Gå til innhold
  • Bli medlem

Snelle og sene til Shimano STC mini tele


sherlock

Anbefalte innlegg

Hei,

Da har jeg endelig fått registrert meg her på forumet etter å ha lest masse her i det siste.

Jeg har akkurat kjøpt en Shimano STC mini tele 240cm, slukvekt 3-14g, og lurer på om dere kan hjelpe meg å finne riktig snellestørrelse og sene/tykkelse. Grunnen til at det ble en teleskopstang er at den stort sett er med i sekken på diverse dagsturer, hvor fisking ikke nødvendigvis er hovedfokus.  Det er som regel snakk om ørretfiske i fjellvann, skogsvann eller i elv, og jeg er relativt fersk i gamet når det kommer til innlandsfiske.

Jeg er nå på jakt etter ei skikkelig snelle, og er usikker på om jeg bør gå for størrelse 1000 eller 2500. De snellene jeg har sett på foreløpig er:

Shimano Nasci

Shimano Ultegra 

Jeg ser også at det er mange som anbefaler Shimano Stradic C14+ FB her inne, og den kan også være et alternativ, men den ligger nok i øvre prissjiktet, men kan være aktuell den også.

 

Dilemmaet mellom størrelse 1000 og 2500 går på at jeg gjerne kunne tenke meg en snelle som jeg også kan bruke dersom jeg senere kjøper meg en 9" Beastmaster eller Speedmaster. Det vil nok i så fall bli en stang med slukvekt på f.eks. 7-21g eller 5-25 eller noe sånt. 

De fleste av disse snellene er stort sett utsolgt på de nettbutikkene jeg har sjekket, så det blir nok å bestille fra utlandet med mindre de skulle få inn igjen.

 

Angående sene så går jeg meg fullstendig vill blant alle merkene og størrelser, men har forstått det slik at det i hovedsak finnes to typer sener, mono og multi. Det jeg er mest usikker på er hva jeg bør velge av tykkelse på sene dersom jeg går for det ene eller det andre, sene tykkelse for en 1000 snelle vs. en 2500 snelle osv.

 

Håper noen kan gi noen tips. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sherlock skrev (47 minutter siden):

Hei,

Da har jeg endelig fått registrert meg her på forumet etter å ha lest masse her i det siste.

Jeg har akkurat kjøpt en Shimano STC mini tele 240cm, slukvekt 3-14g, og lurer på om dere kan hjelpe meg å finne riktig snellestørrelse og sene/tykkelse. Grunnen til at det ble en teleskopstang er at den stort sett er med i sekken på diverse dagsturer, hvor fisking ikke nødvendigvis er hovedfokus.  Det er som regel snakk om ørretfiske i fjellvann, skogsvann eller i elv, og jeg er relativt fersk i gamet når det kommer til innlandsfiske.

Jeg er nå på jakt etter ei skikkelig snelle, og er usikker på om jeg bør gå for størrelse 1000 eller 2500. De snellene jeg har sett på foreløpig er:

Shimano Nasci

Shimano Ultegra 

Jeg ser også at det er mange som anbefaler Shimano Stradic C14+ FB her inne, og den kan også være et alternativ, men den ligger nok i øvre prissjiktet, men kan være aktuell den også.

Dilemmaet mellom størrelse 1000 og 2500 går på at jeg gjerne kunne tenke meg en snelle som jeg også kan bruke dersom jeg senere kjøper meg en 9" Beastmaster eller Speedmaster. Det vil nok i så fall bli en stang med slukvekt på f.eks. 7-21g eller 5-25 eller noe sånt. 

De fleste av disse snellene er stort sett utsolgt på de nettbutikkene jeg har sjekket, så det blir nok å bestille fra utlandet med mindre de skulle få inn igjen.

Angående sene så går jeg meg fullstendig vill blant alle merkene og størrelser, men har forstått det slik at det i hovedsak finnes to typer sener, mono og multi. Det jeg er mest usikker på er hva jeg bør velge av tykkelse på sene dersom jeg går for det ene eller det andre, sene tykkelse for en 1000 snelle vs. en 2500 snelle osv.

