Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bære Ally kanoen alene??


Kurt S

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe godt tips? Jeg egner meg ikke som afrikaner og får vondt i ryggen etter kun 150m når jeg bærer min Ally på hodet. Det er jo ikke så kult å demontere kanoen og bære den i sekken for korte bæringer 😕

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bærer bare mine på hodet og har da en padlehjelm på hodet. Jeg bruker også tralle der det er praktisk mulig.

Før i tiden når vi var på langtur med kanoer på 40+ kg festet vi årer på langs i kanoen og la ei åre på hver skulder, gjerne med padlevest som padding mellom åra og skulderblad på lange bæringer. En padler tok kanoen, den andre all bagasjen. Tungt ja 😁, men vi fikk med alt i en bæring. Det burde være mulig å få til dette på allyene også, i hvert fall på de som har to tverrstag, altså de fra 16,5' og oppover. Har man ikke to tverrstag å feste årene i kan man kanskje ha med en liten bjelke som man fester på tvers med ei reim rundt bunnen og så feste åra i denne igjen. Se bildet på denne siden for illustrasjon: https://bushcraftusa.com/forum/threads/paddle-setups-for-portaging-canoes.87920/

Jeg har ellers tenkt at det beste hadde vært å lage et bæreåk som man ganske enkelt legger på ripa midt i kanoen og slår ei reim rundt bunnen for å holde det på plass. Men så var det dette med sløyd og ti tommeltotter da...og tid...og inspirasjon...hmmm...kan jeg ha et prosjekt på gang?

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er litt rart at ikke Ally har laget en eller annen form for nakkebøyle eller hva de nå heter disse tverrstagene med en bue i som ligger på skuldrene, som går rundt nakken. Disse er jo standard på en god del av de vanlige kanoene. Ser jo for meg at det kunne være et market for det, tilbudt som ekstrautsty mht. at Ally ofte presenteres som et godt valg for dem som er på tur med mye bæringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne @Bjarne H.S. er bare så bekymret for at årene skal knekke.. Vet ikke hvor mye de årene til bergans tåler jeg? Har selv hatt en plan om å lage en ryggsekksak  som skal brukes, men ikke kommet så langt enda. Inspirert av denne https://bergheimwild.blogspot.com/2020/03/canada-meis.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (5 timer siden):

Turkompisen min Frank gjør det slik på bæreetapper over en km

Ser ut som en relativt komfortabel og grei måte å bære på. Men jeg lurer på hva som skjer om man skulle være uheldig og snuble. Går man på snørra ser det litt skummelt ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arbe skrev (1 time siden):

Ser ut som en relativt komfortabel og grei måte å bære på. Men jeg lurer på hva som skjer om man skulle være uheldig og snuble. Går man på snørra ser det litt skummelt ut?

Ja, viktig poeng. Jeg ville nok hatt en god slakk i de båndene mellom årene som ligger på skuldra slik at de enkelt sklir over hodet uten å dra det med seg, for eksempel om man tar overbalanse sideveis. Går man over ende må det ikke være noen sjans for at man får vridning av nakken med de følger det kan få. Det gjelder også om man bruker to padleårer på langs. Har man årebladene på skuldrene blir det god avstand mellom skaftene, men har man skaftet på skuldrene blir avstanden for kort slik at hodet kan få en kraftig vridning. Man bør (les: må) teste dette og være helt komfortabel med å slippe kanoen med henda og la den ramle av skuldrene. Alternativt kunne man hatt en enkelt bred stropp over hodet i stedet for en over hver skulder.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (På 23.8.2020 den 7.41):

Turkompisen min Frank gjør det slik på bæreetapper over en km. Dette er en Ally 16,5. Sjøl klarer jeg min 15-foter på hodet med et sammenbrettet skumunderlag som demper.

DSC_5295.thumb.jpg.4b51c092e5c973f3b01fe846d1e49fe2.jpg

DSC_5458.thumb.jpg.09015c7c47a9d2bf9a5c1412cb1d2191.jpg

Den så genial ut :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (På 23.8.2020 den 10.53):

Ikke svar på spørsmålet, men likevel; er ikke en packraft rimelig mye enklere å hanskes med enn kano, som flytefarkost på solotur? 

helt enig i t tur aleine så er packraften saken. Jeg har det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (På 23.8.2020 den 10.53):

Ikke svar på spørsmålet, men likevel; er ikke en packraft rimelig mye enklere å hanskes med enn kano, som flytefarkost på solotur? 

Kommer helt an på formålet med turen og hvor mye man vil ha med seg. Jeg ser packraften ikke har samme gode lastekapasitet som Allyen min. Jeg sliter med å få plass til kjølebagen i packraften, 3 sekker med ved kan jeg nok bare glemme, kanskje jeg får plass til én. Den gode campingstolen min må jeg prøve å få festet på packraften, blir det tur til helga.

