Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano alene valg av kano


LinBele

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg har lest her inne om de anbefalte kanoer om man er alene, men de fleste anbefalingene finnes ikke lenger for salg. 

Jeg hadde plan om Hasle, men så påpekte noen at jeg ikke ville klare å håndtere den alene på land. 

Så da tenkte jeg den Vega Femund 1, men så sa noen at den var vimsete og tung. 

Så så jeg på Spottspall 12 fot og den veier jo ikkenoe, men leser at den ikke tåler stort. 

Noen sa også at Allyene ikke er enkle alene i vannet. 

Så nå sitter jeg å lurer. 

Jeg har leid denne Silverbirch en gang og likte den veldig godt, men finner ikke noe tester av den noe sted. 

Jeg er helt nybegynner, har ok budsjett, er ei mellomsterk dame i 40 årene som padler alene på stille innsjø og stille hav.

Kanoen vil oppbevare under hytta i skygge året om, men presenning om vinteren om det er lurt!

Hjeeeelp 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs jo hva du trenger da. Du skal oppbevare den under hytta, er det stort sett der den skal brukes, og er det langt til vannet? 

Vega Femund og Hasle ligger vel på 38-40 kilo. Så de blir i så måte lik mtp "håndtering på land" Du greier jo enkle forflytninger med en slik, men den kan fort bli tung å laste på bil alene. Men det fins hjelpemidler til slikt også. 

Sportspal 12 er vel alu, og i så måte litt lettere. Den tåler jo alt av normal belastning den? Vet ikke hva den ikke skulle tåle?

Hvis du har prøvd silverbirch, og likte den, hvorfor vil du lese tester av den? Hvis den fungerer for deg og du har prøvd den er det jo bare å kjøpe den. 

Personlig hadde jeg kjøpt en av de mindre allyene. 16,5 fotern er vel såvidt jeg vet den mest solgte og er mye brukt til solopadling. De kommer jo ned i 15 fot som blir enda mer håndterbart Jeg hadde nok testet 16,5 alene før jeg kjøpte den, og vurdert (og prøvd hvis mulig) 15 foteren. De veier 20 kilo, monteres på en halvtime (litt mer første gang uten hjelp) og demonteres på 10 min. Er ikke så mye kav å padle de alene. Kan hende de trenger litt ballast i vind. 

Vet ikke hvor du bor, men sjekk om noen butikker har båtene du vil ha på lager så du kan få kjenne litt på de. Og kanskje noen i nærområdet ditt eier en av de så du kan få prøve den på vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padler Ally mye alene, 16,5' DR (DR=Down River, den gamle elvevarianten) og 13,7' (flattvannskano). Jeg sitter da i midten og kanter kanoen mot padlesiden. Det går veldig bra om du lærer deg riktig padleteknik og sitter midt i kanoen. Flattvanns-varianten er enklest å padle. Man kan også sitte bak og ha ballast foran, men det synes jeg gir mye mindre kontroll på kanoen, særlig i vind og bølger. Lette kanoer, og spesielt elvekanoer er mer utsatt for påvirkning av vind enn tyngere kanoer og flattvannskanoer.

Ellers enig med @Leinad over her at hvis du har prøvet og er fornøyd med en Silverbirch, så er det bare å kjøpe den. Jeg kan ikke tenke meg at den ikke skulle være solid nok for turpadling på flattvann hvis det er det du ville sjekke i tester. Jeg hadde i hvert fall ikke nølt med å dra på tur i en sånn. Pene å se på er de også, spesielt med trelister. Jeg har ikke prøvet noen av dem, men kan ikke tenke meg at en Broadline 15' eller 16' ville være feil å dra på tur alene i.

