Gå til innhold
  • Bli medlem

Parafinbrenner - utskilt fra Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?


Kristian V.

Anbefalte innlegg

Har blitt såpass glad i spritbrenneren min at FireBox Nano-kitet jeg kjøpte har bare litt brukt en gang og ligger nå bare å støver ned...

Skulle jeg handlet kvistbrenner nå hadde det nok blitt en større utgave, helst i titan, som kunne flatpakkes slik som Nano'en. Men siden jeg har forelsket meg i spritbrenneren på korte turer, og bruker gass på lengere turer ser jeg forløpig ikke noe vits i å handle kvistbrenner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Skulle jeg handlet kvistbrenner nå hadde det nok blitt en større utgave, helst i titan, som kunne flatpakkes slik som Nano'en. Men siden jeg har forelsket meg i spritbrenneren på korte turer, og bruker gass på lengere turer ser jeg forløpig ikke noe vits i å handle kvistbrenner igjen.

Ser ut til at du har en ting til felles med Erik Normark. Han bruker ofte Trangia Triangle i sine videoer har jeg sett. Forstår fascinasjonen. Har lenge hatt et tilsvarende forhold til dette settet fra Evernew: evernew-global.com/products/burning/eby255.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 minutter siden):

Ser ut til at du har en ting til felles med Erik Normark. Han bruker ofte Trangia Triangle i sine videoer har jeg sett. 

Var pga hans filmer jeg kom over Triangle og ville teste. Syntes Triangle var en kjekk sak for å gjøre Trangia-kjøkkenet jeg har fra før mer universalt og brukbart på kortere overnattings- eller dagsturer om man vil pakke mindre og lettere enn å drasse på hele stormkjøkkenet, enten om jeg vil bruke gass- eller spritbrenneren.

Begge brennerne passer i Firebox Nano'en også, men syntes det blir litt ustabilt i forhold til Triangle. Gassbrenneren er veldig utsatt for vind på Nano, den stikker litt over kanten(som vist på bildet under). Spritbrenneren kan man sette på samme plass som gassbrenneren, og da er den akkurat under kanten, eller man kan sette den lenger ned på bunnplaten, for å skjerme den bedre. På gassbrenneren må platen under brennerhodet demonteres om den skal passe men fortsatt litt knotete og trangt for å få den på plass. 
Selvsagt fordel med at man kan brenne kvist og solid fuel/gel i Nano, men sistnevnte kan man og brenne i Triangle, om man handler tilbehør. Men for meg er Triangle og spritbrenner favoritten, et kjøp jeg ikke angrer på og som nå alltid er med på dagsturer om det skal varmes vann til kakao/te eller lages enkel mat.

...men kanskje jeg må ut å leke litt med Firebox'en i høst og teste litt mer, så kanskje jeg blir mer glad i den som ren kvistbrenner :) 


Firebox Nano med gassbrenner fra Magasinet:
884233124_FireboxNanoTrangiagassbrenner.thumb.jpg.978b961ff8b2797453d8f79f53c4e9bc.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (28 minutter siden):

men kanskje jeg må ut å leke litt med Firebox'en i høst og teste litt mer, så kanskje jeg blir mer glad i den som ren kvistbrenne

Du får vurdere å kjøpe en til - så du kan brenne kvist i "to etasjer", med Nano Overkill mod: https://www.fireboxstove.com/ultralight-stoves?product_id=190 :)

Alternativt, om du vil bruke litt penger på en flatpakket i titanium så er jo dette min favoritt : emberlit.com/collections/stoves/products/emberlit-titanium-backpacking-stove-multi-fuel-collapsible-wood-burning-stove   fordi den er lett og pakkes helt flat - og nettopp derfor alltid ligger i sekken uansett hva annet jeg har med. (som kjent finnes det noen kina kopier på Ebay, Aliexpress eller DealXtreme, men vet ikke om du finner de i titanium).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

Du får vurdere å kjøpe en til - så du kan brenne kvist i "to etasjer", med Nano Overkill mod: https://www.fireboxstove.com/ultralight-stoves?product_id=190 :)

Overkill-oppsettet blir det ikke, da selger jeg heller Nano'en og kjøper noe større. Evt får det bare bli vanlig bål om behovet er der, og sprit-/gassbrenneren feiler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skjønner ikke hvorfor dette ble utskilt som egen tråd fra "hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner" tråden. Det handler jo om alternativ bruk av kvistbrennere, og vi er jo mange her som fortrekker det når en ting har flere bruksegenskaper.  At moderator ikke får med det er en spritbrenner det snakkes om, ikke parafinbrenner, får nå være en annen sak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.