Gå til innhold
  • Bli medlem

Osprey Xenith 88 VS bergans Trollhetta 95L


Anbefalte innlegg

Leter etter en litt stor sekk som passer til en 3-6 dagers tur med det innebærer på ryggen.

Har derfor kikket mest på Osprey Xenith 88 og Bergans trollhetta 95L.

Xenith virker det som har flest praktiske løsninger, samt best hoftebelte og lufting

Trollhetta derimot er kanskje noe mer slitesterk?

Har noen innspill til valg mellom disse 2?

Eventuelt andre forslag på sekker i 85-105l som ikke koster stort mye mer en 3000kr?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Xenith 88, elsker den sekken ! Er så mange smarte løsninger og store deilige lommer på den i tillegg til å være veldig behagelig å bære. Er litt frelst på Osprey tror jeg.
Men, hver gang jeg drar på tur så er sekken absolutt stappfull. I hvertfall for en 5 dagers tur. Det er en lomme helt nederst på sekken for å dytte soveposen inn så slipper den å henge og slenge utapå. Men, da blir det trangt inni sekken til andre ting. Lurer på om det hadde vært hakket bedre med 105L versjonen for min del, men har klart med på alle turene hittil med 88L sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenith 105 er på fast lavpris hos fjellsport til 2399. En god pris for en god sekk. Har brukt sekken i sommer og den passet meg svært godt. Men kan ikke si noe om kvaliteten og holdbarhet. Bare pass på å få rett rygglengde. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2020 at 12:32 AM, philiplauritzen said:

 

Men er holdbarheten bra? Vs bergans altså.

 

Det kan godt være det tykke stoffet i bergans sekken er mer holdbar. Men hvis du bruker sekken så mye at Xenithen blir utslitt kan du fint kjøpe en til med god samvittighet. Få som faktisk bruker opp utstyret sitt. Og med «halve prisen»  kan du gjøre det med god samvittighet. Kjøp en sekk som er lett nok til å gi deg mer komfort på turene dine. Jeg hadde en recon pack selv for 20 år siden. Som er noe av det samme. Denne ble solgt, og har aldri sett meg tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey er ikke velkjent for holdbarhet, men deres sekker passer meg best, så da fortsetter jeg å kjøpe dem når den gamle er utslitt. 
Har selv en Xenith 88. Den måtte inn til rep hos Sportsnett, det tok sin tid, men fikk det til slutt på reklamasjon. Var en glidelås på frontlomme som tok kvelden den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hvor mye vekt du ser for deg at sekk veier på tur og. Har selv Xenith 88(92i large). Veldig god sekk med bra detaljer. Ingen slitasjeproblemer enda på min. Dog synes jeg de mister litt komfort når vekt kryper opp mot 25 kilo. Da foretrekker jeg skifte til Recon pack som er mer stabil med tung last.

Brodern har Trolhetta 95 men jeg er ikke så glad i hoftebeltet på den. Xenith er og bedre på ryggen. Dog skal det sies at brodern sin er et par år gammel så det har sikkert vært et par endringer på sekken siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.