Gå til innhold
  • Bli medlem

Påføre tretjære på treskia


Anbefalte innlegg

Hei!

Vet at det har blitt skrevet noe om tretjære på forumet før, men jeg synes ikke at prosessen ble besvart detaljert nok og jeg sitter igjen med noen spørsmål. Har ikke lyst til å begynne å påføre tjæra på sålen før jeg er sikker på hva jeg driver med.

kjøpte forresten biltema sin tretjære

Her er det jeg lurer på:

1: Hvor stor varme skal man ha på jernet mens man varmer tretjæra inn?

2: Når etter at man har varmet inn tretjæra skal man tørke av tjæra, og hva skal man bruke for å tørke av tjæra?

 

3: Skal man tørke av mens det enda er varmt eller vente litt til det avkjøles?

4: Skal man gjøre noe mer etter at man har tørket av overflødig tretjære? Skal man skrape av noe med en sikle etter ha tørket det av?

 

Det jeg er ute etter er kort og greit en litt mer detaljert beskrivelse av hele prosessen.

Takk for svar på forhånd!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjæra kan påføres med fille eller kost.  Jeg bruker ei blåselampe (gass) som føres jevnt frem og tilbake uten bli stående helt stille noe sted. Varmepistol (til tapetfjerning) er fint.  Har du en brenner til turkjøkken kan denne settes på bakken med full fyr, og skien føres over flammen. Hold på i et par minutter på hver ski, så er det mer enn nok. Da jeg lagde ski hos skimaker for et par år siden så varmet vi de tjærede skiene over bål.. Tørk vekk overskytende tjære med fille. 

Det er en fordel å ha tjæra litt varm (les: lunken), da den er mer flytende og trenger bedre inn i treet. Evt kan første påføring tynnes litt med terpentin. Skiene bør stå over natta før det eventuelt påføres et nytt lag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.