Gå til innhold
  • Bli medlem

Vibram-såle med dårlig grep


GeezerB

Anbefalte innlegg

Endte opp med å kjøpe meg et par Garmont Toubkal GTX fjellstøvler her forleden og var ute på en prøvetur på søndag. Merket meg at grepet var ganske dårlig på våt stein og annet vått, hardt underlag. Blant de få reviews/brukererfaringer jeg har lyktes å finne for disse støvlene så mener jeg det var det én (klarer ikke å finne det igjen nå) som nevnte at de ikke hadde så godt grep "out of the box" men at det ble bedre etter "some miles". Stemmer dette med erfaringer noen andre her har med Vibram-såler spesielt eller såler generelt? Jeg vil jo gjerne tro at det stemmer, men er litt skeptisk. Kan ikke huske å ha opplevd dette med sko jeg har kjøpt tidligere, men så skal det sies at det kanskje er mest de siste åra jeg er blitt over gjennomsnittet opptatt av slikt. Kjøpt på XXL, så har vel 30 dagers fornøyd-garanti, men er ellers ganske fornøyd med skoa. ingen gnagsår etter første tur, og selv om det var litt fukt i skoa så mistenker jeg at dette kom fra buksebeina som var våte, og at vannet deretter rant ned i skoa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke grepet på fjellstøvler er så enormt bra, uansett hvilke støvel og vibram såle det er.

Tursko, terrengjoggesko og andre mye sko som «smører» bedre mot underlaget griper mye bedre.

Jeg tenker nok at fjellstøvlene dine har så godt grep som de skal. Og ja, mine støvler har trengt litt bruk før grepet blir bedre. Ganske sleipt når de er fabrikknye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grep i såle avhenger stort sett av to forhold, gummiblanding/stivhet og mønster.

Fjellstøvler har ofte harde såler og stiv gummiblanding. Det gir generelt dårligere grep en myke såler som i lettere joggesko osv. Men med myk gummiblanding så slites sålene også langt raskere. 
 

Med hard gummisåle så bør sålen ha et kraftigere mønster som biter godt. Min erfaring er at harde vibram såler stort sett har bedre grep en andre harde såler, f.eks så har Salamon sine contagrip såler dårligere grep en vibram.

En mykere og tynnere såle vil alltid gi bedre grep og feste mot underlaget en i andre enden av skalaen. Men jeg forstår at man på dyre fjellstøvler bruker tykke og harde såler for at holdbarheten i sålen skal matche skoen.

Det blir derfor som i så mange andre områder i livet, man får ikke i pose og sekk men må prioritere hva som er viktigst :)

grepet i sålen på en fjellsko vil bli litt bedre når de er gått inn slik at gummien mykner litt.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noe slitasje av sålen er sikkert bra så den får litt "småriper". Men Vibram gjør såler av ulike kvaliteter fra hard til myk gummi og jeg har i tidens løp hatt både harde glatte og myke og bra Vibram såler - så en kan ikke skylde på Vibram merket alene, men på såle kvalitetsvalget til støvlefabrikanten.

Det er visst mulig å få anmarsjsko med "klatresåler" (og "skatersko") som står bra. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt forskjellige fjellsko med Vibram-såler, men har aldri synes de har gitt spesielt godt grep på f.eks. våte steiner og andre slette overflater. For noen år siden kjøpte jeg et par kraftige Viking Vetti fjellsko med en annen såle de kaller UGC-såle. Det ble en helt annen verden, har aldri hatt fottøy med så godt grep på våte, slette overflater. Jeg føler meg mye tryggere når jeg går i ur eller på våte steiner i fjæra. Foreløpig ser det ut som de er like slitesterke som Vibram-såler. Så for min del er Vibram oppskrytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (9 minutter siden):

Jeg har hatt forskjellige fjellsko med Vibram-såler, men har aldri synes de har gitt spesielt godt grep på f.eks. våte steiner og andre slette overflater. For noen år siden kjøpte jeg et par kraftige Viking Vetti fjellsko med en annen såle de kaller UGC-såle. Det ble en helt annen verden, har aldri hatt fottøy med så godt grep på våte, slette overflater. Jeg føler meg mye tryggere når jeg går i ur eller på våte steiner i fjæra. Foreløpig ser det ut som de er like slitesterke som Vibram-såler. Så for min del er Vibram oppskrytt.