Som gammel elvepadler ville jeg ikke gått for aluminium. Det er en forferdelig stygg lyd i dem når du padler 😆 og de har stor friksjon mot steiner som gjør at de er litt småskumle i elver (hekter seg på steiner i stedet for å gli av slik at man gjør en ufrivillig 180 graders sving hvis man ikke kantrer før man kommmer så langt) 😲. Men det trenger du selvsagt ikke ta hensyn til. De er helt greie til turpadling på flatt vann.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Old Town Penobscot 17’ Royalex kano. Egentlig for stor hvis det er en solokano man er ute etter, men ingen problem å padle solo allikevel når jeg må det.

I motsetning til skogens stønn liker jeg å sitte bak å padle, men da må jeg ha minst 2 vannkanner (20 liter til sammen), som ballast foran. Sitter man bak er kanoen mye smalere, og da padler jeg helst med bent-shaft åre og «sidebytteteknikken». Da trenger man heller ikke å bruke styretak i vinden, man bare skifter side. Jeg har også med en vanlig flat åre som reserve, og hvis jeg vil padle roligere med j-tak.

Jeg har senkete sits i kanoen, og Old Town luksusstoler jeg fester til sitsen. Jeg har montert justerbare fotstøtter bak, slik at jeg kan sparke godt i fra og bruke store muskelgrupper når jeg padler. Jeg padler kanoen mest på sjøen. Padler dog 98% i kajakk :) 

Men før du bestemmer deg helt, hvis det er en åpen kano du skal ha, finnes det typer som OldTown next 1, som kan padles med kajakkåre om man vil. De små Silverbirch kanoene på 15 fot ser jo bra ut også. (Har ikke prøvd noen av de 2 nevnte selv).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et forsøk på å starte en "flame war", men du har en helt annen kontroll på kanoen når du sitter framover mot midten og kontrollerer hellingen på kanoen. Jeg fant denne videotraileren fra en trailer til en instruksjonsvideo å eksemplifisere:

https://www.youtube.com/watch?v=aqTYoy4zMZQ

Om man har behov for alt ved vanlig turpadling er jo selvsagt en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 minutter siden):

Ikke et forsøk på å starte en "flame war", men du har en helt annen kontroll på kanoen når du sitter framover mot midten og kontrollerer hellingen på kanoen. Jeg fant denne videotraileren fra en trailer til en instruksjonsvideo å eksemplifisere:

https://www.youtube.com/watch?v=aqTYoy4zMZQ

Om man har behov for alt ved vanlig turpadling er jo selvsagt en annen sak...

Sitt i midten hvis du foretrekker det, vi har ikke alle samme mål med padlingen 👍

Jeg har selvfølgelig prøvd begge deler, og jeg sitter i baksetet og padler nærmere senterlinjen. Jeg foretrekker som sagt å padle med sidebytteteknikk og bentshaft-åre, og sparke kraftig fra mot fotstøttene og bruke store muskelgrupper. Fra midten får man ikke samme kraft, framdrift og fraspark, og bruker energi på styretak. Fungerer til dels dårlig i bølger også, hvis det er bølger.

Man kan rygge kanoen fra forsetet og gjøre en mellomting, men jeg synes det er best fra baksetet der det er smalere.

Kanoboka er en bok som kan anbefales til alle som kjøper kano, der følger med instruksjonsvideoer til den også. Pål Krogvoll som har laget boken, har en del Youtubevideoer på kanalen sin. Han foretrekker også å padle kano ved å sitte bak når han padler alene, også i tandemkajakk :)

En instruksjonsvideo for å eksemplifisere akkurat dette, hvor han snakker om begge metoder.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig glad i Allykanoen min, en 15 fot DR. Men, skulle jeg hatt en kano på hytta og kun brukt den derfra, på sjø eller vann der, ja så hadde jeg aldri valgt en Ally. Det er helt sikkert. Da ville jeg valgt noe som er langt enklere å padle og manøvrere. Allyen er virkelig fin til den bruken den er tiltenkt.

Forøvrig så sitter jeg bak i min Ally når jeg padler alene og har god ballast foran. Jeg er ingen teknisk god padler heller.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2020 at 9:32 AM, Leinad said:

Spørs jo hva du trenger da. Du skal oppbevare den under hytta, er det stort sett der den skal brukes, og er det langt til vannet? 

