Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekt på telt feks Hardangervidda


Ingunn1

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg planlegger å gå ei uke på Hardangervidda neste sommer, og tenker jo litt på vekt. Hvor går grensa på "tungt" telt i forhold til anbefalt. Vet jo at det er forskjell både på kondisjon, og kjønn, styrke osv. Men lurer på om jeg skal kjøpe superlight eller pro. Tenker at "pro" er nok et telt som holder lengre, men lurer på om jeg bør gå med superlight pga alenetur og må bære alt selv... 

Tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs litt hvor mye du skal vandre? Selv vil jeg ikke så langt over 2kg for ett solo telt når jeg skal forflytte meg langt hver dag eller hente høydemeter. Skal jeg campe ved samme plass over flere dager så tillater jeg meg noe mer. Likevel har jeg ett hilleberg soulo (2,3kg) til solobruk -og vandreturer og nå ett Helsport reinsfjell pro 2 (3,4kg) til turer der jeg trenger plassen eller ønsker meg mer komfort, typ; jakt/fiske, med jentungen eller vintetur. Jeg skulle redusere vekten på mitt forrige vandre-telt (2,2kg) men har nå altså endt opp med disse tungvekterne. Unnskylder meg med at dem er robuste og allsidige. 

Selv har jeg aldri hatt ett superlight telt personlig men forstår det slik at dem tåler tilsynelatende mer enn man skulle tro, bare være litt obs på at man finner seg en litt skjermet plass og undersøk teltplassen for skarpe ting. Ser mange benytter seg av superlight telt sommerstid i fjellet.  

Har du sjekket ut telt fra Hilleberg eller Fjellreven? Feks Nallo 2 eller abisko light 2 er jo flotte telt som havner litt midt i mellom superlight og pro serien til Helsport. Foretrekker du kuppel eller tunnel telt?

Lett sekk gjør det iallefall kjekt underveis i turen og ikke bare når man kommer frem til dagens mål.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Hilleberg Akto telt som ble kjøpt inn for en ukestur fra Haukeliseter til Lysebotn. Det veier 1.2 kilo. 

Når jeg anbefaler telt som skal bæres så pleier jeg å si at et telt for en person ikke bør veie over 1,5 kilo, og for hver person som kommer i tillegg blir det + 1.0 kilo.  Teltet bør ha plass til bagasjen utenfor soveseksjonen og hvis det er plass i åpningen til å fyre en primus så er dette bare et pluss. Det kan være greit, hvis værgudene ikke spiller på lag, å kunne lage seg litt varmt til frokost uten å måtte gå ut av teltet.

Husk at et kilo ekstra i sekken ikke betyr så mye, men et kilo overvekt i sekken vil kunne bli som en stein i skoen på litt lengre turer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sommertelt kan du fint ta superlight. Men tenker du helårs når du først kjøper kan det være et pro. Vekt her er vel ikke teltet alene men alt du skal bære med. Har du mye annet tungt utstyr er det ikke sikkert det er teltet du trenger kjøpe lettest mulig, men heller bytte f.eks sekk, sovepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de teltene jeg har er det Ringstind SL 1-2 jeg bruker mest. Dette veier ca 1,2 kg med footprint. Har også "testet" det under ganske heftige vindforhold fordi vi hadde en tråd her hvor noen dømte det nord og ned. Det er et tøft lite telt som tåler mer enn du tror. Jeg har også Ringstind Pro 2. Solide greier, god komfort, men vekt i overkant av 2 kg. Til det bruket du skriver om tror jeg du burde se på Fjellreven Abisko lite 1. Dette er et fire sesongs en stangs telt, litt samme konstruksjon som Hilleberg og Helsport bruker. Det veier ca. 1,7 kg. Det har også muligheten til å bruke en ekstra teltstang. Teltet er forholdsvis nytt så hadde jeg ikke hatt "for mange" telt i boden fra før hadde jeg kjøpt dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fornuftige tips her allerede ser jeg. Som @Per Fredrik så har jeg også i mange år brukt et Ringstind SL 1-2 på mange av mine fjellturer og skogsturer som et lett solo telt. Det fungerer helt fint til vår, sommer og høst. Men det er et telt som har fokus på vekt og ikke komfort. Er du f.eks over 1.90 så kan det fort bli noe trangt. 

