Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til barn


CathrineKR

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest mye om sekker til junior og lurer på deres anbefalinger. Jeg ønsker en sekk til jenta mi på 11 år som kan brukes til hytte-til-hytte-tur feks, så det må være litt størrelse på sekken. Tenker ikke at hun skal bære spesielt tungt, men fint viss den kan vare en god periode. Jenta mi er ganske lang (156,5 cm) og har lang rygg (43) cm. Noen som har gjort seg noen erfaringer med sekker til junior som de vil dele? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg kjøpte osprey ace til mine gutter. En på noen og 30 liter til min minste og en på noen og 40 til den største. Barn og sekk er ikke lett men så lenge sekken er ganske lett går det meste greit. Sekken henger og slenger alle veier etter en stund. De fleste barn er vant med tunge skolesekker, men om man ser litt på hvordan ungene drar disse tunge skolesekkene med seg er stikkordet variasjon. De bærer skolesekken akkurat slik det passer. Det vil de gjøre med tursekken også. Min eldste fikk en 75 liter denali pro sist sommer når han var 14. Første gang han fikk være litt tungt. Ble endel sutring og ikke helt som planlagt. Gutten mente han var sterk nok første 10 min. Deretter var det ikke så morsomt. Tur med barn må være på barnas premisser. Det tror jeg er det viktigste.

Tore

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slik til min 13 år gamle datter i år https://www.oslosportslager.no/produkt/gregory-wander-50-ryggsekk-juniorungdom-30246.aspx

Hun er ca 150 cm høy.  Funket fint til sommerens turer. Sekken kan justeres såpass mye, at en voksen kan bruke den også. Feks brukte jeg den som dagstursekk mens 130 litere lå igjen i camp. (Jeg er dog bare 174 cm). 
Gregory har en barne-variant med et annet navn også, men jeg er usikker på hva som er forskjellen mellom de modellene. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke personlig erfaring med den, men har hørt mye fordelaktig om, og fått anbefalt, Deuter Fox(30/40L). Har klådd på sekken og, og den virker lovende. Kommer nok til å gå for en slik når 10-åringen skal ha ny sekk.

Endret av Larix
Skrivefeil...
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (4 minutter siden):

Har ikke personlig erfaring med den, men har hørt mye fordelaktig om, og fått anbafalt, Deuter Fox(30/40L). Har klådd på sekken og, og den virker lovende. Kommer nok til å gå for en slik når 10-åringen skal ha ny sekk.

Vi har en slik i 30 liter. Jeg har ikke noe å utsette på den, utover at 30 liter er ganske lite. Så jeg ville gått for 40. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Deuter fox i 30 og 40l, og vært godt fornøyd med dem. 13-åringen nærmer seg nå 170cm, og det var klart behov for ny sekk. Prøvde noen voksensekker, men hoftebelte ble for store. Endte opp med en Gregory wanderer 70l. Rygglengden er stillbar og sekken komprimeres veldig bra til mindre volumer. Den skal holde opp mot 20kg, men det tror jeg uansett ikke står på planen. Vi har vært et par uker på tur med den i sommer, og erfaringen så langt er god.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen klager på det, men hun bar ikke veldig tungt heller. Vesentlig kraftigere enn Deuter Fox 30, mye spinklere enn min Recon. Mer sammenlignbart er vel min Gregory 55l Zulu. Det beltet er noe kraftigere/stivere enn Wanderer, men det ser ut til å ha samme utforming. 

15973245777964975143856490810066.jpg

15973246285024562055781430807632.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
CathrineKR skrev (På 8.8.2020 den 16.51):

Hei!

Har lest mye om sekker til junior og lurer på deres anbefalinger. Jeg ønsker en sekk til jenta mi på 11 år som kan brukes til hytte-til-hytte-tur feks, så det må være litt størrelse på sekken. Tenker ikke at hun skal bære spesielt tungt, men fint viss den kan vare en god periode. Jenta mi er ganske lang (156,5 cm) og har lang rygg (43) cm. Noen som har gjort seg noen erfaringer med sekker til junior som de vil dele? :-)

Har hatt. Osprey Jib til begge mine barn, og vært fornøyd med dem. Konstruksjon ligner på dem for voksne, men grad av spinkelhet i materialet. Dette er null problem : barn bærer mindre vekt, og går ikke like langt som voksne. Jobben er lett å justere.

 

Eneste nedsida har vært at barnen vokste ur den :) Kjøpe da en mindre voksenstørrelse Osprey som vart god nokk. Denne var god nokk gjennom voksefasen.

 

For turglede kan de være lurt at barnet bærer volum, men ikke så mye vekt. Skaffet selv en skikkelig storsekk slik at jeg bar mye tungt når barna skulle lære seg elske friluftsliv :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.