Håper noen kan gi noen tips. 

Dette med snellestørrelse er jo litt smak og behag, og litt avhengig av hvor mye og hvor tykk sene du bruker.

På min STC Minitele 180cm (3-14g) og på BeastMaster 165cm (1-11g) bruker jeg en Sedona i størrelse 500, og den syns jeg passer perfekt til disse stengene. På BeastMaster 270cm (3-14g) bruker jeg en Exage 1000, og den størrelsen syns jeg også passer bra. Noe større snelle en dette har jeg aldri savnet. Det er vel først og fremst på sjøørretfiske/laksefiske dette blir aktuelt.

Jeg bruker som regel alltid nylonsene i størrelse 0,20mm eller 0,25mm og jeg velger ganske enkelt den jeg finner i nærmeste sportsbutikk. :) Multifilament har jeg ikke brukt på mange år, da jeg synes den slites alt for fort og at det er noe herk med knyting, kutting og bruk av nylonfortom. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den stanga ville jeg gått for en snelle i str. 1000. Det meste fra Shimano er kurant. Mange mener dog man får mer for pengene ved rimelige sneller fra Daiwa. Daiwa operer vel med en 2000 str også. Jeg har ingen Daiwa selv, så dette er «hear-say».

Jeg bruker nesten utelukkende multisnøre, og synes det er uovertruffent. Særlig ved slukfiske. Etter mange år med Fireline synes jeg jeg mister all kontakt med sluken om jeg forsøker nylon. Skal du fiske mye med glidedupp eller markfiske i elv, kan mono ha sine fordeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med TOT er jeg helt enig i at multisnøre er det beste til det meste av fiske.. Jeg har helt sluttet å bruke vanlig mono nylon..
Ellers er sneller fra Shimano aldri feil. Det finnes sikkert like gode sneller fra andre produsenter, i hvert fall i øvre prisklasser, men kjøper du ei Shimanosnelle er du sikker på at du får god kvalitet. Og til såpass lett fiske ville jeg valgt ei 1000-snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, 1000 str. passer :) 
Kikk på Daiwa. Etter at det ble byttet importør så er prisene fornuftige.
De 2 siste snellene jeg har kjøpt er Daiwa.
Har nok kjøpt min siste Shimano. (og jeg har hatt en del av de :) )
Daiwa Ninja er utrolig mye snelle for pengene forøvrig

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sherlock skrev (På 15.8.2020 den 11.45):

Jeg ser også at det er mange som anbefaler Shimano Stradic C14+ FB her inne, og den kan også være et alternativ, men den ligger nok i øvre prissjiktet, men kan være aktuell den også.

 

Bjørn J skrev (16 minutter siden):

...men kjøper du ei Shimanosnelle er du sikker på at du får god kvalitet.

Jeg kjøpte en Shimano Catana 1000 FD (frontbrems) til min datter for en tid tilbake, og kjøpte nylig enda en til meg selv for å ha på hytta. Disse oppleves som meget gode sneller og jeg har ingenting å utsette på dem. Mye for pengene. Pris hos SkittFiske var 799,- pr. stk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ketilring said:

Jeg kjøpte en Shimano Catana 1000 FD (frontbrems) til min datter for en tid tilbake, og kjøpte nylig enda en til meg selv for å ha på hytta. Disse oppleves som meget gode sneller og jeg har ingenting å utsette på dem. Mye for pengene. Pris hos SkittFiske var 799,- pr. stk.

Jeg har 4 eller 5 Shimanosneller, det er svært gode sneller av høy kvalitet, det har aldri vært noe tull med dem. Min Twin Power 4000 er helt suveren  til sjøfiske fra land, den oser kvalitet hele veien.
ABU Sorön har også vært pålitelig, og ei flott snelle. Jeg har ei lita Daiwa-snelle til fjellfiske, den er helt OK, men kvalitetsinntrykket er ikke i nærheten av Shimano.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar folkens 😀 Da ender jeg nok opp med å gå for en selle i størrelse 1000.