Fordelen med et lite og enkelt telt er selvfølgelig pakkevekt men det mange glemmer er også hvor enkelt og raskt det er å sette opp samt hvor lite plass de krever på bakken. På fjellet er kanskje ikke dette alltid så stort problem men i lavlandet og i skogsterreng har jeg ofte klart å sette mitt lille ringstind telt på de mest utrolige små flate flekker :)

Du kan jo velge et mer robust og kraftigere telt som kan brukes i alle sesonger men da veier det betraktelig mer, tar mer plass både i sekk og på bakken. Hvis du har mulighet ville jeg derfor valgt et lett telt optimalisert til vår, sommer og høst. Blir det aktuelt med turer på vinter eller med barn osv kan du heller kjøpe et dedikert vintertelt som er større, har mer komfor og som tåler alt. Et stort og kraftig vintertelt kan selvfølgelig også benyttes på sommeren hvis det er korte bæreturer og mer camping aktivitet.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komforten på Ringstind Superlight (2) er betydelig oppgradert på 2019+ versjonen hvor man blant annet har 2 fortelt/innganger og stang i fotenden. Det er et godt 3 sesongs vandretelt som man nesten ikke merker i sekken. Har ikke hatt gleden av å teste det i møkkavær enda så jeg kan ikke gå god for rive/bruddstyrke. Hodeenden er litt av et vindfang though.. men med ekstra bardunering kan man nok øke stabiliteten ganske mye. Planlegger du å bruke mye tid i teltet og trenger å sitte oppreist burde du vurdere alternativer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har god erfaring men Helsport Fjellheimen Superlight 2 (1.6kg) til sommerturer. Har gått NPL med dette teltet og har derfor fått en god langtids test i allslags vær vår, sommer og høst. Dette er et tomannstelt og er man alene har man veldig god plass. Jeg har også et Ringstind  Superlight 1-2 telt (1.0 kg) men det bruker jeg ikke så mye. Ringstind 1-2 er et flott telt men etter min mening så blir komforten redusert av at det er veldig lavt under taket. Det er plass til å sove der, men ikke god plass til å snu seg, kle på seg eller lage mat. Fjellheimen Superlight 2 har godt takplass og god plass i forteltet til å lage mat. Et alternativ er Ringstind  Superlight 2 som har litt bedre plass under taket.  Helsport Fjellheimen Superlight 2 har gått ut av produksjon og er erstattet med et annet telt men akkurat nå har de dette og Ringstind  Superlight 2 i Helsport sin outlet.

God tur.

Endret av Lars Erik Moen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du benytte teltet på høyfjellet høst, vinter eller vår så kjøpt pro modellen. Jeg har en drøss med telt. Alt fra Cuben telt til helsport patagonia, og endel i mellom. 
husk teltet er den viktigste sikkerheten du har på fjellet, og at vi bærer med oss huset i sekken. Det er mye annet enn teltet jeg ville spart en halvkilo på. 
ikke misforstå. Jeg koser meg på fjellet i UL teltet, men ikke når jeg kan forvente uvær og mye vind. Da tar jeg heller f.els Hilleberg Soulo som står fjellstøtt i alt slags vind. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Det er samlet vekt på sekken som teller, så ikke se deg blind på grammene til teltet. Mulig du kan kjøpe et telt som veier 500 g mer, og komme billigere ut av å spare den halvkiloen et annet sted.. 

Eksempel: en sovepose som er ok i et tett telt, kan være veldig kald i et telt som har mye mesh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (10 minutter siden):

Eksempel: en sovepose som er ok i et tett telt, kan være veldig kald i et telt som har mye mesh. 

Jovisst er det forskjell, men det er neppe mengden mesh som avgjør hvor kaldt man har det. Et innertelt isolerer ikke så mye mere, og er heller ikke vindtett. Det kommer vel mest an på hvordan luftingen er konstruert. Hvis ytterduken er løftet mye fra bakken så kan det bli luftig der inne.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom akkurat tilbake fra en 4 dagers solotur i Jotunheimen hvor jeg brukte Helsport Reinsfjell Superlight 3. Jeg var heldig med været så fikk ikke teste hvordan det står i mye vind, men det føltes solid nok ut.

Teltet veier ca 2,5 kg og har god takhøyde, ikke minst veldig luksus med 3 mannstelt på solotur. Kan absolutt anbefales! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lompa said:

Jovisst er det forskjell, men det er neppe mengden mesh som avgjør hvor kaldt man har det. Et innertelt isolerer ikke så mye mere, og er heller ikke vindtett. Det kommer vel mest an på hvordan luftingen er konstruert. Hvis ytterduken er løftet mye fra bakken så kan det bli luftig der inne.  