Det vil være noen fordeler og ulemper med begge ser jeg.

:)

Endret av Bjarne H.S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (5 minutter siden):

Kommer helt an på formålet med turen og hvor mye man vil ha med seg. Jeg ser packraften ikke har samme gode lastekapasitet som Allyen min. Jeg sliter med å få plass til kjølebagen i packraften, 3 sekker med ved kan jeg nok bare glemme, kanskje jeg får plass til én. Den gode campingstolen min må jeg prøve å få festet på packraften, blir det tur til helga.

Det vil være noen fordeler og ulemper med begge ser jeg.

:)

Jo’a, jeg ser den. Men siden tema her var bæring, så tror jeg kjølebagen, campingstolen og tre sekker ved i alle tilfeller vil «markere revir» ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frakter stort sett kanoen med en åre på tvers mellom meg og sekken og legger kanoen oppå der igjen...:
 

Ellers så trekker jeg gjerne Allyen om underlaget er sånn tålelig ok: 
 



Trekking av kano er favorittfraktemetode og går greiere enn man tror så lenge underlaget er noenlunde greit og uten mye skarp stein osv. Lyng og kratt har vist seg å være ganske problemfritt... (videoen skal starte direkte på kanotrekkesekvens om du starter den):
 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med hell bært sekk og kano samtidig. Prøver da å få sekken så høgt opp på ryggen som mulig, slik at kanoen delvis kviler på sekken. Det blir naturligvis ganske tungt, men man sparer en tur og det er mindre ubehagelig for nakken. Bruker også å ha en flytevest mellom hode og kano. Det hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Espen Ørud i hans metoder, og særlig dette med å trekke allyen. Min 15-foter veier bare 17 kg, og den tåler veldig godt å trekkes  uten bagasje i. Hvis det er skogfritt landskap med lyng og gress blir gliden såpass god at det er den desidert mest effektive måten å frakte den på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg kom så langt, at jeg byggede en trolly/vogn med plan om at trække den gennem terrainet - men, så fik jeg øje på packraften.

Jeg har siden været tilbage omkring Kaitum i Sverige og vil nok ikke have været begejstret for at trække rundt med 40 kg dér. Måske er det stoltheden der får et knæk, at man ikke kan bære sit udstyr der gør, at jeg aldrig vil finde ud af, om det faktisk ville fungere. 

.. hvad man da ikke kan finde på for at slippe for virkelighedens realiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snytitingen skrev (På 20.1.2021 den 18.33):

det skal visst nok fungere riktig så bra

Det vil jeg godt tro. En af mine egne spekulationer var osse ét-hjulet, men med robuste håndtag ala en trillebør for at holde ballancen og evt en strap omkring livet eller skuldrene for et godt træk. .. det ville ligne et cirkus på tur men sikkert effektivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snytitingen skrev (På 20.1.2021 den 18.33):

Et tips i denne videoen som en tidligere arbeidskollega har lagt ut. Han har ordnet seg et fastmontert hjul på allyen, og det skal visst nok fungere riktig så bra. Bare åspole litt ut i filmen så får man se det i aksjon.

https://m.youtube.com/watch?v=iTAvcrNJFLI

 

Herlig video og en original slutt! 😅

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har været ved at lede efter et billed af en trolly jeg bruger i det daglige, men det lader sig ikke lige finde.
Den har 2 børne-cykel-hjul og 2 "bårer" [2 x 2,5 kosteskaft]. Bårerne er lange nok til at støtte en almindelig plastik-kajak under lugaf-væggene, hvor der er bedst støtte sådan at skroget ikke bliver klemt (fx. som hvis man kun har én strap under cockpittet). Bårerne er støttet af en .. 4-kantet "galge" som den hænger i .. eller sagt på en anden måde: 2 ben hviler på hjul-navene og bærer de to lange sammensatte koste-skafter midtvejs hvor de bærer kajakken. Over kajakken støttes benene mod hinanden af en bro (på tværs), for ikke at klemme sammen omkring kajakken. Benene er ret brede og er skruet godt fast til hjulene. Konstruktionen er ikke særlig høj, og derfor heller ikke vrikkelvoren for alvor.

Jeg har ikke problem med at trække den på markveje/bilspor og slet ikke på asfalt-veje, og kajakken står dér trygt over vinteren. Men .. selv om jeg kan give efter for mange skøre ideer .. så vil jeg ikke regne med den i vildnisset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er til gengæld e t billede af en kajak-trolly som nogle af jer måske kan genkende. Jeg vil ikke klemme kajakken med den, men den kan da bruges til en cykeltur med tung last ;o) Der er tapet et par rundstokke på og 'sækkevognen' hviler op ad min kontor-stol, monteret med min store rygsæk.

Købe_trolly.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.