Gå til innhold
  • Bli medlem

2 voksne 3 barn på kanotur


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Ally kano. Bruksområdet er Finland :Inari og andre småelver med lite stryk. Har for tiden tibud om å kjøpe en 16.5 og en 14.7 kano. Vil dere syns det er en god løsning, eller hadde to kanoer av andre str. vært bedre? Tanken på en 18 fot har også slått meg, men tviler på at vi får alt av pickpack, 2 voksne, 12 åring, 11 åring og 5 åring med oss. I tillegg har det noe med at vi sitter muligens alt for mye oppå hverandre, så at krangling kan bare anes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God ide med to kanoer. 14.5 kan jo brukes av 1-2 pers, og 16.5 kan brukes av 2-3 (4 hvis barn). Det gir større fleksibilitet mtp. forskjellige turer med og uten oppakning og med og uten fulltallig gjeng. Kan sikkert ta med et par venner av ungene også. Tommel opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere tenker overnattingsturer der dere skal ha med telt/soveposer/underlag, mat, kokeutstyr osv så tror jeg jeg ville gått for to kanoer fremfor 1 om jeg kunne velge fritt. 

Selv om vi ofte har med enormt mye last i en Ally 16,5 og jeg pleier å fleipe med at på en 18 så får du de ekstra halvannen fot på midten og at forskjellen på halvannen fot faktisk er større enn de fleste tror...

Her to solide karer, fire stor-sekker og en diger lavvo-ovn i en 16,5. Tror ikke jeg ville slengt oppi 3 unger i tillegg ;-) 

 

20818990_1389807037801360_5105426284255763790_o.jpg.2ceaf9bb7ab7c380325f7c070df917fe.jpg  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (1 time siden):

God ide med to kanoer. 14.5 kan jo brukes av 1-2 pers, og 16.5 kan brukes av 2-3 (4 hvis barn). Det gir større fleksibilitet mtp. forskjellige turer med og uten oppakning og med og uten fulltallig gjeng. Kan sikkert ta med et par venner av ungene også. Tommel opp!

Hei. Og takk for svar. 14,5? Finnes det eller mener du 13,7? Hvis du mener 13,7 så snakker vi om den samme. Og da lurer jeg på:meg og ei på 5 pluss sekk i 13,7 og 1 voksen pluss 2 barn over 10 pluss ca 4 sekker tilsammen i 16,6 foter. Spørmål om vi holder følge ved sampadling feks.på Inari sjøen?Eller vil det bli styr. Små sjø og lette elv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Hvis dere tenker overnattingsturer der dere skal ha med telt/soveposer/underlag, mat, kokeutstyr osv så tror jeg jeg ville gått for to kanoer fremfor 1 om jeg kunne velge fritt. 

Selv om vi ofte har med enormt mye last i en Ally 16,5 og jeg pleier å fleipe med at på en 18 så får du de ekstra halvannen fot på midten og at forskjellen på halvannen fot faktisk er større enn de fleste tror...

Her to solide karer, fire stor-sekker og en diger lavvo-ovn i en 16,5. Tror ikke jeg ville slengt oppi 3 unger i tillegg ;-) 

 

20818990_1389807037801360_5105426284255763790_o.jpg.2ceaf9bb7ab7c380325f7c070df917fe.jpg  

Takk. 16,5 vil da belastes med 1 voksen pluss 2 barn over 10. Dernest sekker a 20 kg x3. Sikkert noe mer i utstyr om vi er borte i ca 1 uke. Hva tenker du om det? 13,7 kano med meg og hu på 5 pluss 20 kg bagasje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (10 timer siden):

Vurderer å kjøpe Ally kano. Bruksområdet er Finland :Inari og andre småelver med lite stryk. Har for tiden tibud om å kjøpe en 16.5 og en 14.7 kano. Vil dere syns det er en god løsning, eller hadde to kanoer av andre str. vært bedre? Tanken på en 18 fot har også slått meg, men tviler på at vi får alt av pickpack, 2 voksne, 12 åring, 11 åring og 5 åring med oss. I tillegg har det noe med at vi sitter muligens alt for mye oppå hverandre, så at krangling kan bare anes. 

Ops!!! Korrigere at det menes 13,7 og ikke 14,7-bare for å utlukke misfirståelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 voksne og 4 barn som er en god del på kanotur. Vi har nå to Ally 16,5. Jeg solgte 15 foteren til fordel for en 16,5 nå i vår nettopp for å få større lastekapasitet og for å kunne ha tre seter i begge kanoene.