Jeg har samme erfaring med UGC såler på Viking sko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alfa Berg med vibram såle. Synes de har hatt ok grep på vått. Så har jeg et par Scarpa med vibram, de synes jeg er glattere enn Alfa. Det verste jeg har hatt er Salomon Contigrip, de ble nedgradert til finværsstøvler midt på sommern i marka. Før Alfa støvlene hadde jeg et par fra Viking med UGC såle. De er de beste jeg har hatt. Opplevde ikke noe stor slitasje på såle heller. Sålern der har felter med litt forskjellig gummi og noen av de ble gummi hard etterhvert. Jeg brukte de mange år og det var lekkasje i membran som gjorde de til arbeidstøvler på hytta. Liker godt Alfa jeg har nå men vil nok og vurdere Viking igjen neste gang jeg trenger nye. 

Vil vel tro vibram lager litt forskjellig såler og støvelprodusenter velger kanskje litt forskjellig. I tillegg til mykhet har og treghet i gummi noe å si. Tester mange forskjellige dekk når jeg drev med terrengsykling. Spesielt et merke som satt spiker på sleipt føre. De kjentes ikke noe mykere ut og holdt lenge. Kjørte mange år på ett sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummiblanding og sålemønster gir forskjellig grep på forskjellig underlag. Dette er forskjellig "innad" i merkene.

Jeg har mest Salomon, av terrengløpesko 3par. Speedcross 4, godt grep, slites lynfort på stein. Speedtrak, slitesterk, godt grep på jord og annet mykt underlag, ikke så bra på våt stein og røtter. Wingspro 3, ikke så bra grep på oppover på våt jord pga lite aggresive knaster, men har godt trygt grep på våt stein og røtter. Alle er Contagrip i en eller annen variant.

Fjellskoene Salomon Quest 4D 2 sitter dønn på stein våt eller tørr (Contagrip). Hoka Sky Kaha har Vibram high traction, jeg stoler nok ikke like mye på de på vått underlag som Salomon skoene. Har et par Meindl med Vibram multigrip, de er dårligst på våt stein av disse tre.

Mitt viktigste kriterie er at jeg skal kunne stole på grepet under de gjeldende forhold. Kan jeg ikke det har skoen "ingen verdi", å være redd for å skli hvert eneste steg er det verste som er. Jeg velger Quest skoene nå jeg vet jeg trenger det tryggeste grepet.

Til TS, prøv skoene litt til, føler du deg ikke trygg på grepet, bytt de selv om de er fine ellers.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg prøver å være betinget optimist :-o  Tok med skoa ut på en 5-6 km gåtur på asfalt i går kveld, håper det "rubber dem opp" litt, så får vi se. Har et par gamle Garmont (som jeg nå har kassert) med Vibram-såle, og den har ihvertfall fungert bra på "alle" underlag, men det er klart: det er forskjell på Vibram og Vibram (disse nye skoa har visstnok noe som heter Vibram Apex)

Har et par Salomon hiking-sko (Salomon X Ultra 3 GTX tror jeg de heter). Meget god såle på de, ja (ContaGrip), men den var slitt etter et og et halv år. Da hadde skoa riktignok blitt brukt til alt slags bruk, både til/fra jobb på asfalt og i skogen/marka/fjellet etc, men syntes allikevel den ble fort slitt. Litt derfor jeg styrte unna Salomon da jeg kjøpte fjellsko nå. Prøvde (litt halvhjertet, må innrømmes) et par Salomon Ulta Trek på XXL, men synes ikke passformen var så bra som det jeg opplevde av Garmont-skoene. De satt liksom med en gang, skjønt nå, etter å ha brukt dem litt, er jeg usikker på om de kanskje med fordel kunne vært litt mer rom.

Har hatt veldig dårlige erfaringer med Viking Anaconda, og kanskje spesielt sålen (som har gått i oppløsning), men de har tydeligvis andre sko av bedre kvalitet. Men de har de ikke på XXL dessverre.

Om jeg skulle ende opp med å bytte, så må jeg jo forholde meg til utvalget av fjellsko/støvler de har på XXL, gjerne i den prisklassen. Da må jeg vel evt. se nærmere på Salomon eller Crispi, ser det ut til. De har en del Salewa også, men er jo mye Vibram ute og går der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg opplevde ikke at mine Walk King med vibram grip pluss sålen ble godt før mange fjellturer, altså mye mer enn 5–6 km på asfalt. Glatt på våte steiner de første 10 bratte dagsturene, vil jeg anslå.

