Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørret fiskestang 8 fot eller 9 fot 4-delt


KaSyX

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger noen tips til fiskestang. Skal brukes hovedsaklig til innlandsfiske av fjellørret. Håper at dere kan hjelpe meg :)

Det blir:

-  litt fra båt

- 1 time gående en vei tur til fiskeplass

- vanlig 15 min biltur til fiskeplass

Jeg har tenkt mellom Berkley Twilight Travel 9`6`` (2,7m) og 8 fot (2,4m). Begge to fiskestangene er 4-delt med kastevekt 3-14g.

Hvilken lengde er det bedre å velge? Kanskje lengre på grunn av det at den fiskestangen er 4-delt uansett?

(Jeg vurderer også Shimano Speedmaster Dx 8 fot (2,4m) med kastevekt 3-14g.

Men den Shimano fiskestanga er 2-delt og kortere enn 2,7m)

Mvh

KaSyX-09

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker selv en Shimano beastmaster STC CX. Den er 4-delt, 3-14 g slukvekt. Kaster meget godt, og er akkurat passe stiv så jeg kan vippe steikefisk direkte inn på land. Demontert er den 60 cm. Jeg er svært godt fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (32 minutter siden):

Bruker selv en Shimano beastmaster STC CX. Den er 4-delt, 3-14 g slukvekt. Kaster meget godt, og er akkurat passe stiv så jeg kan vippe steikefisk direkte inn på land. Demontert er den 60 cm. Jeg er svært godt fornøyd med den.

Takk for svar. Hva er lengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaster lengst med den lengste stanga. Hvis du skal kaste litt med mark og dupp er det særlig viktig å kunne ha litt lengde mellom duppen og marken. Det er også bedre å kjøre fisk på en lang stang.  Jeg ville ikke vært i tvil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fiskestang som skal tas med til fotturer så ville jeg prioritert pakkelengde ganske høyt. Dvs teleskop eller 4-delt type. Rundt 8 fot lengde mener jeg er et godt utgangspunkt. I praksis er det ikke akkurat enorme forskjeller på kastelengde mellom 8 og 9 fot etter min erfaring. Aksjonen på stanga har vel så mye og si. 3-14g er et veldig godt utgangspunkt for lett og aktivt ørret fiske i ferskvann. 

Jeg bruker selv både 7 og 8 fot stenger og velger stang litt ut fra hvor aktivt fiske jeg skal bedrive og type tur jeg er på. Variasjon i kastelengde mellom 7 fot teleskop kontra 4 delt 8 fot utgjør for meg minimale forskjeller. Men skal du fiske med veldig mye lett utstyr, f.eks wobblere og sluker på 7 gram så ville jeg gått for en 8 fot eller 9 fot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (6 timer siden):

Bruker selv en Shimano beastmaster STC CX. Den er 4-delt, 3-14 g slukvekt. Kaster meget godt, og er akkurat passe stiv så jeg kan vippe steikefisk direkte inn på land. Demontert er den 60 cm. Jeg er svært godt fornøyd med den.

Jeg har samme stanga og kan ikke få roset den nok. Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (22 timer siden):

Bruker selv en Shimano beastmaster STC CX. Den er 4-delt, 3-14 g slukvekt. Kaster meget godt, og er akkurat passe stiv så jeg kan vippe steikefisk direkte inn på land. Demontert er den 60 cm. Jeg er svært godt fornøyd med den.

 

Aurejeger skrev (15 timer siden):

Jeg har samme stanga og kan ikke få roset den nok. Anbefales på det varmeste.

Takk for svar alle sammen.

Er det denne fiskestangen?

https://www.skittfiske.no/shimano/207645/shimano-stc-spinning-8-9-3-14g-5-plus-1-del--240-270cm

Endret av KaSyX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nye versjonen. Shimano har endret noe på betegnelser på stenger senere tid. 5 deler og du bruker 4 så stang er entetn 8 eller 9 fot
Sikert veldig lik gamle modellen. Men de har laget lomme på tuben til snella. Prasktisk så snelle kan sitte på. Men den den er mer knot å dytte ned langs sidelommer på sekken da.

Spørs hva du skal fiske med. Til fiske med dupp synes jeg 3-14 blir litt snaut, hadde der valgt 5-25 selv. Den blir dog 9 og 10 fot.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (3 timer siden):

Ja, det er denne stanga

Har bestillt den stanga nå :)

Man kan justere den stanga enten 8 eller 9 fot!!! LoL

Problem solved haha :) haha :D

Jeg har bestilt snelle Abu Garcia Cardinal STX 10.

Håper at jeg blir fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, tubbs said:

Hva slags dupp snakker vi om her @borgern ?
Skal man kaste en bøye?

He He, vel kastedubber eller ørrett bombere er ikke uvanlig mellom 10-20 gram pluss opphenget. Spørs litt hvor langt du ønsker å kaste, du kan pælme vannvitige langt med tyngre kastedubber  3-14g stenger kan derfor i visse tilfeller bli noe på grensen. Når det er sagt har jeg kastet utstyr opp mot 30 gram på slike stenger uten problemer  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (28 minutter siden):

He He, vel kastedubber eller ørrett bombere er ikke uvanlig mellom 10-20 gram pluss opphenget. 

Har vel ikke noe med dupp og gjøre vel ? :) 
Ørretbomber (de gjennomsiktige) er ikke en dupp men kun en vekt for å få agn ut.
En dupp er ett flytende hjelpemiddel for å registrere napp på agn hengende under overflaten :)
Jeg har dupper med nedtyngning mellom 0,4 og opp til 12 gram :)
Jo mer motstand i dupp, jo færre napp.
En hovedregel for duppfiske.
Og hvor lengre duppen er unna fiskeren jo vanskeligere er det å se bevegelse på duppen.
Duppen MÅ ikke forsvinne for at man får kroket fisk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (21 minutter siden):

Har vel ikke noe med dupp og gjøre vel ? :) 
Ørretbomber (de gjennomsiktige) er ikke en dupp men kun en vekt for å få agn ut.
En dupp er ett flytende hjelpemiddel for å registrere napp på agn hengende under overflaten :)
Jeg har dupper med nedtyngning mellom 0,4 og opp til 12 gram :)
Jo mer motstand i dupp, jo færre napp.
En hovedregel for duppfiske.
Og hvor lengre duppen er unna fiskeren jo vanskeligere er det å se bevegelse på duppen.
Duppen MÅ ikke forsvinne for at man får kroket fisk !

Tja, før disse «bombene» fikk hippe navn og et fanzy utseende, gikk de jo under navnet «fluedupp» ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (4 minutter siden):

Nja, bombene får man i alle flyte/synkegrader så det er ikke det sammen 

Tja igjen, for enkelte av de eldre flueduppene kunne man fylle helt eller delvis med vann, slik at de til slutt ble synkende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (11 timer siden):

Hva slags dupp snakker vi om her @borgern ?
Skal man kaste en bøye?

Neida. Bruker som regel bomber på 15-25 gr. Er vel ikke en dupp kanskje i definisjon men pleier kalle det det. Evt stor andersdupp noen ganger. 
På sluker bruker jeg mye forskjellig men ofte blir det møresilda på 15 eller 18gr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.