Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ultralett gassprimus.


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Denne diskusjonen har sikkert vært fremme før, men siden jeg ikke klarer å bestemme meg så tar jeg den her uansett :roll:

Holder i dette øyeblikk på å anskaffe en så lett som mulig gassbrenner. Jeg har hvertfall tenkt at det er genialt å ha, til å minke sekkens brutale vekt på fjellturer om sommeren/høsten, samt at det er plassbesparende.

De jeg har sett på er følgende:

MSR Pocket Rocket (86 gram)

Primus Micron (96 gram)

Så dukket plutselig denne opp:

Optimus Crux (87 gram)

og denne:

Coleman F1 Lite (77 gram)

....og det gjorde jo ikke saken enklere.

Ting jeg setter pris på:

- brenneren går ikke i stykker i ny og ne

- høy effekt

- bruker minst mulig gass

- tar minst mulig plass

- ikke koster mer enn nødvendig

Jeg hadde egentlig bestemt meg for MSR Pocket Rocket siden den var billig og virker bra. Men så ser jeg at Primus Micron har kortere koketid (høyere effekt?) pluss at den har tennesystem, men at den kan virke litt slarkete? Det er jo hvertfall viktig at den utnytter gassen jeg bærer rundt på ryggen maksimalt.

Men hva med de 2 andre brennerne, fra Optimus og Coleman? Kanskje noen andre forslag jeg heller burde se på?

Hva ville DU gjort om du skulle kjøpe en gassbrenner for lange turer med tung oppakning sommer/høsttid?

PS! Jeg har allerede en MSR Dragonfly (bensin). Kanskje det er bortkasta av meg å kjøpe en sånn liten gassbrenner bare for å spare noen gram og litt plass? Noen formening om dette? Jeg ser for meg å slippe å drasse med ekstrautstyr til Dragonfly, ekstra pumpe siden den er litt utsatt, etc. Hvor mye gass bruker man egentlig iforhold til en bensinbrenner? Vil det bli plass/vektbesparende å bruke gass fremfor bensin tro? (ser bort fra det faktum at jeg må bære tilbake gassbeholderne 8))

Mange takk for tips på forhånd!

Mvh

Kjetil Kløve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, kan ikke svare for de andre typene, men kjøpte Primus Micron Titan ifjor.

Brukt ca 40 døgn (vår/sommer/høst).

Tviler på den veier stort mer enn en gjærklump (50gr), uten at jeg har no data på den lenger.

Svært godt fornøyd (vedr dine 4 første punkt).

Prisen derimot var noget grisete, ca 1800,-........................ :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme som Primus Micron eller finnes det flere forskjellige? Var det en pakke med titan-kjeler? Primus Micron koster ca 800 tror jeg, og veier 96 gram.

Nå kom jeg akkurat over en annen type jeg aldri har hørt om:

Rast (g-sport):

http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=8430

Noen som har prøvd denne?

Så en test av små gassbrennere her:

http://forbruker.no/pengenedine/pristester/article1408950.ece

Der kom Primus Micron bra ut ift koketid.

Men et lite spørsmål:

På en 4 dagerstur (tors-søn). Du koker mye kaffe (noen liter pr dag), koker mat og steiker fisk. Hvor mye gass bruker du?

Mnh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med Pocket Rocket, og en svært god erfaring også. Har forøvrig en Dragonfly i tillegg som du.

Jeg kjøpte først en annen liten sammenleggbar sak, som gikk fort i stykker. Husker ikke produsentnavnet på denne, men det var bare noe ræl. Mange komponenter, og jeg fikk også igjen pengene for denne når jeg klaget.

Pocket Rocket er enkel og grei. Det eneste som jeg ser for min egen del, er at man fort kan bli litt luksuriøs med gassen. Jeg har hatt en tendens til å slurve med gassen og ikke bruke vindskjerm, men det er også luksus :)

DSC_4626.JPG

Altså man kan dra på med utrolig effekt når man koker i stedet for å justere optimalt med vindskjerm og plassering. Jeg har ikke noe godt mål på forbruk, men har inntrykk av at det går en mye gass. Jeg har derfor alltid med en bitteliten gassboks som reserve i tillegg. Men jeg kan anbefale denne.

Så forøvrig en annen type på en sportsbutikk, der hele brenneren passet ned i hulrommet under gassboksen! Har du sett og vurdert denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare vise frem en liten Ny-anskaffelse.

Borde er Sweitsisk, går på bensin.

Brennern med tank veier 250g

Veier 450g med vindskjerm/kjelestativ.

Er så liten at den går i brystlomma på skjorta.

Regulerbar.

Ingen pumpe, ingen forvarming.

Ingen gummipakninger, bare metall.

Prisen på disse er en smule høy.

post-1426-133474441619_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.