Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye - hvordan ikke bli sjøsyk av svai?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Hei. Min erfaring etter et par netter i en amok draumr er at jeg blir sjøsyk. Det er spesielt etter entring, da svaier det godt noen minutter. I løpet av natta går det brukbart og jeg får faktisk en ok natt søvn. Men da må en ligge helt urørlig! På morgenen når en beveger seg litt igjen så svaier det og en blir passe småkvalm før frokost. Det hjelper hvis noen kan stoppe svaien, men det klarer en ikke selv.

Det jeg tenker hadde hjulpet veldig godt, var å bardunere med ei snor fra fotenden og en fra hodeenden.Men det er ikke så mye å binde i. Det eneste måtte være pinnen, men da rykker n vel bare ut denne. Hvis en bruker trepinner, så er det ikke så farlig om de knekker. Men bruker en alupinnene, så vil en jo heller ikke at disse bøyer seg. Ser f.eks. denne har noe på hver side for å stabilisere svai. https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/hengekoyer-med-tarp/hennessy-explorer-deluxe-asym-zip?gclid=EAIaIQobChMIrMiK2u216wIVjKiyCh0xJQqwEAQYBCABEgKHivD_BwE

Er det generelt slik at amok-designet, der en ligger på tvers, vil svaie mer enn den klassiske hengekøyeformen? Hvordan svaier en vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også dette problemet mine første to netter i en Amok Draumr. Jeg oppdaget etter hvert at jeg hadde gjort et par tabber som bøtet en del på problemet (men jeg er fortsatt ikke helt i mål).

1: Sørg for nok slakke i reimene fra hengekøya til trærne. Det bør vel være minimum 30-45 grader her. Min opplevelse er at jo strammere festingen er mot trærne, jo letter svaier køya. Det virker som det blir mindre "svai" og mer "sving" ved slakkere vinkler, og køya roer seg mye raskere.

2: Hodepute. Jeg har kjøpt en oppblåsbar Exped hodepute og det hjalp. Hodet kommer da bittelitt høyere enn beina, og jeg får ikke følelsen av å "bekke bakover" så lett.

 

Ellers er det nok litt tilvenning, smak og behag. Jeg er fortsatt ikke overbevist om at hengekøye er noe for meg (men jeg skal i alle fall gi det et ærlig forsøk). Først og fremst fordi det å lage kaffe om morgenen er mye mer pes i hengekøye enn i telt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (31 minutter siden):

Først og fremst fordi det å lage kaffe om morgenen er mye mer pes i hengekøye enn i telt

Akkurat dette gjelder først og fremst Amok-køyene. Hennessyen min sitter jeg i mens jeg steller med kaffekoking og matlaging foran meg på bakken. Jeg kan romstrere i sekken også mens jeg sitter eller ligger i køya. Ut og inn for nattlige "utflukter" er også mye enklere. En annen ting jeg har oppdaget med Amoken er at hvis du har ett tre som er tykt og helt stivt mens det andre svaier litt, så vil man rulle mot siden når det myke treet svikter. I Hennesyen er det bare beina eller hodet som går ørlite opp eller ned. Jeg føler også at det er mye lettere å skli nedover mot fotposen i Amoken, eventuelt at man må ligge så lang ut at man kan vippe baklengs om man trekker beina til seg. Amoken er den eneste køya jeg har ramlet ut av ufrivillig, da ut over hodeenden 😁 Har skjedd bare en gang da, bortsett fra når jeg stuper kråke bakover for å komme raskt ut. Jeg bruker Amoken mindre og mindre egentlig, til fordel for Hennessyen.

Jeg har forøvrig aldri blitt sjøsyk i hengekøye, hverken Amoken eller Hennessyen. Jeg skulle faktisk ønske at det vugget litt mer i Hennessyen. 😁

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FranzJosef skrev (4 timer siden):

 

Er det generelt slik at amok-designet, der en ligger på tvers, vil svaie mer enn den klassiske hengekøyeformen? Hvordan svaier en vanlig?

Da man ligger på tvers av aksen i en Draumr vil den være en del mer utsatt for vipping enn "vanlige" køyer, men det er nok mest en tilvenningssak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg bruker Amoken mindre og mindre egentlig, til fordel for Hennessyen.

