Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Hvem bør man kontakte?

Anbefalte innlegg

Hei!

Var så uheldig/ klønete å miste kamerabagen med kamerautstyr ned i en vel 3 m dyp bergsprekk. I og med at jeg var alene på tur tok jeg ikke sjansen på å åle meg ned i bergsprekken.

Min første tanke var å ta kontakt med lokale for å få hjelp til å få opp kamerabagen, men er litt i tvil om dette er måten å gjøre det på. Oppdraget er jo ikke helt uten risiko. Burde man kanskje heller konsultere profesjonelle.

Hva vil dere anbefale?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kløfta går rett nedover, og jeg syntes å kunne skimte bagen der den lå nede i mørket. Vekta er vel litt over det et vanlig speilreflekskamera veier.

Mulig jeg blir å ta turen tilbake selv, da stedet kun ligger 2,5 km fra sivilisasjonen. 

Men så er det å ha rett utstyr med seg da. Her er jeg i tenkeboksen - og trenger innspill.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kan se hvor den ligger og er i stand til å senke noe ned rett ovenifra ville jeg forsøkt med kraftig fiskesene med et halvtungt lodd i enden (50-100 gram?) og under loddet en senestump med et antall litt kraftige treblekroker (fiskekroker med tre krokspisser). Det er litt avhengig av at det ikke er for mye annet å hekte seg fast i. Alternativt ei lang nok list (billig fra trevareforhandler) med et antall treblekroker bundet fast i enden som du stikker ned og hekter fast i veska.

Lykke til. Dette klarer du fint med litt tålmodighet.

😉

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du er interessert så ta kontakt med meg så kan vi se på om det er noen grei måte å løse dette på. Jeg har bakgrunn fra fjellklatring, fjellsikring og tilkomstteknikk. Send gjerne en pm. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Heriks changed the title to Hvem bør man kontakte?

Mange gode tips her.

Nå har jeg bestemt meg for å dra tilbake til dette stedet for å gjøre et helhjertet forsøk på egen hånd. Diverse fiskeutstyr, m.m. i sekken. Kommer tilbake med info om hvordan det gikk.

Takk for gode tips og ideer :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 months later...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av NattUgle
      Hei 
      Skikkelig nybegynner her. Aldri sovet ute på fjellet før og skal ikke gå så langt

Jeg trenger et telt som er LETT å bære for sekken. 2 personer kanskje om jeg får en eller ei med der ute, uansett alenetur
      Skal sove på Hardangervidda på sommerstid
      Noen kjøpsanbefalinger, tips råd, erfaringer ute, kjøpshjelp?

Gjerne produkt linker tips råd

• Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av Kvarsten
      Var å snuste litt på Finn.no og fant en annonse som fikk med til å tenke. (Jeg kjenner ikke personen så er det på det rene.) Mange av oss her på fjellforumet er privilegerte som kan "kaste" penger etter utstyr. Mens andre er ikke det, og ønsker så inderlig å oppleve en flott ferie for seg og kanskje barna. Men økonomien strekker ikke helt til. Jeg fant en person jeg gjerne skulle avgitt ett telt til om jeg hadde ett til overs. Men noen her på forumet må vel ha noe og selge billig til denne familien. 
      (Logg inn for å se skjult innhold)
       så kan dere bli kvitt et 3manns telt som ligger å samler støv! 
    • Av Roger_Raccoon
      Hei godtfolk! 
      Nå har fjellfjotten slått til igjen. Var nede i kjellern for å hente frem fjellstanga bare for å oppdage at den var spjelka midt på med teltplugg og sportstape, med snella litt på hell.  Nå er jeg på jakt etter nytt sett. 
      Er litt usikker på hvordan teleskopstenger er i bruk, men ser fordeler når det skal vandres gjennom skog og kratt på tur til fjellet. Trenger ikke det beste av det beste, men noe "lite og lett" som ikke knekker på tredje kastet hadde vært flott 😉
      Noen som har et tips til tele-sett rundt 1300,- og/eller erfaringer med settet nevnt under her?
      Har titta litt på denne

(Logg inn for å se skjult innhold)
      Det går stort sett i fjellfiske i Saltfjellet-Svartisen området, og forhåpentligvis Femundsmarka til neste år 😄
    • Av Roger_Raccoon
      Hei!
      Etter forslag fra @Nimrad lager jeg en felles tråd for for folk som vil få hjelp til å pakke lettere/smartere..
      Håper dette kan bli en tråd der man kan legge ut egen pakkeliste og få innspill og erfaringer fra de mer vante fjellfantene.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.