Gå til innhold
  • Bli medlem

Er DNT tjent med å starte opp hoteller?


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Som tittelen kanskje avslører, så er jeg betenkt. 

I dag går reiseruten til Lysebotn, og da jeg lette etter overnatting fant jeg et hotell med dusj på alle rom. Prisen var 1700 for et rom. I øvre sjikt, men la gå. 

Problemet er at dette blir kalt for en "turisthytte". Det er Stavanger turistforening som drifter den, og selv med DNT rabatt koster det over 200kr for en natt for min 7 åring. Jeg er vant med at Barnas turlag overnatter gratis som en del av rekrutteringstrategien over hele landet. 

Dette strider jo med alle verdier vi DNT folk har, verdier som blant annet motiverer oss til dugnad. Hvorfor skal vi jobbe gratis når foreningen tjener store penger?

Jeg er for et hotell i Lysebotn, og bestilte til 1450,- med DNT rabatt (😂). Men det bør ikke være dugnadsorganisasjonen DNT som drifter det. STF kunne i det minste opprettet et eget selskap og holdt den røde T unna hotellet. Sånn for å la være å utvaske sitt eget varemerke, goodwill, og dugnadsånd for å nevne noen grunner. 

Bør jeg fortsatt være turleder uten lønn, eller bør jeg også starte med organiserte fototurer til betalingsvillige turister? 

Endret av Fjellfilmeren
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra innlegg. Jeg er også litt i stuss om hva jeg skal mene om at folk kan bestille sengeplass på hytter. Nå under Covid-19 krisen er et unntak.  Men jeg tenker at generelt, da kan jo folk med god råd bestille opp plasser flere steder, og dra dit været er best når tiden kommer. At de må betale for de ubrukte plassene på hyttene de valgte ikke å dra til vil ikke plage dem noe. Er så billig uansett.  Noe annet for andre som hadde tenkt å legge turen til en av disse hyttene, men som slo fra seg tanken da de så at hytten var (nesten) fullbooket i det aktuelle tidsrommet.

PS: Ligger nå mest i telt selv, men er nå med i DNT da.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode innlegg. Det er bra det er mange som holder seg over nesen når de betaler medlemsavgiften. Jeg gjør det samme. I år trodde jeg faktisk at jeg ville benytte meg av noe av tilbudene, men det ble med tanken i år og. Det er uaktuelt å forhåndsbooke, men medlemskap gir noen prosenter i den lokale sportsbutikken som jeg allikevel støtter ved å handle lokalt.

DNT sin helkommersielle drift og på mange måter enerett for tilrettelegging og bygging i ellers uberørte områder er på kant med det enkle turlivet de en gang var ambassdører for. Nå er det jo som kjent de lokale foreningene som foretar mye av disse tilretteleggingene, men det virker som om DNT har mye lettere for å få gjennomført slike tiltak enn andre kommersielle aktører. 

Jeg har lenge sett tegn på at de sliter med å få dugnadsfolk til å merke eller gjøre dugnad i hyttestyrer osv. Det er vel en naturlig utvikling gitt at de ikke får med ressurspersoner, men virkelig synd om de ikke klarer å følge opp det ansvaret de har for å fylle på med ved, vedlikehold, merking, renhold osv i hyttene. Om de må begynne å betale timelønn til alle som holder på vil det bli virkelig dyrt å være medlem.

Jeg driver selv mye med dugnad for fellesskapet, men jeg har en klar grense for mitt engasjement. Jeg deltar ikke i dugnader der det er med folk som skriver faktura på samme jobben. Dvs f.eks. lokale friluftsråd. Vi skaffer midlene og vi får jobben gjort uten mye møter eller administrasjon. Det er dugnadsjobben som blir gjort som er verdien, ikke materiellet (med det jeg holder på med). Det er utrolig mange som driver med enkel lokal tilrettelegging, med bygging av gapahuker, bålplasser og klopplegging som ikke er DNT. Hadde dnt vært mer jordnær i sin fremferd kunne de kanskje fungert som en paraplyorganisasjon for fler enn de gjør i dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysebotn er litt spesiell. Det er egentlig den gamle "kantina" til Lyse som STF fikk "overta" rimelig, om Lyse sine folk fikk rom og prioritet. Det er ikke mulig å drive dette som en vanlig turisrforeningshytte. Alt for stor, med mange rom, og uten mulighet for å legge tilrette for selvbetjening. Jeg mener STF tok på seg jobben for å tjene penger. Det var aldri et alternativ å få lov til å drive dette som en vanlig STF hytte. Da hadde noen ande fått overta.

Om STF tjener penger på dette, har jeg ikke grei på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en gammel hytte. Alt ser ut til å være nybygd. Standarden er veldig høy, og prisnivået på 1700 per rom er forsåvidt riktig hvis det hadde vært Classic Norway og selfie-avgift til Kjerag bolten.

Hvis det gjenstår gammelt reisverk, så er det i så fall i restaurantbygget. Hvor en porsjon kjøttkaker koster 216,- (jeg pleier å kjøpe en boks Bacalao til 90,- på selvbetjeningen). 

Det er ikke noe utsikt fra hotellet, så vi kjørte heller opp anleggsveien og spiste frysetørket mat med utsikt til Kjerag, fra andre siden.

20200806_181654.thumb.jpg.92182a6726ec6174fc4645f16d282047.jpg

 

Hadde det bare ikke vært for T'en de har klistret over alt, hadde jeg vært kjempefornøyd. Men siden de kaller hotellet for "Lysebotn turisthytte" har hele oppholdet en bismak. For det gjenstår ingenting av DNTs verdier her. Dette er et hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bemerke til mitt forrige svar at jeg tok en nærmere kikk på badet på rommet, og joda, det er et eldre reisverk. Skjøten mellom tak og vegg på badet var heller slett utført, og viser at det har vært noe annet der. Så helt nybygg er det ikke! Men det har likevel blitt renovert til et hotell i dag.

Jeg spurte aldri hvilke billigere løsninger de har, da hotellrom var det eneste som dukket opp på hjemmesiden. Hvis de har sovesal er jo det bra. Men betjente hytter er dyrt nok (100kr for 2 brødskriver frokost til barnet), og dette er et enda dyrere sted igjen. DNT og Erna jobber iherdig for å skape britiske klasseskiller i Norge nå. Fjellet og friluftslivet, i hvert fall det enkle vandrerlivet, skal være klasseløst i mine øyne. Alle er velkomne. Det er de ikke i Lysebotn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.