Det er plass til mye bagasje i en 16,5! Jeg setter alltid de store sekkene (min er en 130 liter …) bak det bakerste setet i kanoen og i litt oppreist posisjon. Der er de ikke i veien for noen og du får faktisk et slags ryggstøtte. Dette hever nok tyngdepunktet på kanoen noe, men det har jeg aldri opplevd som et problem. Mindre barnesekker kan stappes helt i front eller akter. I tillegg kan en relativt stor sekk eller en lavvo (vi bruker mye Wiglo 6-10) legges på tvers under det bakerste tverrpantet. Legger man ett eller to skumunderlag over dette og fremover langs bunnen, har man en fin sofa der det kan sitte ett eller to barn. Vi har vært tre voksne og fire barn på tur i en 15 og 16,5, og bagasjeplass var intet problem. 15 ble byttet til 16,5 først og fremst for å øke avstanden mellom de to tverrspantene for å gi større sitteplass og ev. plass til et tredje sete.

Jeg ville revurdert en 13,7 foter. Du får sikkert plass til deg og 5 åringen nå, men barnet vokser og vil snart ha både sete og padleåre ….

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (10 timer siden):

Hei. Og takk for svar. 14,5? Finnes det eller mener du 13,7? Hvis du mener 13,7 så snakker vi om den samme. Og da lurer jeg på:meg og ei på 5 pluss sekk i 13,7 og 1 voksen pluss 2 barn over 10 pluss ca 4 sekker tilsammen i 16,6 foter. Spørmål om vi holder følge ved sampadling feks.på Inari sjøen?Eller vil det bli styr. Små sjø og lette elv? 

13.7 eller 14.5.... Same/same hehe. Gadd ikke sjekke. Husker ikke alle lengdene lenger da det er 15 år siden jeg kjøpte 😁

Fordelen med 13.7 er jo at den er bedre hvis du vil på tur alene en kveld... Du har dermed et rigg for 1 til 5 personer. 

Endret av famjsv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi har Ally 18,5.

 

Sist helg var vi 2 voksne, 3 barn (6,8,11 år) og to huskyer (20kg og 35 kg). Hadde med to store sekker, men ikke overnattingsutstyr. Kanoen lå godt og stabilt i vannet og var glad for vekta ettersom det blåste litt. Har ikke erfaring med mindre Ally’er og sitte alene, men antar at blåser det vil en (1) tung kano der begge voksne padler være lettere en to lettere der det er en voksen padler i hver kano. Med mer utstyr hadde jeg satt en sekk bakerst oppreis som nevnt av andre og fått ryggstøtte. Er ikke i tvil om at vi hadde kunne fått med overnattingsutstyret på denne turen om det hadde vært nødvendig. 
 

Til sitt formål er 18,5 veldig fin og man slipper å investere i 2 kanoer. Kidsa kan også være hjelpemotorer om de ønsker det, MEN.... Jeg synes den ikke er lett å padle alene. Da er den vinglete og et stort seil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være en 18,5 Ally passer for dere 5 pluss pick pack og mat for 10 dager...men det tror jeg neppe egentlig. Vi har 2 sterke og padlevillige 11 og 12 åringer(og ei 4-år gammel tøtta, som holder seg i ro) så det vil funke bra å dele oss med bare 1 voksen i en kano. Vi har også koblet kanoene til hverandre når vi hadde mye vind ( da vi padlet i Finland i sommer)..funker bra å hjelpe hverandre da.

En Ally 18,5 koster så mye (og mere) som jeg fikk 2 nesten nye 13,7 og 16,5 Allyer med pakksekk og padlene for. Så er svært fornøyd med det...dessverre er vinteren rundt hjørnet i Nordnorge. Så vet ikke om jeg orker noe vinter padling😊😬.

Takk for svar.

Endret av Ellefjell
Tilføye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (13 timer siden):

Det kan godt være en 18,5 Ally passer for dere 5 pluss pick pack og mat for 10 dager...men det tror jeg neppe egentlig. Vi har 2 sterke og padlevillige 11 og 12 åringer(og ei 4-år gammel tøtta, som holder seg i ro) så det vil funke bra å dele oss med bare 1 voksen i en kano. Vi har også koblet kanoene til hverandre når vi hadde mye vind ( da vi padlet i Finland i sommer)..funker bra å hjelpe hverandre da.

En Ally 18,5 koster så mye (og mere) som jeg fikk 2 nesten nye 13,7 og 16,5 Allyer med pakksekk og padlene for. Så er svært fornøyd med det...dessverre er vinteren rundt hjørnet i Nordnorge. Så vet ikke om jeg orker noe vinter padling😊😬.

Takk for svar.

Helt enig med at det blir cramped med mange dagers turer, min erfaring begrenser seg til helgeturer. Alder og bidraget til barna spiller  nok også inn...

 

Fin idé om å kople kanoene sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.