Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose og kuldebroer


Oksen

Anbefalte innlegg

Er helt fersk på vintertelting og har aldri ligget i dunposer før. Har kjøpt tre vinterposer for sammenligning, to i dun og en syntet. Ser begge dunposene har områder uten dun, og lurer på hvilke erfaringer dere har med dette?

Rago winter er stor og romslig med plass til klær under, men det er ikke dun langs sømmen på høyresiden. Klarer ikke jobbe dunen ut dit heller, men posen er så bred at jeg ikke rører denne kuldebroen med kroppen.

Den andre posen, en Robens serac 900, har også lignende problematikk på enkelte punkter, men hovedsakelig langs glidelås. Denne er dog langt mer mummy i passform, og jeg er usikker på om denne da har potensiale for å oppleves kaldere.

Er det bedre å gå for en syntet første gangen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du ser på problemet på feil måte. Årsaken til å velge en dunpose er først og fremst at det gir mer isolasjon og varme i forhold til vekt og volum enn en tilsvarende i syntetisk materiale.
At det er kuldebroer i forbindelse meg glidelås er ikke et generelt problem overhodet. Den største kuldebroen i en dun pose vil uansett være under kroppen din der du trøkker den flat mot underlaget. Det er derfor svært viktig å ha et underlag som isolerer godt mot bakken i kombinasjon med en dunpose.

Noen dunposer har bare en "halv" glidelås men dette er ikke pga kuldebro men ofte mer vekt etter min erfaring.

Hvorvidt du skal velge en syntetisk pose eller dunpose bør derfor baseres på andre parametere enn kuldebroer.  Dunposer som tåler mange minusgrader er ofte dyrere en syntetiske men syntetiske veier mer og har mye volum. Så egentlig spørs det da hvor mye du har plass til og kan bære totalt sett i en sekk og hvor mye penger du vil bruke.

Jeg har 3 poser selv, en superlett dunpose som veier 600g som pakker ned til ingenting med comfortemp på et par pluss grader. Brukes til sen vår, sommer og tidlig høst. Så har jeg en litt tyngre og større dunpose som har comfortemp på omlag -16. Den kan brukes tidlig vår, sen høst og på vinteren hvis man er i områder uten syke minus grader. Til slutt har jeg en jækla tung og enormt svær syntetisk pose som er en "tænks" og den kan brukes ned mot -40 kalde. Denne brukes stort sett bare til skikkelig vinterturer i fjellet med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt dekket på liggeunderlagfronten med synmat 7 lw + et skumunderlag. 

Hovedmålet med valg av sovepose er å holde meg varm, deretter pris og pakkevennlighet. Nå var alle posene på tilbud, slik at jeg fikk dunposene for 2700kr per, og den syntetiske måtte jeg ut med 1900kr for. Volum er ikke nødvendigvis et problem fordi vi på de fleste turene blir å bruke pariserpulk.

Utfordringene jeg møter er at dunposene jeg har i hus har enkelte punkter uten dun, og jeg ikke har erfaring til å bedømme om dette blir et problem i felt. I så måte kan det synes fornuftig å velge syntet for å ikke ha dette eventuelle problemet. 

Det som jeg ser på som fordel med dunposene er at de er mer romslig, sånn at jeg kan få klær under. På Ragoen skal jeg få på meg mellomlagsjakken med grei margin. Kuldebroen er på denne posen langs høyresømmen nedover. De er også langt mer komfortabel å ha på. Rago får jeg også pakket i soveposerommet på sekken min, og kan slik brukes på både pulktur og ryggsekktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Cumulus Alaska som vinterpose. Ingen kuldebroer der.

Men om det ligger en brett langs sømmen, kommer ikke varmen helt ut til sømmen, og når jeg da tar hånden ut til sømmen kan det være litt kaldere der og jeg trodde det var kuldebro.

Warmpeace viking 600 posen min manglet dun i ett kammer. Jeg kunne få ny på reklamasjon, men vi ble enige om å sende den til Sømhuset for dunpåfylling. Det var ikke dyrt.

Det skal ikke være felt som er tomme for dun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Det skal ikke være felt som er tomme for dun.

Ikke tomme for dun, men sydd på en slik måte at det ikke er dun ved høyresømmen, siden den er gjennomgående. Kjenner jeg blir kjølig på fingeren om jeg holder den mot nevnte søm. Ved glidelås er det svære pølser som hindrer kuldebroer. Dette er altså Rago.

På Robens er det bokskonstruksjon slik at ingen sømmer går helt igjennom. Men i et par av boksene har dunen flyttet på seg slik at posen er papirtynn på enkelte spots. Siden den er tettsittende tipper jeg at det blir merkbart ved kald temp, på samme måte som en dunjakke kan bli kald i albuen. Har en hypotese om at Ragoen ikke nødvendigvis vil oppleves slik fordi den er videre, og fordi jeg får litt avstand til den nevnte sømmen. Dette er dog bare gjetning, og hadde vært nyttig med innspill.

Leser forresten at dunposer krever litt risting og jobbing av dunene. Er dette noe dere gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (9 timer siden):

Leser forresten at dunposer krever litt risting og jobbing av dunene. Er dette noe dere gjør?

Ja. Dun kan ha flyttet seg under transport og lagring, så dette kan være avgjørende. Men det kommer litt an på konstruksjonen av posen og formen på dunkamrene. Lettere poser med mindre dun og enklere konstruksjon krever vanligvis mer «jobbing» enn kraftigere poser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel disse to det er snakk om?

https://www.helsport.com/no/soveposer/vinter/rago-winter/

https://www.robens.de/en-gb/shop/outdoor-sleeping-gear/sleeping-bags/4-season/serac-900

Dun kan flytte på seg og man må innimellom justere på det, men gjennomgådene sømmer synes jeg er rart på en vinterpose, samt "baffel" forran glidelås skal hindre kulde inn via glidelås.