Interessant, så du foretrekker faktisk Hennesy! Hvilken modell har du? Hvilken passer til 189 cm? Ser det er en del forskjellige, store prisforskjeller også. Men bildene ser veldig like ut.

Amok har jo fordelen nå at det er gratis 60 dagers prøve, antar som ganske sikkert at jeg returnerer amoken for min del. Har en til som kona har brukt, beholder kanskje den. Spurte Amok-gjengen om dette, det var ingen løsning for å bardunere mer og de ønsket ikke det for å unngå drag i materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FranzJosef skrev (23 minutter siden):

Interessant, så du foretrekker faktisk Hennesy!

Er ikke bare han som gjør det. En kollega av meg droppet også Amok Draumr og gikk tilbake til Hennessy. Samme gjorde en kompis av han igjen. Selv har jeg har ikke prøvd Amok - er ikke interessert. Trives med Hennessy og Dreamhammock. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FranzJosef skrev (1 time siden):

Hvilken modell har du? Hvilken passer til 189 cm?

Jeg har en som heter Explorer Deluxe ZIP. Det er noen år siden jeg kjøpte denne og den heter i dag Explorer Deluxe ZIP XL. Jeg antar at de har endret noe på lengden, jeg vet ikke. I tillegg har jeg Hennessys undercover #2 som hører til, en tynn duk som i praksis gjør hengekøya dobbel slik at jeg kan legge isolasjon mellom. Som isolasjon bruker jeg Hennessys underpad i tillegg til et "space-teppe" (pakken som heter 4 season insulation, men som nok ikke er norske sesonger). Hvis det er kaldere enn 5-6varmegrader bruker jeg i stedet en underquilt under underduken igjen. Det er også mulig å putte klær mellom hengekøya og undercover.

Selv er jeg 1,80 høy. Hvilken som passer til 189 er jeg usikker på. Jeg ville sendt dem en epost.

Det er slett ikke sikkert at Hennessy er riktige køya for deg. Det finnes mange varianter der ute, og noen mener Hennessyene er trange. Jeg liker å ligge litt på siden i tillegg til på rygg, og det går forsåvidt greit i Hennesyen, men det finnes kanskje bedre alternativer. Å ligge på magen kan du glemme.

Ei bok som jeg synes gir veldig mange tips og som beskriver forskjellige køyetyper er "The Ultimate Hang 2".

Bare for å ha sagt det: Jeg synes ikke Amoken er ei dårlig køye, men jeg synes Hennessyen (eller tilsvarende typer) er bedre for mitt bruk. Med Amoken savnet jeg for eksempel veldig muligheten for morgentrøtt å bare svinge beina ut av køya, tenne opp primusen som står klar uten å måtte reise meg, sette over kjelen som også står klar, svinge beina oppi igjen og vente til kaffen var ferdig, svinge beina ut igjen og helle i koppen. Alt ble så krøkkete med Amoken. Hvordan få med seg en full kaffekopp i ene handa og ei brødskive med syltetøy iden andre opp i stolen man rigger til med Amoken? Og når man skal ha ei til må man balansere seg ut igjen med halvfull kaffekopp i handa. I tillegg er jeg usikker på om jeg ville dratt på tur med flere overnattinger der et ødelagt oppblåsbart liggeunderlag gjør at man i praksis ikke har noe sted å sove hvis man ikke får reparert det. Jeg ville i hvert fall hatt med ett i reserve. Dette må selvsagt veies opp mot muligheten til å sove på magen. Det blir en skjønnsmessig vurdering. Jeg har forresten laget et par små bord av plexiglass som jeg kan henge på mønelina, og er jeg forsiktig kan jeg klare å komme opp i køya uten at koppen med kaffe faller oppi køya. Jeg har også vurdert å lage meg en heiseanordning slik at jeg kunne ha et lite bord jeg kunne heise opp og ned fra bakken for å få tilsvarende muligheter som jeg har med Hennessyen - men jeg vet ikke. Det blir plutselig mye å drasse med seg. 😁

En kammerat som elsker Amoken sin mener jeg stiller for store krav. Hengekøya skulle brukes til å sove i, ikke til alt annet tull. Tja...

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (18 minutter siden):

Det finnes mange varianter der ute, og noen mener Hennessyene er trange. Jeg liker å ligge litt på siden i tillegg til på rygg, og det går forsåvidt greit i Hennesyen, men det finnes kanskje bedre alternativer.

