Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensinbrenner - utskilt fra Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?


Håkan S

Anbefalte innlegg

Test av wish multi fuel Bulin T 4 Gas +Benzin + Fotogen för Ca 650 skr med frakt

Lite problem med oren gång och mycket gula flammor,men när troliga produktions rester brunnit upp fungerde det bra men krävs vindskydd.

Provade värma ca 25 gr till kokning tog lika tid som T-sprit

Men Kräver hörselskydd

Väljer nog Hellre vedkök om torrt bränsle finns tillshands.

WP_20200817_21_00_29_Pro.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Håkan S skrev (17 timer siden):

Test av wish multi fuel Bulin T 4 Gas +Benzin + Fotogen för Ca 650 skr med frakt

Lite problem med oren gång och mycket gula flammor,men när troliga produktions rester brunnit upp fungerde det bra men krävs vindskydd.

Provade värma ca 25 gr till kokning tog lika tid som T-sprit

Men Kräver hörselskydd

Väljer nog Hellre vedkök om torrt bränsle finns tillshands.

WP_20200817_21_00_29_Pro.jpg

Er du sikker på at den går med parafin (fotogen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollade i varubeskrivning står GAS and Petrol så knske inte parafin?

Tyder de problem jag haft på fel bränsle är ett reserv munstycke med men omärkt så kanske samma som sitter i från början.

Går Bensin kök att köra på parafin?

Jag köpte det för att anv pump till ett Kap Artic som är i en annan kvallitets klass än allt som tillverkas nu ,men så har man valt en annan gänga så passar ej i std flaska och ej heller kopplingen.

Kap Artic för ju ej heller väsen som de flesta kök nu gör.

Detta är ju tråd för vedkök så får skriva i rätt i fortsättningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (6 timer siden):

Går Bensin kök att köra på parafin?

Jo flere karbonatomer pr molekyl det er i brenstoffet, jo mer oksygen må til pr volum forgasset brensel. Hvis du ikke kan justere lufttilførselen (ikke vanlig tror jeg, jeg har kun en brenner som kan dette) betyr det at du må ha mindre dyse (mindre tilførsel) av forgasset brensel) jo flere karbonatomer det er i brennstoffmolekylene. Parafin har (i gjennomsnitt) flere karbonatomer pr molekyl enn bensin. Dysa må derfor være mindre for parafin enn for bensin for optimal forbrenning (alternativt større tilførselshull for luft). Jeg tror ikke det er unormalt at brennere som går på både gass og bensin egentlig er optimalisert for gass, men klarer bensin rimelig bra. Kanskje det er slik med din brenner?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ringde till Fogas i stockholm representant för optimus som nu har Katadyn Grope som ägare

Och frågade om min Optimus hatt brännare till Kap Artic kök https://classiccampstoves.com/threads/kap-arctic.13981/

(köpt på 80 talet direkt från Tillverkare i Kirruna  det var producerat med enkla svarvar och moterat för hand)

Troligen bara smuts i mitt gamla fina kök.

Representant på Fogas upplyste om att min brännare och andra  så kallade hattbrännare har en dubbel funktion i konstruktionen och av en annan kvallitets nivå än dagens alla brännare på marknaden från alla tillverkare den är nästan ljudlös mot andra men har nackdel av större massa att värma upp och därmed längre start tid,och ingen lätt liten brännare.

Fogas sa även att fukt kan komma in i flaskor genom kondens men vatten blandas ju ej med varken karosen eller Benzin men en töming av flaska och koll i en genomskinlig behållare kan man ju göra.

Jag har förvarat mina flaskor inne sedan fylldes och ej ute på vintern då man kan få kondens.

Mina problem med Kap Artic kök

-värmer ej tiilräckigt länge vilket ger gul låga och kommer inte igång utan man får börja om

-När fogengas brinner fungerar det några minuter och sedan slocknar det av sig själv fast tryck kvar i flaskan.

Vilken brännare har du i förra inlägget till karosen?

Bilder från mitt Bulin T-4 kök 1 då  det brinner ojämt med gul låga 2 och 3 när det fungerar men ska alltså med rätt munstycke vara blå låga

Sedan bilder på Kap Artic ock classic stove

 

 

 

WP_20200817_21_22_37_Pro.jpg

WP_20200817_21_36_17_Pro.jpg

WP_20200817_20_59_28_Pro.jpg

Screenshot_20200801-193302.png

Screenshot_20200801-184422.png

Screenshot_20200801-184537.png

Screenshot_20200801-183934.png

207.jpg

207b cutaway1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Vilken brännare har du i förra inlägget till karosen?

