Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til neste rute i jobbens årlige, og sammenhengende, fjelltur?


Trond Erik

Anbefalte innlegg

Hei,

Lenge siden jeg har postet her nå. Og selvsagt kommer jeg tilbake for å tigge råd og uforskammet nyte av deres kunnskap :)

For noen år siden startet jeg en tradisjon på jobben min med en fjelltur. Det er mange unge, utenlandske ansatte i selskapet mitt og jeg tenkte det kunne være en sosial ting som ville gi mening til mange. Og så hadde jeg lyst ut på tur selv.

Ideen er at dette skal være relativt lavterskel (hytte-til-hytte) og vise frem vakre Norge. Dersom turene også kan ha et kulturhistorisk perspektiv er det bare et pluss. Turene skal også henge sammen, slik at når vi legger sammen alle turene vil folk som har deltatt ha gått store sammenhengende deler av Norge.

Her er det vi har gått så langt:

2016: Gjendesheim-Memurubu ("Besseggen")
2017: Memurubu-Gjendebu ("Bukkelægret")
2018: Gjendebu-Torfinnsbu ("Svartdalen")
2019: Torfinnsbu-Fondsbu og Fondsbu-Avdalen (Vår første todagerstur, turen fra Fondsbu til Avdalen var i lengste laget!)
2020: Turtagrø-Skogadalsbøen og Skogadalsbøen-Hjelle (Avdalen).

Som dere ser valgte jeg å gå årets tur i revers. I stedet for p starte på Hjelle og gå opp Utladalen og videre over Keisaren til Turtagrø, gikk vi nedover i håp om at det ville være mindre tungt.

Endene på disse turene er altså Gjendeheim i øst og Turtagrø i vest. Men hvor skal vi gå nå? Har dere noen råd? 

Det kan være en én-dagstur eller to-dagers, men må starte og slutte ved bilvei. Det har vært mye fokus på fjellturer og DNT-hytter til nå, men vi er egentlig åpne for å gå litt i lavlandet også, og i teorien kan vi også sykle eller padle. Vi er egentlig ferdig med Jotunheimen (selv om jeg godt kunne tenkt meg å gå mer der!), men er usikker på hvordan vi kan komme oss sammenhengende over i Breheimen, Hardangervidda eller Rondane uten at det blir for hardt eller vanskelig. Personlig kunne jeg godt tenkt meg litt brevandring en eller annen gang, eller bevege oss mer nede ved sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 år senere...

En liten oppdatering. 

Vi jukset litt ifjor og i stedet for å gå fra Turtagrø kjørte vi ned til Skjolden og tok ribb ut Sognefjorden til Fjærland i strålende vær. Deretter gikk vi Supphelledalen til Snauedalen og videre til Tungestølen. Så ingen helt sammenhengende gåtur fra Gjendesheim til Tungestølen, men den turen på fjorden var et minne i seg selv. 

Turen fra Fjærland til Tungestølen var fin men vi slet med å finne riktig vei gjennom skaret og det var litt krevende å komme opp på snøfonna i skaret uten stegjern. 

Årets tur gikk fra Skei i Jølster til Tungestølen over Jostedalsbreen. Jeg skal lage en egen turrapport for denne turen for det var helt fantastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.