Gå til innhold
  • Bli medlem

Høy musikk i naturen - en trussel mot skogens ro?


Galvan

Anbefalte innlegg

Jeg er stadig vekk ute og sover i naturen. Interessen for friluftsliv, som jeg har hatt helt siden jeg var barn, trigges for meg av en stor interesse for natur, dyreliv og fugleliv. Men ikke minst av den roen og sjelefreden man får ved å tilbringe tid i naturen; eller helst en natt eller flere ute i naturen.

I løpet av sommerens overnattingsturer ute i skog og mark har jeg imidlertid merket meg en ny trend blant folk som er på tur: Flere spiller høy musikk i campen ut over kvelden. Det skal sies at mine erfaringer her primært er basert på noen overnattingsturer et stykke innover i Oslomarka (Nordmarka og Østmarka) - m.a.o. tilgjengelige steder for mange, men likevel et godt stykke innover i naturen. 

På den ene av mine turer i sommer, hvor jeg opplevde at en camp ved vannet jeg overnattet spilte musikk på full guffe både dag og kveld, føltes det ganske surrealistisk ut der jeg lå bak en tue med kamera og fotograferte en tretåspettfamilie i hullet sitt (på god avstand). Mor og far matet de små på skift akkompagnert av høy "disco". Kanskje ikke den freden og roen naturen fortjener? Jeg har også hatt andre lignende opplevelser i sommer...

Jeg er ikke overasket over denne tilsynelatende nye "trenden", musikkanlegget er jo i dag langt mer "tilgjengelig"/håndterlig enn tidligere, når man har musikken på mobilen, supplert med en lett men kraftig bluetooth-høytaler. 

Jeg er nok muligens litt konservativ; men selv synes jeg absolutt ikke at høy musikk har noe som helst å gjøre i langt inne i naturen. Jo lengre inn i naturen man befinner seg, jo mindre akseptabelt. Høy musikk blir et forstyrrende element for både dyreliv og for andre turfolk. 

Noen som har tanker eller opplevelser/ erfaringer rundt den tilsynelatende "nye trenden"; høy musikk i skogen? 

Endret av Galvan
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møter sjelden folk på mine turer, så det problemet har ikke jeg. Men du har min største sympati!

Siterer fra Even Ruud, "Lydlandskap - om bruk og misbruk av musikk" (Fagbokforlaget 2005, s63):

Sitat

Stillheten er et rom som stadig blir mindre.  [...] med all bakgrunnsmusikken, all musikk i det offentlige felles rommet, ødelegges vilkårene for stillheten. Kanskje stillheten er så viktig at den tilhører kjernen ved vår menneskelighet, både individuelt og kollektivt.  Når stillheten forsvinner mister vi samtidig evnen til å lytte, til å la det uforutsette tre fram. Når vi har fjernet den naturlige etterklangen i rommet og erstattet den med preprogrammerte lydspor, forsvinner samtidig ettertanken. I det moderne støysamfunnet blir det bare en ny stillhet tilbake, nemlig den tausheten som brer seg under det støyende regimet som moderne teknologi har påført oss. Stillhet handler grunnleggende sett om respekt, respekten for andre mennesker, dyr og natur. [...]

om boka: www.fagbokforlaget.no/Lydlandskap/I978824500245

Endret av zimwalker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe ordentlig dritt og det irriterer meg grenseløst når folk drar musikkanlegg inn i naturen. Ro og stillhet er en sterk motivasjon for meg for å være i naturen. Vil tro at det ikke er så veldig bra for en del dyr, heller, som f eks fugler i hekketida. 

Samtidig så er det vel ikke bare en måte å være på tur... Imidlertid håper jeg at "trenden" rundt i Oslomarka har litt med korona-rushet å gjøre. Mistenker/håper at en del av dem har flytta seg tilbake til fester i byen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10 år har jeg hørt musikk på tur 2 ganger, i 2016 da vi var 2 uker i Kjørull rett sør for Treungen (ikke akkurat villmark) og i år i Isteren. Man kan si det slik at vi hørte om Treungenfestivalen for første gang i 2016... Den episoden teller vel strengt tatt ikke her ettersom det var en planlagt event som vi sikkert burde fått med oss. 

I Isteren i år kan jeg ikke si at det var snakk om høy musikk, men det var mulig å høre at det var musikk og den kom fra en båt som dorget langs land i nordenden, og jeg tror at hvis det bare hadde vært litt vind så hadde vi nok ikke hørt det i det heletatt over suset i trærene.

