Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Glittertind! Trenger tips og info!


Anette Rostad

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg og ei venninne har tenkt å gå til Glittertind 12.september.

Jeg ønsker å få så detaljert info som mulig om turen slik at vi er helt forberedt. Hva er å foretrekke av klær og utstyr? Hvor lang tid bør vi beregne? Vi gikk Galdhøpiggen i sommer. Brukte 5,5 time på den turen.

Man leier sykler og sykler inn til startpunktet for turen?

Jeg hører rykter om en helt fantastisk aketur ned igjen fra Glittertind om man tar med rompeakebrett? 😊

All tips og info mottas med takk! 😊

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan gå fra både Glitterheim og Spiterstulen. Regner med dere skal gå fra Glitterheim siden dere nevner sykkel og akebrett, jeg gikk opp fra Spiterstulen siden for et par uker siden og fra Glitterheim for 10 år siden. 

Du kan leie sykler ved parkeringen 7 km før Glitterheim, disse blir tatt vekk når hytta stenger en eller annen gang i september. Fra Glitterheim er det ca 3 timer opp og 2 timer ned alt etter som, du kan leie akebrett i resepsjonen. Er merket sti hele veien. 

Klær og utstyr er det samme som gjelder for alle høye fjellturer, vær forberedt på alt. Pakk med vind og vanntett jakke, lue, hansker, ullundertøy, mat og drikke. Gode sko eller støvler er tingen, ser folk fyker rundt med joggesko oppi der men er mye ur så er fort gjort å tråkke over eller skli. 

Ikke gå helt ut på kanten når du kommer til toppen, da det ofte henger en snøskavl over kanten som man ikke vil stå på, det er langt ned. Noen uheldige har prøvd på dette før og falt ned, ikke gjør det. Er ofte stikket ned noen pinner eller lagt ut noen steiner for å merke at man skal holde seg innenfor disse. 

Ved godt vær er det panorama utsikt til alt, og er veldig flott på andre siden ned til Grotbrean med mer alpine områder der nede. God tur :) 

Endret av Martin HJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Rostad skrev (5 timer siden):

Dere som har tatt akeruta ned igjen, hvor langt kan man egentlig ake? Og er det lett å finne veien tilbake til Glitterheim igjen etter man har akt?

 

 

Har ikke aket ned. Men uansett om du skal forlate stien eller ikke så må man alltid ha med seg en form for navigasjonsverktøy - kart og kompass(!), mobil med kart app eller en håndholdt GPS. Er ikke få som har rotet seg bort i fjellheimen opp gjennom, og påfølgende redningsaksjon må iverksettes. Været kan forandre seg fort oppi fjellet, sikten og temperaturen kan synke med tåke og snø og vinden kan ta seg opp og plutselig ser alt helt annerledes ut enn det gjør med sol og fint vær. Så vær varsom og er du usikker så hold deg til DNT stien selvom Glittertind - Glitterheim er en enkel og grei rute med endel mennesker som oftest :) 

Endret av Martin HJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (2 timer siden):

Har ikke aket ned. Men uansett om du skal forlate stien eller ikke så må man alltid ha med seg en form for navigasjonsverktøy - kart og kompass(!), mobil med kart app eller en håndholdt GPS. Er ikke få som har rotet seg bort i fjellheimen opp gjennom, og påfølgende redningsaksjon må iverksettes. Været kan forandre seg fort oppi fjellet, sikten og temperaturen kan synke med tåke og snø og vinden kan ta seg opp og plutselig ser alt helt annerledes ut enn det gjør med sol og fint vær. Så vær varsom og er du usikker så hold deg til DNT stien selvom Glittertind - Glitterheim er en enkel og grei rute med endel mennesker som oftest :) 

Takk for ærlig svar og tips! Satser på at telefonGPS'n holder mål 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noen besserviter men når det gjelder turer på fjellet så bør man ha kompass/kart med seg som backup. Jeg har alltid det selv om jeg er kjent eller går merka løyper. Jeg og bruker telefon i hovedsak men man kan ikke alltid stole på at elektroniske hjelpemidler vil fungere i alle situasjoner ;)

Som nevnt av andre så går det jo ofte stort sett bra men fjellet kan være lunefullt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (På 24.8.2020 den 21.17):

Skal ikke være noen besserviter men når det gjelder turer på fjellet så bør man ha kompass/kart med seg som backup. Jeg har alltid det selv om jeg er kjent eller går merka løyper. Jeg og bruker telefon i hovedsak men man kan ikke alltid stole på at elektroniske hjelpemidler vil fungere i alle situasjoner ;)

Som nevnt av andre så går det jo ofte stort sett bra men fjellet kan være lunefullt.

Takk😊 Skal huske å ta med det 👌🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje også greit å nevne at vinteren har i det siste begynt å komme på visitt i Jotunheimen, så ta forbehold om skiftende forhold. Jeg holder til et annet sted enn Glitterheim, men er flere ganger de siste ukene at det ikke har vært forsvarlig å gå på noen av toppene pga is/glatte forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.