Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som vil prate meg bort fra, eller inn i et Allak2 ?


DFM62

Anbefalte innlegg

Annonse
DFM62 skrev (21 minutter siden):

Snasen sofa, altså...

Litt glamping er tillatt når man har plass i kajakken og ikke skal bære langt. 😄

Anders Holt skrev (13 minutter siden):

Terka: Hva heter den greia dere sitter på der? 

Laybag, LazyBag, ChillOut Bag, Airzpa Relaxer, Strandsofa... mange navn. Jeg kjøpte min på Fjellsport for en del år siden når de hadde salg på dem.

https://www.youtube.com/watch?v=vYw2Nou1_bI

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

Litt glamping er tillatt når man har plass i kajakken og ikke skal bære langt. 😄

Laybag, LazyBag, ChillOut Bag, Airzpa Relaxer, Strandsofa... mange navn. Jeg kjøpte min på Fjellsport for en del år siden når de hadde salg på dem.

https://www.youtube.com/watch?v=vYw2Nou1_bI

 

Det var det ja :)

Vurderer om jeg skal ta med en sånn eller en ultralett hengekøye på en lenger tur nå neste år nemlig. :) De er solide? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem med min ihvertfall uavhengig av underlag. Jeg ville dog dog ikke sovet en natt i den gitt at det er en langsgående sprekk langs midten som man kan sige litt ned i når man ligger på den. Mulig det funker for andre. :) Mtp volum og vekt så er det vel like greit med hengekøye eller et lite telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 minutter siden):

Null problem med min ihvertfall uavhengig av underlag. Jeg ville dog dog ikke sovet en natt i den gitt at det er en langsgående sprekk langs midten som man kan sige litt ned i når man ligger på den. Mulig det funker for andre. :) Mtp volum og vekt så er det vel like greit med hengekøye eller et lite telt?

Ja, sjekket de ut nå og de bikker jo kiloen, så det blir helt uaktuelt å drasse på det i 30 dager gjennom Canadas villmark :P Da ble det hengekøye! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (7 timer siden):

Ahem. Tibake til topic:

Til den bruken du skisserer innledningsvis og så lenge det ikke skal brukes aktvit på vinter/i snø så ville jeg aboslutt sjekket ut Orion 2 Extreme, jeg var kjempefornøyd med det når jeg hadde det.

Vindtest hvor teltet står i 33-35 m/s vind (Ikke vindkast som man gjerne kan få ute i naturen: https://www.youtube.com/watch?v=NI-BQUDlPxo  (Det er diskutert her inne en del hvor mye det tåler, noen mener mye og andre mener mindre.)

Noen reviews: 

Jeg opplever ihvertfall komfort/"livability" som markant høyere i Orion ila barmarksesong og når verden ikke blåser i stykker rundt deg som bedre enn f.eks. Staika. (Ja jeg solgte Orion II Extreme og kjøpte Staika, i ettertid så skulle jeg gjerne beholdt begge to.. men det får være måte på hvor mange telt man skal ha, eller?

image.png.df866ca879dc67684b0578c742810d1c.png

image.png.56e33534a0c3f4a866dfc4d1fa5dae5c.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (35 minutter siden):

Til den bruken du skisserer innledningsvis og så lenge det ikke skal brukes aktvit på vinter/i snø så ville jeg aboslutt sjekket ut Orion 2 Extreme, jeg var kjempefornøyd med det når jeg hadde det.

Pris- og vektmessig er  Orion absolutt et interessant alternativ.  Jeg leser i den ene anmeldelsen at "

One thing to note: Exped makes two outer fly fabrics. The one I have is the PU-coated fabric, and that’s the one that Exped actually recommended to me. They also make a siliconized nylon fabric option called the Exped Orion II Extreme, since a lot of UK backpackers swear by it for increased tear resistance, but Exped warned that it was prone to sagging and took much longer to dry. The difference in tear-resistance is supposed to be almost negligible.

For our rainy conditions, PU-coated was the right choice."

Du som har Extreme - er det noe i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Orion II Extreme liggeri "Expedition" kategorien til Exped mens Exped Orion II ligger i "Trekking" Kategorien. 

Extreme versjonen er Silicone Coted mens den andre er PU coated, begge har 40D Ripstop Nylon i yttertelt, som da har forskjellig coating.  PU versjon veier noe mer, strekker seg mindre, Silkonversjon tåler sollys bedre, er lettere, strekker seg mer med fukt og nattetemperatur. Begge har 1500 mm vansøyle ihht spesifikasjonene.

Her er hva Exped skriver selv:

"A PU coating makes the fly fabric waterproof. PU coatings remain flexible in cold temperatures and do not stretch when wet. PU coated rainfly seams can be factory seam taped for waterproof performance. PU coatings are less UV resistant than silicone coatings and can turn brittle with time. PU coatings are slightly heavier than silicone coatings."