Men, høy musikk et godt stykker ut i skog og mark er ikke noe jeg ønsker, det er jo tross alt for å komme bort fra alle slike samfunnsting at jeg reiser på tur for å få litt balsam for sjelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var senest en i går som postet et innlegg på Facebook-gruppen "Friluftsliv Norge", der han campet ikke langt fra Bitihorn der noen spilte høy musikk ikke så langt fra han. Innlegget ble desverre slettet etter kort tid, så har ikke noe å linke til. Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan denne campen så ut dagen etter, når de hadde reist. Blir ikke forundret om det lå igjen masse søppel etter de også, for det ser desverre ut som det er en gjenganger blant "slike folk"... -_-

Men det er jo ikke første personen jeg ser som poster om slikt, både der på Facebook-gruppen og her inne på forumet. 
Her er to eksempler på kort tid:
https://www.fjellforum.no/topic/52594-har-allemannsretten-gått-til-hodet-på-folk/?do=findComment&comment=478180
https://www.fjellforum.no/topic/37270-uvettighet-i-fjellet/?do=findComment&comment=477767

Noe sier meg at dette ikke slutter med det første... Men roer seg vel nå utover høsten da de sikkert ikke liker kaldt høstvær :P 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er noe ordentlig dritt og det irriterer meg grenseløst når folk drar musikkanlegg inn i naturen. Ro og stillhet er en sterk motivasjon for meg for å være i naturen. Vil tro at det ikke er så veldig bra for en del dyr, heller, som f eks fugler i hekketida. 

Samtidig så er det vel ikke bare en måte å være på tur... Imidlertid håper jeg at "trenden" rundt i Oslomarka har litt med korona-rushet å gjøre. Mistenker/håper at en del av dem har flytta seg tilbake til fester i byen. 

Jeg tror nok fenomenet er ekstra synlig i Oslomarka / omegn - rett og slett pga befolkningsgrunnlaget. Etter den ene episoden jeg beskrev (som fant sted tidligere i sommer - ref. møtet med tretåspetten), tok jeg meg en god pause fra mitt barndoms "villmarksparadis" og oppsøkte mer øde trakter når jeg skulle overnatte. Nå i helgen var jeg imidlertid tilbake igjen i Oslomarka - denne gangen i Østmarka. Det var langt mindre folk nå innover i skogen, enn på forsommeren - men en av campene jeg observerte spilte etter som kvelden falt på høy musikk som bar over vannet. Da stilte jeg meg spørsmålet om dette kanskje er noe som man må regne med å oppleve fra tid til annen. 

Ellers tror  jeg det kan være flere grunner til at musikk nå kanskje blir vanligere å høre mellom trærne:

- Musikkanleggets størrelse er betraktelig "krympet" de siste årene.

- Koronapandemiens "befolkningseksplosjon" i naturen inkluderer også folk som i utgangspunktet ikke har interesse for natur og friluftsliv, men trenger et sted å feste / bade / samles.

- Friluftsliv hypes / omtales veldig i media om dagen. Vi leser daglig om "hengekøyetips" osv, noe som antakelig definitivt bidrar til flere folk i naturen.

Endret av Galvan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt problemstillingen et par ganger når man har vært en gruppe på tur, og så drar en av dem fram en høyttaler og spiller for alle sammen. Det har ikke en gang vært spurt om de andre var interessert eller syntes det var greit. For noen er dette bare en selvfølge når man sitter og har det hyggelig rundt bålet – mulig det er noe de har med seg fra de sitter rundt bålpanna hjemme i hagen, jeg vet ikke. Men jeg har satt veldig lite pris på det, og kommer nok ikke til å la det gå upåaktet hen flere ganger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er et fenomen som i større grad er i høyt belastede turområder. 

Personlig har jeg kun hatt musikk på tur 1 gang, og det var nå i år i karasjohka, for det var faktisk ganske gøy å dundre ned stryk med AC/DC på full guffe :P Men det betyr ikke at høytaleren blir med neste gang

  • Liker 1
  • Hehe 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Holt skrev (4 timer siden):

Tror dette er et fenomen som i større grad er i høyt belastede turområder. 

