Gå til innhold
  • Bli medlem

Kraftig hodelykt


Magnus Lorentsen

Anbefalte innlegg

God aften,

Da min faste traver av en hodelykt nå er fastmontert på grottehjelmen, er det på tide å lete etter en arvtager som skal dekke opp utover høsten og vinteren.
Er på utkikk etter ei såpass kraftig lykt at topptur og skikjøring etter mørkets frembrudd går som en lek. Er normalt sett på tur hver dag gjennom vinteren, så selvfølgelig lett vekt, og ellers gode løsninger spiller med.

Har sett litt på Lupine Betty Rx14, men dette er ei lykt til over 10k.


Er det noen som har noen forslag, gjerne med gode erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips er kanskje å finne et sykkelform eller høre med noen som er litt aktive syklister. De er etter min oppfatning mer en middels opptatte av LED lys :)

Lupine er vel det ypperste du kan få av kvalitet men er til gjengjeld svindyrt som du nevner :) 

Til ditt bruk høres det ut som du trenger ei lykt som tåler mye juling og kanskje har utbyttbare eksterne batterier. Blir vel fort en del tusenlapper til slikt bruk men varer til gjengjeld mange år.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt Magicshine sine. Første ble kjlpt fra Kina for en del år siden. 900lm var den og fungerer fint enda. Brukt både på sykkel, ski og løping.

Skaffet etterhvert en på 1600lm og det har vært nok for meg på langrenn uansett fart. Bruker den sjelden på max. Har og brukt den på stisykling i mørket på styret og hatt den andre på hjelm. Bra priset. XXL selger bl.a de. Kraftigeste er vel 6500 men vil tippe at 3200 holder fint

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg var lei av hodelykter som sluttet å virke og tenkte at en Lupine ville være greit.  Kjøpte forsåvidt en billig (x2) men satset på at kvalitet og pris henger sammen. Men nå har den jaggu begynt å fuske den og etter 2(?) sesonger.  Som andre hodelykter virker det som om det er ledning og dårlig kontakt som er problemet  - fikk den igang igår ved å rikke en del rundt på ledningen (noe jeg jo har passet på til nå å IKKE gjøre). 

En annen ting som har irritert meg med lupine er at en må bruke egen lader - om en vil bruke powerbank eller eksisterende usb må en kjøpe overgang separat. Unødvendig tungvindt spør du meg... kunne i alle fall hatt en usb utgang mot stikkontakten så en kunne brukt powerbanker uten å ha en ekstra (løs) del som en kan miste..

Tenker kanskje det blir lumonite eller nitecore der en ikke har ledning.  Liker jo ikke at de blir tunge med batterikasse foran på hodet men kanskje heller det enn å kjøpe nye hele tiden..

(Ønsker meg jo helst rundt1000 lumen og over 1,5 t batteritid så om noen har tips/erfaringer tar jeg gjerne det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (49 minutter siden):

Jeg var lei av hodelykter som sluttet å virke og tenkte at en Lupine ville være greit.  Kjøpte forsåvidt en billig (x2) men satset på at kvalitet og pris henger sammen. Men nå har den jaggu begynt å fuske den og etter 2(?) sesonger.  Som andre hodelykter virker det som om det er ledning og dårlig kontakt som er problemet  - fikk den igang igår ved å rikke en del rundt på ledningen (noe jeg jo har passet på til nå å IKKE gjøre). 

En annen ting som har irritert meg med lupine er at en må bruke egen lader - om en vil bruke powerbank eller eksisterende usb må en kjøpe overgang separat. Unødvendig tungvindt spør du meg... kunne i alle fall hatt en usb utgang mot stikkontakten så en kunne brukt powerbanker uten å ha en ekstra (løs) del som en kan miste..

Tenker kanskje det blir lumonite eller nitecore der en ikke har ledning.  Liker jo ikke at de blir tunge med batterikasse foran på hodet men kanskje heller det enn å kjøpe nye hele tiden..

(Ønsker meg jo helst rundt1000 lumen og over 1,5 t batteritid så om noen har tips/erfaringer tar jeg gjerne det)

Jeg løper med Nitecore HC60, uten ekstrastroppen over hodet, uten problemer.