Vega Femund og Hasle ligger vel på 38-40 kilo. Så de blir i så måte lik mtp "håndtering på land" Du greier jo enkle forflytninger med en slik, men den kan fort bli tung å laste på bil alene. Men det fins hjelpemidler til slikt også. 

Sportspal 12 er vel alu, og i så måte litt lettere. Den tåler jo alt av normal belastning den? Vet ikke hva den ikke skulle tåle?

Hvis du har prøvd silverbirch, og likte den, hvorfor vil du lese tester av den? Hvis den fungerer for deg og du har prøvd den er det jo bare å kjøpe den. 

Personlig hadde jeg kjøpt en av de mindre allyene. 16,5 fotern er vel såvidt jeg vet den mest solgte og er mye brukt til solopadling. De kommer jo ned i 15 fot som blir enda mer håndterbart Jeg hadde nok testet 16,5 alene før jeg kjøpte den, og vurdert (og prøvd hvis mulig) 15 foteren. De veier 20 kilo, monteres på en halvtime (litt mer første gang uten hjelp) og demonteres på 10 min. Er ikke så mye kav å padle de alene. Kan hende de trenger litt ballast i vind. 

Vet ikke hvor du bor, men sjekk om noen butikker har båtene du vil ha på lager så du kan få kjenne litt på de. Og kanskje noen i nærområdet ditt eier en av de så du kan få prøve den på vannet?

Hytta ligger omlag 600meter fra sjøsettestedet. Mer eller mindre flat vei, liten kolle bare. 

Har lest masse tyn om Sportspallen. At aluen er veldig tynn og at den veldig lett blir skadet av helt vanlig bruk. Om noen har den og er happy hører jeg gjerne om det!

Eneste jeg har tilgang på her er Hasle, Vega og Silverbirch. 

Jeg ønsker ikke en pakkbar båt. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Skogens Stønn said:

Jeg padler Ally mye alene, 16,5' DR (DR=Down River, den gamle elvevarianten) og 13,7' (flattvannskano). Jeg sitter da i midten og kanter kanoen mot padlesiden. Det går veldig bra om du lærer deg riktig padleteknik og sitter midt i kanoen. Flattvanns-varianten er enklest å padle. Man kan også sitte bak og ha ballast foran, men det synes jeg gir mye mindre kontroll på kanoen, særlig i vind og bølger. Lette kanoer, og spesielt elvekanoer er mer utsatt for påvirkning av vind enn tyngere kanoer og flattvannskanoer.

Ellers enig med @Leinad over her at hvis du har prøvet og er fornøyd med en Silverbirch, så er det bare å kjøpe den. Jeg kan ikke tenke meg at den ikke skulle være solid nok for turpadling på flattvann hvis det er det du ville sjekke i tester. Jeg hadde i hvert fall ikke nølt med å dra på tur i en sånn. Pene å se på er de også, spesielt med trelister. Jeg har ikke prøvet noen av dem, men kan ikke tenke meg at en Broadline 15' eller 16' ville være feil å dra på tur alene i.

Som gammel elvepadler ville jeg ikke gått for aluminium. Det er en forferdelig stygg lyd i dem når du padler 😆 og de har stor friksjon mot steiner som gjør at de er litt småskumle i elver (hekter seg på steiner i stedet for å gli av slik at man gjør en ufrivillig 180 graders sving hvis man ikke kantrer før man kommmer så langt) 😲. Men det trenger du selvsagt ikke ta hensyn til. De er helt greie til turpadling på flatt vann.

;-)

Det er desverre ikke lett å oppdrive tester av Silverbirchen. Har lett og lett. 

Jeg liker hvor zen det er å være i kano så den aluminiums lyden når jeg kommer borti skroget tror jeg ikke jeg vil like. 

Når det gjelder padleteknikk har jeg ingen fartstid og alt å lære!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinBele skrev (1 minutt siden):

Hytta ligger omlag 600meter fra sjøsettestedet. Mer eller mindre flat vei, liten kolle bare. 

