Gå til innhold
  • Bli medlem

Pruting i sportsbutikk


Beron

Anbefalte innlegg

Pruter dere på sportsbutikken når dere kjøper dyrere ting?

Jeg gjorde det aldri før, men etter noen butikkbesøk med min meget prisbevisste svigerfar som kan finne på å prute på en pakke spiker, gjør jeg det konsekvent og har gjort det de siste årene.
Meget sjelden at jeg ikke får avslag. Typisk fra 10-30%. Oftest så enkelt som å bare spørre høflig og med et smil om de kan gi meg en god pris/dagens pris/godværspris/styggværspris o.l.
Noen ganger fungerer det også ved å vise til nettpriser hos andre, og si at man ønsker helst å handle lokalt, men synes det blir veldig stor differanse i pris.

Ved alle tilfeller ser jeg meg ut personale som virker som om de har jobbet i butikken en stund og har erfaring, og dermed med større grad av sannsynlighet har myndighet til å gi rabatt.

Hva gjør dere? Det er jo ikke noen prutekultur i Norge i utgangspunktet. Er det sært av meg å prute? Pruter forøvrig aldri aggressivt så det er sagt.


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer. Men jeg har ofte handlet en del på samme sted og slått av en prat eller to. Da er det langt enklere å få prutet litt senere når jeg skal kjøpe dyrere ting.
Mange butikker har klubbavtaler med 10-30% så det er ikke umulig for de å gi litt rabatt, hvertfall på dyrere ting. Men gjelder gjerne å velge en ansatt som ser litt dreven ut. Lørdager med mange ekstrahjelper er dårlig dager, også fordi det som regel er mye folk i butikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pruter om det er større forskjell enn et par hundre kroner på prisen. Noe ala "jeg ser at prisen på denne varen er betydelig lavere på nett, men jeg ønsker jo å handle her, så om dere kan nærme dere kjøper jeg heller nå enn å handle på nett" funker stort sett alltid for meg. Ofte ender jeg da opp med å få avslag som legger seg under billigste nettpris :-) Her snakker jeg om butikker utenom de største kjedene, der syns jeg det er lite å hente, om de ikke har prismatch. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tklami skrev (7 timer siden):

Er prisforskjellen stor og produktet koster endel, så pleier jeg og spørre om de kan gjøre noe med prisen. Men om prisforskjellen er relativt liten så betaler jeg heller ekstra for å handle lokalt

Ja, det gjør jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fysiske butikker som har varen jeg vil ha, men til en mye dyrere pris enn på nett, så spør jeg selvsagt om muligheten om de kan matche pris, eller evt hvor langt ned de kan gå.
Fikk bla Alfa Walk King 1200,- billigere hos G-max for noen år siden da de hadde priset disse til 3499,-, mens hos Magasinet eller tilsvarende nettbutikk kostet samme modell/størrelse 1200,- mindre.

Men har jo prøvd å spørre om bedre pris på en vare i en lokal sportsbutikk. Dette var en ullgenser til 799,-. Spurte på en hyggelig måte om det var noe mulighet til noe bedre pris, siden de ble solgt for 499,- i en annen butikk, 20 minutters kjøretur unna. Fikk da til svar fra butikkeieren at NEI, det var ikke mulig, etterfulgt av en lang regle om hvordan det var å drive butikk osv.
Uka etter kom det tilbudsavis fra samme sportsbutikk der ullgenseren var satt ned med 100,-..! Da reiste jeg til den andre butikken lenger unna og handlet på trass :P 

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tklami skrev (På 21.8.2020 den 7.29):

Er prisforskjellen stor og produktet koster endel, så pleier jeg og spørre om de kan gjøre noe med prisen. Men om prisforskjellen er relativt liten så betaler jeg heller ekstra for å handle lokalt

Denne fremgangsmåten bruker jeg også. Jeg pleier å ha sjekket priser på forhånd eller jeg tar en kjapp sjekk i butikken før jeg handler, hvis det er dyrere ting, og får ofte slått av på prisen. Det er ikke alltid prisavslaget blir så stort at det matcher billigste pris på nett, men de skal jo også ha betalt for at de gidder å drive butikk i nærheten av der jeg bor... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pruting vil avhenge av type vare og prisklasse. På dyrere varer har butikkene som regel mer avanse og dermed er det mer prutbart. På billigere varer er avansen liten og dermed lite prutbart. En annen teknikk er å finne sesongvarer, butikker har begrenset plass og når de skal ha inn nye sortiment så må de ofte fjerne forrige sortiment og da kan du ofte prute litt.

En tredje strategi er å "bundle" - hvis du har til hensikt å kjøpe flere varer så vil du ofte kunne få en total rabatt.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet med å finne skalljakker til ungene. Det skyldes vel stort sett at vi kun har en sportsbutikk, som har bare jallamerker som ikke holder mål.

Vi prøvde jakker og fant noen flotte som vi skulle ha, og jeg nevnte i en bisetning at jeg måtte få kvantumsrabatt om vi kjøpte to, og det fikk vi. Så det først når jeg fikk kvitteringen. Husker ikke rabatten men den var i 15-20% størrelse. Som jo mange sportsbutikker allikevel gir til medlemmer av idrettslag eller dnt eller slikt noe. 

Men dette med å få tak i kvalitet er faktisk blitt et problem mange steder. Pris eller rabatt er ikke alt - det betyr mye å få prøvd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synes pruting er noe man kan drive på med i syden på markeder, her hjemme orker jeg ikke drive med slik. Klarer ikke butikken å prise varen lavt nok, så får de ikke salget. Ja jeg er nok litt sær på området, synes bare hele mentaliteten om at man må spørre om å få en bedre pris ikke hører hjemme i 2020 :) (men vet jeg dessverre er i mindretall med denne mentaliteten ;D)

Da tenker jeg på store landsdekkene kjeder, blir kanskje litt annerledes om det er Bjarnes Bakevarer og Turutstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorbjørnJ skrev (5 timer siden):

Synes pruting er noe man kan drive på med i syden på markeder, her hjemme orker jeg ikke drive med slik. Klarer ikke butikken å prise varen lavt nok, så får de ikke salget. Ja jeg er nok litt sær på området, synes bare hele mentaliteten om at man må spørre om å få en bedre pris ikke hører hjemme i 2020 :) (men vet jeg dessverre er i mindretall med denne mentaliteten ;D)

Da tenker jeg på store landsdekkene kjeder, blir kanskje litt annerledes om det er Bjarnes Bakevarer og Turutstyr.

Er litt det samme for meg. Jeg gjør stort sett hjemmeleksa mi på nettet før jeg handler, sjekker prishistorikk på prisjakt/prisguiden for å se hva laveste pris har vært - og så er det å vente til jeg finner noe i nærheten av det samme. Ja, stort sett har jeg såpass impulskontroll at det funker. Nei, jeg er nok ikke noen ønskekunde 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Blindgjenger skrev (På 4.9.2020 den 7.47):

Er litt det samme for meg. Jeg gjør stort sett hjemmeleksa mi på nettet før jeg handler, sjekker prishistorikk på prisjakt/prisguiden for å se hva laveste pris har vært - og så er det å vente til jeg finner noe i nærheten av det samme. Ja, stort sett har jeg såpass impulskontroll at det funker. Nei, jeg er nok ikke noen ønskekunde 🙂

Enig, i dagens marked, spesielt etter at XXL ødela markedet så blir det å prute litt det samme som å spørre de i butikken om du kan få penger. Jeg syns forøvrig at det er viktig å skille mellom de større kjedene og enkeltstående butikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.