"The seams of a silicone coated tent cannot be factory seam-taped. The seams are sewn with cotton-wrapped polysester thread that expands when wet to seal the stitch holes. The seams of an "extreme" series tent can be treated with a special silicone seam sealer."

Verdt å merke seg at silikonbasert duk tåler sollys bedre over tid, og opprettholder rivestyrken bedre.

>> Hvilken versjon av Orion du bør velge må være basert på dine turer. Jeg har nok flere timer med sol eller oppholdsvær en regn på mine turer og prioriterer at det skal kunne stå mange dager med sol og fortsatt ha opprettholdt rivestyrke over lang tids bruk.

image.png.15826b88344b3f64b14b283b4cd9580a.png

 

Dette silikonbelagt duk gjelder forsåvidt alle teltmerker,  enkelte kommenterer f.eks. at større Hillebergtelt strekker seg mye. Dettte merkes selvsagt best på telt store flater melllom stenger eller bardunfester. Man bør derfor etterjustere barduner både morgen og kveld (natt er kjøligere, høyere fuktinnhold i luft etc.)

F.eks. Helsport bruker PU belagt duk i TREK serien og Silikonbelagt duk i Superlight, Pro og Extreme serien og har nok sinne bevisste valg rundt dette.

image.thumb.png.932d3649e639ad720a196ee7646bd4e2.png

"Våre Trek-telt og lavvoer bruker vi en spesialutviklet polyesterduk, Helsport Rainguard® FR, som har en vannsøyle på minimum 3000 mm. Duken er konstruert for å holde teltet stramt selv under vekslende vær- og temperaturforhold. Den er flammesikker, og benyttes i telt og lavvoer hvor man kan benytte åpen ild inne."

"I de øvrige Pro- og X-Trem-teltene våre har vi utviklet et solid ytterteltstoff. Det har 8 ganger så stor slite- og rivestyrke enn vanlige teltstoffer, og er vevd med fineste type garn, og silikonbelagt på begge sider. Naturligvis har også dette stoffet god motstandsdyktighet mot UV (solstråling), og stabilitet i stoffet under vekslende vær- og temperaturforhold. Vannsøylen er på minimum 3000 mm. Dette stoffet benyttes også i bunnen av Superlight-teltene. "

 

 

 

 

Endret av Terka
typo
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som kom med innspill - overrasket meg selv til slutt med å kjøpe Staika. Underveis så jeg lenge både på Orion Extreme og Allak. Orion frister med god plass - ikke minst takhøyde, men jeg blir ikke helt fortrolig med at ytterduk ikke går helt ned til bakken hele veien rundt. Dette har jeg jo ikke selv noen praktisk erfaring med, men ser at det er kommentert i et par omtaler/tester jeg har funnet. Allak2 leverer nesten dødt løp med vinneren, men pris og tilgjengelighet i kjøpsøyeblikket avgjorde til fordel fro Staikaen. Ellers hadde jeg vel gått for Allak pga vekta.

Og angående pris: med rabatten fra forumet her (eller er den bare generell kanskje) på 25 % , fikk jeg teltet hos Fjellsport for 8925,- . Allak2 i grønt er også på tilbud til 9000 både der og hos Brukås Sport i Bø, men av en eller annen grunn ikke den røde utgaven (som jeg vil ha) - den er fortsatt priset til fullpris. Hillebnerg har kanskje litt mange grønne på lager, hvem vet...

 

Så skal det testes i helga, så får vi se hva førsteinntrykket blir!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (På 28.8.2020 den 13.33):

Takk til alle som kom med innspill - overrasket meg selv til slutt med å kjøpe Staika.

Tror ikke du blir misfornøyd med det valget. Har hatt Staika i 10 år nå og det teltet skuffer aldri. Funker like fint på høyfjellet i vinterstorm som på stranden en sommerdag. Fire måneder på tur i solen i Afrika var også null problem for duken. Er nysgjerrig på hva som vil ta livet av det til slutt. 😄

Nordland-67.thumb.jpg.0431bfe027b3146036b1b620c36fefdf.jpg

1ba48c5e-fb8d-4381-8728-0413957e8498.jpg.1a1f2b3a98f93ed54cde29de40b7ae78.jpg

TDA2-1-6.thumb.jpg.357b492236ae303bd10183222024c81c.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet funket bra, det, i ca 2 grader på natta, med litt regnbyger og noen vindkast - ikke allverden til uvær, da :)

- kunne ha vært ennå litt mer høyde i innerteltet - klarer ikke å kle på seg uten å krumme nakken...