Har lest masse tyn om Sportspallen. At aluen er veldig tynn og at den veldig lett blir skadet av helt vanlig bruk. Om noen har den og er happy hører jeg gjerne om det!

Eneste jeg har tilgang på her er Hasle, Vega og Silverbirch. 

Jeg ønsker ikke en pakkbar båt. 🙃

Er det en brukbar grusvei ned kan jeg varmt anbefale Biltema sin kajakktralle/kanotralle! Stropp den godt fast med to stropper.

Bruker den flere ganger i uken i ett par år nå. Spray litt smørning inn i lagrene :)

Jula har en lignende, men den har ikke rullelager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Skogens Stønn said:

Ikke et forsøk på å starte en "flame war", men du har en helt annen kontroll på kanoen når du sitter framover mot midten og kontrollerer hellingen på kanoen. Jeg fant denne videotraileren fra en trailer til en instruksjonsvideo å eksemplifisere:

https://www.youtube.com/watch?v=aqTYoy4zMZQ

Om man har behov for alt ved vanlig turpadling er jo selvsagt en annen sak...

Så spennende. Jeg må virkelig se meg opp på teknikk!! Skulle ønske jeg hadde en dyktig lærer! 

Takk for YouTube lenk!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Bjarne H.S. said:

Jeg er virkelig glad i Allykanoen min, en 15 fot DR. Men, skulle jeg hatt en kano på hytta og kun brukt den derfra, på sjø eller vann der, ja så hadde jeg aldri valgt en Ally. Det er helt sikkert. Da ville jeg valgt noe som er langt enklere å padle og manøvrere. Allyen er virkelig fin til den bruken den er tiltenkt.

Forøvrig så sitter jeg bak i min Ally når jeg padler alene og har god ballast foran. Jeg er ingen teknisk god padler heller.

:)

Notert! Er der jeg er og!! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Marius Engelsen said:

Er det en brukbar grusvei ned kan jeg varmt anbefale Biltema sin kajakktralle/kanotralle! Stropp den godt fast med to stropper.

Bruker den flere ganger i uken i ett par år nå. Spray litt smørning inn i lagrene :)

Jula har en lignende, men den har ikke rullelager!

Stas, det var godt tips. Man får de jo opp til 2200,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Marius Engelsen said:

Sitt i midten hvis du foretrekker det, vi har ikke alle samme mål med padlingen 👍

Jeg har selvfølgelig prøvd begge deler, og jeg sitter i baksetet og padler nærmere senterlinjen. Jeg foretrekker som sagt å padle med sidebytteteknikk og bentshaft-åre, og sparke kraftig fra mot fotstøttene og bruke store muskelgrupper. Fra midten får man ikke samme kraft, framdrift og fraspark, og bruker energi på styretak. Fungerer til dels dårlig i bølger også, hvis det er bølger.

Man kan rygge kanoen fra forsetet og gjøre en mellomting, men jeg synes det er best fra baksetet der det er smalere.

Kanoboka er en bok som kan anbefales til alle som kjøper kano, der følger med instruksjonsvideoer til den også. Pål Krogvoll som har laget boken, har en del Youtubevideoer på kanalen sin. Han foretrekker også å padle kano ved å sitte bak når han padler alene, også i tandemkajakk :)

En instruksjonsvideo for å eksemplifisere akkurat dette, hvor han snakker om begge metoder.

