Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus svea vs. Coleman 442?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer kanskje en ny liten brenner, men bare kanskje. Helst hvis jeg finner noe brukt.

Den skal fyres på bensin eller parafin, kunne pakkes kompakt, må være rask å ta opp for å koke vann, forvarme raskt og enkelt og den må være god i vind.

Den skal hovedsaklig brukes til koking av vann til 1-2 personer, på kajakktur, også i minusgrader.

Så jeg lurer på om Optimus Svea 123 eller coleman 442 er gode valg? Fungerer begge disse bra i vind, eller er det stor forskjell der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke coleman 442, men jeg har en svea 123. Fordelen med denne er at den er veldig liten og nett, svært enkel i bruk, få bevegelige deler (korken, spindelen og dysenåla) slik at det i praksis ikke er noe slitasje i bruk, og at den kommer ferdig med vindskjerm. Det er et par ulemper slik jeg ser det. Det første er at den ikke har pumpe. Det betyr i praksis at trykket under bruk skapes av varmen fra brenneren. Når du skal starte den opp er jo ikke brenneren i gang, altså null trykk i boksen. Det finnes flere måter å få opp trykket på. En er å varme tanken med henda. Den skal jo bare være varm nok til at du får ut nok bensin til forvarmingen ved å åpne ventilen, så det er ikke mye som skal til, men det kan jo bli kaldt på henda i sludd og kuling. 😁. Jeg har også sett at andre varmer opp bunnen med noe annet, for eksempel en lighter under bunnen. Jeg pleier å bruke et lite rør (sugerør, avkappet bic-penn eller noe) som jeg dypper ned i tanken og bruker som en liten pipette for å få bensin opp og slipper denne opp i fordypningen. Så skrur jeg på lokket og tenner på. Colemannen har jo pumpe, så der er det vel "standard" prosedyre: pumpe, åpne ventilen for å få ut litt bensin, lukke ventilen, tenne på , og så er du i gang. En annen ulempe med svea 123 er at den har en veke for å få bensinen opp fra tanken og opp i brenneren hvor den forgasses. Hvis du kjører sveaen til den er helt tom kan denne veken svies slik at den fungerer dårlig og må byttes. I praksis passer jeg derfor på å alltid starte med full tank og ikke bruke den så lenge at det er fare for at den går tom.

Jeg liker sveaen veldig godt, og for meg har disse to ulempene ingen praktisk betydning. Men jeg ville kanskje gått for colemannen (som jeg altså ikke har noen erfaring med!) i forhold til at den antakelig er enklere å få den i gang raskt når forholdene ikke er optimale.

Ps. Minusgrader har ingen ting å si for sveaen siden du utligner trykket i tanken før du varmer opp tanken. Det er at du varmer opp lufta i tanken som skaper trykket, og da spiller det ingen rolle hva start-temperaturen på lufta er. Det er temperaturøkningen som betyr noe. Men du bør kanskje ikke sette tanken ned på snø. Det er jo netto energi som går til å varme opp lufta i tanken som skaper temperaturøkningen, og taper du mye energi til omgivelsene (snøen) vil trykkøkningen gå tregere.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarende slik bruker jeg en Optimus 8R. Er vel samme brennern i den som 123. Bruker den både sommer og vinter. Ikke like høy effekt på disse som f.eks 111. Omnifuel etc. Er ikke pumpe på den heller. Ikke hatt noe problem å fyre den i kulde. Viktig å huske å åpne tanklokket litt for å utligne trykk i den temp du er i før forvarming. Den går bensin. Er til salgs brukt innimellom, neppe noe du får tak i på 14 dager hvis du ikke vil kjøpe på ebay og kanskje dyrt. 

Siden du skriver kompakt og rask og sette opp regner jeg med at du vil unngå slangebrenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 8R eller hunter er absolutt interessant. Men jeg har ikke funnet noen brukte til grei pris.

Har sett litt mer på Svea123. Det ser ut som det er litt mye styr med forvarming med denne i vinden. Flere sier den må forvarmes flere ganger? Og forvarming i telt er kanskje ikke optimalt med denne?

