Gå til innhold
  • Bli medlem

Sporing av turer


Lurifax

Anbefalte innlegg

Ble litt nysgjerrig på hvilken måte folk flest sporer/tracker turene sine, når de går over flere dager.

I alle fall på Garmin sine GPS-klokker kan man sette sporingen på pause og lukke denne, for så å åpne den opp på et senere tidspunkt og fortsette. Foretrekker folk primært å avslutte sporingsaktiviteten for hver dag og starte ny aktivitet dagen etter, eller er det mer hensiktsmessig å ha hele turen som én aktivitet som går over flere dager (og ev. dagsetappene som etapper)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over flere dager så avslutter jeg sporingen på klokka hver dag. Inne på Garmin Connect websiden kan man eventuelt eksportere ut de forskjellige sporene i flere GPX filer som kan kombineres sammen i etterkant. Det finnes web baserte tjenester hvor man kan redigere gpx sporene, kombinere og trimme antal punkter osv. Jeg bruker https://opoto.github.io/wtracks/ som er en enkelt webtjeneste til slike ting.

Men det blir jo litt smak og behag. Hvis du fortsetter på samme sporing for hver dag så vil du få et komplett ferdig spor for hele turen men hvis man roter til sporet så kan det bli mer jobb og fikse i etterkant. Samt hvis du lager et stort spor så kan GPX filen blir veldig stor og inneholde veldig mange tracks noe som mange programmer ikke liker. F.eks hvis man vil visualisere et spor i etterkant på f.eks norgeskart ved å importere en GPX så takler ikke norgeskart GPX spor med veldig mange enkelt track points. Så typisk må jeg bruke wtracks til å slanke ned GPX filen og antall punkter før den lar seg importere i norgeskart.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig liten rolle all den tid du kan kombinerer og lime sammen eller dele opp et spor i ettertid. 

Selv i Garmin sin steialdersoftware MapSource (som jeg bruekr mye) lar dette seg enkelt gjøre...


Jeg ville prioritert å bruke den løsningen som er mest batterieffektiv om det er målbart...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å ha ett spor pr dag, da er også statistikken på øvrige data mer interessant som en dagsetappe. 

Men, ved å ha ett kontinuerlig spor vil du ha mulighet til direke å backtracke om det skulle være nødvendig. Det er en vurdering jeg tar alt etter som.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.