Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste turbukse


turboms

Anbefalte innlegg

Hei, 

Skal på en 30 dagers ekspedisjon i Canada neste juli, og tenker å pensjonere den gamle arc'teryx og Exofficio turbuksen min til fordel for noe nytt. Har vært ivrig bruker av Exoficcio sin Ziwa Convertible i flere år nå, og er knallfornøyd med den, men den er ekstremt tynn og passer aller best på varme sommerdager. 

På denne turen har jeg ikke luksusen av å ta sjanser på vær. Vi skal være på 57 grader nord, oppe i Ungava, der forholdene er skiftende, med mye vind og regn. 

Det jeg trenger av buksen er: 
Den må føles lett og luftig, og holde høy standard og slitestyrke 
Lett å tørke 
Være komfortabel på lange forflytninger med tung sekk under krevende forhold. 

Så disse supertjukke jakt-buksene er utelukket, og de supertynne Exoficcio buksene blir feil på den "lette" siden av skalaen. Trenger noe midt i mellom. 

Noen med tips til bukser jeg bør sjekke ut? 

Og ja, har sjekket KEB, men den virket for meg som en litt for tjukk bukse til forflytninger på flere mil med 40-50 kilo på ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på Lundhags Traverse 2 (XXL spesifikk modell) eller Authentic 2 som den heter i ellers. Er litt som KEB, men mykere i det som er bomullsblanding. Stretchpartiene er også "motsatt", altså plassert for bevegelsesfrihet. Bruker mine 2stk til alle turer som ikke er på ski (eller når shorts er bedre). Den eldste av buksene mine (jeg har Traverse 1) er så mye brukt at den har blekenet litt av i sola, men den er ikke slitt. Kraftig reimstramming nederst gjør at den sitter godt over støvlene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt Norrøna Bitihorn Lightweight Pants de siste tre årene, til alle årstider. Jeg opplever den som slitesterk, vindavvisende, stretsjy og hurtigtørkende. Den har god passform rundt knær og bak og har gode luftemuligheter i sidene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (35 minutter siden):

Selv har jeg brukt Norrøna Bitihorn Lightweight Pants de siste tre årene, til alle årstider. Jeg opplever den som slitesterk, vindavvisende, stretsjy og hurtigtørkende. Den har god passform rundt knær og bak og har gode luftemuligheter i sidene. 

Ja, var å tittet på den her forrige dagen. Flott bukse, og absolutt oppe til vurdering her. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Holt skrev (På 5.8.2020 den 13.03):

Og ja, har sjekket KEB, men den virket for meg som en litt for tjukk bukse til forflytninger på flere mil med 40-50 kilo på ryggen. 

Om det er Fjällräven Keb du tenker på, så blir G-1000-stoffet mer luftig og mykt om man har brukt og vasket buksen noen ganger så voksen/imprigneringen blir vasket ut. Syntes og de tørker ganske kjapt. Jeg har flere Vidda Pro, to er vokset for helårsbruk, mens jeg har en som ikke blir vokset i det hele tatt og er lys(Sand-farget) som jeg bruker om sommeren. Den har blitt meget behagelig å gå i.
Og går man for Keb Gaiter(Har en slik også, som jeg har blitt veldig glad i, for tjellturer om sommeren), så kan man jo ta av buksebeina ved knæra så man får en shorts og glidelås for lufting ned lårene i tillegg. Tror faktisk ikke jeg ville hatt noe tynnere stoff enn G-1000 på en slik tur, og kanskje heller ikke en bukse med  så mye stretch-stoff som Keb har. Selv hadde jeg nok valgt en Vidda Pro. Man får den og nå med glidelåser og lufting nedover lårene og stretch-stoff i skrittet.

Jens Kvernmo brukte vel en Fjällräven Keb på sin siste ekspedisjon i Canada, som man kan se på NRK. Den fikk jo en del juling, så de tåler jo litt, men den fikk vel en god rift på låret om jeg ikke husker feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (23 timer siden):

Se på Lundhags Traverse 2 (XXL spesifikk modell) eller Authentic 2 som den heter i ellers. Er litt som KEB, men mykere i det som er bomullsblanding. Stretchpartiene er også "motsatt", altså plassert for bevegelsesfrihet. Bruker mine 2stk til alle turer som ikke er på ski (eller når shorts er bedre). Den eldste av buksene mine (jeg har Traverse 1) er så mye brukt at den har blekenet litt av i sola, men den er ikke slitt. Kraftig reimstramming nederst gjør at den sitter godt over støvlene.