Det kommer selvsagt mye ann på konstruksjonen men med mindre dun i posen og lavere fillpower så kan det lettere oppstå tomrom i enkelte dunkammer.

Til sammenligning så har denn Rago Winter som jeg linket til har 758 g dun med 650 fillower på verjon med 185 cm personlengde, mens den jeg har som har tilnærmet samme temperaturrating (T.Lim: - 18 C) har 850 g dun med 800+ fillpower for versjon med 180 cm personlengde.

De av posene mine som jeg definerer som poser til vinterbruk (T-Lim. på -18 C og et stykke under minus tretti) har konstruksjoner som gir ingen gjennomgående sømmer og en eller to "baffels" forran glidelåsen som stopper kulde inn der. 

image.png.281af807b2ff7af9c6755bd9e1bcdfae.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (12 timer siden):

Ikke tomme for dun, men sydd på en slik måte at det ikke er dun ved høyresømmen, siden den er gjennomgående. Kjenner jeg blir kjølig på fingeren om jeg holder den mot nevnte søm. Ved glidelås er det svære pølser som hindrer kuldebroer. Dette er altså Rago.

Jeg har doble H-kammer på cumulus posen min som skal tilnærmet eliminere muligheten for kuldebroer. http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/menu-dolne---uk-ii/construction
 

Men det er allikevel èn søm som er gjennomgående, og det er akkurat som du beskriver det. Ved glidelåsen er det to vellfyllte klaffer som hindrer alt av kuldegjennomslag, men ikke på andre siden.

Jeg tror ikke dette er til å unngå? Kanskje det ikke er noe vi skal bry oss med? En lakenpose vil nok ta vekk «problemet» :) 

Jeg valgte 1/3 dels glidelås på vinterposen for å minimere varmetap. Men  med så sprengfyllte klaffer som cumulusposen har, var det helt unødvendig tror jeg. Warmpeace viking 600 posen min har en skikkelig slapp klaff i forhold.

Jeg synes «problemet» minimeres om jeg sprer dunet godt mot sømmen, og passer på at det ikke ligger en brett der sømmen er. Bretten gjør at varmen ikke slipper ut til sømmen, og da holder sømmen seg kald. Det siste er nødvendigvis ingen bakdel, men når jeg snur meg og tar på sømmen kan den føles kald.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (3 timer siden):

Ja. Dun kan ha flyttet seg under transport og lagring, så dette kan være avgjørende. Men det kommer litt an på konstruksjonen av posen og formen på dunkamrene. Lettere poser med mindre dun og enklere konstruksjon krever vanligvis mer «jobbing» enn kraftigere poser. 

Enig med deg.

jeg fordeler alltid dunet. Rister den litt når jeg slenger den ut, og fordeler dunet med armene litt når jeg har lagt meg nedi posen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger. Det er også bare én søm på Rago som går gjennom, helt til høyre der framsiden og baksiden er sammenføyd. På Robens serac er det tilsvarende det som ble kalt dobbel H ovenfor.

Skal gjøre et forsøk med å fordele dunene med hendene. Prøvde meg på det med dårlig hell, men sikkert jeg som har dårlig teknikk. Helsport sa jeg kunne få omlevering om jeg ikke fikk massert dunene skikkelig på plass.

Synes de virker litt gjerrig på fyllet noen steder langs sømmen, men det er nok grunnet prisklassen. Begge disse posene skal ha 900g dun av 650nkvalitet (er det som står på merkelapper selv om beskrivelse i nettbutikken viser noe annet for Robens). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omgått problemet ved dun som flytter seg og redsel for å fryse på vinteren med å bruke denne på tur: 

https://www.milrab.no/mammut-denali-mti-5-season-200/cat-p/c/p1500013586?gclid=Cj0KCQjw1qL6BRCmARIsADV9JtYGRsILQPD0K_lX_ttkNRudbZjRcBm9yza3TQS6h3htZt_ARULu4RwaAncWEALw_wcB

Den tar riktignok omtrent en pulk alene, men fryse, DET gjør jeg ikke...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid dunposen oppbevart liggende i det store nettingtrekket eller flatt for at ikke dunet skal klumpe seg. Det er kun på tur den er komprimert i posen. Jeg  rister  og banker den gjerne litt når jeg pakker den opp i teltet. 

Man kan vaske dunposer veldig forsiktig i maskin på ullprogram og uten sentrifugering. De bør tørkes sammen med et par tennisballer i tørketrommel. Dette kan virke positivt på dun som har klumpet seg.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 28.8.2020 den 6.26):

Jeg har omgått problemet ved dun som flytter seg og redsel for å fryse på vinteren med å bruke denne på tur: 

https://www.milrab.no/mammut-denali-mti-5-season-200/cat-p/c/p1500013586?gclid=Cj0KCQjw1qL6BRCmARIsADV9JtYGRsILQPD0K_lX_ttkNRudbZjRcBm9yza3TQS6h3htZt_ARULu4RwaAncWEALw_wcB

Den tar riktignok omtrent en pulk alene, men fryse, DET gjør jeg ikke...
 

Jeg omgikk problemet med dun som flytter seg og redselen for å fryse ved å kjøpe en sovepose som er så proppfull av dun at duna knapt får flyttet på seg. 

Lar seg komprimeres slik at den den faktisk kan fraktes i sekk, og veier under 2 kg. 

http://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/gore-windstopper-series/puma-gws/

Mange veier til Roma 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.