Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano alene valg av kano


LinBele

Anbefalte innlegg

Annonse

  

Tiur3 skrev (5 timer siden):

He..he.. Det er det jeg har beskrevet! :) Kan føye til at de klasiske har lite, eller ingen oppsving i bau og hekk. Motsatt på klasiske elvekanoer. Elvekanoer er da mindre retnings stabile, men de skal jo kunne svinge raskere, enn det er behov for på en fjordkano. Og en elvekano, er mer utsatt for vind, grunnet oppsvinget i bau og hekk. Lett å se forskjellen fra siden og mye lettere å kjenne forskjellen når en padler. Tenker nå kun på turkanoer.

 

Silverbirch broadline er en modifisert prospektor. Den er i utgangspunktet beregnet for elv, du vet sånne fjorder med strømmende hvitt vann og bølger. Den har relativt god manøvrerbarhet siden den har en rocker på 5 cm. Av det jeg har funnet ut er Silverbirch broadline en god all-rounder. Man må lære seg basis padleteknikk siden den har gode manøveregenskaper (den går ikke rett fram av seg selv). Personlig ville jeg overhodet ikke nølt med å dra på solo- eller tandem-tur med 15 eller 16 fots broadline (jeg har stort sett brukt en 16,5 fots ally de siste 25 årene, så padleteknikken sitter). Skal man to på lengre tur er 16 fot antakelig å foretrekke pga. plass. På kortere turer og solo-tur ville jeg personlig valgt 15 fot. Når det er sagt så bør man få prøve båten før man kjøper den. Er man nybegynner bør man ha noen til å instruere seg. MAn finner fort ut om man liker bårten. Hvis man ikke liker den etter en times prøving synes jeg man skal tenke seg om og kanskje prøve en annen.

Å kalle en flatbunnet kanoe (flat bunn på tvers) for fjordkano blir jo helt feil. En kano som skal padles der det kan blåse opp og bli bølger (typisk på store åpne vann og fjorder) skal ikke ha flat bunn. Flat bunn gir god primær stabilitet, men dårlig sekundær stabilitet. Typisk vil du kunne kante kanoen til du kommer til et gitt punkt der kanoen plutselig tar helt over og tipper deg helt rundt. I bølger som kommer inn fra siden vil den derfor være meget skummel.

Her er hva Eian Fritid sier om broadlinen (samme for 15 og 16 fot): https://www.eian.no/products/silverbirch-kano-broadland-15-fot

Her er hva produsenten sier om samme: https://www.silverbirchcanoes.com/canoes/broadland-15/

 

Her kan du forøvrig se "fjordkanoen" din i aksjon (både 15 og 16 fotes broadliner i følge videones beskrivelse):

 

Endret av Skogens Stønn
Glemte sitatet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinBele skrev (På 14.8.2020 den 14.41):

Det er desverre ikke lett å oppdrive tester av Silverbirchen. Har lett og lett. 

Jeg liker hvor zen det er å være i kano så den aluminiums lyden når jeg kommer borti skroget tror jeg ikke jeg vil like. 

Når det gjelder padleteknikk har jeg ingen fartstid og alt å lære!! 

Her fant jeg i hvert fall en som har førstehånds erfaring mes to silverbircher, en broadline 15 fot og en firefly 14 fot. Men obs, han padler elv (stryk, "hvitt vann"). Det er som regel nokså forskjellige egenskaper man er ute etter i stryk og på flattvann. Ut fra beskrivelsen ser det ut til at fireflyen har noe mindre primær stabilitet, det vil si at den kan føles litt vinglete hvis du vil holde den helt loddrett på vannet (altså ikke kantet). Dette kan endre seg med last, sittestilling osv, så dette er noe du bare må prøve. Hansier også at fireflyen kan være vanskeligere å kante nok til å få endene opp av vannet for å kunne svinge hurtig. Det er antakelig fordi båten er nokså smal (noe som også kan være årsaken til mindre primær stabilitet). Smalere båt kan bety større fart på flattvann, og at den er lettere å padle rett fram. Men igjen altså, du bør prøve båten før du kjøper den. De fleste seriøse forhandlere ordner med det.

https://www.songofthepaddle.co.uk/silverbirch-broadland-15-firefly-1st-july-2020-t57988.html

Og ikke lås deg til Silverbirch. Det finnes mange fine båter, og du vil garantert finne en du liker ekstra godt. Jeg tror det er lurt å snakke med noen i butikk som driver seriøst med kanoer.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke vet det er Tommy Hagg/Gnarlz Outdoors inportør av Silverbirch til USA så det er nok en viss bias i uttalelsene hans i videoene som er linket til over. 
 