Jeg har samme erfaring, men merkelig nok ikke med alle nye Walk King opp gjennom årene. De nye Alfa Impact henger i hvert fall skikkelig bra på vått fjell og stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (19 timer siden):

Gummiblanding og sålemønster gir forskjellig grep på forskjellig underlag. Dette er forskjellig "innad" i merkene.

Jeg har mest Salomon, av terrengløpesko 3par. Speedcross 4, godt grep, slites lynfort på stein. Speedtrak, slitesterk, godt grep på jord og annet mykt underlag, ikke så bra på våt stein og røtter. Wingspro 3, ikke så bra grep på oppover på våt jord pga lite aggresive knaster, men har godt trygt grep på våt stein og røtter. Alle er Contagrip i en eller annen variant.

Fjellskoene Salomon Quest 4D 2 sitter dønn på stein våt eller tørr (Contagrip). Hoka Sky Kaha har Vibram high traction, jeg stoler nok ikke like mye på de på vått underlag som Salomon skoene. Har et par Meindl med Vibram multigrip, de er dårligst på våt stein av disse tre.

Mitt viktigste kriterie er at jeg skal kunne stole på grepet under de gjeldende forhold. Kan jeg ikke det har skoen "ingen verdi", å være redd for å skli hvert eneste steg er det verste som er. Jeg velger Quest skoene nå jeg vet jeg trenger det tryggeste grepet.

Til TS, prøv skoene litt til, føler du deg ikke trygg på grepet, bytt de selv om de er fine ellers.

 

Har du noe erfaring på Speedcrpss 4 kontra Speedcross 2? Jeg hadde 2 og likte passform, demping etc på de men synes de var glatte . Mulig de har endret på noe. Pr nå bruker jeg VJ Irock2 som sitter limt fast på vått underlag. Dog en sko som passer best på sti eller utenfor, ikke glad i grusveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Marius Engelsen said:

Jeg opplevde ikke at mine Walk King med vibram grip pluss sålen ble godt før mange fjellturer, altså mye mer enn 5–6 km på asfalt. Glatt på våte steiner de første 10 bratte dagsturene, vil jeg anslå.

Jeg har brukt Walk King (forrige genrasjon) i mange år, svært gode sko, og Vibram-sålen har vært veldig slitesterk. Men på våte steiner er grepet ikke i nærheten av den sugekopp-effekten som UGC-sålen til Viking har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 minutter siden):

Jeg har brukt Walk King (forrige genrasjon) i mange år, svært gode sko, og Vibram-sålen har vært veldig slitesterk. Men på våte steiner er grepet ikke i nærheten av den sugekopp-effekten som UGC-sålen til Viking har.

Jeg har hatt Walk King i mange år og forskjellige generasjoner av skoene, disse sitter svært godt på både tørt og vått føre. Har sammenlignet med sko fra arcteryx, crispi, salewa og salomon. UGC såler må være sinnsykt gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Jeg tenker at kanskje vi ikke må være så bortskjemte på utstyrsfronten at vi må levere tilbake alt mulig rart på fornøydgaranti, fordi det kanskje finnes noe som kan være enda bedre under visse forhold? Noen sko griper best på granitt, andre litt bedre på noe annet, mens tredje skoen er bedre på glatte røtter.

Så lenge man kjøper kvalitets-støvler tenker jeg at grepet trolig er godt nok allround, uansett hvilke modell og high-tec såle skoen er utstyrt med? Man blir fort vant til det man bruker, og nye sko synes jeg noen ganger kjennes litt glatte ut før jeg har fått «stilt meg inn» på den mye skoen.

Men jo stivere støvler man kjøper, jo dårligere «smører» sålen mot underlaget, og jo dårligere grep får man. Uansett såletype. Med mindre man går i snø og på bløtt underlag, da kan det kanskje være greit med stive og kantete såler. (Min erfaring).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anders_G said:

Jeg har hatt Walk King i mange år og forskjellige generasjoner av skoene, disse sitter svært godt på både tørt og vått føre. Har sammenlignet med sko fra arcteryx, crispi, salewa og salomon. UGC såler må være sinnsykt gode!