Av slangebrennere bruker jeg XGKII (med stiv slange) på tur, som jeg kjører på bensin. Svært kjapp forvarming, krever bare en liten dært rødsprit, god i vinden, men den har flere deler å sette sammen.

Så har jeg Optimus 111 bråk. Stødig og god i vinden. Jeg klarer såvidt å dytte den ned i dagluken på båten, så den krever litt mye plass for å «manøvreres» ned i luken. Den krever en del forvarming og den tar lang tid på å kjøle seg ned.

Så kanskje Coleman er den som er enklest, og kjappest å få i gang og pakke ned? Hvordan er den i vinden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Mo skrev (1 time siden):

Minipumpe til Optimus får du fra 200,-

Må dog ha nytt tanklokk med ventil også.

Jeg har brukt en slik minipumpe og tanklokk på min Svea 123 siden jeg kjøpte den for noen år siden. Men i sommer oppdaget jeg at det kom en liten gul flamme fra tanklokket under fyring.Altså at enveis ventilen i lokket lekket og slapp bensindamp ut som tok fyr. Jeg likte det ikke selv om det sikkert ikke utgjorde noen fare. Siden jeg alltid har hatt med original lokket som reserve, byttet jeg bare lokk og brukte primusen resten av turen uten minipumpen. Og oppdaget at jeg ikke savnet den. Med de nye Trangia brenselflaskene som har denne praktiske helletuten er det lett å dosere en passende  skvett bensin til forvarming . Jeg syntes jo aldri at det var noe pes å forvarme 111 primusene jeg alltid brukte før, og Sveaen trenger bare en brøkdel av den tiden til forvarming uten minipumpen. Jeg tror ikke jeg kommer til å ta med minipumpen på tur mer. Den er ikke nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både slik Trangiaflaske og minpumpe selv. Dvs ikke alltid jeg bruker pumpa. Men den ligger i boksen på 8R til vanlig. Har hendt jeg har glemt fuelflaske og da er pumpa fin siden jeg kan prime som på Omnifuelen. Har også glemt å åpne lokk før forvarming, da blir det lite effekt så greit med et par pump. Vinterstid er dt og greit med et par pump i starten. Men den er ikke nødvendig så lenge jeg ikke glemmer fuelflaske hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Svea123r. Det holder med pittelitt rødsprit for å varme den opp. Jeg vil ikke si den er vindresistent akkurat. Selv om den har en slags beskyttelse. Det løses dog greit med litt stiv alufolie (den tykke sorten), men det kan bli for varmt slik at overtrykksventilen løser ut. Den kan fort antenne.

Det er ikke noe mer utfordrende å forvarme en Svea i teltet enn en hvilken-som-helst annen bensinprimus. Jeg bruker rødsprit. Det soter mindre, men det krever en ekstra flaske. Selv bruker jeg noen linsevæskeflasker jeg kjøpte på aliexpress til dette.

Nå har jeg ikke erfaring med coleman-brenneren, men jeg kan si at Svea er svært enkel og ekstremt driftsikker. Brenntiden er også lang per tank. Skal kjøpe meg en trangia fuelflaske etter tips her fra. Den ser jo helt fantastisk ut. Jeg har drevet på med trakt i mange år. Det blir fort søl!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Optimus 123 er jo bombesikker. Svært få deler og enkel i bruk. Output er vel ca 1400 watt og brenner kanskje 50 minutter på 1 tank. . 442 er noe mer kompleks, men fremdeles enkel. Gir  ca 2200 watt og brenner noe lenger på 1 tank. Jeg har begge og aldri hatt noe trøbbel,med noe av dem. Noe høyere flamme på vinteren med 442. Jeg hadde nok valgt 442, og heller kjøpt 123 å hatt som reserve og singeltur brenner.

jenspetter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (1 time siden):

Min 442 fungerer vel heller ikke under -5.

