Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg vil ha en ørret på kroken :-)


Marri Lou

Anbefalte innlegg

Da har jeg brukt de siste dagene til å lese meg litt opp, men ser at dette kreves ekspertise!!! Det siste året har jeg prøvd å få en ørret på kroken- uten hell- men mistenker at den 15 år gamle stangen min er til sjøfiske istedenfor fjellvann og vann i Oslomarka som jeg ofte sykler eller går forbi. Jeg ønsker da en stang som lett kan festes på siden av en dagstursekk slik at den faktisk blir med på tur på fjellet og i marka. Har sett på følgende:

1. Berkley Pulse XCD travel 8' 3-15g

2. Shimano STC Spinning 8'/9' 3-14g

Når det gjelder snelle har jeg sett på:

1. Shimano Nasci 1000

2. Shimano Sedona F1 1000

3. Litt usikker på Daiwa snellene. Der har man Ninja, LT, Legalis LT, Excaler, og Fuego. Her har jeg sett at man foreslår 2000 i størrelse. 

4. Leser at Shimano Stradic G14 1000 er toppen av all lykke. Men vil egentlig en mindre erfaren fisker som meg merke forskjell på en Nasci og en Stradic??

Helt til slutt: Forstår det slik at jeg i tillegg kjøper Fireline Crystal 0,12 (litt teip innerst) og har nylon/flurcarbon den siste meteren (fester med en svivel istedenfor å knyte). Har i dag kjøpt sluker og spinnere på 4 g. og 12 g, en kastedobbe 15 g som skal ha en våtflue i enden, en vanlig dobbe med kroker til levende meitemark som står i kjøleskapet. Skal også kjøpe meg sluk på 7 g og en rapala orginal (9cm). Dette må vel gå bra, eller??? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ingenting om utstyret. Men jeg vil bare si at jeg tror det har lite å si på hva slags utstyr du har, om du får fisk. Jeg glemte den rådyre snella med like rådyr sene i sommer. Likevel fisket vi flere flotte ørret med billig barnestang. 

Min bror pleier å si at for å få fisk, må du fiske mye. 

Men det er gøy med fint utstyr da! 😊 Lykke til! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal fiske mye og hardt før man kan si at man "trenger" en Stradic. Det samme gjelder vel om man skal klare å merke forskjell på Nasci og Stradic. :) 

Etter min mening er både Sedona, Catana, Sienna etc. mer enn god nok for "normal" bruk. (Har alle tre :) ) Bare unngå de billigste modellene, de som har la oss si veil. pris 500 eller billigere.

En STC Spinning står på min ønskeliste også etter at min STC Minitele knakk for en tid tilbake. Jeg har ingen erfaring med denne, men har hørt bare lovord om den.

Selv bruker jeg nesten kun 0,20/0,25 nylonsene da dette er enklest å håndtere, ikke slites like fort som multisene, samt at det er mye rimeligere. Men det er veldig mange som sverger til Fireline og tilsvarende, både med og uten fortom. 

Ellers: Les deg opp på ørretfiske/sportsfiske, det finnes utallige bøker om dette emnet. Fangstene kommer når man får litt erfaring med fisketeknikker, når man kan "lese" elva eller fiskevannet, og man setter seg litt inn i ørretens levesett.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er Mitchell Mag Pro RZ 1000. Kjøpte en slik før sommerferien og er utrolig fornøyd! Skittfiske kjører fortsatt halv pris på den - satt ned fra 2 299,- til 1 199,-

Fireline Crystal eller Smoke 0.12 er et trygt valg. Husk alltid å bruke dobbel slukknute eller lignende når du benytter multisene :) 

https://www.skittfiske.no/mitchell/167193/mitchell-mag-pro-rz-1000
image.png.f4b29068b38a17f755a04d963fbd2146.png

For en vanvittig kompakt og enkel løsning kan du også vurdere ei stang som Shimano STC Minitele 240M/8', 3-14g. En veldig god stang parret med en 1000 snelle. Det geniale med denne er at den kommer med et hendig futeral. Her kan du pakke ned stange med snella på og ferdig rigga. Utrolig enkelt.

 

 

image.png.7f7a2dbfe4d025f69a6f38d3e1b40e13.png

EDIT: så nå at skittfiske kjører kampanje på denne stanga, satt ned til 1 399,- fra 2 179,- !
www.skittfiske.no/shimano/207503/shimano-stc-minitele-240m-8-10-30g-teleskop

 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lovord å si om om Shimano STC Spinning*. Kjekt at den kommer med futeral for trygg transport, med plass til snella påmontert stanga.
Har 210/240cm utgaven selv med en 2500-snelle på med 0,12mm Fireline og det fungerer meget bra. 
Fikk faktisk fisk på første kastet når jeg prøvde den første gang ;) :P 

*Det som mange selger som "STC Spinning" er egentlig STC Multi-length Spin, men ser flere nettbutikker bare kaller den for STC Spinning, men  STC Spinning er egentlig den vanlige stanga, uten mulighet for to forskjellige lengder. Kjekt å være obs på når man sjekker priser og skal handle.

Jakt & Friluft har god pris på 240/270cm-varianten nå, til 1499,-:
https://www.jaktogfriluft.no/shimano-stc-spinning-240270-l-3-14g

Evt bruk det tilbudet som prismatch om du skal handle i butikk hos andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marri Lou skrev (12 timer siden):

Litt usikker på Daiwa snellene. Der har man Ninja, LT, Legalis LT, Excaler, og Fuego. Her har jeg sett at man foreslår 2000 i størrelse. 