Ettersom jeg er såpass fersk så tror jeg at jeg legger fra meg Stradic'en, og heller går for en rimeligere snelle. Skal sjekke ut Daiwa og Catana. Tenker jeg tar meg en tur innom nærmeste sportsbutikk for å se hva de har utstilt i butikken.

 

Vil det være mulig å kjøpe en ekstra spole til de fleste sneller, eller er det typisk kun for de dyrere snellene? Tenkte kanskje jeg kunne prøvd en spole med mono sene og en med multi snøre. Hva vil i så fall være passende tykkelse på multisnøre på en 1000 snelle? Etter det jeg har leste rundt om på forumet her så ser det ut som mange sverger til Fireline?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte nå så er det som regel de rimelige snellene man får med 2 spoler av en eller annen merkelig grunn :)
Og en spole av hver er en fornuftig tanke.  Ved fiske i elv,duppfiske, bunnmeite o.l er det ikke lurt å bruke multifilament.
0,10 eller 0,12mm er glimrende tykkelse på en 1000 snelle. Ikke heng deg opp i Fireline heller.
Både Sufix, Power Pro, Daiwa,Fins og Spidewireholder like god kvalitet.
Grunnen til at mange tilber Fireline er at det er den man får i de fleste sportsbutikker som har A4 utvalg. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sherlock skrev (7 timer siden):

Vil det være mulig å kjøpe en ekstra spole til de fleste sneller, eller er det typisk kun for de dyrere snellene? Tenkte kanskje jeg kunne prøvd en spole med mono sene og en med multi snøre. 

Når det gjelder Shimano så varierer det. Det fulgte med ekstra spole på Exage 1000 FA, som ligger i det midtre prissjiktet, men det fulgte ikke med på de litt rimeligere snellene jeg har, som Sedona, Catana og Alivio. Om det er mulig å kjøpe til er jeg ikke sikker på, men det går an å sjekke opp med Elbe..

sherlock skrev (7 timer siden):

Hva vil i så fall være passende tykkelse på multisnøre på en 1000 snelle? Etter det jeg har leste rundt om på forumet her så ser det ut som mange sverger til Fireline?

Som @tubbs  skriver er 0,10 eller 0,12 grei senetykkelse på multifilament. Men et tips kan være å legge 0,25 monosene innerst på spolen slik at du slipper å bruke å fylle opp spolen med flere hundre meter med svindyr multifilament. :) 

sherlock skrev (8 timer siden):

Ettersom jeg er såpass fersk så tror jeg at jeg legger fra meg Stradic'en, og heller går for en rimeligere snelle.

Et tips når det gjelder kjøp av "rimeligere" sneller spesielt, er å velge en snelle med frontbrems. Bremseskivene på frontbremssnellene litt større en på bakbremssnellene, og det gir en jevnere bremseeffekt og gjør det lettere å fininnstille bremsen. Jeg må påpeke at jeg kun har erfaring fra Shimano her. :) Til info så bruker Shimano bokstavene "F" og "R" i navnet på snellene sine for å angi "front" eller "rear".

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Men et tips kan være å legge 0,25 monosene innerst på spolen slik at du slipper å bruke å fylle opp spolen med flere hundre meter med svindyr multifilament. :) 

Godt tips :)
Husk også å bruk en fortom på 50-70cm av enten fluorocarbon eller monofilament om du bruker tynn multifilament.
Om du planlegger å duppfiske/fiske med mark på bunnen en del og kun har en spole så gå for en god monofilament alà Stroft GTM.
Multifilament er dårligere egnet til duppfiskebunnfiske enn en god monofilament er til slukfiske :) 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den store fordelen med å bruke monesene til backing på spolen? For meg høres det bare ekstra tungvint ut og det er mye raskere og bare snurre et par runder med teip isteden. 110m fireline klarer seg jo i lange baner til normalt ørret fiske...