Jeg merket forskjell umiddelbart etter første tur med Viking Vetti. De sitter også bedre på tørr is.
Jeg har noen lette Salomon  "stisko" med grov såle, den legger seg et sted mellom vanlig Vibram og UGC hva gjelder grep på våte flater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (23 timer siden):

Har du noe erfaring på Speedcrpss 4 kontra Speedcross 2? Jeg hadde 2 og likte passform, demping etc på de men synes de var glatte . Mulig de har endret på noe. Pr nå bruker jeg VJ Irock2 som sitter limt fast på vått underlag. Dog en sko som passer best på sti eller utenfor, ikke glad i grusveier.

Jeg har kun hatt Speedcross 4, en av endringene fra tidligere modeller var sålemønsteret der knastene er plassert forskjellig. Har ingen innvendinger mot dempingen og passform, jeg løper riktignok ikke, bruket er rask gange bratt opp/ned. Der jeg går er det mye innslag av stein, så spesielt knastene midt under framfoten ble raskt slitt. Grepet synes jeg gjevnt over har vært bra. Wingspro3 er dog bedre nedover, ikke det at SC4 er glatt, men WP3 gir en bedre følelse.

Nå er Speedcross 5 ute, den er endret gjevnt over inkludert sålen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For spesielt interesserte:

Vibram Repair catalogue

Her finner du alt av info om de mest vanlige sålene til Vibram, dog ikke særprodukter for enkelte skoprodusenter.

Er også enkelte såler som er ekslusive for de enkelte markedene; asia, europa, amerika.

 

For de veldig spesielt interesserte:

Cobblers Plus Inc.

En youtube-vlogger og skomaker som har daglige videoer og søndagsspesialer hvor de bare prater om... såler!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Mo skrev (17 timer siden):

For spesielt interesserte:

Vibram Repair catalogue

Her finner du alt av info om de mest vanlige sålene til Vibram, dog ikke særprodukter for enkelte skoprodusenter.

Er også enkelte såler som er ekslusive for de enkelte markedene; asia, europa, amerika.

 

For de veldig spesielt interesserte:

Cobblers Plus Inc.

En youtube-vlogger og skomaker som har daglige videoer og søndagsspesialer hvor de bare prater om... såler!

 

På tross av at det var såler nok der til å fylle et helt års pensum: "min" såle, Vibram Apex, var der ikke, selvsagt :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg å ha hatt veldig mange forskjellige fjellsko. Har gått gjennom noen par av m77 støvelene til militæret og har to par walk king som begge er noen år gamle, samt et par halvhøye salmon sko og en høy modell alfasko som jeg ikke husker navnet på i farta.

Kjøpte meg et par Hoka One One Sky Kaha GTX sko nå i høst med Vibramsåle. Disse har det desidert beste grepet jeg har opplevd på våt stein, og det var fra første skritt. Hvor slitesterke resten av skoen er på sikt, er jeg mer skeptisk til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å mase mer om dette, men det nærmer seg tiden for at jeg må ta en beslutning på å bytte eller beholde disse skoene. Pga dårlig vær og alle tings iboende f-skap og oppdukkende hendelser, har jeg ikke hatt mulighet til å teste ut skoa mer i marka, har bare blitt et par turer langs vei og litt sti. I de få tilfellene jeg har fått testet litt våte, harde underlag så overbeviser skoa fortsatt ikke, men jeg har altså ikke fått gjort en full blown test, egentlig, og det ser dårlig ut med tid/muligheter framover også. Er lite lysten på å skli rundt på sko med dårlige såler, så nå lurer jeg på om jeg skal gå for et bytte.

Bare for å strø salt i såret har jo XXL hatt halv pris på Viking-sko med UGC-såler (som blir lovprist av flere i denne tråden) de siste par ukene, men det er kun via nett, og de er utsolgt i min størrelse. Var innom der i går og prøvde på meg et par Crispi Besseggen 2.0, og de satt i grunnen bra på foten. Satt mye løsere enn Garmont'ene, hvilket selvsagt gir en viss mulighet for gnagsår (som jeg har sluppet 100% med Garmont-skoene), men samtidig vil jeg si de var behagelige å ha på, og gir rom for evt. tykkere/dobbelt lag med sokker ved behov. Garmont-skoene sitter ganske tett rundt foten.

Så da blir jo spørsmålet om noen har gjort seg gode erfaringer med Besseggen 2.0, både mtp slitestyrke og grep på div. underlag. Er de skikkelig vanntette? Er 500 kroner opp i pris disse skoene da, men det får nå bare være, i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.