Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhetta i dårlig vær


Jeppehg

Anbefalte innlegg

Vi har booket opphold på Snøheim og buss inn og ut førstkommende helg. 

Planen er å bestige Snøhetta.    Nå ser det imidlertid ut til å bli forholdsvis traurig topptur vær til helgen.   med vind ra 10-14 m/s og temperaturer rundt 0°c. 

ER det tilrådelig å ta denne turen i disse værforholdene?  

image.png.444efb62a361ea752008e7c55a1557e1.png

Gruppen som skal gå består av middels til godt turvante medlemmer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorvidt det er tilrådelig eller ikke kommer nok mest ann på dere selv, og på hvordan det oppleves når dere er der.

Selv hadde jeg sannsynligvis startet dersom været blir som meldt, men det kan hende at jeg hadde snudd når jeg kom opp i høyden og været føltes ubehagelig, det har jeg gjort på flere turer. Det er da viktig at man ikke venter så lenge med å snu at man ikke har mulighet for å returnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste post, spesielt siden det er meldt vind fra sør (som gjør at dere ikke har noe skjul for været hverken på tur opp eller ned). Det betyr at dere risikerer heftig motvind og regn på tur ned. Snøhetta er i grunn en diger steinur med tidvis svært grove steiner, så det er ikke den hyggeligste turen å ta ned i slikt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært turleder under slike forhold. Når det er sagt, så kan man jo se det litt an om man starter turen med overnatting på Snøheim. Kanskje man kan ha en alternativ tur i området?

Det er mye ur, og ikke det rette terrenget å gå i om det skulle være is og glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der for noen år siden, med sterk vind, snø og skikkelig drittvær. Ingen utsikt, var kaldt og hele turen ble egentlig bare et slit. Dårlig valg av førstereistur for yngste dattera var det også, selv om jeg har fått gjort det godt igjen senere.
Et par år etter tusla jeg opp i finvær kl 6 om morgenen. Toppen for meg selv og en fantastisk utsikt og dag. Hadde ikke gjort noe om jeg hadde droppa den første turen liksom.

Men jeg er en godværsgåer. Som andre sier, mye stor ur, så man må være forsiktig om det iser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke bagatellisere værforldene, men Snøhetta er en ganske trygg topp å bestige fra Snøheim iallefall, så jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å ta turen med denne værmeldinga (delvis overskyet med gløtt av sol). Har selv gått opp i kuling med 24 m/s i kastene. Hadde en morsom tur sjøl om sikten var null. Man kan alltids gjøre retrett hvis det blir for gæernt. Men ta forhåndsregler. Forhør dere med betjeninga på Snøheim, eventuelt slå følge med andre, kle dere godt (husk hansker!) og ta med vinsekk og niste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stien til "stortoppen" er veldig godt merket. Så lenge man snur før man blir for sliten/kald og har med riktig bekledning så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter. Det er mye stein som kan bli glatt om det blir for vått. Er man sliten trår man lettere feil og kan falle/skade seg.

Det er 4G dekning hele veien og til og med en liten nødbu (?) halvveis opp.

(ser at jeg er litt sent ute. Hvordan var turen?)

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.