Har selv en Traverse 1 jeg har brukt mye. Den er veldig behagelig og har tålt mye. Får mye for pengene der men, blir blaut på knærne og rumpa av ingenting. Og fra forrige tur i Femundsmarka erfarte jeg har myggen forsynte seg lett gjennom stretchen på knærne så jeg satt mye og viftet vekk mygg derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinealforest skrev (8 minutter siden):

Har selv en Traverse 1 jeg har brukt mye. Den er veldig behagelig og har tålt mye. Får mye for pengene der men, blir blaut på knærne og rumpa av ingenting. Og fra forrige tur i Femundsmarka erfarte jeg har myggen forsynte seg lett gjennom stretchen på knærne så jeg satt mye og viftet vekk mygg derfra.

Så mye hissig mygg har jeg heldigvis ikke opplevd..

Har nok merket at stretchpanelene blir fortere våte enn polycotton'en. Jeg vasker med Nikvax Techwash og impregnerer nå med Nikwax Cotton proof hver gang jeg vasker de, det synes jeg funker bra (merkbart bedre enn uten). Har vasset i timesvis i dyp blaut snø, overraskende nok ble ikke buksa våt. Jeg har også droppet og ta på regnbukse og gått i regnvær 2-3 timer uten at jeg egentlig syntes buksa ble så ille våt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Så mye hissig mygg har jeg heldigvis ikke opplevd..

Har nok merket at stretchpanelene blir fortere våte enn polycotton'en. Jeg vasker med Nikvax Techwash og impregnerer nå med Nikwax Cotton proof hver gang jeg vasker de, det synes jeg funker bra (merkbart bedre enn uten). Har vasset i timesvis i dyp blaut snø, overraskende nok ble ikke buksa våt. Jeg har også droppet og ta på regnbukse og gått i regnvær 2-3 timer uten at jeg egentlig syntes buksa ble så ille våt. 

Tror ikke jeg har vaska turbuksa mi på lenge 😄 Ser de har Nikvax på XXL, skal testes ut ! Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (6 timer siden):

Om det er Fjällräven Keb du tenker på, så blir G-1000-stoffet mer luftig og mykt om man har brukt og vasket buksen noen ganger så voksen/imprigneringen blir vasket ut. Syntes og de tørker ganske kjapt. Jeg har flere Vidda Pro, to er vokset for helårsbruk, mens jeg har en som ikke blir vokset i det hele tatt og er lys(Sand-farget) som jeg bruker om sommeren. Den har blitt meget behagelig å gå i.
Og går man for Keb Gaiter(Har en slik også, som jeg har blitt veldig glad i, for tjellturer om sommeren), så kan man jo ta av buksebeina ved knæra så man får en shorts og glidelås for lufting ned lårene i tillegg. Tror faktisk ikke jeg ville hatt noe tynnere stoff enn G-1000 på en slik tur, og kanskje heller ikke en bukse med  så mye stretch-stoff som Keb har. Selv hadde jeg nok valgt en Vidda Pro. Man får den og nå med glidelåser og lufting nedover lårene og stretch-stoff i skrittet.

Jens Kvernmo brukte vel en Fjällräven Keb på sin siste ekspedisjon i Canada, som man kan se på NRK. Den fikk jo en del juling, så de tåler jo litt, men den fikk vel en god rift på låret om jeg ikke husker feil.

Er det så å forstå at det altså har blitt strech i den nye Vidda Pro buksa å nå da? Mener at den forige modellen var i rein G-1000 uten strech? Er ikke noe begeistret for det strech matrialet igrunn. Synd den nye modellen har fått det da siden jeg liker at den nye modellen har fått ventilasjon på lårene. Vil også ha meg en ny turbukse uten strech områder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (10 timer siden):

Er det så å forstå at det altså har blitt strech i den nye Vidda Pro buksa å nå da? Mener at den forige modellen var i rein G-1000 uten strech? Er ikke noe begeistret for det strech matrialet igrunn. Synd den nye modellen har fått det da siden jeg liker at den nye modellen har fått ventilasjon på lårene. Vil også ha meg en ny turbukse uten strech områder!

