Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose i dun / evnt quilt?


Mpett

Anbefalte innlegg

Etter helgens tur i fjellet innser jeg at jeg må bytte ut min 3 sesongs fiberpose med en dunpose / evnt en quilt. Ble litt i det kjølige laget 

Jeg er 182 høy, ser flere av posene har lengde på 183 -  Hva blir da riktig - for lang pose er ikke bra, ei en for kort...
Har thermarest neoair xlite liggeunderlag jeg endelig har lært meg å ligge oppå - tok sine netter før en lærte og ligge stille oppå gitt - veldig fornøyd med det underlaget :-)


Ser dun kommer i alle varianter og priser - ser for meg vår/høsturer og ikke vinterturer - hva er "godt nok" med tanke på temperatur? Like mye ute etter lav vekt - soloturer med alt av utstyr alene på ryggen gjorde inntrykk i helgen :)

Setter pris på alle gode tips - hva er lurt å tenke på og se etter - Ofte så lærer en ikke hva en skal se etter før etter en har handlet..(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor varm soveposen må være er litt en smakssak. Jeg liker dem litt varmere enn snittet derfor pleier jeg å se på "T-comfort" som min nedre grense selv om "T-limit" liksom skal være grensen for menn.
Quilt eller sovepose? Jeg kjøpte en quilt da jeg begynte med lettpakking. Quilt er helt greit, men jeg synes ikke det fungerer tilfredsstillende som eneste isolasjon om natten. Selv om jeg bruker medfølgende stropper osv får jeg alltid litt trekk, og jeg må ligge helt i ro for at jeg ikke skal lage kuldebroer. Jeg har en enlightened equipment 20F quilt. Skulle jeg kjøpt igjen ville jeg valgt en quilt jeg kan zippe sammen som en sovepose. Etterhvert supplementerte jeg soveposeavdelingen med en western mountaineering megalite som jeg bruker på vår, sommer og tidlig høst. Denne er romslig slik at jeg får plass til å ha på litt ekstra klær om jeg må. den fungerer også greit om sommeren da jeg bare bruker den som dyne frem til morgenen hvor jeg zipper igjen.

Selv ville jeg tenkt at på en høsttur må jeg ha en sovepose som jeg kan sove behagelig i ned til -5/-6. Det er ikke noe automatikk i at den da blir for varm om det er +5. Det er lettere å bli kvitt overskuddsvarme eller å få bukt med for mye kulde.


En ting som er ganske universelt: Høy kvalitet = høy pris, men det betyr nødvendigvis ikke at høy pris = høy kvalitet. Personlig er jeg opptatt av dun som er etisk samlet inn, er av høy kvalitet, og gir mest mulig varme for vekten. Da går dessverre prisen opp. Kvaliteten på ytterstoffet varierer også. Jo tettere, jo varmere, men også tyngre.
Dernest kommer funksjon. Soveposer som har hull til armene slik at du kan ha soveposen på deg om morgenen er gull, men det finnes stortsett bare på enkelte dyrere vinterposer. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Hardangervidda i begynnelsen av Juli og hadde ned mot 0 grader om natten. Da brukte jeg Mountain Hardware Lamina (-4/-9) og frøs endel om natten. Mulig den var for kort for meg (jeg 183 og soveposen er 186) og at det var derfor jeg frøs. Jeg anser ikke meg selv som en særlig frysepinn, så jeg solgte derfor denne og kjøpte Mammut Protect Down Bag -18 (-10/-18) istedenfor (200cm og 1700 gr). Jeg var litt usikker på om det kom til å bli for langt, men jeg synes det var perfekt!

Brukte denne på tur i Jotunheim nå nettopp uten problemer. Jeg fikk en god deal på VPG (link her), men jeg vet ikke hvordan budsjettet ditt er. Jeg synes i alle fall den absolutt er verdt pengene! Veldig varm (måtte åpne den om natten, men heller dette enn å ligge å fryse), romslig plass og utrolig god løsning med glidelåser i siden til armene. Anbefales virkelig hvis budsjettet strekker seg til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.