 

 

Veldig stas med film! Foreløpig er jeg helt grønn så får bare prøve meg frem!! Har som mål å bli "skikkelig flink" til neste høst! 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Marius Engelsen said:

Og utifra bildene å bedømme, ser Silverbirch ut til å være mye bedre kano enn Hasle og Vega ;) 

Fossen Friluft har dem her på Øyangen i Nordmarka for leire med ungdommer. Jeg klarte egenhendig å løfte den ned fra stort stativ å få den på tralla og trille ett godt stykke og tilbakers. Har sååå lyst på en med treverk og sitter å teller på knappene. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinBele skrev (1 minutt siden):

Fossen Friluft har dem her på Øyangen i Nordmarka for leire med ungdommer. Jeg klarte egenhendig å løfte den ned fra stort stativ å få den på tralla og trille ett godt stykke og tilbakers. Har sååå lyst på en med treverk og sitter å teller på knappene. 😄

Treverk er fint, men jeg ville aldri hatt det selv. Spesielt ikke om kanoen skal oppbevares utendørs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har endel erfaringer med Hasle.

Jeg brukte den mest alene og synes den var alt for tung å både padle og ikke minst å håndtere på land med sine 49 kg. Den tålte det meste av bruk og misbruk, men den var et slit både til lands og til vanns. Den er nå erstattet med en hjemmestøpt kano på 28 kg. Noe som er langt mer håndterbart når man er alene.

Hvis jeg kunne velge fritt nå, hadde nok valget falt på en Ally. Den erfaringen jeg har med div modeller er at de er både lettpadlet og lette å hanskes med på land med sine 19 kg.

Endret av Aurejeger
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silverbirch Broadland er i en helt annen liga enn Hasle, Femund og Vega når det kommer til padleegenskaper og finish på kanoen. Den oppfører seg som en kano skal og er lett å padle solo når du legger den på kant. Skal du ha en plastkano og har nok penger er det et enkelt førstevalg. 
Venture prospector er og gode kanoer så du kan jo sjekke de ut. 

Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2020 at 9:47 PM, Aurejeger said:

Hei

Jeg har endel erfaringer med Hasle.

Jeg brukte den mest alene og synes den var alt for tung å både padle og ikke minst å håndtere på land med sine 49 kg. Den tålte det meste av bruk og misbruk, men den var et slit både til lands og til vanns. Den er nå erstattet med en hjemmestøpt kano på 28 kg. Noe som er langt mer håndterbart når man er alene.

Hvis jeg kunne velge fritt nå, hadde nok valget falt på en Ally. Den erfaringen jeg har med div modeller er at de er både lettpadlet og lette å hanskes med på land med sine 19 kg.

Tusen takk Aurejeger, dette bekrefter det jeg har hørt om Hasle. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/15/2020 at 8:28 PM, Barskekarsten said:

Silverbirch Broadland er i en helt annen liga enn Hasle, Femund og Vega når det kommer til padleegenskaper og finish på kanoen. Den oppfører seg som en kano skal og er lett å padle solo når du legger den på kant. Skal du ha en plastkano og har nok penger er det et enkelt førstevalg. 
Venture prospector er og gode kanoer så du kan jo sjekke de ut. 

Se der nytt merke å sjekke ut!
Takk for tips og for at du bekrefter mitt foreløpige førstevalg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis førstevalget ditt er Silverbirch Broadline 15, så er det sikkert en grei fjordkano, Den er som andre fjordkanoer flatbunnet (d.v.s. tilnermet flat både på tvers og i lengderetning) og den letteste veier 31 kg og er kanskje en øvre vektgrense.

Ser noen nevner det å kante kanoen. Det er jo bare å prøve seg frem selv, men jeg synes ikke noe særlig om det på en fjordkano. Det egner seg bra på en elvekano, eller kanoer med spant, hvor bunnen ikke er flat og oppsvinget av kjølen er mer buet enn på flate fjordkanoer. Sitter en på et sete i en fjordkano, blir en sittende skjevt. :(  Og står en på knærne, har en valget mellom smal avstand mellom knærne (dårlig stabilitet), eller så står en skjevt. :( Det er fordeler med kanting, bl.a. at en kan føre padleåren mer rett ned og får mer effektiv kraftutnyttelse, men på fjordkanoer blir det også bakdeler.

