Gå til innhold
  • Bli medlem

OSA hengekøye fra 123friluft + noen andre spørsmål


Dinger

Anbefalte innlegg

Hei,
Søkte etter OSA på forumet her, men kunne ikke finne noe.

Tenkte å kjøpe min første hengekøye og har tittet på denne: https://www.123friluft.no/hengekoye/osa-adventure-hammock-mmyggnett-og-tarp
Noen som har erfaring med denne?
Meget grei pris for det meste inkludert, men jeg liker å lese produkttester. Etter å ha lest litt på ymse tester av hengekøyer har jeg fått et inntrykk av at det alltid er noe som trekker ned, og har lyst å unngå en køye med irritasjonsmomenter.

Ellers så har mener noen at det absolutt er verdt å investere i en dobbel, da den ekstra plassen kan gjøre en stor forskjell på komforten.

Titter på denne, https://www.tickettothemoon.no/collections/kampanjer/products/trevennlig-deluxe-pakke-tarp-myggnett-original-hengekoye-tauverk-velg-farge
Mer enn dobbelt så dyr som OSA sin, og rik er jeg ikke, men ser at TTTM scorer bra på flere tester.

Setter pris på all input og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde valgt TTTM any time bare pga størrelsen. OSA er bare 260 cm lang, TTTM er 320 cm. Det er en forskjell som vil merkes. Personlig er jeg heller ikke glad i fast myggnetting, men det er naturligvis en smakssak. TTTM pakken har også trevennlige stropper, mens OSA ser ut til å ha tau. Stropper er snillere med trærne så det anbefaes. 

Minuset med TTTM er selvsagt prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo køyelengde og bredde individuelt. Noen sover godt som banan i sånne kinakøyer på 260cm. Jeg på 195 finner ikke helt roen i tttm dobbel. Personlig ville jeg nok heller prøvd Hennesy expedition (for korte folk), explorer (for lange folk), eller safari (ekstra stor), eller bestilt fra simply light designs, dutchware eller warbonnet. Lesovik Draka fra hektapåtur ser og interessant ut. Disse blir alle dyrere da. Sånn sett vil tttm være et greit valg, da den er fin å "chille" i selv om du aldri finner roen til å sove. Den fra 123 er det stor sjanse for at ikke er noe særlig. Mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (10 timer siden):

... selv om du aldri finner roen til å sove. 

Vel, å sove i marka er jo hele hensikten. Men det er en litt bastant påstand, er det ikke? At jeg ikke kommer til å finne roen til å sove i en køye fra TTTM.
Med mindre jeg misforstår såklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sterkt å gå for en kvalitets-køye til å begynne med isteden for billige kina-køyer av laber kvalitet. Ender man opp med å måtte kjøpe to køyer så har men fort ikke spart særlig mye penger allikevel. 

Lengden på køya har mye å si for komforten og med 180 i kroppslengde så må man gjerne opp i en 11-fots køye for god liggekomfort. Amok får snart inn Segl til 500 kroner virker det som eller så vil Hennessy Explorer duge bra om man ønsker full pakke med myggnett og tarp. Hammocking.no har også et bra utvalg køyer. 

https://hammocking.no

https://www.amokequipment.no/collections/segl-xl-hammock

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinger skrev (5 timer siden):

Vel, å sove i marka er jo hele hensikten. Men det er en litt bastant påstand, er det ikke? At jeg ikke kommer til å finne roen til å sove i en køye fra TTTM.
Med mindre jeg misforstår såklart

Kanskje jeg hadde en dårlig setning der. Skulle kommunisere "hvis du ikke får sove" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (43 minutter siden):

Anbefaler sterkt å gå for en kvalitets-køye til å begynne med isteden for billige kina-køyer av laber kvalitet. Ender man opp med å måtte kjøpe to køyer så har men fort ikke spart særlig mye penger allikevel. 

Lengden på køya har mye å si for komforten og med 180 i kroppslengde så må man gjerne opp i en 11-fots køye for god liggekomfort. Amok får snart inn Segl til 500 kroner virker det som eller så vil Hennessy Explorer duge bra om man ønsker full pakke med myggnett og tarp. Hammocking.no har også et bra utvalg køyer. 

https://hammocking.no

https://www.amokequipment.no/collections/segl-xl-hammock

Segl er vel bare 10 fot, 15cm kortere enn tttm? Jeg spurte de om det stemte at den bare var 10 fot, men fikk bare svar tilbake med link til produktsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (3 timer siden):

Segl er vel bare 10 fot, 15cm kortere enn tttm? Jeg spurte de om det stemte at den bare var 10 fot, men fikk bare svar tilbake med link til produktsiden. 

TTTM oppgir mål fra krok til krok. Lengden på stoffet, som er det som teller, er ca 10 fot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siste spørsmål der.

Er det vrient å sitte i køya pga. fast myggnetting? Fått det inntrykket, og å sitte tilbakelent i køya slår meg som noe man ofte ender opp med å gjøre, så redd for at det ville blitt et irritasjonsmoment

Regner med å måtte kjøpe større tarp enn medfølgende. Da vil jo prisen bli høyere, og jeg vurderer da om det er bedre å kjøpe en litt dyrere køye med større tarp til å begynne med.
Regner forresten med man kan kjøpe billigere tarp til køya, dog jeg foretrekker tarp som matcher med køya.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en DD Hammock Frontline med innebygd myggnetting, hvis man vil unngå myggnettingen for å sitte eller bare legge seg ned er det ikke verre enn å bare snu køya med myggnettingen ned mot bakken. Så antar det går helt fint på den køye du vurderer og.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kan anbefale køya fra Lesovik som man få på hektapåtur.no. Det er en bra begynnerkøye som duger bra til tur i marka og som dagsturkøye. Den har alt man trenger av utstyr (ikke tarp) og myggnetting kan fjernes totalt, om man ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.