 

Jeg bruker min i alle temperaturer. Vet ikke hvor kaldt jeg har brukt den, men i alle fall minus 20. Har ikke problemer med flammer heller. Din trenger ikke en rens? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bråkebrenner på 8R men litt mindre trykk i den enn 111 synes jeg. Men den tåler greit vind, kan skydde med lokket hvis hengsler ikke er så slitt at det ligger. 
Den er jo lav så jeg bruker bare sekken, en stein eller noe hvis behov. Hvordan den er kontra 123 aner jeg ikke. Sikker tnoen her som har begge.
Vet ikke hva de pleier koste. På ebay er det veldig forskjellige priser har jeg sett. Den ser ikke ille ut inntatt at noen har slipt av lakken på lokket. Viktigste er at den brenner fint da.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvtrykksbrennerene er jo enkle og utrolig driftsikre. Coleman har på flere primusser pumpelær i plast som svikter i kulde, pumpelær i lær funker derimot bra. Forvarminga er også litt mer kranglete når det er beinkaldt, men litt dopapir med bensin gjør samme jobben som tennpasta. (Soter mer)

Det blir vanskelig å sammenligne de to.  Vindskjermen er noe begrenset..

Jeg tror faktisk jeg bare hadde fortsatt med 123'n eller kjøpt en passende slangebrenner.  Det er selvsakt mye smak og behag i bildet her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Svea brenneren og den litt større Coleman 533 tror jeg den heter. Har også noen slangebrennere. 
Selv bruker jeg stort sett bare colemanbrenneren. Rask i bruk, driftssikker og har også brukt den i fortelt uten nevneverdig problemer. 10 pump tenn på så er den klar om få sekunder. 
Skal sies, har ikke brukt den på mange minusgrader, men 4-5 minus har fungert strålende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har eid begge disse brennerne (eller, riktignok den eldre coleman-versjonen som heter Peak 1, fra 80-tallet). I vind synes jeg Svea 123 er noe bedre, men den er likevel ikke kjempegod i vind. Ville anbefalt vindskjold til begge to om det er vind av betydning. Når det gjelder effekt/koketid er Coleman en soleklar vinner. De er ca like raske å fyre opp, men det tar litt tid før Svea 123 når full effekt. I tillegg er maksimal effekt større på Coleman. Den er også stødigere med kjeler/gryter på, og har større tankvolum.

Selv solgte jeg Coleman-brenneren fordi jeg verdsetter enkelheten og påliteligheten til Svea 123 mer enn effekten til Coleman. Det lavere effekt-området til Svea gjør den mer velegnet til steking og småkoking, om det skulle bli aktuelt på noen av turene.

Svea: Mer pålitelig, lettere, litt bedre i vind, bedre til steking/småkoking.

Coleman: Bedre effekt, stødigere, større tankvolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ca. hvor lav effekt kan man stille svea på? Tenkte å skaffe meg en kompakt sak til å tørke meg litt i fjellduken når jeg er på fjellet. Har en nova+ men den er litt kraftigere enn jeg trenger og kan blusse litt opp hvis man kommer borti slangen. Da blir det sinnsykt varmt mellom beina. Det jeg er ute etter er å kunne stille på lav effekt og at den er lett og kompakt i sekken når jeg ikke har pulk.

Er det eventuelt andre lette, kompakte bensin brennere som brenner fint når de stilles lavt som er fine til slikt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

keino skrev (9 minutter siden):

Ca. hvor lav effekt kan man stille svea på? Tenkte å skaffe meg en kompakt sak til å tørke meg litt i fjellduken når jeg er på fjellet. Har en nova+ men den er litt kraftigere enn jeg trenger og kan blusse litt opp hvis man kommer borti slangen. Da blir det sinnsykt varmt mellom beina. Det jeg er ute etter er å kunne stille på lav effekt og at den er lett og kompakt i sekken når jeg ikke har pulk.

Er det eventuelt andre lette, kompakte bensin brennere som brenner fint når de stilles lavt som er fine til slikt bruk?

Hva med en liten toppmontert gassbrenner til den slags?

Gravlys bruker mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.