Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag for tung sidesover


bjaalean

Anbefalte innlegg

Hei, dette blir min første tråd på dette fantastiske forumet. Har forsøkt å søke meg opp litt uten hell, så jeg spør her.

 

Har idag en Mountain Equipment Aerostat Synthetic 7 Long, den isolerer godt og fungerer godt i hengekøye, men sover jeg en natt på bakken med denne er det dårlig søvn og vond rygg dagen etterpå. Ligger mye bedre på ett tynt billig skumgummi underlag. (Liker vanligvis å ligge litt hardt)

Jeg ser etter ett liggeunderlag som kan være komfortabelt, for en som liker å sove på sida, og har litt tyngde. (Veier 110 kg og 180 høy) Vekt og pakkstørrelse er ikke så nøye om jeg kan få litt god komfort, men håper jeg slipper å måtte ha noe så stort som Exped Megamat 10, det blir i det største laget for fjellturer.

 

Noen her som har noen forslag? 

 

Mvh Fredrik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

190 og 95kg, ligger kjempegodt på synmat 7 lw. Kan blåses opp ganske hardt, og liker i likhet med deg å sove på fast underlag. Pleier dog ikke blåse den knallhard fordi jeg er litt redd for å sprenge den. 

Den føles myk når man sitter oppå den, men så fort man legger seg ned og får fordelt vekten utover synes jeg den bærer veldig godt.

Endret av Oksen
Autokorrektur lagde skrivefeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, ser begge 2 anbefaler Synmat, er jo litt skeptisk til den da den ligner på den jeg allerede har fra Mountain Equipment. Jeg ska prøve ett forsøk inatt med å pumpe min noe hardere og se hvordan det fungerer ! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å støtte opp litt utover selve underlaget. Ha en pute mellom knærne og pute under hodet. Et annet problem jeg har når jeg ligger på siden er at den underste armen sovner så jeg har vridd meg noe over foran eller bak for å gi plass til den. 

Endret av Prebb
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet selvfølgelig å ta med skumunderlaget idag, men verdt å teste ut. :) 

 

Pumper underlaget hardt ikveld, ikke redd for å sprenge denne da selger sa disse tålte myyye 😅

 

Legger ved ett bilde fra kveldens kortreiste leir. (5 min unna jobb imorgen tidlig)

5AF97C3C-515A-4707-BB58-A89AF984B703.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker synmat UL 7 LW. Er 187 og 100kg. Jeg synes jeg blir sliten i rygg hvis jeg pumper det for hardt. Etter at man legger seg vil jo kroppsvarme gjøre at underlag blir hardere enn da det ble pumpet opp. Har også brukt den med å sitte på knærne og henda og da skal en akkurat ikke klemme det helt sammen. Pp vinteren bruker jeg downmat 9. Jeg har nok lengde i teltene til å legge en pakkpose ovenfor underlager, så har jeg en pute oppå det. Da blir liggelengde enda lenger, synes det fungerer best for meg som sover mest på siden og magen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Exped underlag (Downmat 7), oppleves glattere dersom jeg pumper for mye luft i det. Er det helning der jeg ligger, så "jobber" jeg meg ofte i den retningen i løpet av natten.
Mulig jeg ligger mer urolig enn de fleste, men med mindre luft i underlaget, så ligger jeg mer stabilt uten å ake rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at Exped underlag (Downmat 7), oppleves glattere dersom jeg pumper for mye luft i det. Er det helning der jeg ligger, så "jobber" jeg meg ofte i den retningen i løpet av natten.
Mulig jeg ligger mer urolig enn de fleste, men med mindre luft i underlaget, så ligger jeg mer stabilt uten å ake rundt.

Nemlig! Helt likt for både meg og samboer. Enda en grunn til å sove med litt mindre luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jag har en Sea to Summit ul 2.5 cm R 2.6

Mitt problem är ju snarare att det blåser upp sakta och verkar fungera sämre om ej varmt och man får blåsa upp själv och att det är halt på silikonbehandlade tältgolv

Vikten på användaren är ju nära vikten när man var ung och jag har ju klarat mig på Karimat ca 1 cm tidigare om man ej tältar på grus eller i dalar med mycket sten.

Jag skulle kombinera dessa två på vintern om de ej glider har provat 2 uppblåsbara ovanpå varandra då glider de (har ett tjockar som gym matta som ej är självuppblåsande)

Jag är 194 cm X 86 kg så längden i små tält är större problem 1 mans fungerar ej 2 oftast höga nog.

IMG_0748.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for mye bra input!

 

Har nå prøvd noen netter med ME underlaget og blåst det ganske hardt opp, Og både med og uten skummatte under og sammen med en god dunpute så har jeg i det siste sovet himmelsk :D Kjenner jeg savner litt bredde da denne er ganske smal, men det får jeg leve med videre en stund. 
 

Takk for alle svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.