Gå til innhold
  • Bli medlem

Fortom - mono + multifilament


KaSyX

Anbefalte innlegg

Hei,

Har aldri brukt multifilament før (bare braid i sjøfisking). Nå er det på tide til å fiske litt fjellørret.

Jeg lurer på hvordan man skjøte monofilament sammen med multifilament?

FG knot som jeg bruker passer kun mono + braid.

Har lest at skjøting multi + monofilament kan brukes kirurgknuten og uni/uni knuten... 

hva er deres metoder med fortom mono + multi?

Eller jeg skal bruke braid på fjellvannet....

 

Endret av KaSyX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
KaSyX skrev (1 time siden):

Hei,

Har aldri brukt multifilament før (bare braid i sjøfisking). Nå er det på tide til å fiske litt fjellørret.

Jeg lurer på hvordan man skjøte monofilament sammen med multifilament?

FG knot som jeg bruker passer kun mono + braid.

Har lest at skjøting multi + monofilament kan brukes kirurgknuten og uni/uni knuten... 

hva er deres metoder med fortom mono + multi?

Eller jeg skal bruke braid på fjellvannet....

 

Hei

Jeg knytter mono til multi med Albright knuten med 20 surringer. Det duger sikkert med færre. Dette blir en smal knute som tåler å gå igjennom stangringene mange ganger.

Endret av Aurejeger
Skrivefeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar.

Hva er forskjellen i tykkelse mellom mono og multifilament når jeg vil lage en fortom? 0.02mm?

Har tenkt å bruke 0.08(eller 0.1) mono og 0.1(eller 0.12) multifilament. 

Småfisk ;)

Endret av KaSyX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaSyX skrev (10 minutter siden):

Hei takk for svar.

Hva er forskjellen i tykkelse mellom mono og multifilament når jeg vil lage en fortom? 0.02mm?

Har tenkt å bruke 0.08(eller 0.1) mono og 0.1(eller 0.12) multifilament. 

Småfisk ;)

Jeg bruker 0.20mm mono til 0.12mm multi til mitt ørretfiske og synes det er helt perfekt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaSyX skrev (7 minutter siden):

Bruker du fluorocarbon fortom i fjellvannet også? Eller bare i elver?

I fjellvann ja. Er ikke noe som du MÅ gjøre, men fluorc tåler jo litt mer skade på sena. Men har fisket uten å, går det. Men foretrekker med fortom. Den knuten er blant de letteste jeg har prøvd👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (35 minutter siden):

Men har fisket uten å, går det. Men foretrekker med fortom

Hva mener du? At du ikke har brukt fortom i det hele tatt? 

Jeg kan ikke forestille meg for å fiske uten fortom :)

Da foretrekker du fluorocarbon fortom over mono i fjellvann, ikke sant?

Anders Eriksen skrev (35 minutter siden):

Den knuten er blant de letteste jeg har prøvd

Ja, det ser bra ut. Veldig ryddig og enkelt. Mye lettere enn FG knuten :D

Forresten... Er det mulig å skjøte enten mono eller fluorocarbon sammen med multifilament? Jeg tror, at FG knuten fungerer kun sammen med mono + braid...

 

Endret av KaSyX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt UNI-UNI i alle år med ca 5 surringer på monosiden og ca 10 på braidsiden. 

Brukt mye 0.12 braid og bruker da typisk. 0,20 til 0,28 i fortom avhengig av fiskesituasjon, vann, fisk osv. Har som oftest brukt FC da jeg stort sett har hatt spoler med dette tilgjengelig fra fluefiske. Den er hardere. Det er den egenskapen jeg ønsker mest. Bonus er at den er enda minde synlig i vann da lysbrytningen i FC ligger nærmere vann enn vanlig mono. Folk får fisk også uten fortom så i noen situasjoner er neppe denne bonusen utslagsgivende....


Jeg er enten veldig nøye med knuten og kan da kaste med denne inne i stangringene, men lager som oftest fortommen slik at den er ca like lang som det jeg praktisk klarer å kaste med utenfor fortommen, for en sjelden gang lager knuten surr uansett når den skal gjennom ringer osv. Da minimerer jeg den muligheten...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorcarbon er også mono.. Mono = monofilament, altså i motsetning til multifilament (flettet). 