Hvem bigyellowtractor er vet jeg ikke. 
 

Jeg har forøvrig ingen binding til Silverbirch selv, annet enn at jeg kjenner en del folk som representerer de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekarsten skrev (På 17.8.2020 den 22.16):

For de som ikke vet det er Tommy Hagg/Gnarlz Outdoors inportør av Silverbirch til USA så det er nok en viss bias i uttalelsene hans i videoene som er linket til over. 
 

Hvem bigyellowtractor er vet jeg ikke. 
 

Jeg har forøvrig ingen binding til Silverbirch selv, annet enn at jeg kjenner en del folk som representerer de. 

Ja, godt poeng. Man må alltid ha i bakhodet og regne med at anmeldelser ("reviews") og tester er noe forutinntatte. Bare det at man eier en ting selv vil lett føre til at man "framsnakker" den. Og har man interesse i at noen kjøper den, så... Som sagt, man bør prøve båten før man kjøper den. Det viktige er jo at man selv er fornøyd med sin kano, ikke at andre er fornøyd med sine kanoer.

Ps. Det er bare musikk i akkurat disse videoene, ingen uttalelser.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Siste setning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padler en god del både flatt vann og elv, samt er vegleder kano gjennom Norges Padleforbund, så vil i all uerbødighet påberope meg en del erfaring. Av de kanoene du nevner som aktuelle for deg vil jeg si at Silverbirch er det beste valget. Jeg har ingen tilknutning til dem og har ikke den selv (men har veldig lyst på). Dette er en kano med gode egenskaper både for elv og flatt vann. Men den krever litt erfaring for å få til å gå rett frem da den ikke har kjøl. Den er ikke laget for å være eksepsjonelt retningsstabil, derimot er den laget for god manøvrerbarhet.

I forhold til hvor man sitter når man padler solo er mitt svar enkelt, ikke på bakre tofte. Kanoen er symetrisk så det som bestemmer "frem" og "bak" er plasering av setene. Om du sitter på fremtoften, men snur deg med nesen mot baktoften kommer du mer midt i båten når du padler. Det er og lett og flytte seg litt frem å sitte på kne i senter av kanoen. Fordelen er at du da kan styre kanoen med styretak forran deg, som faktisk ofte er de mest effektivt kontra å styre bak. Vil anbefale kurs, subsidiært harde studier av filmer i løpet av høst og vinter. Finnes mye bra filmer der ute på nettet, men en gammel klasikker er Bill Masons filmer path of the paddle.

https://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_solo_basic/

https://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_solo_whitewater/

https://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_doubles_basic/

Finnes menger med padlefilmer på youtube, men husk å være kritisk til det som vises.

Endret av aslak p
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med Sportspal kanoer, både 12 og 14 fot. De er lette og ha med å gjøre, veier kun 16 - 18 kilo avhengig av modell. Skal du ha kanoen på biltaket ofte alene er det en stor fordel. Hasle veiet jo et tonn til sammenligning og er ganske uhåndterbar på land. Sportspal har mange fordeler, de går stille i vannet siden de er isolert med skum, og de tåler mer enn en tror og kan lett repareres hvis en bulk eller skade oppstår. Med vanlig padling på stille vann burde det ikke være noe problem, men skal man ut på mer ekstrempadling i stenete elver kan det være andre som er mer egnet. Ellers er de veldig stabile, de står jo og går rundt i de og fisker i USA. Finner mye på Youtube. Det følger med årer så de kan også roes, og det er motorfeste med. De egner seg utmerket til el-motor. Skal en bare ha en kano liggende på hytta for å tralle ned til et vann er jo likevel ikke vekt helt avgjørende, men skal du fra vann til vann er lav vekt kjekt. Sportspal holder seg også godt i pris på bruktmarkedet.  