Er 2 forskjellige versjoner. Du får fremdeles den gamle Vidda pro. De selges side ved side.

Den nye heter Vidda pro Ventilated. Har nye lommer på høyre bein for å få plass til ventilasjons glidelås ala den som er på keb, på venstre bein har kniv lomma forsvunnet til fordel for glidelås. Stretch panel i skrittet, sydd inn som en "kile". Egne karabinkrok hemper på belte hempene.

Endret av Diger Jotne
mere info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagløfs Lizard pant er lette nok, smidige og med bra nok slitestyrke syns jeg. Tørker også rimelig raskt. Hagløfs har i det hele tatt et bra utvalg turbukser fra super-lette til mer heavy duty bukser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (19 timer siden):

Jens Kvernmo brukte vel en Fjällräven Keb på sin siste ekspedisjon i Canada, som man kan se på NRK. Den fikk jo en del juling, så de tåler jo litt, men den fikk vel en god rift på låret om jeg ikke husker feil.

Ja, det kan godt være han brukte den. Skal se serien en gang til. 
Temperaturene vi kan forvente der vi skal er ca det samme som Finnmark, men med et mye mer aggresivt værskifte. Kombinert med at vi skal forflytte oss 550 kilometer på 30 dager, så er egentlig alle modeller oppe til vurdering. Skal ta en ny titt på KEB og. Er en stund siden jeg så på den sist, så kanskje jeg får et nytt inntrykk. Fikk litt følelsen av at den kjentes ut som en typisk arbeidsbukse ala det man får på Maxbo, men mulig jeg bare er sær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Fjellreven Keb i mange år, og det er bukser man kan gå virkelig langt med uansett temperatur. Er det varmt åpner jeg glidelåsene, er det kaldt lukker jeg de, er det skikkelig kaldt bruker jeg ullstillongs under. Buksene er gode når man går med sekk da baksiden har lite som kommer i klem mellom nedre del av ryggen og sekken. jeg har også brukt Keb til å sykle med, og de fungerer til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Holt skrev (2 timer siden):

 Skal ta en ny titt på KEB og. Er en stund siden jeg så på den sist, så kanskje jeg får et nytt inntrykk. Fikk litt følelsen av at den kjentes ut som en typisk arbeidsbukse ala det man får på Maxbo, men mulig jeg bare er sær :P

Er sær på bukser jeg og, men jeg er motsatt, hater at de blir for tynne. Så derfor jeg valgte Vidda Pro i starten, siden jeg ferdes en del i skog. Keb Gaiter-buksa jeg handlet ble kjøpt for fjellturer og varme dager ellers på tur, og at man kan spare å pakke med shorts. Blir nok Keb-bukse igjen når jeg skal handle, den har blitt en av mine favoritter, bruker den til og med til hverdags :D 

- Keb ble oppdatert i 2019, så passformen har visst blitt litt anerledes enn modellen før, og med litt små forbedringer. Jeg prøvde str 50, som jeg bruker til vanlig på Vidda Pro-buksene, men Keb skal visst være mer tettsittende på låra, noe jeg hater, så jeg måtte opp en størrelse til 52. Så anbefaler å prøve buksa før kjøp. De kommer også i en "Long"-utgave, som er 5cm lenger i beina, kjekt for oss som er tynne rundt livet og har lange bein :D 

Ender du opp med feks en Fjällräven-bukse, så ville jeg brukt den litt før turen, så stoffet mykner opp og den blir bedre å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Lundhags Traverse 2 jeg også. Det er min soleklare favorittbukse, både til hverdags og til fjells. Om den er klar for 30 dagers ekspedisjon i Canada har jeg dog ingen grunnlag for å si. På andreplass kommer Lundhags AVHU 2, den er billigere, har knapper på ankelen og litt andre lårlummer og lufting, men akkurat hva som gjør at jeg liker Traverse 2 bedre vet jeg ikke.

Fjellraven KEB har jeg en av. Passer meg ikke. Når jeg prøvde den i butikken tenkte jeg WOW for en fantastisk bukse. Men etter å ha gått 20 meter eller bøyd meg ned to ganger er buksebaken sklidd ned til knehøyde. Så den ligger ubrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (4 timer siden):

 

Fjellreven KEB har jeg en av. Passer meg ikke. Når jeg prøvde den i butikken tenkte jeg WOW for en fantastisk bukse. Men etter å ha gått 20 meter eller bøyd meg ned to ganger er buksebaken sklidd ned til knehøyde. Så den ligger ubrukt.