Når det kommer til mesh kontra helt innertelt må jeg innrømme at jeg aldri har merket noe forskjell på opplevd varme.  Har overnattet på vinterstid i begge typer telt og i praksis er det ingen merkbar forskjell. Faktisk kan mesh i deler av innertelt være bedre med tanke på at man slipper å våkne til en dusj av rim på innsiden ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiforum av alle plasser har nylig testet Ringstind Superlight

Sitat

15 sekundmeter vind gjorde at det tok godt tak i teltet. Fordi teltet ikke har stormmatter, ble det plutselig interessant å bygge en levegg av snøblokker klokka to om natta.

Da var vi blitt vekket av det som hørtes ut som et helikopter som landet på utsiden av teltet. Det viste seg å være turbulensen som på lesiden rev opp teltdøra – som fikk kjørt seg i vinden. Resten av natta ble tilbrakt i fullt goretexutstyr nede i soveposen, i tilfelle vinden skulle øke og teltet ryke. Det gjorde det ikke.

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, så de har benyttet et superlight telt på vinterstid? Jeg hadde aldri vurdert det som trygt og i vert fall ikke på fjellet 😱 Til nød i lavlandet/skogen godt skjermet av tett skog kunne jeg vurdert det 😁

Riktignok tåler superlight mer en mange tror men det har jo klare grenser da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (11 timer siden):

Jovisst er det forskjell, men det er neppe mengden mesh som avgjør hvor kaldt man har det. Et innertelt isolerer ikke så mye mere, og er heller ikke vindtett. Det kommer vel mest an på hvordan luftingen er konstruert. Hvis ytterduken er løftet mye fra bakken så kan det bli luftig der inne.  

Jeg har et North Face VE25 som har lufting under duken, men som har et helt vindtett innertelt. Men konstruksjonen avgjør også, det er klart. 
 

Poenget var: 500 g spart på lett og luftig telt kan fort koste deg mer ekstra vekt i sovepose, underlag og klær for å holde varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (2 timer siden):

Når det kommer til mesh kontra helt innertelt må jeg innrømme at jeg aldri har merket noe forskjell på opplevd varme.  Har overnattet på vinterstid i begge typer telt og i praksis er det ingen merkbar forskjell. Faktisk kan mesh i deler av innertelt være bedre med tanke på at man slipper å våkne til en dusj av rim på innsiden ;) 

Som i det andre svaret, det kommer også an på konstruksjon av selve ytterteltet, selvsagt. Men jeg har sovet i 5-6 grader, vind og regn i både HubbaHubba og Allak. Jeg vet hva jeg foretrekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (På 24.8.2020 den 11.10):

Eksempel: en sovepose som er ok i et tett telt, kan være veldig kald i et telt som har mye mesh. 

Ja, helt enig!

I vindstille er det ikke allverden forskjell. Men ett lite solotelt med tett duk oppleves varmere. Og jeg har aldri hatt en dråpe kondens i mitt Hilleberg Unna, og det har jeg brukt i MYE regn, litt i frostperioden, og på en vintertur med vindstille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til telt og vekt så er det ingen fasit. Noen vil si at alt over en kg er for tungt mens andre drar med seg ganske mange kg telt på tur. Vekta som er akseptabel er avhengig av hvor mye du skal forflytte deg. Jeg pleier å dra med meg et telt på 3 kg selv på lange aleneturer, har et telt som er lettere også. Valget på å dra med meg dette teltet ligger i at jeg skal ha en plass som jeg kan boltre meg litt på om været blir håpløst. Sånn som juli var i sommer var jeg glad for at jeg hadde dette og ikke det lettere teltet med meg. Jeg brukte Helsport reinsfjell 2pro, når det er sagt hadde nok superlight teltet gjort så og si like god jobb. Men grunnen til at jeg valgte pro og ikke superlight var bunnduken. Da slipper jeg og være så kritisk til hvor jeg setter det opp, kunne selvfølgelig valgt å kjøpe footprint til superlighten men da var jo vekta nesten lik pro modellen. Det er tyngre å bære tungt telt, skal ikke si imot det på noe vis, men samtidig syns jeg det er litt godt og vite at jeg har et bomberom når været blir dårlig

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max komfortabel bærevekt på sekk er indivudelt, lengdemeter og høydemeter pr dagsetappe er indivudelt, hva som trengs av romslighet i telt er individuelt, osv.