Bruker heller aldri noe fortom på fireline og har aldri erfart noen problemer med at den ryker nær sluk/spinner/wobbler. Derimot er jeg enig i at sener som fireline skades generelt raskere en mono og jeg kapper derfor ofte av 15-20cm etter litt bruk.

Jeg har selv vært innom mye annet multi en fireline men har hatt mye dårlige erfaringer. Suffix sene syntes jeg altfor ofte krøllet og floket seg, diverse «tvinna» multi har jeg også vært innom men disse også slo ofte knuter og løkker på seg. Tror mange multisener ofte krever veldig gode og nøyaktige sneller og god teknikk. Derimot med fireline funker det på alle sneller og er langt mer tilgivelig på dårlige kast og teknikk. Er derfor jeg egentlig anbefaler fireline da det funger enkelt, gir lange kast, og tåler mye. Jeg er lei av å knote med utstyr på fisketur 😁 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (5 minutter siden):

Hva er den store fordelen med å bruke monesene til backing på spolen? For meg høres det bare ekstra tungvint ut og det er mye raskere og bare snurre et par runder med teip isteden. 110m fireline klarer seg jo i lange baner til normalt ørret fiske...

Hvor tykk teip bruker du @Tor-Erik-L-77 ?
Skal man f.eks bruke 110-150 meter 0,10 multi på en 2500 snelle så blir det veldig mange runder teip.
Og det blir jo aldri jevnt. Noe som igjen gjør at tynn multisene legger seg på skeivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tubbs said:

Hvor tykk teip bruker du @Tor-Erik-L-77 ?
Skal man f.eks bruke 110-150 meter 0,10 multi på en 2500 snelle så blir det veldig mange runder teip.
Og det blir jo aldri jevnt. Noe som igjen gjør at tynn multisene legger seg på skeivt

Jeg bruker enten elektriker teip eller sports-tape - kan ikke si jeg har merket noen stor forskjell. Akkurat hvor mange runder som man trenger vil jo avhenge av type snelle/spole og tykkelse på teip så man må nesten bare prøve seg litt frem. På 1000/1500 sneller er det vanligvis ikke mer en 3-4 runder som skal til mens endel mer må påregnes på 2500. Da regner jeg ut fra 0.12mm fireline. Når det kommer til at sene legger seg på skeivt føler jeg det er et litt overdrevent problem. Hvis det legger seg litt skeivt så påvirker det i verste fall bare de første lagene og retter seg opp av seg selv og de nederste lagene på spolen blir jo svært sjeldent eksponert. Et langt større problem mener jeg er å fylle for mye sene på spolene noe som jeg ser som et mer vanlig feil mange gjør. Så tror jeg type multisene har endel å si, såkalt braided eller tvunnet sene skjærer seg oftere gjennom lagene og er kanskje mer utsatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (54 minutter siden):

Et langt større problem mener jeg er å fylle for mye sene på spolene noe som jeg ser som et mer vanlig feil mange gjør. Så tror jeg type multisene har endel å si, såkalt braided eller tvunnet sene skjærer seg oftere gjennom lagene og er kanskje mer utsatt? 

Ja, jeg bruker som regel 0,16-0,18 mono som backing på sneller fra 1000 til 2500. Minsker sjansen for at multi skjærer ned i backing.   Dagens multi er heldigvis mye bedre enn på begynnelsen.  Nå får man jo multi som så og si er rund.
1-1,5mm fra   spolekant ned til multin er vel en ok tommelfingerregel. Da hemmes ikke kastelengden og man sliper  backlash.  :) 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel ganske tjukk mono innerst. Da har man noe å gå på om en «drømmefisk» rent teoretisk skulle dra ut all multien ... 

Skal man få det perfekt, så sneller man først på multien og så avslutter man med tjukk mono til riktig nivå. Deretter snus snøret. Dette er selvsagt enklest om man har to andre, større sneller man kan sveive det over på. Men en drill med en ketsjupflaske eller tilsv gjør samme nytte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (1 time siden):

Jeg bruker som regel ganske tjukk mono innerst. Da har man noe å gå på om en «drømmefisk» rent teoretisk skulle dra ut all multien ...