Personlig har jeg kun hatt musikk på tur 1 gang, og det var nå i år i karasjohka, for det var faktisk ganske gøy å dundre ned stryk med AC/DC på full guffe :P Men det betyr ikke at høytaleren blir med neste gang

Jeg tror også definitivt at "problemet" i større grad forekommer i godt besøkte turområder. For min egen del har jeg primært opplevd fenomenet ved større vann/ vassdrag (i fbm padling). Store vann i bl.a. Oslomarka tiltrekker seg jo ofte en del folk - spesielt vår, sommer og tidlig høst. Og i år har det jo til tider vært ekstremt med folk. Har troen på at man fortsatt finner mange rolige pletter - også i Oslomarka - om man styrer unna disse større vannene. Men jeg har likevel inntrykk av at musikk og andre støy-messige forstyrrelser i større grad forekommer nå enn for noen år siden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde jo ei liknande oppleving ved Ramstadsjøen førre helg, då ein gjeng apekattar spela musikk til langt på natt, då gjekk eg til sist og spurte om vi kunne få nokre timar med stille. Eg er ikkje så redd for å vere upopulær (eg har trass alt vore lærar), men dei hadde byrja å skyte med luftgevær tidlegare på kvelden (i fylla), så eg var litt redd dei skulle finne på noko "artig" om eg var ho sure nabokjerringa. Men det er ganske omsynslaust, synest eg. Det ER mange måtar å vere på tur på, men å ikkje uroe alle andre sin måte å vere på tur på, det skulle vere den eine regelen som var absolutt, synest eg. 

  • Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koronaviruset slår til på mange underlige måter. Nå som det ikke er så populært å dra utenlands og pådra seg karantene m.m. blir jo folket oppfordret til å feriere i Norge, og da selvsagt også i naturen. Dermed drar en del ungdom som ellers ville vært andre steder også til skogs. I ryggsekkene har de gjerne det de ellers ville brukt på en fest i byen. 

Og mange reiser ut helt uten begrep om skikk og bruk i naturen. Egentlig skal man vel bare være glad til så lenge de ikke setter fyr på skogen..

Men personlig er jeg mer glad i naturens eget orkester. ;)

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd dette, før i dag. En gjeng gutter på 20-25 år. Labbet ivei med noe alldeles forferdelig vederstyggelighet av noe musikk på full guffe. Merkelige greier. Men dette var på T-sti da, og der ser man jo litt av hvert, så det plaget meg på ingen måte. Bare interessant å se hvor forskjellige vi er.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (13 timer siden):

Koronaviruset slår til på mange underlige måter. Nå som det ikke er så populært å dra utenlands og pådra seg karantene m.m. blir jo folket oppfordret til å feriere i Norge, og da selvsagt også i naturen. Dermed drar en del ungdom som ellers ville vært andre steder også til skogs. I ryggsekkene har de gjerne det de ellers ville brukt på en fest i byen. 

Og mange reiser ut helt uten begrep om skikk og bruk i naturen. Egentlig skal man vel bare være glad til så lenge de ikke setter fyr på skogen..

Men personlig er jeg mer glad i naturens eget orkester. ;)

At mange "i disse dager" reiser ut på tur uten begrep om skikk og bruk i naturen skal være helt sikkert. Har selv både observert og fått rapporter om at enkelte tidligere så rolige perler i perioder av pandemien nærmest har blitt "invadert" av folk som tar seg til rette; Flotte furutrær har blitt hogd og brukt som reisverk for gapahuker, båling "over alt", søppel og fiskesnøre som ligger henslengt. Også var det musikk og støy i tillegg. Ikke greit.

  • Trist 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (39 minutter siden):

Da tror jeg kanskje ikke du har sett Deliverance (Picnic med døden)?

Nope, og det tror jeg heller ikke de som spiller høy musikk i skogen når de er på tur gjør, for de er nok fort halvparten av min alder igjen og har neppe hørt om filmen, noe hvertfall jeg har.

Skulle man tatt referansene helt ut med tanke på både film og musikk sammen, så er denne den mest passende kanskje? Med et plask og noen skrik så tenker jeg vi er der :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til dette fenomenet når jeg pleide å reise på turer i oslomarka for om lag ti år siden - at man kunne bare drite i å finne skogens ro, hvis man reiste til vann som var lett tilgjengelig. 

Men jeg fant også en enkel løsning på problemet; Gå lengre.

Erfaringsmessig slipper man unna disse støymakerne om man gidder å gå en time lenger innover i skogen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.