GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna- vekt?


KS10

Anbefalte innlegg

Annonse
KS10 skrev (2 timer siden):

Hei. Ser at Hilleberg selv oppgir at teltet veier 2,3 kilo, mens andre nettsider sier 2,1. Dere som eier Unna, hva stemmer/hva viser deres vekt? 😊

2070 gram. Inkludert en reprasjonshylse med teip rundt og tÞrkesnor i taket.

Men da har jeg klippet av metallhempene pÄ glidelÄsgliderne og metallringene pÄ bardunfestene, de er erstattet de med tynn bardunsnor. Forrige eier hadde erstattet bardunene med noen lettere, men de er fortsatt veldig lange :) 

 

Mitt er 12 Är gammelt.

0D62ABCA-3B7D-45F7-A8FA-0A42A9B0A1B9.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Marius Engelsen skrev (25 minutter siden):

1970 gram. Inkludert en reprasjonshylse med teip rundt og tÞrkesnor i taket.

Men da har jeg klippet av metallhempene pÄ glidelÄsgliderne og metallringene pÄ bardunfestene, de er erstattet de med tynn bardunsnor. Forrige eier hadde erstattet bardunene med noen lettere, men de er fortsatt veldig lange :) 

 

Mitt er 12 Är gammelt.

12 Är gammelt....??? Det hÞres jo helt formidabelt ut. Er teltet sÞmforseglet med silnet e.l i ettertid? 

Har selv et allak 2 der metallhempene pĂ„ glidelĂ„sen rasler som et juletre i vinden. Kanskje lurt Ă„ erstatte disseđŸ€”

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bjellesau skrev (11 minutter siden):

12 Är gammelt....??? Det hÞres jo helt formidabelt ut. Er teltet sÞmforseglet med silnet e.l i ettertid? 

Har selv et allak 2 der metallhempene pĂ„ glidelĂ„sen rasler som et juletre i vinden. Kanskje lurt Ă„ erstatte disseđŸ€”

Nei, ikke sÞmforseglet. Potte tett :) 

Jeg har i sommer hatt det pÄ to ukesturer, padlet  fra Askvoll til Selje. Jeg bruker ikke teltet forsiktig, bruker ikke bunnduk, og jeg har hatt eventyrlig mye regn samtidig som kulig. Ikke en drÄpe som kommer inn!

NÄr jeg hekter pÄ innerteltet er det litt slappt, men jeg tar hempene en runde gjennom ringen og da blir innerteltet helt stramt. SÄ har jeg sydd pÄ ett tynt strikk pÄ bakveggen til innerteltet, som jeg fester i hempen pÄ innsiden midt pÄ bakveggen pÄ ytterteltet. Det holder den store veggen i innerteltet strammere og godt unna veien :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Takk for svar! Hvordan opplever dere forresten teltet i kraftig vind? Type 15-25 sekundmeter vind. Har fra fÞr et hilleberg soulo som jeg vet er trygt i orkan, men er fristet til Ä bytte til unna pga mer innvendig plass. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kristian J. VabĂž skrev (30 minutter siden):

Orginalt Unna fra 2016, med alt som fÞlger med nÄr man kjÞper det:

DSC_1538.jpg.dd0b9ca0e7df7fafdc611789dc477d3b.jpg

Litt utenfor tema; men hvordan har rÞdfargen holdt seg pÄ teltet? Er den blitt falmet/blass etter Ä ha vÊrt eksponert for solstrÄlene, over tid?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

KS10 skrev (5 minutter siden):

Takk for svar! Hvordan opplever dere forresten teltet i kraftig vind? Type 15-25 sekundmeter vind. Har fra fÞr et hilleberg soulo som jeg vet er trygt i orkan, men er fristet til Ä bytte til unna pga mer innvendig plass. 

PrÞvd det i 15 ms. Det stÄr bra, men det er ett telt som kan ha en del bevegelse og bÞy i vinden vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tomas 70 skrev (Akkurat nÄ):

Litt utenfor tema; men hvordan har rÞdfargen holdt seg pÄ teltet? Er den blitt falmet/blass etter Ä ha vÊrt eksponert for solstrÄlene, over tid?

