Gå til innhold
  • Bli medlem

3 sesongs sove pose anbefalinger/erfaringer


teigas

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en sovepose til å ha et par overnattinger i telt evnt hengekøye . Har en ødlagt skulder så ambisjonene for lange turer med sekk utgår. Men vil nok bli til at jeg kan kjøre opp til en 700 -1000 moh og overnatte for en solnedgang og soloppgang feks. Tror da en 3 sesongs sove pose vil være rett valg? Jeg var på samme høyde og tok bilder natt til tirsdag og da måtte jeg på med stilongs og dunjakke, mens det på dagen var over 20 grader på dagtid.

Jeg er 193 høy , så må nok ha en long sove pose.
Har sett litt på Helsport sin Trollheimen noen som har erfaringer med den eller evnt andre anbefalinger til alternative poser?
https://www.helsport.com/no/soveposer/3-sesong/trollheimen-long-left/?code=7029981046299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 hours ago, KS10 said:

Marmot helium eller hydrogen. 

Rab neutrino 400/400 pro

Mammut kompakt mti 3-season

Tusen takk for svar. Skal sjekke de ut. Er de bedre en den jeg har sett på aller bare alternativer? Har du testet dem selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig vært gjennom samme prosess og landet på Rab Neutrino 400. Generelt fornøyd med Rab sine poser og Neutrino 400 virker å være en god pose. Fortsatt ikke fått den i posten, så kan ikke dele noe erfaringer med den enda. For meg var vekt et viktig punkt (valgte derfor en smal pose i dun og med relativt lette yttermaterialer), men hvis det ikke blir lange gåturen for deg så har du nok mer å velge mellom, og kanskje til mer hyggelige priser.

Har du en vinterpose fra før? Før jeg nå gikk til innkjøp av en 3-sesongspose så har jeg alltid hatt en vinterpose og en sommerpose. De gangene vi har vært på biltur eller ikke gått lange turen så har jeg bare benyttet vinterposen selv på sommerstid, da været på sommerstid ikke alltid er så "sommerlig" i fjellet. Blir det varmt, f.eks. på morningen, så åpner jeg bare glidelåsen helt og bruker soveposen som dyne. Bare tenker at hvis du ikke har vinterpose fra før, og det er muligheter for at du i nærmeste fremtid også vil sove ute på vinterstid (eller sen høst) så kan du også vurdere en vinterpose ettersom du ikke tenker å gå lange turer.

Ellers kan jeg anbefale å sjekke bruktmarkedet på Finn, kanskje etter du har funnet ut sånn ca hva du ser etter. Jeg kjøpte min vinterpose brukt til en god pris. Ofte er ting nesten ikke brukt, og hvis du ikke har store krav til vekt så kan du gjøre en god deal da det ofte er litt tyngre, syntetiske poser som selges billigst på Finn. Hvis du i etterkant finner ut at du vil ha noe annet så har du mest sannsynlig ikke tapt store summen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

teigas skrev (1 time siden):

Tusen takk skal sjekke den ut. Har du testa den? Vil den være bedre en Trollheimen? Eller relativt like? 

Viking 600 er en dunsovepose, noe som enkelt forklart betyr at du får mer varme for mindre vekt/volum. Jeg har prøvd den og kan anbefale den, men gikk selv for Warmpeace Solitaire 500 som er et par knepp opp kvalitetsmessig (og prismessig). 

Men husk at et godt liggeunderlag er minst like viktig som sovepose, det gjelder både i telt og i hengekøye! 😊

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både kona og jeg har Mountain Equipment Glacier 700. Jeg ser alltid på comfort temperaturen da jeg som regel ligger våken og hakker tenner hvis temperaturen nærmer seg t-limit.
Denne her er den beste posen jeg har hatt, ytterstoffet tåler litt vann. Samtidig kjennes det ut som om posen blåser seg opp når jeg bruker den.

https://www.outnorth.no/mountain-equipment/glacier-700-long?utm_campaign=dunsovsäckar&utm_source=prisguiden.no&utm_medium=productlinks&utm_term=Glacier+700+Long#ImperialRed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinealforest skrev (På 16.8.2020 den 13.30):

Både kona og jeg har Mountain Equipment Glacier 700. Jeg ser alltid på comfort temperaturen da jeg som regel ligger våken og hakker tenner hvis temperaturen nærmer seg t-limit.
Denne her er den beste posen jeg har hatt, ytterstoffet tåler litt vann. Samtidig kjennes det ut som om posen blåser seg opp når jeg bruker den.

https://www.outnorth.no/mountain-equipment/glacier-700-long?utm_campaign=dunsovsäckar&utm_source=prisguiden.no&utm_medium=productlinks&utm_term=Glacier+700+Long#ImperialRed

Hvad er den laveste temp du har brukt den på og var go og varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaB skrev (7 timer siden):

Hvad er den laveste temp du har brukt den på og var go og varm?

Det var nok da jeg sov i hengekøye på Knabben i fjor. Tror det var i November, rett før snøen kom. Temperaturen bikket nok så vidt under 0 kan jeg tenke meg i tillegg til at det blåste en del. Var i alle fall kald som ei bikkje på nesa, men resten av kroppen var grei. Sov greit nok !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.