Jeg ville tenkt over ting som:

  • Lysbilde: Smalt/bredt, jevnt, hotspot, osv. (HC60 har et bredt lysbilde med en hotspot i midten) 
  • Plassering av knapp (HC60 er litt dust plassert) 
  • Brukergrensesnitt (hvordan man bruker knappen, hvilken styrke lykta starter i, osv). HC60 starter i ultralav. Det er nice. 
  • Farge på lyset (grønnskjær, gult, blålig, osv) (HC60 er noe gulaktig, med et hint av grønt i midten. Noe irriterende om vintern). 
  • Lading. Innebygd eller ei. Micro usb, usb c eller magnetisk
  • Hvis mulig, velg en med forholdsvis høy CRI (color rendering index). Gjengir farger bedre. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble postet litt i diskusjonstråden rundt røverkjøp om Fenix HM65R. Den krysser faktisk av en del bokser: USB C, batteri som kan byttes så det er mulig å ha med ekstra, relativt kraftig (1000 lm beam+400 lm flood) med separat kontroll for for hver (slipper å cycle gjennom settinger). ++

Jeg har ingen erfaringer med den, men har kjøpt en Fenix BC25R i gave til jul, så håper den er en grei sykkellykt. 

BC25R er en av få sykkellykter som har cutoff av strålen øverst, slik at det er et nærlys som ikke blender motgående trafikk. Skal en ha mer lys er en ekstra separat sterkere lykt å foretrekke, da kan denne skrus av/på for mer lys, og nærlyset alltid være på. Har en eldre "Mikke mus style" Magicshine med nærlys som lyser greit, men å måtte trykke seg gjennom alle lysinnstillingene (inkludert blink) for å veksle mellom nærlys og fjernlys er talentløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke lykten hovedsakelig til ridning - turveier uten lys delvis i mørk granskog (+møkking i luftegårder også med dårlig lys).  Her i rogaland er det lite snø så lysfarge er mindre viktig.  Ønsker et relativt bredt lysbilde.  Mht det å blende folk bruker jeg forsåvidt ofte den gode gamle "low tech" metoden med å holde hånden et stykke foran lykten - kan da justere hvor mye jeg vil se av bakken mens vi går (vi passerer normalt ikke folk i fart uansett)

Absolutte krav er 

- betjening mulig med hansker på (helst minst mulig trykking..)

- Oppladbar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både fra zebralight og armytec
Dette er lykter som bruker 1 18650 batteri(eller 2 cr 123). Veldig godt fornøyd med begge merkene, men holder en liten knapp på zebralight sine.(har hatt de lengst og viser seg veldig holdbar)

Lyktene har forskjellige styrker og hvor bredt de lyser, så gjør deg opp en mening om dette på forhånd.

Betjeningen skal jeg ikke si er den enkleste med tykke vanter.

Endret av k1t
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig kjøpt en lykt til meg som skal ligge under juletreet: nitecore HC65. Den virker bra, og den tåler å være med under vannet når jeg ruller i kajakken.

Den lykten jeg er mest fornøyd med av alle jeg har hatt er Petzl Nao. Utrolig bra lysbilde, lett, lett å betjene med votter, valgfri med fast eller løs batterikasse (som veier lite), og en god låsefunksjon.

Batteritiden er bra med reactive lightning, og den kan bruke aaa batterier i nødmodus. Men dessverre bare IP44, så den passer ikke til bruk på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 minutter siden):

Jeg har nylig kjøpt en lykt til meg som skal ligge under juletreet: nitecore HC65. Den virker bra, og den tåler å være med under vannet når jeg ruller i kajakken.

Den lykten jeg er mest fornøyd med av alle jeg har hatt er Petzl Nao. Utrolig bra lysbilde, lett, lett å betjene med votter, valgfri med fast eller løs batterikasse (som veier lite), og en god låsefunksjon.

Batteritiden er bra med reactive lightning, og den kan bruke aaa batterier i nødmodus. Men dessverre bare IP44, så den passer ikke til bruk på sjøen.

Nao bruker dog bare et 18650 batteri pakka inn i litt plast. Hadde hatt en om det ikke var for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (38 minutter siden):

Nao bruker dog bare et 18650 batteri pakka inn i litt plast. Hadde hatt en om det ikke var for det. 

Jeg kjenner ikke til batterier, men er det noe som er veldig dumt med dette batteriet? Det er samme batteriet i Nitecore HC60 og 65.

Det har holdt for mine turer hittil. På lengre turer hvor lys er viktig har jeg alltid med to lykter og en powerbank, for sikkerhets skyld. Alt kan bli ødelagt, mistes, eller trakkes på, tenker jeg.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til batterier, men er det noe som er veldig dumt med dette batteriet? Det er samme batteriet i Nitecore HC60 og 65.

Det har holdt for mine turer hittil. På lengre turer hvor lys er viktig har jeg alltid med to lykter og en powerbank, for sikkerhets skyld. Alt kan bli ødelagt, mistes, eller trakkes på, tenker jeg.

Ikke noe galt med batteriet i seg selv, bare den proprietære løsningen. Om du har flere lykter med 18650 er det kjekt å kunne bruke de samme batteriene på flere lykter. Dette gjelder MANGE produsenter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 minutt siden):

Ikke noe galt med batteriet i seg selv, bare den proprietære løsningen. Om du har flere lykter med 18650 er det kjekt å kunne bruke de samme batteriene på flere lykter. Dette gjelder MANGE produsenter. 