;-)

Denne Hennessyen er hvertfall ikke trang med sin lengde på 3,65 m og rikelig bredde. Sover godt også på siden i denne. Jeg er 202 cm og veier113kg. 

https://www.fjellsport.no/hennessy-hammock-safari-deluxe-asym-zip.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke liggeunderlag er det som passer til Hennessy? Det er ikke noe spor som i Amoken, så det meste går sånn noenlunde? Bestilte nå to forskjellige fra Outnorth, men får ikke testa de i felt, bare åpnet pakken og knapt nok det for å bevare returrett. Ingen av de het XL, det måtte jeg kanskje ha? De har XXL også, men det går kanskje mer på bredden, tror ikke vi skal prøve å ligge to i samme..

Det følger med komplett av oppheng/tau og slikt? Utrolig lite informasjon om dette hos outnorth.

Skogens Stønn skrev (31 minutter siden):

En kammerat som elsker Amoken sin mener jeg stiller for store krav. Hengekøya skulle brukes til å sove i, ikke til alt annet tull. Tja...

Hvis en sover greit i begge så kan en komme med masse andre krav ja. Men å sove godt utendørs skal så mye til, med så mye lyder, sol, lys, kulde og div...så å sove best mulig må være pri 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FranzJosef skrev (4 timer siden):

Hvilke liggeunderlag er det som passer til Hennessy?

Det behøves ikke noe liggeunderlag slik som du må i Amok Draumr-køyene der liggeunderlaget er en del av strukturen i køya. Men man trenger normalt en eller annen forf for isolasjon for ikke å fryse. Her kan man bruke fantasien og velge det man finner best. Hvis du har ei køye uten dobbel duk (eventuelt "undercover" som jeg bruker i stedet) er egentlig det enkleste og varmeste å bruke en underquilt som kan sammenlignes med en halv sovepose som henges på undersiden av køya. Jeg har som sagt "undercover" og bruker "underpad" fra Hennesy. Det fungerer helt fint for meg ned til i hvert fall +5 grader C. Når det er fare for at det blir kaldere bruker jeg en underquilt. Bruker jeg ingen ting, men bare ligger i køya i sovepose uten isolasjon i bunnen går det greit ned til kanskje 15-20 grader eller så (har ikke testet så veldig da jeg lar underpadden ligge i køya hele tiden, også når den er pakket i snakeskinnet). Oppå underpadden har jeg et space-blanket, også fra Hennessy (jeg har egentlig den pakken som heter "Super shelter four season insulation system, men det er nok som sagt ikke 4 norske sesonger, heller fra sen vår til tidlig høst eller noe sånt kanskje)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FranzJosef skrev (4 timer siden):

Hvis en sover greit i begge så kan en komme med masse andre krav ja. Men å sove godt utendørs skal så mye til, med så mye lyder, sol, lys, kulde og div...så å sove best mulig må være pri 1.

Jeg sov egentlig ikke så godt de første turene, men etter tilvenning sover jeg stort sett godt, så lenge jeg passer på at jeg ikke begynner å fryse.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er vanskelig å stoppe svaien i Amok. Det er bare å gi litt motrotasjon med beina. Det er sikkert rett som skrives over at for mye stramming øker svingingen. 

Om man vil kan en jo ha med seg noen meter snor som man fester i et tre bak seg, og fester enden i køya hvor man får tak i den. Da kan man stoppe all bevegelse med å trekke seg bakover, og så slippe gradvis ned til man ligger stille. 

Har bare blitt svimmel ei gang i Amoken, men da kom jeg frem til at Jameson hadde en betydelig del av skylda..

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
SnorreL skrev (På 25.8.2020 den 16.47):

Denne Hennessyen er hvertfall ikke trang med sin lengde på 3,65 m og rikelig bredde. Sover godt også på siden i denne. Jeg er 202 cm og veier113kg. 

https://www.fjellsport.no/hennessy-hammock-safari-deluxe-asym-zip.html

då har eg bestillt hennesy safari deluxe, som mi første hengekøye, eg er 186 cm og dette blir spanande å prøve :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Reinskinn er supert å ligge på, men dekker som regel ikke hele lengden. I så fall kan være greit med et annet underlag under, ellers blir man fort kald der hvor skinnet ikke dekker. 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.