Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på høyfjellet


HenrikD

Anbefalte innlegg

Kortversjonen: Førstereis skal på telttur til Hardangervidda i september.  Vil ikke fryse eller bære unødvendig tungt. Har måttet kjøpe en del (dyrt) utstyr så som sekk og skallklær. Budsjettet er derfor noe begrenset, men ikke mer begrenset enn at man har håp om å få smaken på dette og dermed bruke tingene mer enn en gang.
 

virker dette som en grei pose?

https://www.xxl.no/marmot-palisade-7-8-sovepose-gronn/p/1169741_1_style

Endret av HenrikD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å gå inn på alle alternativer så syntes jeg posen kan passe bra. Fjelltur nå på høsten så bør du ha en pose som tåler ned mot 0 grader. Vet ikke hvor stor kar du er og hvilken erfaring du har med soveposer så et par spørsmål her:

- Posen du har sett på er en mummi pose, dvs den er trang og noen misliker trange poser, men dette er individuelt
- Hvilket liggeunderlag har du tenkt å benytte ?
- Posen er ratet til comfort temp på -1 - 2 grader - det bør være greit i september - men noen er varme sovere ogandre kalde så det er vanskelig å gi en fasit. Liggeunderlag har mye å si her.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. 
Ser ikke på trang pose som noe problem (nå). 
Ajungilak Bamse Extreme underlag. 
vil heller «ta litt i» mtp temperatur enn å risikere å ligge og fryse. Eller for å si det på en annen måte, vil heller åpne litt opp enn å kle på meg ull. 

ang temperatur tar jeg utgangspunkt i rundt 0 med mulighet for noe under det, så ser for meg comf på rundt -5. Er det andre forslag tas de imot med stor takk. Var og så på Mountain Hardware Bozeman på XXL, men den var både tung og enormt stor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikD skrev (9 timer siden):

...har håp om å få smaken på dette og dermed bruke tingene mer enn en gang.

 

HenrikD skrev (8 timer siden):

Ajungilak Bamse Extreme underlag. 

Et godt liggeunderlag er minst like viktig som sovepose; man vil fryse i selv den varmeste sovepose hvis underlaget ikke er godt nok. :) 

Bamse Extreme har høy nok isolasjonsevne (R-verdi) til at du sannsynligvis ikke vil fryse, men mange vil nok hevde at det ikke er komfortabelt nok til å gi en god natts søvn, spesielt ikke hvis man sover på siden. 

Et oppblåsbart og isolerende underlag fra f. eks. Therm-a-Rest, Exped eller tilsvarende vi være lettere, ha mye mindre volum, og være veldig, veldig, mer komfortabelt enn et 14mm skumplastunderlag. Og sannsynligvis varmere. Og dyrere. :) 

HenrikD skrev (8 timer siden):

ang temperatur tar jeg utgangspunkt i rundt 0 med mulighet for noe under det, så ser for meg comf på rundt -5. Er det andre forslag tas de imot med stor takk.

Mange har mye godt å si om Warmpeace Viking 600:

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/warmpeace-viking-600

En favoritt blant oppblåsbare liggeunderlag:

https://www.google.com/search?q=therm-a-rest+neoair+xlite

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2020 at 11:31 PM, HenrikD said:

Takk for utfyllende svar. 
Ser ikke på trang pose som noe problem (nå). 
Ajungilak Bamse Extreme underlag. 
vil heller «ta litt i» mtp temperatur enn å risikere å ligge og fryse. Eller for å si det på en annen måte, vil heller åpne litt opp enn å kle på meg ull. 

ang temperatur tar jeg utgangspunkt i rundt 0 med mulighet for noe under det, så ser for meg comf på rundt -5. Er det andre forslag tas de imot med stor takk. Var og så på Mountain Hardware Bozeman på XXL, men den var både tung og enormt stor 

Jeg var på Hardangervidda i begynnelsen av Juli og hadde ned mot 0 grader om natten. Da brukte jeg Mountain Hardware Lamina (-4/-9) og frøs endel om natten. Mulig den var for kort for meg (jeg 183 og soveposen er 186) og at det var derfor jeg frøs. Jeg anser ikke meg selv som en særlig frysepinn, så jeg solgte derfor denne og kjøpte Mammut Protect Down Bag -18 (-10/-18) istedenfor. Brukte denne på tur i Jotunheim nå nettopp uten problemer. Jeg fikk en god deal på VPG (link her), men jeg vet ikke hvordan budsjettet ditt er? Jeg synes i alle fall den absolutt er verdt pengene! Veldig varm (måtte åpne den om natten, men heller dette enn å ligge å fryse), romslig plass og utrolig god løsning med glidelåser i siden til armene. Anbefales virkelig hvis budsjettet strekker seg til det :-) 

Endret av Rikke Simonsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle forslag. Jeg får gå litt i tenkeboksen. Pose til oppunder 4000 er nok litt i overkant og jeg tar sikte på å klare meg med det liggunderlaget jeg har. Blir det suksess tar jeg sikte på å oppgradere litt og litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikD skrev (På 31.8.2020 den 10.08):

Gikk til slutt for Warmpeace Viking 600. Tror fort Robens Serac 600 Brown blir litt i lengste laget for mine 172 cm. Begynte etterhvert å bli tynt med alternativer og, mye utsolgt spesielt hos Fjellsport.

Det er en fin sovepose til prisen! Hadde den selv i et par år. Ble solgt fordi jeg ville ha noe lettere med samme temp-rating (dog til en vesentlig høyere pris).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska man ha varm sovsäck ska det vara gåsdun 800-900 fill power

och ej för trång och lagom lång.

Tält med mycket mesh i innertält och lågt ner typ MSR bör man även undvika är minst lika viktigt att tänka på som sovsäck.

Ska man ej heller på lång tur och orkar bära stor packning anv 2 en tunna ,dun invändigt och en stor syntet som ytter då kan man ha 2 billigare och tillsammans lika varm som en expeditions säck på 8-10.000 skr och bara komma upp till halva kostnaden och ha sovsäckar som klarar hela året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har man prøvd Hardangervidda med både høst og vinter ila en helg. Posen fungerte bra. Regn/nedbør hver dag førte til en del kondens i teltet som igjen gjorde soveposen noe fuktig, men en del av dette tørket med kroppsvarme og det ble aldri skikkelig kaldt. Merket stor forskjell på underlaget på snø kontra bar bakke. Nytt liggeunderlag settes på handlelisten.

Takk for alle innspill!

Endret av HenrikD
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikD skrev (På 15.9.2020 den 9.30):

Da har man prøvd Hardangervidda med både høst og vinter ila en helg. Posen fungerte bra. Regn/nedbør hver dag førte til en del kondens i teltet som igjen gjorde soveposen noe fuktig, men en del av dette tørket med kroppsvarme og det ble aldri skikkelig kaldt. Merket stor forskjell på underlaget på snø kontra bar bakke. Nytt liggeunderlag settes på handlelisten.

Takk for alle innspill!

Min regel er at vi kjører dobbelt underlag på snø uansett (unntak er selvsagt om man forventer bar bakke og uforutsett må campe på snø). Da klarer som regel de i turfølget som har sovepose i grenseland seg også bra. 

Fuktig vær og kondens skal du normal kunne klare deg gjennom på kortere turer. Det er først når turene strekker seg noe mer ut at det begynner å bli viktig å få tørket ut pose innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.