Jeg bærer heller et ekstra kilo for å få komfort i robust telt gitt at jeg gikk glipp av yoga-timene. Andre åler seg gjerne inn i et lite pølseskinn for å bære lettest mulig / med lite volum på sekken.

Dersom jeg skulle gått over hardangervidda med langsiktige godværsmeldinger så hadde jeg gjerne benyttet et superlight telt, men siden jeg benytter teltene mine alle mulige andre steder så det ingen slike i teltboden. (Mer komfortabelt å bruke et robust telt i finvær en et superlight-telt når værgudene er sinna.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (På 24.8.2020 den 22.46):

Jeg har et North Face VE25 som har lufting under duken, men som har et helt vindtett innertelt. Men konstruksjonen avgjør også, det er klart. 
 

Poenget var: 500 g spart på lett og luftig telt kan fort koste deg mer ekstra vekt i sovepose, underlag og klær for å holde varmen. 

Jo, det kan koste ekstra vekt, men det teltet du bruker i ditt eksempel veier nærmere 5 kg. Hvor mye vekt har du spart da? Vanlige telt for å kryse vidda har ikke det. 

Forskjellen på Hubba Hubba og Allak, som du nevnerlenger opp illustrerer hva jeg mener. Er det mengden mesh i innerteltet som gjør at det trekker mer i Hubba, eller er det er hvor høyt ytterduken står fra bakken? Senk Hubbaen og løft Allaken og se hva som skjer.. 

Mitt poeng var at man ikke skal fokusere kun på teltet, men at man kan komme vekt- og budsjettmessig best unna med å se på hele oppakningen samlet. Har man et telt på 3 kg og en sekk på 4, så kan man kanskje komme billigere unna å lette på sekken enn teltet. -Eller soveposen for den saks skyld. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

Jo, det kan koste ekstra vekt, men det teltet du bruker i ditt eksempel veier nærmere 5 kg. Hvor mye vekt har du spart da? Vanlige telt for å kryse vidda har ikke det.

Jeg vet at det ikke er et typisk telt, det var bare et eksempel som viste at "innertelt ikke er vindtette" kanskje er en litt for kategorisk påstand.

Lompa skrev (2 timer siden):

Forskjellen på Hubba Hubba og Allak, som du nevnerlenger opp illustrerer hva jeg mener. Er det mengden mesh i innerteltet som gjør at det trekker mer i Hubba, eller er det er hvor høyt ytterduken står fra bakken? Senk Hubbaen og løft Allaken og se hva som skjer..

Mht Hubba er svaret: "begge deler". Eksemplene mine er fra den virkelige verden. Du får aldri "senket" en Hubba nok til å få tett yttertelt uten å kappe stengene, og selv om du gjør det vil vinden komme inn luftelukene på kortsiden og skape trekk. Tetter du igjen her også har du et tett telt, men heller ingen lufting, og du drukner i kondens. Løfter du ytterduken på Allaken blir det luftigere, men fremdeles langt tettere enn en Hubba siden innerteltet er i helt stoff og ikke mesh. Forsøk på netter med kun myggnett i dørene vs. nesten lukket dør gir relativt store utslag på opplevd temperatur i en Allak.

Lompa skrev (2 timer siden):

Mitt poeng var at man ikke skal fokusere kun på teltet, men at man kan komme vekt- og budsjettmessig best unna med å se på hele oppakningen samlet. Har man et telt på 3 kg og en sekk på 4, så kan man kanskje komme billigere unna å lette på sekken enn teltet. -Eller soveposen for den saks skyld.

Det siste poenget ditt er det samme som mitt, som jeg skal gjenta: det gir lite mening i å spare 500g på et telt, dersom du ender opp med et telt som oppleves kaldere og du må legge til 500g på sovepose/ekstra klær for å kompensere. Er det ikke fint at vi er helt enige om noe :) ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (1 time siden):

"innertelt ikke er vindtette" kanskje er en litt for kategorisk påstand.

Nå drar dette kanskje litt for offtopic, men det kan også være forskjell på stoffet som brukes i innertelt. Hvor mitt Hilleberg nesten kan føles litt som ei bomulls t-skjorte i stoffet så føles stoffet Tarptent har begynt å bruke nå nesten som et tynt yttertelt. Uten at jeg verken har testet eller erfart det, så føles sistnevnte betraktelig tettere. Liten fun fact på tampen; etter at Tarptent skiftet stoff på sine tette innertelt så er de faktisk nå lettere enn mesh-innerteltene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.