Ok forstår.

En annen fordel med Nao er en veldig god of presis batteriindikator plassert på batterikassen. Andre typer indikatorer man må ha bruksanvisningen tilgjengelig for å tolke er ikke like greie, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med HC35 fra Nitecore. Den er nok litt i største laget til løping vil jeg tro, men kjøpte 2 ekstra batterier til den, selv om den har veldig god levetid. Alltid hatt lyst på en mer 'allsidig' lykt enn hodelykt, og så langt i de par mnd jeg har brukt den en del er jeg kjempefornøyd. Men det er meg og mitt bruk ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg kjenner ikke til batterier, men er det noe som er veldig dumt med dette batteriet? Det er samme batteriet i Nitecore HC60 og 65.

18650 er meget gode batterier, med god kapasitet i forhold til størrelsen. Jeg er helt gått over til lykter med 18650.
Forrsten så består batteriet i en Tesla model 3 av 18650-batterier fra Panasonic. Nærmere bestemt litt over 7000 stk... :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (19 minutter siden):

18650 er meget gode batterier, med god kapasitet i forhold til størrelsen. Jeg er helt gått over til lykter med 18650.
Forrsten så består batteriet i en Tesla model 3 av 18650-batterier fra Panasonic. Nærmere bestemt litt over 7000 stk... :-)

Tror Tesla har gått over til 21700. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har definitivt flere hodelykter en hoder.. Og Petzl Nao er alene på toppen når det gjelder gjevnt fint lysbilde og betjening. Jeg har den eldre utgaven på 575 lumen, dagens utgave har 750 lumen.

Men noe må ha gått alvorlig galt på det kontoret hvor de kalkulerer prisen...

Et annet ankepunkt er batterilevetiden om den kjøres i modus med mye lys.

Som en kuriositet vil også lykta på grunn av "reactive mode" bortimot skru seg av noen ganger om du møter noen på din vei. Det er spesielt merkbart om jeg møter noen i skiløypa, det er litt kjedelig at det blir mørkt et øyeblikk når jeg passerer noen i høy fart.. Å vi hodet litt bort et øyeblikk, eller sette den raskt i konstant modus og så tilbake etterpå løser dette.

Hadde prisen vært litt mer edruelig på selve lykta, og like viktig, på ekstra batteri (eller de hadde oppgradert til er 3500mA batteri fremfor 2600mA) så hadde Petzl Nao vært en no brainer.

Jeg kjøpte min på blakk fredag for noen år siden for mindre enn hva det er mulig å få kjøpt ekstra batteripakke i dag...Så for min del har Nao strengt tatt vært et godt kjøp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Magnus Lorentsen skrev (På 6.9.2020 den 20.52):

Det ble Lumonite Leader, så da får tiden vise hvordan den klarer seg gjennom mørketida.

Virker veldig kompakt og gjennomtenkt, 5500 lumen lyser også opp i dagslys, så regner med den gjør susen til vinters :)

Hei, er du fornøyd med Lumonite Leader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge G skrev (På 30.1.2023 den 9.45):

Hei, er du fornøyd med Lumonite Leader?

Meget! Så lenge du klarer å akseptere at du har et batteri som en liten sekk på ryggen (eller i sekken) så har du uendelig med lys. På vanlig traving på sti er det svakeste lys rikelig, og dette varer jo i over ei uke uten lading. På full styrke har lys nok i massevis til å kjøre fort på ski eller sykkel! Prisen er jo også blitt noe bedre når jeg kjøpte for 2 år siden. Ikke hatt noen form for feil eller mangler med min lykt som hele vinteren 2020 og 2021 var ute på daglige oppdrag. Anbefales :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Lorentsen skrev (2 timer siden):

Meget! Så lenge du klarer å akseptere at du har et batteri som en liten sekk på ryggen (eller i sekken) så har du uendelig med lys. På vanlig traving på sti er det svakeste lys rikelig, og dette varer jo i over ei uke uten lading. På full styrke har lys nok i massevis til å kjøre fort på ski eller sykkel! Prisen er jo også blitt noe bedre når jeg kjøpte for 2 år siden. Ikke hatt noen form for feil eller mangler med min lykt som hele vinteren 2020 og 2021 var ute på daglige oppdrag. Anbefales :)

Takk så mye for tilbakemelding. 2023-utgaven har vel også slik jeg har forstått økt  med over 1000 lumen. Kjøpte premiumutgaven til 5800 med rabattkode/medlemsfordel, da har jeg også ekstra batteri og totalt 4 timer med max styrke. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.