Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped megamat lite 12


Fleur

Anbefalte innlegg

Har idag en helt vanlig oppblåsbar luftmadrass og den er helt forferdelig å sove på. For det første er den altfor tjukk, tror den er 22 cm høy. Den er veldig ustabil å sove på, man fyker rundt alle veier og det er ikke spesielt komfortabelt heller. 

Har lest om exped megamat lite 12 og lurte på om noen har erfaringer? Er den så bra som man skal ha det til? Er den egentlig noe annerledes enn en vanlig luftmadrass? Mener jeg har hørt at det er noe fyll inni så den føles som en skummadrass? Den er dyr men absolutt verdt det om den er god å sove på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg har dette settet fra exped. Har aldri hverken sett eller sovet på noe lignende på tur. Litt voldsomt for fjellturer men til turer nært bil eller med kano eller lignende tror jeg ikke du finner noe bedre. Kostet skjorta men hva skal man si. Filmen taler for seg selv.

Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleur skrev (3 timer siden):

Mener jeg har hørt at det er noe fyll inni så den føles som en skummadrass?

Megamat Lite er som en helt vanlig luftmadrass, men fylt med syntetisk fyll for bedre isolasjon fra bakken enn det en vanlig luftmadrass vil gi.

"Insulation: 200 g/m² Texpedloft microfibre"
http://www.exped.com/usa/en/product-category/mats/megamat-lite-12-lxw-ruby-red

Den madrassen med skum er den vanlige Megamat 10 eller Megamat Max 15, ikke Lite, som den sammenlignes med i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=60&v=ivJcGXU9vW4

"Insulation: 16 kg/m² opencell PU foam"
http://www.exped.com/usa/en/product-category/mats/megamat-10-mw-green
http://www.exped.com/usa/en/product-category/mats/megamat-max-15-lxw-burgundy

 

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er den så mye bedre en en vanlig luftmadrass da? Problemet mitt med nåværende luftmadrass er ikke at jeg fryser men at det ikke er noe deilig å ligge på. Jeg betaler ikke 2000 kr for noe som er helt identisk å ligge på men som kanskje varmer bedre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleur skrev (13 timer siden):

Har idag en helt vanlig oppblåsbar luftmadrass og den er helt forferdelig å sove på. For det første er den altfor tjukk, tror den er 22 cm høy. Den er veldig ustabil å sove på, man fyker rundt alle veier og det er ikke spesielt komfortabelt heller. 

Har lest om exped megamat lite 12 og lurte på om noen har erfaringer? Er den så bra som man skal ha det til? Er den egentlig noe annerledes enn en vanlig luftmadrass? Mener jeg har hørt at det er noe fyll inni så den føles som en skummadrass? Den er dyr men absolutt verdt det om den er god å sove på. 

Har prøvd den, og gikk for megamat 10.

Megamat 10 er mange mange hakk opp i komfort. Megamat 12 er en vanlig luftmadrass, med isolasjon. Megamat 10 har en ekte madrass inni, og om du blåser den opp passe har slik du liker, blir den kanskje like god som sengen hjemme :) 

R-verdien er også helt enorm, så det er ett svært godt vinterunderlag.

Sammenpakket er MW størrelsen ca like stor som ett ajungilak bamse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 minutter siden):

Har prøvd den, og gikk for megamat 10.

Megamat 10 er mange mange hakk opp i komfort. Megamat 12 er en vanlig luftmadrass, med isolasjon. Megamat 10 har en ekte madrass inni, og om du blåser den opp passe har slik du liker, blir den kanskje like god som sengen hjemme :) 

R-verdien er også helt enorm, så det er ett svært godt vinterunderlag.

Sammenpakket er MW størrelsen ca like stor som ett ajungilak bamse.

På denne videoen sier de at det ikke er stor forskjell i comfort men derimot stor forskjell i pakkstørrelse. Megamat 10 er nesten dobbelt så tung og stor som megamat 12 lite. 

Hva er forskjellen på megamat 10 og megamat 12 da? Eller finnes det ikke megamat 12?

 

Endret av Fleur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleur skrev (10 minutter siden):

På denne videoen sier de at det ikke er stor forskjell i comfort men derimot stor forskjell i pakkstørrelse. Megamat 10 er nesten dobbelt så tung og stor som megamat 12 lite. 

Hva er forskjellen på megamat 10 og megamat 12 da? Eller finnes det ikke megamat 12?

 

Finnes vel ikke noe som heter megamat 12, den heter nok megamat 12 lite.

Forskjellen er kjempestor, to veldig forskjellige underlag. Jeg bestilte begge, og returnerte den som jeg ikke likte.

Forskjellen på megamat 12 lite, synes jeg ikke var stor sammenlignet med Exped Synmat/downmat 9 LW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (45 minutter siden):

Finnes vel ikke noe som heter megamat 12, den heter nok megamat 12 lite.

Forskjellen er kjempestor, to veldig forskjellige underlag. Jeg bestilte begge, og returnerte den som jeg ikke likte.

Forskjellen på megamat 12 lite, synes jeg ikke var stor sammenlignet med Exped Synmat/downmat 9 LW.

Så megamat 10 ligner en vanlig madrass i comfort mens megamat 12 lite er som en vanlig luftmadrass? Isåfall tror jeg megamat 10 høres mer ut for meg 😀 skal uansett ikke på lange fjellturer og luftmadrassen jeg har idag veier 2 kilo og ser ikke ut som megamat 10 veier noe mer?

Men er den høy nok eller går du nedi med hofta når du sover? Jeg sover på siden og er avhengig av å ikke gå nedi med hofta mot underlaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleur skrev (12 minutter siden):

Så megamat 10 ligner en vanlig madrass i comfort mens megamat 12 lite er som en vanlig luftmadrass? Isåfall tror jeg megamat 10 høres mer ut for meg 😀 skal uansett ikke på lange fjellturer og luftmadrassen jeg har idag veier 2 kilo og ser ikke ut som megamat 10 veier noe mer?

Men er den høy nok eller går du nedi med hofta når du sover? Jeg sover på siden og er avhengig av å ikke gå nedi med hofta mot underlaget. 

Det er madamen som bruker den mest. Det kommer an på hvor hardt du blåser den opp, men den er veldig behagelig!

vi sover fint på siden med denne, veier vel 1,8 eller noe sånt i mw størrelse.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.