Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med eit-duks telt


Anders P

Anbefalte innlegg

Hei. 

Her om sommeren har eg hatt nokon teltturer inne i Oslomarka. Her er det mange trær, ganske varmt og relativt lite vind. I den samanheng lurte eg på om det kunne vere på sin plass å ha eit lett sommertelt med berre ein duk ? Har folk prøvd dette ? Blei det veldig mykje fukt inne i teltet ? 

 

Eg lurte også om folk har erfaring med dette Black Diamond teltet ? 

 

https://www.addnature.no/black-diamond-distance-tent-with-adapter-distance-blue-995201.html?gclid=CjwKCAjw4MP5BRBtEiwASfwAL6OYGmtAwtvZDY6lvULw9PuAr2rNpvlIKtOC4EX6fVtOfKc7Wl81iRoCLiwQAvD_BwE&_cid=21_1_-1_9_2253_995201_330732752285_pla&ef_id=CjwKCAjw4MP5BRBtEiwASfwAL6OYGmtAwtvZDY6lvULw9PuAr2rNpvlIKtOC4EX6fVtOfKc7Wl81iRoCLiwQAvD_BwE&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping

 

Å ha eit telt som berre veg 725 gram pluss gåstaver høyres svært forlokkande ut. 

Kva trur folk ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør sjekke materialet som er brukt i duken. Jeg har Firstlight teltet og problemet er kondens. Firstlight er vel opprinnelig laget som et vintertelt, men mitt var ikke tett i regnvær, så jeg har impregnert det. Kanskje impregneringen også gir økt kondens, men uansett bedre enn at det regner inn. Alene i teltet og greit vær fungerer OK.  Til "Distance" teltet så kan man kanskje heise det opp i et tre dersom man ikke bruker gåstaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens blir det nok så en tørkeklut er sikkert smart å ta med. De "smarte" enduksteltene er gjerne konstruert slik at de leder kondensdråper ut slik at det ikke samler seg i gulvet. Men har altså ikke testet dette teltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom enduks, tarp og hengekøye. I det siste er det nesten bare køye i marka. 

En-dukeren er en six moon designs Lunar Solo. Ca 700 gram pluss 1 gåstav. 

Alle telt får kondens, men i endukere vil du ikke ga noe yttertelt som tar av for støyten... Ta med en mikrofiberklut til å tørke av det verste, og slik løses det problemet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har black diamond sitt awhanee telt som er endukstelt. Her har jeg aldri slitt med kondens. Min erfaring er at denne duken puster veldig godt. Men aner ikke om det er samme i teltet du viser til. Teltet jeg har er vel en av teltene med beste luftemuligheter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (På 10.8.2020 den 12.06):

I den samanheng lurte eg på om det kunne vere på sin plass å ha eit lett sommertelt med berre ein duk ? Har folk prøvd dette ? Blei det veldig mykje fukt inne i teltet ?

Jeg har brukt Zpacks Duplex i sommerhalvåret i et par år nå, og opplever ikke større problemer med kondens og fukt her enn på andre telt. Det er klart det blir litt kondens på innsiden av taket når det er høy luftfuktighet og temperaturen faller om natta, men det er såpass god lufting i teltet i og med at det er god bakkeklaring og mesh hele veien rundt, at dette tørker/fordamper ganske raskt. Duplex er også konstruert slik at dersom det danner seg vanndråper på undersiden av duken så vil dette renne på undersiden av taket, gjennom mesh'en og dryppe på utsiden av teltgulvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (8 minutter siden):

Jeg har brukt Zpacks Duplex i sommerhalvåret i et par år nå, og opplever ikke større problemer med kondens og fukt her enn på andre telt. Det er klart det blir litt kondens på innsiden av taket når det er høy luftfuktighet og temperaturen faller om natta, men det er såpass god lufting i teltet i og med at det er god bakkeklaring og mesh hele veien rundt, at dette tørker/fordamper ganske raskt. Duplex er også konstruert slik at dersom det danner seg vanndråper på undersiden av duken så vil dette renne på undersiden av taket, gjennom mesh'en og dryppe på utsiden av teltgulvet.

Samme erfaring med samme telt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.