Er du skeptisk til alu. kanoer? Er vel ikke noe som er mer solid, hvis en ser bort fra blytunge plastkanoer! Ved uhell og "kollisjon" med stein, og lignende, blir det i værste fall en bulk. Den kan utbedres med en gummiklubbe i ettertid. Verre kan det gå med glassfiber og de fleste kompositt kanoer med en tilsvarende smell. Da må en i beste fall  til frem med lappesaker. :( 

Skal kaste inn et nytt forslag til deg, hvis du ikke har ambisjoner om å padle lange strekk, men hovedsakelig fiske og korte padleturer. En bekjent kjøpte en fiske kajakk i sommer, for bruket jeg nevner. Jeg har bare sett bilder av den og hørt hans skryt av den :) , men det virker lovende. Var skeptisk da jeg ser en sitter høyt, men den skal være stødig i følge bruker. Den er lett ca. 25 kg.

Det skal vel også være lette kanoer (+/- 20 kg) i Kevlar, men vet ikke om de er å få i Norge. Så noen på messa for en del år tilbake, men de var dyre.

https://www.xxl.no/tahe-marine-aqua-moon-angler-kayak-17-fiskekajakk/p/1133889_1_style

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 skrev (24 minutter siden):

Hvis førstevalget ditt er Silverbirch Broadline 15, så er det sikkert en grei fjordkano, Den er som andre fjordkanoer flatbunnet (d.v.s. tilnermet flat både på tvers og i lengderetning) og den letteste veier 31 kg og er kanskje en øvre vektgrense.

Ser noen nevner det å kante kanoen. Det er jo bare å prøve seg frem selv, men jeg synes ikke noe særlig om det på en fjordkano. Det egner seg bra på en elvekano, eller kanoer med spant, hvor bunnen ikke er flat og oppsvinget av kjølen er mer buet enn på flate fjordkanoer. Sitter en på et sete i en fjordkano, blir en sittende skjevt. :(  Og står en på knærne, har en valget mellom smal avstand mellom knærne (dårlig stabilitet), eller så står en skjevt. :( Det er fordeler med kanting, bl.a. at en kan føre padleåren mer rett ned og får mer effektiv kraftutnyttelse, men på fjordkanoer blir det også bakdeler.

Er du skeptisk til alu. kanoer? Er vel ikke noe som er mer solid, hvis en ser bort fra blytunge plastkanoer! Ved uhell og "kollisjon" med stein, og lignende, blir det i værste fall en bulk. Den kan utbedres med en gummiklubbe i ettertid. Verre kan det gå med glassfiber og de fleste kompositt kanoer med en tilsvarende smell. Da må en i beste fall  til frem med lappesaker. :( 

Skal kaste inn et nytt forslag til deg, hvis du ikke har ambisjoner om å padle lange strekk, men hovedsakelig fiske og korte padleturer. En bekjent kjøpte en fiske kajakk i sommer, for bruket jeg nevner. Jeg har bare sett bilder av den og hørt hans skryt av den :) , men det virker lovende. Var skeptisk da jeg ser en sitter høyt, men den skal være stødig i følge bruker. Den er lett ca. 25 kg.

Det skal vel også være lette kanoer (+/- 20 kg) i Kevlar, men vet ikke om de er å få i Norge. Så noen på messa for en del år tilbake, men de var dyre.

https://www.xxl.no/tahe-marine-aqua-moon-angler-kayak-17-fiskekajakk/p/1133889_1_style

 

Hva er en fjordkano? Har aldri hørt det utrykket før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekarsten skrev (Akkurat nå):

Hva er en fjordkano? Har aldri hørt det utrykket før. 

He..he.. Det er det jeg har beskrevet! :) Kan føye til at de klasiske har lite, eller ingen oppsving i bau og hekk. Motsatt på klasiske elvekanoer. Elvekanoer er da mindre retnings stabile, men de skal jo kunne svinge raskere, enn det er behov for på en fjordkano. Og en elvekano, er mer utsatt for vind, grunnet oppsvinget i bau og hekk. Lett å se forskjellen fra siden og mye lettere å kjenne forskjellen når en padler. Tenker nå kun på turkanoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.