Mitt er fra 2008. RÞdfargen er helt fin, men jeg vet ikke hvor mye det ble bruk fÞr jeg kjÞpte det for noen fÄ Är siden. Men brukt var det, det hadde ikke ligget i en bod.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Mitt er fra 2008. RÞdfargen er helt fin, men jeg vet ikke hvor mye det ble bruk fÞr jeg kjÞpte det for noen fÄ Är siden. Men brukt var det, det hadde ikke ligget i en bod.

Jeg lurer for jeg sÄ et Hilleberg Staika som lÄ til salgs pÄ Finn og det var veldig falmet. Det gjÞr at jeg fikk skrekken og eksponerer mitt rÞde Soulo for minst mulig sol.

Takk for beroligende ord! :-)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tomas 70 skrev (12 minutter siden):

Litt utenfor tema; men hvordan har rÞdfargen holdt seg pÄ teltet? Er den blitt falmet/blass etter Ä ha vÊrt eksponert for solstrÄlene, over tid?

Har ikke brukt mitt sÄ mye at det er noe tema pÄ det teltet forelÞpig.
Har sett falmet Hilleberg-telt, men virker som de har blitt brukt veldig mye over flere Är. Dukker stadig opp noen pÄ en Hilleberg-gruppe pÄ Facebook.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tomas 70 skrev (58 minutter siden):

Jeg lurer for jeg sÄ et Hilleberg Staika som lÄ til salgs pÄ Finn og det var veldig falmet. Det gjÞr at jeg fikk skrekken og eksponerer mitt rÞde Soulo for minst mulig sol.

Takk for beroligende ord! :-)

Jeg ville ikke kjĂžpt ett veldig falmet telt (men det kan vĂŠre bildet sin feil?).

Men sÄ lenge jeg henger teltet til tÞrk etter tur, setter jeg ingen begrensinger pÄ bruken. Trolig sliter jeg det aldri ut, men frykten for Ä kanskje slite ut teltet skal ikke fÄ ta bruksglede fra meg :) (Det er ikke ett skjÞrt ultralight produkt).


I verste fall er jeg heldig Ä kan kjÞpe nytt telt en gang ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 3 mĂ„neder senere...

Var en kar som postet et bra tips til en fin mÄte Ä spare vekt pÄ Unna om sommeren, i en fersk post pÄ Facebook-gruppen "Hilleberg Owners Group". En gruppe jeg anbefaler sterkt Ä bli medlem av om man eier Hilleberg-telt, eller vurderer Ä kjÞpe. Her postes ikke bare de vanlige "hvilket telt bÞr jeg kjÞpe"-spÞrsmÄlene, men ogsÄ mye tips, tricks & mods. Og har man noe man lurer pÄ, sÄ er det ofte kjapt Ä fÄ svar! :D 

"Hilleberg unna and six moon design serenity net (272gram) enough space for one and creates a massive vestibule. this setup is around 1.6kg depending on pegs and guys. Not ultralight but freestanding and durable"

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10158362546178122&set=gm.1292625237755849&type=3&theater&ifg=1
128551892_10158362546183122_494692052853

Link til myggnettet/"innerteltet":
https://www.sixmoondesigns.com/products/serenity-nettent

Har selv kjÞpt et myggnett jeg har planer om Ä tilpasse til mitt Unna, men det er uten bunn, kun nett, men mye billigere:
https://www.outnorth.no/sea-to-summit/mosquito-pyramid-net-single#Black
Kommer nok og til Ä bli brukt under tarp, om behovet er der.


Annen versjon med finere masker:
https://www.outnorth.no/sea-to-summit/nano-mosquito-net-single#Grey

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 1 mĂ„ned senere...
Kristian J. VabĂž skrev (PĂ„ 28.11.2020 den 21.30):

Har selv kjÞpt et myggnett jeg har planer om Ä tilpasse til mitt Unna, men det er uten bunn, kun nett, men mye billigere:
https://www.outnorth.no/sea-to-summit/mosquito-pyramid-net-single#Black
Kommer nok og til Ä bli brukt under tarp, om behovet er der.

@Kristian J. VabÞ har du gjort noe mer med dette? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.