Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær mot mygg - funker det?


Imp

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som er allergisk mot mygg, og han hovner veldig opp av stikkene. Vi bruker mye myggmiddel og spiral....men finnes det klær som faktisk funker mot stikk? Mye dyrt der ute, og til en gutt som skal vokse x antall cm de neste åra er det kjekt å ikke bruke tusenvis av kroner.... 

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 hours ago, Imp said:

Jeg har en gutt som er allergisk mot mygg, og han hovner veldig opp av stikkene. Vi bruker mye myggmiddel og spiral....men finnes det klær som faktisk funker mot stikk? Mye dyrt der ute, og til en gutt som skal vokse x antall cm de neste åra er det kjekt å ikke bruke tusenvis av kroner.... 

Noen tips? 

Impregner de klærne han bruker med Permetrin. Det har vært effektiv for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en periode allergisk mot myggstikk og hovnet kraftig opp der de stakk. For min del hjalp det veldig med allergitabletter med virkestoffet cetirizin (selges bl.a. som Zyrtec.)
Det blir ikke færre stikk, men allergireaksjonen blir mye mildere. Undersøk med apotek om de er anbefalt for barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye Ex Officio-klær i Finnmark og det fungerer.

 

Har flere ganger stått ved siden av kompiser som har 30 mygg sittende på ryggen og stikke gjennom tynne plagg, mens jeg ikke har hatt noen.

Flere ganger har de vært ferdig med å bestille tilsvarende plagg omtrent før gjøremålet har vært ferdig...

På varme dager der alternativet er å kle myggen ute med tykkere gensere eller jakke er det helt suverent. 

Du får buff osv i disse stoffene også, men jeg foretrekker å marienere buffene selv i forskjellige myggmidler da jeg sikkert har 40 buffer jeg veskler på å bruke og veksler disse etter smak og dagsform ;-) 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ei skjorte her i Stavanger fra en ny Lars Monsen butikk som dukket opp på Kilden kjøpesenter her i byen. Der hang ei " myggsikker " skjorte som jeg til slutt kjøpte. Veldig tynn og luftig og behagelig å ha på. Syntetisk. Den ble testet på Hardangervidda i sommer. Problemet mitt er varme dager når jeg egentlig har lyst å gå i ei t-skjorte , men vet at med sekken på er jeg helt forsvarsløs mot svina bak i ryggen i ei t-skjorte. Denne skjorta virket virkelig. Mygg klarer ikke å stikke gjennom og den er behagelig på varme dager .Og når jeg svetter den våt er det bare å skylle den i en bekk og legge den over en stein til tørk. Da tørker den på 10-15 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (5 timer siden):

Jeg kjøpte ei skjorte her i Stavanger fra en ny Lars Monsen butikk som dukket opp på Kilden kjøpesenter her i byen. Der hang ei " myggsikker " skjorte som jeg til slutt kjøpte.

...

Link eller navn på produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (50 minutter siden):

https://larsmonsen.no/product/lars-monsen-alta-shirt

Skjorta er litt i overkant dekorert med patches , man kan tro at jeg er en pro som har en rekke sponsorer. Men jeg likte skjorta likevel og den virket.

Konseptet virker jo lovende, men de merkene er fullstendig skivebom for min del .. Salget ville nok økt betraktelig om de forsvant. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imp skrev (På 9.8.2020 den 0.47):

Jeg har en gutt som er allergisk mot mygg, og han hovner veldig opp av stikkene.

Høres ut som meg selv. Alltid reagert sterkt på insektbitt. 
Kjøp inn allergimedisin, cetirizin. Start inntak dagen før tur og fortsett til to dager etter tur.
Klær: lett vindtett jakke fungerer for min del. Mygghatt selvfølgelig. Og hansker (skihansker er tykke nok til at det ikke stikkes gjennom). Klærne behøver ikke være dyre, bare myggen ikke klarer å stikke gjennom :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (46 minutter siden):

Konseptet virker jo lovende, men de merkene er fullstendig skivebom for min del .. Salget ville nok økt betraktelig om de forsvant. 

Jeg synes noen av Lars Monsen produktene , knivene , denne skjorta og annet virker ...vet ikke helt .. litt glorete ??  Det er sikkert ypperlig brukskvalitet både på knivene og tarpen og annet. Og denne skjorta kommer jeg til å bruke. Men jeg lurer jo på hvor mye Monsen selv er involvert i designet, om det er han som har diktert alle disse merkene på skjorta eller om det er en designer som kan design som står bak dette ? Jeg frykter i grunn at det er Monsen som gjør ting han ikke kan i dette tilfellet. Designer klær og annet. Men jeg gjetter jo bare nå...

Endret av Robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tettvevde syntetiske vindjakker(finnes også med hette) og vindvanter etc sliter myggen med å bite igjennom er min erfaring som det også nevnes over her. Allergimedisin pleier også å hjelpe. Ullklær bites det rett igjennom men myggen sliter med tettvevd syntetisk tøy. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (9 timer siden):

Konseptet virker jo lovende, men de merkene er fullstendig skivebom for min del .. Salget ville nok økt betraktelig om de forsvant. 

Gubben kjøpte ei sånn og er veldig fornøyd med hvordan den virker mot innsekter. Jeg satte meg dog umiddelbart ned med sprettekniven og fjernet alt av merker unntatt flaggene (siden jeg var nødt til å se på dem...).

Passformen på ermene er også merkelig. Splitten er så kort at dersom du har armer tykkere enn fyrstikker så får du ikke brettet dem opp slik at du kan benytte deg av de innsydde hempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 9.8.2020 den 10.25):

Jeg var en periode allergisk mot myggstikk og hovnet kraftig opp der de stakk. For min del hjalp det veldig med allergitabletter med virkestoffet cetirizin (selges bl.a. som Zyrtec.)
Det blir ikke færre stikk, men allergireaksjonen blir mye mildere. Undersøk med apotek om de er anbefalt for barn.