Øh, belte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde. Det er noe med stretchpanelet over rumpa og det mer solide partiet på rumpa som i kombinasjon med min kropsfasong gav denne buksen en fart nedover jeg ikke har opplevd maken til. Men forstår at mange er veldig fornøyd med buksen, så den må ikke avskrives pga mine opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uansett merke valgt noe med glidelås-lufting både på lår og legger ala KEB, for her høres det ut som om du kommer til å oppleve store temperstursvingninger mellom tung bæring i lite vind og høy lufttemperatur, og stillesitting i vind og lav lufttemperatur. Kan vanskelig se for meg at det finnes en ideell bukse som er behagelig og dekker alle krav. 

Kan for øvrig anbefale å åpne knapp og glidelås i skrittet for enda bedre lufting når du går, hvis du bruker belte, i kombinasjon med de andre luftemulighetene. Jeg får merkbart bedre utlufting i boxer "regionen" slik.

Av de 6 turbuksene jeg har tror jeg at jeg hadde gått for KEB med kun voksimpregnering på framsiden av lårene og til litt under kneet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke en bukse som er designet vandring, men jeg har konsekvent brukt Norrøna Fjørå Flex 1 på alle turene mine de siste årene, hele året rundt. På høst/vinter kjører jeg på med Fjellreven voks for ekstra beskyttelse og det har fungert utmerket. Buksa er nærmest usynlig å ha på seg med god stretch der det trengs. Digg ventilering på lårene også. Med tanke på hvor mye jeg har brukt den er jeg imponert over slitestyrken. 0 hull eller rifter. Hvor godt den tørker har jeg ikke fått testet skikkelig, men buksa får 10/10 av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Lundhags Makke. I motsetning til Traverse har den stramming med borrelås i livet, det gir bedre tilpasning når kroppsfasong ikke er modell-aktig. 

Jeg har Fjellreven KEB også, god bukse, men veldig avhengig av at den passer skikkelig. Jeg er midt mellom 52 og 54, landa på 54 da 52 akkurat ble for trang i livet, men etter bruk blir 54 for vid i bein og skritt og det fører til gnaging på ubekvemme steder. 

Lundhags AVHU 2 også, men Makke går denne en høy gang, både hva gjelder holdbarhet, hurtigtørking og passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (På 7.8.2020 den 18.09):

Ville uansett merke valgt noe med glidelås-lufting både på lår og legger ala KEB, for her høres det ut som om du kommer til å oppleve store temperstursvingninger mellom tung bæring i lite vind og høy lufttemperatur, og stillesitting i vind og lav lufttemperatur. Kan vanskelig se for meg at det finnes en ideell bukse som er behagelig og dekker alle krav. 

Kan for øvrig anbefale å åpne knapp og glidelås i skrittet for enda bedre lufting når du går, hvis du bruker belte, i kombinasjon med de andre luftemulighetene. Jeg får merkbart bedre utlufting i boxer "regionen" slik.

Av de 6 turbuksene jeg har tror jeg at jeg hadde gått for KEB med kun voksimpregnering på framsiden av lårene og til litt under kneet. 

Helt riktig. 

Det blir den klassiske turen vi tar hvert år i Finnmark, bare på andre siden av Atlanteren. 
Jeg kjøper utelukkende turtøy med gode luftemuligheter, ettersom mine dager preges av tunge, lange fysiske forflytninger og stillesittende rundt et bål på kvelden. Og dit vi skal er mer uforutsigbart vær enn vi normalt opplever her hjemme. Så hvilke kvaliteter jeg ser etter i en ny bukse er jeg helt klar over, så det var derfor jeg lagde tråden for å få innspill til ulike modeller. Så nå har jeg mange gode kanditater å sjekke ut, og skal sjekke KEB igjen med, ettersom jeg hadde slått den fra meg opprinnelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Klätermusen Gere?
Behaglig og solid bukse, med lufting i lårene og med netting i "lufteluken".
Ikke av de tynnste og letteste i stoffet, men til gjengjeld solid og behagelig.
Koster en del, men en alsidig bukse du kan ha i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.