Endret av terje_g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ville gått for en litt kortere kano på rundt 14 fot. Lettere å håndtere alene i vind. Padler man alene synes jeg det er greiere med kajakkåre som gir mye bedre fremdrift og mindre behov for å korrigere retningen. Man bør også sitte nærmere midten av kanoen når man padler alene.  Jeg bruker forsetet som baksete når jeg padler alene.  Snur kanoen med andre ord. Vekt burde ikke spille så stor rolle om du bare har 600 m trilling til vannet. En såkalt rocker kano med buet fasong er mindre retningstabil og er beregnet til raske manøvre i elv. 

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering: 

Jeg har til sist fått kjøpt meg en kano og benyttet den 2-3 ganger hver uke i 2 måneder og den er mitt aller beste kjøp noensinne. 
Fart har foreløpig ikke vært en issue for meg da jeg har en skulder som snart skal under kniven. Jeg ønsker stabilitet. Vekt er heller ikke superviktig da den ligger fast på samme sted 1 meter fra vannet. 

Kanoen jeg gikk for er en Venture Propector Trilite. 
Kjøpt hos padlespesialisten.
Tekniske spesifikasjoner: 
Lengde: 464 cm
Bredde: 91 cm
Vekt: Trilite / CL: 33/36 kg
Lastekapasitet: 370 kg

Jeg har stadig med meg hund og venn i kanoen men padler den oftest alene. 
Jeg veksler med å sitte på baken på tofta og stå på begge knærne med relativt bred stilling. 
Foreløpig ikke på kant, men hunden roter litt til hvordan vekten blir. 

Tusen takk for alle tipsene jeg har fått, og særlig teknikkvideoer. Det er jeg alltid interessert i!
Nå i helgen skal fine kanoen min desverre flytte inn i garasjen min hjemme. Blir litt trist. Gleder meg allerede til våren!

 

IMG_20200830_070210_071.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinBele skrev (50 minutter siden):

Foreløpig ikke på kant, men hunden roter litt til hvordan vekten blir. 

IMG_20200830_070210_071.jpg

Merker du en såpass liten hund så godt? Jeg har ingen erfaring å bygge på, men ble straks litt skeptisk for min egen del da det hadde vært snakk om en ca 40kg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Diger Jotne said:

Merker du en såpass liten hund så godt? Jeg har ingen erfaring å bygge på, men ble straks litt skeptisk for min egen del da det hadde vært snakk om en ca 40kg hund.

Humm ish ja. Om jeg sitter litt til venstre på setet og hunden min setter seg på samme side så blir det utslag på vannlinja og jeg føler behov for å flytte mer mot høyre. Tror dette er mer kosmetisk enn noe avgjørende for padlingen. Hun veier 7-8 kg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

@LinBele Hei! Jeg har begynt å lete etter kano og er derfor nysgjerrig på hva slags erfaringer du har med din Venture-kano etter å ha hatt den en stund? Hvordan har den fungert og på hva slags vann har du brukt den? Er den lettsvingt uten å være ustabil i lengderetning, er den litt eller veldig lettsvingt. Hvordan bruker du den, sitter du på bakre tofta eller fremre (og kjører kanoen bak fram)
Jeg leter etter en kano som kan ta to + sekker, og muligens hund men ofte bare en gubb + sekk (og noen ganger hund) Jeg skal bruke den til tur og jakt. Padlingen vil være 50/50 elv/sjø. Tidligere har jeg prøvd en Mad River (Tror det er en Explorer) som en kompis har og den synes jeg har vært god. Den er noen år gammel, og er nok laget for mye elvebruk. Den har litt rocker (buet kjøl) så den er manøvrerbar i høyeste grad, men er også tålig stabil på innsjøer i lengderetning. Jeg er ingen ekspert men padler med åra på den ene siden, med styretak og jeg greier å svinge, rygge og manøvrerer greit.
 Jeg er ikke lett for litt frisk elv og manøvrerbarhet er et poeng, men det er ikke noen rodeokano jeg leter etter. Forsøker å vinkle meg inn på et fabrikat og en modell jeg blir fornøyd med, og glad for alle innspill. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.