Det er ingen tvil om at fluorcarbon er bedre både på bruddstyrke og synlighet enn vanlig mono, men det er også et miljøaspekt her. Jeg forsøker å unngå bruk av fluorkarboner så langt jeg klarer (membranklær, skismurning, fiskesene osv) og har derfor gått over til vanlig mono igjen. Må opp litt i diameter for samme styrke. Der jeg kunne klare meg med 0,17 fluor før, bruker jeg 0,20 mono nå. Jeg savner nok fluorcarbonfortommen mer til fluefisket da den er stivere og legger flua penere på vannet. Denne egenskapen synes jeg ikke er så viktig for slukfisket. 

Jeg bruker forøvrig kirurgknuten for å skjøte multi og mono, men bare dersom diameteren ikke er alt for ulik. Den opplever jeg å være raskest og enklest med valne fingre og det gir en liten knute som lager lite friksjon. (Husk å ha et godt verktøy for å klippe tampene helt ned. Det har mye å si for hvor glatt knuten blir.) De gangene jeg setter sluk i bunnen og mister den, ryker det i slukknuten, ikke i fortomsknuten. Den er derfor sterk nok for meg. (Men når det er sagt, når man har knyttet sin favorittknute nok ganger så sitter den automatisert i fingrene). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multifilament kan være flere typer: Flettet, smeltet eller buntet. Monofilament består typisk av diverse nylon blandinger.
Multifilament er såkalte døde sener uten strekk med høy bruddstyrke i forhold til tykkelse men kan ha lavere sjokk bruddstyrke en mono. Monofilament av nylon har lavere bruddstyrke i forhold til tykkelse og har langt mer strekk i seg ved belastning og har høyere sjokk bruddstyrke.

Argumentet for å bruke en fortom av nylon er vel i hovedsak for å øke sjokk bruddstyrken, øke slitasje styrken samt i noen tilfeller gi mindre synlig sene.

Missfortå meg rett, jeg mener ikke fortomer generelt er unødvendig - det er i mange tilfeller helt nødvendig men det avhenger av hva du fisker, hvor du fisker, hvordan du fisker og hvilket redskap som brukes. Det er derfor jeg mener at til veldig lett generelt ørretfiske i ferskvann/fjellvann med wobbler/spinner/sluker så har jeg aldri sett det store behovet for å benytte fortom. For meg blir det bare ekstra unødvendig tungvint. Noen ganger er det enkle ofte det beste.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (6 minutter siden):

Argumentet for å bruke en fortom av nylon er vel i hovedsak for å øke sjokk bruddstyrken, øke slitasje styrken samt i noen tilfeller gi mindre synlig sene.

For meg handler det om to ting: Gjøre snøret mindre synlig for fisken, og ha et par meter med litt mer fleksibel line for kjøring av fisk. Multiliner er helt "døde", og det er (etter min subjektive erfaring) større sjanse for at fisken rister seg av. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Lompa said:

For meg handler det om to ting: Gjøre snøret mindre synlig for fisken, og ha et par meter med litt mer fleksibel line for kjøring av fisk. Multiliner er helt "døde", og det er (etter min subjektive erfaring) større sjanse for at fisken rister seg av. 

Jeg er ikke uenig i prinsippet men slikt er veldig vanskelig å få gjort objektive vurderinger på. I teorien kan fisken riste seg av lettere på en helt død sene men spørsmålet blir hvor stor forskjellen er i praksis. :) Mye annet som også bidrar til at fisk rister seg av, krokingen, kroker, tilrykk, kjøring osv.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke uenig i prinsippet men slikt er veldig vanskelig å få gjort objektive vurderinger på. I teorien kan fisken riste seg av lettere på en helt død sene men spørsmålet blir hvor stor forskjellen er i praksis. :) Mye annet som også bidrar til at fisk rister seg av, krokingen, kroker, tilrykk, kjøring osv.

Er enig i at det er mange variabler. Ikke minst hva slags stang man har og hvor høyt man fører den under kjøring. Da jeg begynte med multi syntes jeg at jeg opplevde at flere fisk slo seg av, så jeg begynte å bruke litt lang fortom. Jeg har ikke annet enn en følelse å støtte meg på.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.