience og har prøvd å installere Frikart (riktignok kun på 64s mener jeg).

Du kan jo starte med Frikart som er gratis, se om de dekker områdene du er ute etter på en tilfredsstillende måte? Du kan også installere det på pc og få det opp i Garmin Basecamp.

Hvis du ikke fikk med minnebrikke og skal legge inn Frikart så kan det være nyttig å merke seg at operativsystemet i 60csx ikke takler større brikker enn 4gb. Jeg har 2gb i min og det holder lenge (https://support.garmin.com/en-US/?faq=qGfL8GafT70kjKfDzCwGl8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan-Erik Rasmussen skrev (3 timer siden):

Spørsmålet er hvor bra det fungerer på en så gammel enhet?

Vel, hvis du kjøper fra Kartbutikken og de sier det er kompatibelt så bør du jo ha en grei reklamasjonssak hvis det viser seg å ikke stemme.

Hvordan 60'en takler 'tyngre' grafikk vil jo evt vise seg, men  den er jo ikke noen racer å scrolle kart med på de gamle kartene heller...

Jan-Erik Rasmussen skrev (2 timer siden):

Og om dette kartet er bedre eller dårligere en frikart?

Jeg synes Frikart er nærmere gamle Topo Pro som har en enklere grafikk som jeg foretrekker, men det er jo selvfølgelig smak og behag. Når man zoomer langt nok inn så ser man at Experience har flere detaljer enn Frikart, noe som også er en fordel..

Nå er mine versjoner  av kartene ikke de he helt nyeste, men jeg vil tro de er relativt representative. Jeg har Experience v. 3 og Frikart lastet ned fra omtrent samme tid som jeg anskaffet Experience.

Legger med skjermdumper fra de versjonene jeg har liggende så kan du vurdere selv. Det er tre skjermdumper fra hver, samme sted, forskjellig zoom. Skjermdump fra Garmin Basecamp.

Garmin Topo Norway Experience v. 3:

GarminTopoExperiencev3-1.jpg

GarminTopoExperiencev3-2.jpg

GarminTopoExperiencev3-3.jpg

 

Frikart Topo Norway Summer I:

FrikartTopoSummerI-1.jpg

FrikartTopoSummerI-2.jpg

FrikartTopoSummerI-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å svare å legge ved skjermdumper, det var veldig nyttig og interessant.

Her var det noe å like på begge, frikart ser bra ut med høydekurver og generell grafikk, mens Garmin Experience ikke har så enkel (bra) grafikk.

Men skulle gjerne hatt de detaljene i frikart som Experience har når man er nærmere, da ser man navn på på elver, vann og topper noe som jeg synes er fint. Men det finnes kanskje ikke kart som støttes på min enhet som har begge deler? Det er jo nesten ikke et eneste navn på frikart (bilde 3) som er veldig synd.

Tusen takk igjen for at du tok deg tid å svare...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.