Ja, vi har allergimedisin og har brukt det siden han var bitteliten. 

Men gutten hater denne myggen og trenger en motivasjon som gjør at han kan gå på tur uten å tenke så mye på det. 

 

Takk for alle svar! 🤗🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imp skrev (På 9.8.2020 den 0.47):

Jeg har en gutt som er allergisk mot mygg, og han hovner veldig opp av stikkene. Vi bruker mye myggmiddel og spiral....men finnes det klær som faktisk funker mot stikk? Mye dyrt der ute, og til en gutt som skal vokse x antall cm de neste åra er det kjekt å ikke bruke tusenvis av kroner.... 

Noen tips? 

Hei, 

Det korte svaret: Ja: Det funker. Faktisk veldig bra og! 
Jeg er ivrig tilhenger av klær fra spesielt Exofficio (fåes på skitt fiske og Fjellsport). 

På Finnmarksvidda er det Exo-sokker, Exofficio Ziwa convertible bukse,  Simms bugsaway langarmet genser (tynn og avkjølende, så ikke noe problem å bruke på varme sommerdager), og ikke minst Simms/Patagonia sine bugsaway/Bugstopper hansker (disse er et must!). 

Kort fortalt så fungerer det helt utmerket. Myggen setter seg på deg, leter rundt etter blod, og bare flyr videre. 
Bare vær klar over at de ikke holder myggen unna, de bare forhindrer bitt. Skal du holde myggen vekk, er det kjemikalier som må til i tillegg. 

Disse bugsawayklærne tåler ca 50-70 vask, og vaskes på snilt program på 30 grader. Skittfiske har tilbud på disse klærne hele tiden ser jeg, og kan på det varmeste anbefale de. :)

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Sawyer peremetrin på klær og telt i noen år nå, og det virker utmerket. I følge produsenten holder det i 6 uker eller 6 vask, men mine erfaringer er at det holder en sesong. Har tidligere kjøpt dette fra Magasinet, men de har det åpenbart ikke mer. Har søkt på internett og finner det på Amazon og ebay, men ingen av de sender til Norge. Det eneste jeg finner er spraybokser med 100 ml fra apoteket. Jeg ville nok behøve minst 10 av de, og de er dyre. Har også funnet forskjellige insektdrepere som inneholder peremetrin, men de inneholder i tillegg giftige stoffer som jeg ikke vil utsette familien eller meg selv for. Ønsker heller ikke å skifte ut turgarderoben med nye, ferdigimpregnerte klær, da  den aktuelle garderoben fortsatt funker utmerket.

Spørsmål til forumet: Vet noen hvor man får kjøpt peremetrin for tiden? Jeg ville helst ha Sawyer, da jeg er kjent med dette fra før, men andre merker er sikkert utmerket. Synes jeg har hørt en gang i tiden at fiskerne brukte å dyppe fisken i en peremetrinoppløsning før de hengte den på hjell, for å unngå flueangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Monkvik skrev (3 timer siden):

Vi har brukt Sawyer peremetrin på klær og telt i noen år nå, og det virker utmerket. I følge produsenten holder det i 6 uker eller 6 vask, men mine erfaringer er at det holder en sesong. Har tidligere kjøpt dette fra Magasinet, men de har det åpenbart ikke mer. Har søkt på internett og finner det på Amazon og ebay, men ingen av de sender til Norge. Det eneste jeg finner er spraybokser med 100 ml fra apoteket. Jeg ville nok behøve minst 10 av de, og de er dyre. Har også funnet forskjellige insektdrepere som inneholder peremetrin, men de inneholder i tillegg giftige stoffer som jeg ikke vil utsette familien eller meg selv for. Ønsker heller ikke å skifte ut turgarderoben med nye, ferdigimpregnerte klær, da  den aktuelle garderoben fortsatt funker utmerket.

Spørsmål til forumet: Vet noen hvor man får kjøpt peremetrin for tiden? Jeg ville helst ha Sawyer, da jeg er kjent med dette fra før, men andre merker er sikkert utmerket. Synes jeg har hørt en gang i tiden at fiskerne brukte å dyppe fisken i en peremetrinoppløsning før de hengte den på hjell, for å unngå flueangrep.

Felleskjøpet har pleid å ha. 

 

Min "lokale" 13 mil borte i gata her var imidlertid utsolgt sist jeg var innom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker mye slike antimygg klær når jeg reiser i tropene. De er alltid med meg om det så er safari i Afrika, jungel i Borneo eller tusle tur i søramerika.. De fungerer som bare det ! Så det anbefales.. De er ikke så tykke i stoffet , og har aldri prøvd de i skogen her i Finnmark hvor jeg bor,  men vurderer prøve på neste multebærtur .. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusk skrev (På 28.8.2020 den 17.27):

Jeg bruker mye slike antimygg klær når jeg reiser i tropene. De er alltid med meg om det så er safari i Afrika, jungel i Borneo eller tusle tur i søramerika.. De fungerer som bare det ! Så det anbefales.. De er ikke så tykke i stoffet , og har aldri prøvd de i skogen her i Finnmark hvor jeg bor,  men vurderer prøve på neste multebærtur .. :-)

Funker fjell på finnmarksvidda :)  Har brukt disse de siste 4 årene og har absolutt ingenting å klage på. Spesielt på dager på sommeren hvor det blir knallvarmt på vidda. Da er det deilig å kunne ha på seg tropisk tøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.