Du behøver ikke å være usikker på Daiwa :)
Mange jeg kjenner (meg selv inkludert) kjøper Daiwa nå istedenfor Shimano.
Til det fiske du beskriver så er Ninja LT ett glimrende valg. Brodern har både den og Shimano Nasci i 1000 str
og han er mest fornøyd med Ninja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marri Lou skrev (14 timer siden):

 

en kastedobbe 15 g som skal ha en våtflue i enden, :-)

Et tips til dette; ikke knyt flua etter duppen, men ha duppen i enden av snøret. Så fester du to fluer med opphengsknute (bruk Google) på snøret over duppen. Den første ca 70 cm fra duppen, den andre 50-70 cm over der igjen. Den øverste flua kan gjerne være en vårflueimitasjon, feks noe slikt: https://www.xxl.no/umpqua-goddard-caddis-varflue-torr-10/p/1053340_1_style

Sveives sakte inn så fluene striper i overflata. Dette er tidvis svært effektivt. Det krever litt plass for å kaste, siden du har 1,5 meter pluss utenfor toppingen. Selv bruker jeg 10-11 fots stang, fortom på ca hele stanglengden og tre fluer, men det er jo greit å begynne litt «pent». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så utrolig heldig å fikk kjøpt meg shimano stc minitele 270 3-14g til 299kr på skittfiske ifjor på sjokksalg (mulig feilprising?) Også hadde xxl vennepris på 25% på hele butikken så da ble det en Stradic ci4+ 1000 til 1500kr. Skal sies at xxl hadde satt ned stradic snelle mye pga prismatch rett føre, å med vennepris blei den da så billig at jeg bare måtte ha den😅 Jeg har definitivt ikke behov for ei så dyr snelle, men satser på at den kanskje vil vare lenger en en snelle med billigere materialer? Men må si at jeg liker denne kombinasjonen godt selv om det frister med den STC spinning stanga til 1500 spenn altså, liker rett å slett å kjøpe kvalitet selv om jeg absolutt ikke får noe mer fisk av den grunn😂 Buy once, cry once. Håper å tror det ligger noe i det😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det er tiden du bruker på å fiske som avgjør mye om du får fisk eller ikke. Så er det sted og tid man fisker. I vann med lite ørret er det liten sjanse men det er mange fine vann i Oslomarka. 
Bruker ikke så dyrt utstyr selv. Normalt en Slate 4 delt stang kjøpt på Prima Villmark for 10 år siden eller så. Har dog en ganske ny Shimano STC teleskop og.
Bruker Okuma sneller. Holdt fint i 10 år eller når jeg kjøpte de. 
Erfaringsmessig får jeg mest ørret på mark. Bruker gjerne bomber. En ting er vel og at mark ligger i vannet mye lenger tid totalt enn tiden jeg bruker på å fiske med sluk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste for å få ørret i oslomarka er å akseptere at man må fiske når (og hvor) fisken biter, ikke når det passer for en selv. Jeg slutter å fiske i Marka når vanntemperaturen stiger over 15 grader. Mai og juni er best. Den varmeste sommeren er den dårligste tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift på mye ørret, men også penger igjen til salt (og litt sukker) i grøten:

- Fisk masse og variert. 

- Kjøp denne: https://www.xxl.no/abu-garcia-cardinalsett-villmark-6-fiskesett/p/1111873_1_style?gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMInMvu75az6wIVSemyCh1w_gmtEAQYASABEgI_zfD_BwE&gclsrc=aw.ds

- Bytt den medfulgte sena med 0.18 mm monofilament fra feks Stroft. 

- Kjøp spinnere og skjesluker i forskjellige farger og vekt + mark og dupp. Varier hva du fisker med. 

- Tålmodighet. 

- Hør med kjentfolk om gode fiskevann.

Følger du disse rådene er det bare et tidsspørsmål før ørreten biter på. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 19.8.2020 den 20.06):

Det stemmer ikke, all ørret pleier å svømme inn til land for å spørre hva utstyret kostet, før den bestemmer seg om den skal bite på kroken eller ikke. :) 

 

Jeg tror ørreten, spesiellt i urbane strøk som det fiskes mye i som Nordmaka, er såpass merkebevisste at de vet forskjell på billigskjit og kvalitet!! At vi som guttunger kunne spikke en stang i fra nærmeste kratt, binde på ett snøre med krok å få fisk på det var rett og slett ørettens gode hjerte og oppdragerinnstinkt som fortalte dem at om de ikke beit på så ble vi aldri lidenskaplige fiskere.

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir om man skal fiske eller få fisk slik jeg ser det :)

Man kan fint få fisk på en brøytepisk og en snørestump men det er utvilsomt ikke like gøy som å få fisk på artig, lett og godt utstyr. Det behøver ikke å koste en formue og man legger vel penger i fiskeutstyr etter som hvor stor interessen er.  Men jeg vil advare mot å kjøpe det absolutt billigste rælet som en komplett fiske pakke til 200 kroner. Spesielt er ei veldig billig haspelsnelle ikke morsomt å bruke. De kjipeste snellene gir ut og sveiver inn snøre ofte helt på trynet så du kan fort bruke mer tid på og løse opp floker og knuter en å fiske :) De har ofte heller ikke skikkelige kulelagre i spolen så blir veldig fort kast i spolen - det er ikke artig.  Sånn sett ville jeg prioritert ei ok snelle over selve stanga.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.