Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassforbruk


Roger Daniloff

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil dele en erfaring med forumet angående gassforbruk på tur.

Vi er en gruppe på fem stykker som har hatt en tur på 10 dager (9 overnattinger) i Nord-troms og vestlige deler av Finnmark, turen gikk utelukkende over tregrensen. Været var meget godt og vi fant ved/fjellbjørk slik at vi hadde bål hver kveld, noe som reduserte gassforbruket betraktelig. 

Vi hadde med seks gassbokser, hver på 300 gram, totalt 1800 gram. Vi gikk tom for gass siste dag og dermed var mengden gass vi hadde med akkurat tilstrekkelig. Med dårligere vær og mindre tilgang på brennbart materiale, ville vi hatt for lite gass med på denne turen. Forbruk per person ble 40 gram gass per person per overnatting (1800 g gass/9 overnattinger/5 personer)

For neste tur vil jeg beregne mengde gass slik: antall personer * 50 g gass per person per overnatting * antall overnattinger. Dersom en ikke kan forvente å finne brensel eller det er meldt regn og kaldt vær, vil gassforbruket øke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Roger Daniloff skrev (1 time siden):

* 50 g gass per person per overnatting *

Hei, veldig bra med denne typen erfaringer. Kunne du skrevet litt mer om hva som inngår i "en overnatting" sånn koke-, varme- og matmessig?

Når jeg går alene består hver overnatting av oppkok til REAL eller tilsvarende om kvelden (4 dl vann ca), oppkok til kaffe om morgenen (5 dl vann ca) og å lage eggerøre på to egg. Har vondt for å se at jeg vil bruke like mye gass som dere gjorde, men har da ikke satt av gass til tørking, varme generelt, kaffe eller toddy på kvelden eller eventuelt overraskende turfølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se litt konkrete utregninger! Men fryktelig mange variabler å hensynta. 
- type brenner, hvilken mat medbringes, været, type gass, koking/steking osv...

Når det er sagt syntes jeg 50g gass PR døgn PR person høres mye ut. Men igjen så spørs det jo på bruken. Typisk for meg selv på en lengre tur så vil det i hovedsak dreie seg om å koke vann til kaffe og tørrmat. Vanligvis et oppkok på morgen til kaffe/frokost. Deretter ett oppkok på ettermiddag/kveld til middag/kveldskaffe. 
Har man da en effektiv brenner av typen jetboil så går det lite gass til dette. Men klart kjører du mange varme måltider og mye steking osv så øker jo forbruket.

Man må derfor helst regne gassmengde ut fra matplan for hvert døgn pluss hva du har av koke/brenne system vil jeg si.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 50g gass per person per døgn høres mye ut, i tillegg til bål/ved.

Selv mener jeg at jeg ligger ganske høyt i gassforbruk, og bruker bare gass til matlaging.  Tidligere i sommer var jeg ti døgn i fjellet, og brukte ikke opp en boks på 450g, den holdt til omtrent et døgn til med samme forbruk, altså 450g på totalt 11 døgn.     Det jeg bruker gass til er å koke opp en liter vann til frokost, til å koke opp til sammen kanskje noe over en liter vann til posemat og te senere på dagen.    Der det går mye gass er å steke pannebrød hver dag, det er kanskje 20 minutter på ganske høy effekt, men jeg har ikke regnet på hvor mye det går med til akkurat dette.

Bruker toppmontert brenner uten skjerming, stort sett i forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger Daniloff skrev (På 10.8.2020 den 13.51):

Forbruk per person ble 40 gram gass per person per overnatting (1800 g gass/9 overnattinger/5 personer)

Jeg har hatt med gass på de to siste ukesturene (7 ukedager/6 overnattinger) på sommerstid, og begge gangene har jeg hatt med én 100g gassboks. Begge gangene har jeg hatt rundt regnet 30g gass igjen etter turen. Da koker jeg rundt 7,5 dl vann til middag og te på kvelden og rundt 2,5 dl vann til kaffe om morgenen. I tillegg har jeg på enkelte dager kokt anslagsvis 5 dl vann til trekking av fisk til lunsj. Brenneren jeg bruker er en BRS-3000T. Det skal legges til at lufttemperaturen nok aldri var under 10 grader, og at jeg ofte skrur av gassen når vannet er "varmt nok", ikke når det fosskoker. :) 

Da ligger jeg på rundt 12g gass per døgn.

Kan det tenkes at brenneren dere brukte hadde et vel høyt forbruk? Kan det også tenkes at man er mer oppmerksom på matlaging/gassforbruk når man er på tur solo, og kanskje sitter å skravler med kompisene mens vannet bobler litt vel lenge når man er flere på tur? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 pers, 6 dager, 450g gass. Primus Gravity III, tidvis mye vind så brukte vindskjermen mye.
Stekt fisk 4 ganger (den ene var feit så den putra leenge), kokt vann til middag alle dager (real / potetmos), kaffe og toddy opptil et par ganger daglig. Ingen bruk av termos for å holde vannet varmt. Brukte hele gassflaska.

Endret av dimex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er ganske stor forskjell på effektiviteten til forskjellige brennere. Har eksperimentert litt med brennerne mine etter at jeg kjøpte JetBoil.

JetBoil bruker ca. 10g gass på å ta 1L kaldt vann fra springen til kok. Min Kovea Spider og MSR Pocket Rocket II bruker 17-18g på samme øvelse. Dessverre så er JetBoilen nesten en ren vannkoker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.