Gå til innhold
  • Bli medlem

Skogen holdt på å ta fyr - konstruksjonen med plast tok fyr - jetboil


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Noe liknende skjedde for 7 år siden. Jeg kjøpte da en Primus Eta Solo, hadde den gang også primus gassboks mener jeg. Vi var i Rondane. Koblet brenner og boks, tente på. Det begynner å ta kraftig fyr på siden, det begynte å smelte langs vannbeholderen. Fikk slukket dette ganske raskt. Men hva skjedde? Må vel ha lekket gass fra koblingen, som tok fyr og så tok tak i plast og fikk skikkelig fyr. Jeg reklamerte til butikken. De var svært avvisende, sa naturligvis at noe sånt hadde aldri forekommet noen gang noe sted, de antydet ganske klart at jeg hadde gjort noe feil. Likevel fikk jeg en ny, de tilbød en ny Eta Solo, men siden den tok fyr så ville jeg helst prøve noe annet (selv om den sikkert ikke alltid tar fyr, skjønner det). Fikk da en Jetboil Zip.

Den har jeg så brukt i noen år, gått greit hver gang, inntil nå. Har brukt den med en Biltema boks i sommer. Boksen hadde helt klart litt igjen, men nærmet seg slutten. Plutselig ser jeg at plasten begynner å smelte og drypper. Selve vrideren tok også fyr, dermed ganske vanskelig å å få slukket dette. Siden vi var nærm skog, så måtte vi bare få slukket det så fort som mulig. Hadde en vanndunk og kastet vann på den, det slukket og vi fikk stengt av gassen, selv om vrideren nå var smeltet. Ganske nifs opplevelse. Husker jeg var ekstra nøye med å skru til godt. Ikke så hardt at en ødelegger gjengene. Siden den gangen for 7 år siden så har jeg vært nøye.

Så hva skjedde denne gangen? Også lekkasje? Det er ikke sånn at noen gasstyper endrer egenskaper mot slutten, sånn at det kan komme en slags boost når den holder på å gå tom? Leser en tidligere tråd om noen som tenker at Biltema-bokser har lavere sikkerhet da de kan passe dårligere til brennere.

Synes i alle fall det er mystisk at det er så mye plast i konstruksjonen, dette må jo være helt idiotisk? Hadde det vært noe som ikke brenner ville jo sikkerheten vært mye høyere.

Så, nå må jeg kjøpe nytt da. Hva skal jeg gå for, for å maksimere sikkerheten? Noe med minimalt med plast er ønskelig. Har stort sett bare behov for å varme opp begrenset mengde vann. Dvs type liknende jetboil er å foretrekke, lav vekt og volum. Må jeg ha samme merke på gassboksen og brenner for å være sikker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk O-ringen nede i koblingen at den ikke er skadet på noen måte. Den kan pirkes forsiktig ut med f.eks en plast tannpirker, så kan du se ekstra nøye på den. Den bør smøres av og til med f.eks litt siliconfett.

Zip har en messinginnsats til gjengene, sjekk også at den sitter som den skal. Den skal så vidt være nedenfor den ytre kanten på huset den sitter i.

 

Ref. posten over: Svea går akkurat inn i Zip gryta og passer på toppen uten kjelestøttene montert (ligger dog litt løst oppå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.