Hva er karosen?

Hvis det er det samme som parafin (norsk)/fotogen (svensk)/kerosene (engelsk), så har jeg en optimus hiker 111 C (den første versjonen, ikke den med grønn tank).

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 timer siden):

Hva er karosen?

Hvis det er det samme som parafin (norsk)/fotogen (svensk)/kerosene (engelsk), så har jeg en optimus hiker 111 C (den første versjonen, ikke den med grønn tank).

Jeg solgte min 111C, den brenner fint både bensin og parafin. Man kan bruke Den originale M dysen til begge deler.

Man kan bruke en egen G-dyse for bensin (følger ikke med originalt), om man vil ha like høy effekt på bensin, men jeg synes det er unødvendig.

Jeg byttet den i en 111T. 111T krever litt mindre forvarming, brenner litt blåere (på parafin), men tåler mye mindre vind før den får underburn. Det er en innebrenner, eller fint vær brenner, synes jeg.

De brenner helt nydelig på bensin, og det krever mindre forvarming. Men med bensin på tanken blir gummipakningene i tanklokket og returventilen harde, og det blir lekkasjer med tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en med okänt fel som ej använts på länge

Haft isär och blås rent ,ska korta slang och vända eller byta packning på ventil på pump

Kommer igång men efter en kort tid slocknar den och tryck försvinner ur flaskan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

 

Kommer igång men efter en kort tid slocknar den och tryck försvinner ur flaskan.

 

Det er kanskje ikke så rart, hvis du bruker den med flasken stående, som på bildet over. Deivstoffnivået synker under sugerøret, og luften presses ut av flasken.

Med mindre den har ett rør som suger opp drivstoff helt fra bunnen på flasken.

Normalt skal flasken ligge, på riktig side (ikke på feil side).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Det er kanskje ikke så rart, hvis du bruker den med flasken stående, som på bildet over. Deivstoffnivået synker under sugerøret, og luften presses ut av flasken.

Med mindre den har ett rør som suger opp drivstoff helt fra bunnen på flasken.

Normalt skal flasken ligge, på riktig side (ikke på feil side).

Illustrasjonen i innlegget til Håkan S viser vel at flasken skal stå. Reagerte først på det samme som deg så jeg måtte se litt ekstra på tegningene

image.png

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (9 minutter siden):

Illustrasjonen i innlegget til Håkan S viser vel at flasken skal stå. Reagerte først på det samme som deg så jeg måtte se litt ekstra på tegningene

image.png

Ja, det har du rett i.

Kanksje det er en lekkasje ett sted på stigerøret som lager feilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som alltid, kan det hjelpe å rense den skikkelig i vann med sitronsyrepulver og litt oppvaskmiddel.

demonter og la alle deler ligge en tine i vannet, børst rent med kobberbørste/messingbørste, gjenta flere ganger til alt er rent. Litt sot i brenneren kan ha overraskende mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har nu startat en tråd med Kap Artic så ok att radera bilder i denna tråd.

Jag har haft isär pump och stigar slang hel.

Ska korta slang till pum utv och kolla packn luft ventil och flaskpackning.

Blåst rent allt med rens nål nere och uppe.

Ska ta loss munstycke för att kolla att luft komer fram bra.

Om det skulle vara något smuts inne i brännar kanaler borde de lossa med fotogenen.

Brännare har använts mkt lite pga att den slocknat efter ett tag även som ny och borde ej ha någon smuts invändigt.

Återkommer när dessa små jobb är klara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (6 timer siden):

 

Om det skulle vara något smuts inne i brännar kanaler borde de lossa med fotogenen.

 

Det hjelper ikke.

Du må legge brenneren i ett bad med vann iblandet sitronsyre og litt zalo (oppvaskmiddel). Børst grundig med messingbørste/myk stålbørste en gang i timen.
 

Det er det eneste jeg har funnet som løser opp evt. sot i en brenner. Forgasserrens og aceton og andre midler har vert helt uten virkning.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Det hjelper ikke.

Du må legge brenneren i ett bad med vann iblandet sitronsyre og litt zalo (oppvaskmiddel). Børst grundig med messingbørste/myk stålbørste en gang i timen.
 

Det er det eneste jeg har funnet som løser opp evt. sot i en brenner. Forgasserrens og aceton og andre midler har vert helt uten virkning.

Smuts og sot er ikke nødvendigvis samme sak ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.