- Hadde sett for meg at fortelta var noe større - med en Kajka85 i forteltet var det jo ikke så mye plass igjen. Ikki noe problem med 1 i teltet, men hvis 2 skal overnatte i dette teltet, ser jeg at det blir lite plass.

- Gikk vel ikke egentlig fram av bilder jeg har sett hvor mye av forteltet som "ofres" for å optimalisere plass i innertelt, men som en kommentator skrev, så er det jo kjapt å hekta av de to hempene det er snakk om. 

- Med begge innertelt-dørene slått til side, ble det en lek med kokkelering i fortelt. Bra løsning der, hvor hele åpningen blir tilgjengelig.

- Teltet lot seg lett pakke sammen til omtrent halve størrelsen bare ved å dytte det sammen i trekket sitt og gikk fint på tvers i bunn av sekken.- bra med separate stang, plugg og teltposer.

- Mye kondens på veggene i ytterteltet på morran - ingenting i innerteltet. For forsøkets del ble det for denne overnattingen ikke åpnet noenting. Ser at toppen av ytterdørene nok må åpnes for å få lufting nok. Blirt for lite sirkulasjon med bare lufting gjennom det svarte stoffet.

- Ingen, eller ihvertfall veldig lite sagging i duken når den var våt

Har noen opplevd å knekke klips for stengene noen gang, eller konstruerer jeg problemer nå? Ingen grunn til engstelse ved kuldegrader?1

image.thumb.png.bc65f38fa53a7060e95f1423282956e7.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (3 minutter siden):

 

Har noen opplevd å knekke klips for stengene noen gang, eller konstruerer jeg problemer nå? Ingen grunn til engstelse ved kuldegrader?1

image.thumb.png.bc65f38fa53a7060e95f1423282956e7.png

Du konstruerer problemer. Hilleberg har nok valgt materialer som skal tåle vinter. 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (45 minutter siden):

Har noen opplevd å knekke klips for stengene noen gang, eller konstruerer jeg problemer nå? Ingen grunn til engstelse ved kuldegrader?1

image.thumb.png.bc65f38fa53a7060e95f1423282956e7.png

Støtter @SnorreL over her. Etter min erfaring er det ikke noe å bekymre seg for. Generelt tenker jeg at dette er det teltet du minst trenger å bekymre deg over. :)

Hvor er du på tur forresten? Ser fint ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (45 minutter siden):

Du konstruerer problemer. Hilleberg har nok valgt materialer som skal tåle vinter. 😉 

 Ja, vi hadde vel hørt om det, om ikke det stemte... :=

KristianP skrev (Akkurat nå):

Hvor er du på tur forresten? Ser fint ut!

Dette er ved Reksjå på Hardangervidda - i området mellom Kalhovdfjorden og Mår

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ara1 skrev (8 timer siden):

Det eneste med Expeed teltene, har et gml. Venus 2, er guyline strammingen. Den suger som også Hel-Sport gjør. Pimper mitt nå med Hillebergsløsning 3 mm Enklere og tugger seg ikke.

Ikke for å spore av, men jeg synest nyeste løsningen fra Exped, med krok i enden og stramming ved å trekke lett i bardunen, er en av de beste jeg har prøvd. Gammel løsning derimot ble jeg aldri helt komfortabel med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (4 timer siden):

- Mye kondens på veggene i ytterteltet på morran - ingenting i innerteltet. For forsøkets del ble det for denne overnattingen ikke åpnet noenting. Ser at toppen av ytterdørene nok må åpnes for å få lufting nok. Blirt for lite sirkulasjon med bare lufting gjennom det svarte stoffet.

image.thumb.png.bc65f38fa53a7060e95f1423282956e7.png

Hei - ja, uten lufting i ytterteltet blir det vått. Innerteltet er ikke så kresent mht hvor mye åpning du må ha. Har sovet alene i Allak med åpent yttertelt og "lukket" innertelt, det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (12 timer siden):

Mye kondens på veggene i ytterteltet på morran - ingenting i innerteltet. For forsøkets del ble det for denne overnattingen ikke åpnet noenting. Ser at toppen av ytterdørene nok må åpnes for å få lufting nok. Blirt for lite sirkulasjon med bare lufting gjennom det svarte stoffet-

image.thumb.png.bc65f38fa53a7060e95f1423282956e7.png

Alle telt jeg har hatt med fortelt for kondens på ytterduken. Så lenge det ikke er i innerteltet tenker jeg at det er bestått :)

Det er vel kun Hilleberg Unna, av telt jeg har hatt, jeg kan oppleve lite kondens på ytterteltet under kondensforhold, men det er vel fordi det har minimalt med yttertelt, og om du spenner ut ytterteltet blir det med lufting under duken.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.