Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellski?


Navigatøren

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lenge grublet på valg av fjellski og føler jeg blir mer usikker jo mer jeg leser. Jeg har fra før av et par «markaski» fra Åsnes som er marginalt bredere langrennski med feller som fint kan brukes i skisporet med pulken osv. Men! Nå har jeg lyst til å kjøpe meg et par skikkelige fjellski. Tanken er å ha ski jeg kan bruke på storfugljakt i ulendt terreng, og samtidig kunne bruke de på pulkturer i variert terreng. Strengt tatt trenger jeg kanskje en allroundski som bærer sånn høvelig i djup snø. Jeg har vurdert Åsnes Nansen og Åsnes Amundsen. Jeg har kjørt slalom i mange år, så jeg berger bratte utfarter med det meste av ski, så er ikke nødvendigvis ute etter en kjøreski. Er det noen som har noe erfaringer med disse? Og bør man gå for 75mm binding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare nevne at slalomski er noe helt annet enn fjellski, spesielt utenfor preparerte løyper. Har du ikke rett telemarksteknikk kan du glemme bratte utfarter, og vanskeligere blir det i dyp, skavlete eller isete snø. Det er også stor forskjell på fjellski i forhold til hvordan de er å kjøre med.

Utemagasinet har flere gode tester av forskjellige fjellski. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med de du nevner, men derimot med Åsnes Gamme BC. Det er vel Åsnes sin mest allsidige ski og egner seg godt både til pulk og å bevege seg i ulendt terreng. Jeg er hvertfall godt fornøyd med mine. Bruker Rottefella bc manual. 

Amundsen er vel ment spesielt for lange turer med pulk. Den har mindre innsving enn en del andre modeller, så hvis du er ute etter "allround" finnes det nok bedre alternativer. 

Endret av KS10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen er ikke så brede, de er mer langturski med bedre smørespenn enn mange av de andre modellene. De vil nok bære litt lite og også være tyngre å manøvrere i djup snø i marka. Nansen er mer en allround  ski med mer innsving og de er bredere. Dog vil glid på de være dårligere enn Amundsen. Bruier selv Breidablikk, det fordi jeg hadde hund da jeg skaffet de. Brukt de mye i variert terreng i marka. Med feller er det lite glid i slike. De har heller ikke stålkant så harde forhold er de dårlig egnet. Gamme er vel ganske lik Amundsen i bredde men har litt mer innsving. Skal du være mest i skogsterreng er Ingstad en modell som er litt bredere enn Nansen igjen. Jeg bruker BC bindinger på mine. Synes uansett slike ski ikke er så gode å kjøre aktivt nedover. Har stått mye slalåm selv men det er noe helt annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei allroundski ville eg satsa på Nansen eller Gamme. 

Amundsen er meir langtransport. 

Gamme har meir smørjelomme. Både den og Nansen er lettkjørte og morsomme.

Mtp å ferdast i skog ville eg kanskje velt Nansen hårfint framfor Gamme. God allroundski hovudsakleg i snaufjell/ikkje skog ville eg truleg velt Gamme hårfint framfor Nansen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de brukes på skogsfugljakt ville jeg kanskje gått opp et hakk i bredde, slik at du kan ha dem litt kortere med samme bæreflate. Blir litt enklere i skogen. Fischer E109 for eksempel. Det går greit med både BC (med kraftig støvel) og 75mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er veldig fornøyd med mine Fischer Traverse 78. De er riktignok smørefrie, noe jeg synes er genialt mtp feller som tas av og på. Slipper å rense skia. 

De går ikke i oppkjørte spor, men til gjengjeld bærer de meg godt i løssnø inni skauen.  Lette å navigere er de og. 

Jeg valgte 75mm binding, og det funker fjell! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Lisecat skrev (På 8.3.2021 den 11.53):

Hei! Er du fortsatt fornøyd med disse? Vurderer Fischer opp mot Åsnes Breidablikk, men kan se ut som at Fischer Traverse er bedre nedover, lettere å styre. Hva er din erfaring nedover med Traverse?

Ja, storfornøyd. Både jeg og samboer har de og er fornøyde begge to. Eneste minus er den summinga smørefrie ski gir. Men kun uten feller. Brukervennligheten veier opp!
Kortfellene er enkle å bruke. 
Breidablikk har vel ikke stålkanter? Det bør evt tas i vurderingen om det er noe du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.