Jeg bruker multi pga at den er tynn så den kaster langt samt at den ikke strekker seg så man har godt tilslag :) 
Folk snakker om bruddstyrke og da klør jeg meg i hue.
Hva er så viktig med ekstrem bruddstyrke?   Noen som skal heve Blücher ?
Karpefiskere verden rundt bruker fortommer mellom 15 og 20 lb.  Altså mellom 6,8 og 9kg på fisk 
som veier over 30kg. 
Se også på laksefiskere og fortommen de bruker under fluefiske. (Her er @Espen Ørud ca 400 ganger bedre enn meg)
Til alle dere som tror at bruddstyrke på 7kg trengs på normal ørret gjør ett forsøk:
Ta og fest multin på en bærepose med 2kg i og prøv og løft den opp fra gulvet med stanga!
Lykke til, stangtuppen knekker før sena ryker 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det @tubbs det er vel ikke bruddstyrken først og fremst med tanke på stor fisk som er viktig. Jeg tenker mer at ei sene med litt høy bruddstyrke tåler litt mer slitasje og rykking ved bunnnap en de aller tynneste utgavene samt så fyller en litt tykkere multi noe raskere opp spolen, skjærer seg mindre ned i underliggende lag på spolen og floker/knuter seg mindre. Det er derfor jeg bruker f.eks 0.12 mm fireline. Hadde jeg bare sett på bruddstyrke ut i fra fisken så kunne jeg brukt 0.06mm :) Når det gjelder kastelengde syntes jeg i grunn det ikke er noen stor praktisk forskjell i kastelengdene til å forsvare det målt mot andre ulemper. 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes det og bare 0,12mm Fireline (med mono innerst for å fylle snella...).
Jeg fisker i elv, tjern, store/små ferskvann og fjellvann, med en Shimano STC Spinning 210/240 3-14g med 2500-spole og syntes det virker så bra at jeg kommer ikke til å bytte sene med det første, Fireline er knall! Eneste jeg har kjøpt er en liten spole med 50m flourcarbon, som kan brukes som fortom ved behov, men den har ikke blitt brukt enda.

Fordel med kraftig bruddstyrke er når jeg setter meg fast og kan surre sena rundt hånda og prøve å dra dritten løs for å kanskje redde sluken. Funker ikke det, så ryker den. Jeg setter ofte fast sluken og ryker sena, så har ikke noe stort behov for å tenke på slitasjen på sena... -_-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (3 timer siden):

Jeg bruker multi pga at den er tynn så den kaster langt samt at den ikke strekker seg så man har godt tilslag :) 
Folk snakker om bruddstyrke og da klør jeg meg i hue.
Hva er så viktig med ekstrem bruddstyrke?   Noen som skal heve Blücher ?
Karpefiskere verden rundt bruker fortommer mellom 15 og 20 lb.  Altså mellom 6,8 og 9kg på fisk 
som veier over 30kg. 
Se også på laksefiskere og fortommen de bruker under fluefiske. (Her er @Espen Ørud ca 400 ganger bedre enn meg)
Til alle dere som tror at bruddstyrke på 7kg trengs på normal ørret gjør ett forsøk:
Ta og fest multin på en bærepose med 2kg i og prøv og løft den opp fra gulvet med stanga!
Lykke til, stangtuppen knekker før sena ryker 

Da jeg snakket om tjukk mono over her, var det først og fremst som alternativ til tape, hyssing mv som fyll innenfor hovedlina. Monoen vil i motsetning til tapen, i ekstremsituasjoner, kunne bidra aktivt i kjøring av fisk. Og er det noe du vil unngå ved fiske, så er det at en fisk tømmer snella for snøre! Dette er selvsagt mest aktuelt ved laksefiske, men jeg har vært rimelig langt ute på backingen med ørret på enhånds også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.