Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste turbukse


turboms

Anbefalte innlegg

sofasliter skrev (15 minutter siden):

Har du vurdert Klätermusen Gere?
Behaglig og solid bukse, med lufting i lårene og med netting i "lufteluken".
Ikke av de tynnste og letteste i stoffet, men til gjengjeld solid og behagelig.
Koster en del, men en alsidig bukse du kan ha i mange år.

Skal sjekke ut. Lager meg en liten liste her over aktuelle bukser til vurdering, så tar den med :) Takk! :)
Pris er ikke noe tema egentlig, ettersom dette anser jeg som kritisk utstyr 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk også Lundhags sin Makke pro. Den har vanntett stoff med bittelitt stretch der vanlig Makke har ren stretch, litt mer robust bomullsblanding og er romsligere i snittet.

Sammenlignet Keb liker jeg mesh i ventilasjonsåpningene. Jeg bruker størrelse 50 i begge. Keb mest på sommer og Makke pro vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Mulig jeg er litt sent ute til å bidra i diskusjonen angående bukse. 

Men jeg har funnet ut at det som passer til min bruk sommer og vinter er faktisk gamle feltbukser.

Har testet bukser fra fjellreven og andre levenrandører og kan ikke si at jeg har vært imponert i forhold til hva jeg har betalt for produktene deres.

Så jeg ville anbefalt å test M03 og M75 fra Østerrike, og til vinterbruk så ville jeg ha satset på m58 fra det svenske forsvaret!

Men den beste av de er nok m03, for den har ripstop, er veldig lett og tørker enda lettere.

Legger ved linker til Varusteleka i Finland.

 

https://www.varusteleka.com/en/product/austrian-anzug-03-cargo-pants-lightweight-surplus/20661

https://www.varusteleka.com/en/product/austrian-m75-cargo-pants-surplus/515

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt forskjellig, en del som er nevnt her.

Har en Lundhags men husker ikke om det er Traverse. Den har stretch i baken og et stykke ned og på knærne. Lufting på siden med myggnetting. Veldig god bukse å gå i men stretch har og en negativ side. Vind blåser lett gjennom og mygg stikker gjennom. Der borte kan man jo støte på større mengder av de.  I vindvær som i dag så blir den lett kjølig i camp.

Har ikke Keb selv men har sett på de, virker som stretch der er litt tykkere enn på den Lundhags buksa.

Fjellreven Vidda Pro. Den er utslitt nå og det tok noen år. Den buksa jeg brukte mest så lenge det ikke var varmt sommervær. Selv om den ikke har lufting synes jeg ikke den ble så klam å gå i. Den var rimelig vindtett så det var favoritten på tur i temp som er nå om dagen. Ventilated versjin har jeg sett på. Kile med stretch på innside av lår dog ikke så mye at det skal bli kjølig. Den er litt smalere enn vanlig modell. Lufting på ytterside av lår men har ikke myggnett der. 

Revolution Race Silence pro zip off. Ny for året. Bukse som er god å gå i. Den har kke lufting. Er rimelig vindtett og har vanntett stoff i baken og på knær. Kan når det er varmt føles litt klam men kan jo ta av beina. Jeg bruker den på tur på sommern ved siden av skallbukse. Bra pris på buksene til RR også. Den er noe lettere enn de nevnt over.

Norrøna Svalbard Heavy Duty. Solid bukse som er tykkere enn f.eks Vidda Pro. Ingen stretch. Har lang lufting på ytterside av lår med netting. Mer vanntett stoff på knær og i baken. Denne blir noe tyngre. Virker ganske vindtett. Mulig den kan bli litt klam, er nok bedre til høst, vinter og vår enn sommer. Solid er den så du sliter den neppe ut selv om du krabber over Ungava. 

Også hatt bukser fra Magasinet. Bra pris og gode bukser. Husker dog ikke modellnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med Haglöfs pro pants flex her om dagen.
Foreløpig en klar favoritt!
Men med tanke på området du skal til, så er kanskje noe tykkere stoff som er aktuelt? Mye pga mygg?

Har og sett på revolution race gpx pro rescue. Muligheten til å stikke inn kneputer på lange turer er undervurdert, både på våte dager, men også rundt camp.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (23 timer siden):

Endte opp med Haglöfs pro pants flex her om dagen.
Foreløpig en klar favoritt!
Men med tanke på området du skal til, så er kanskje noe tykkere stoff som er aktuelt? Mye pga mygg?

Har og sett på revolution race gpx pro rescue. Muligheten til å stikke inn kneputer på lange turer er undervurdert, både på våte dager, men også rundt camp.

 

 

Skal sjekke den ut. Ennå ikke kjøpt buksen ettersom jeg ikke trenger den før til neste vår, men den er med i vurderingen her. 

Denne? https://www.zalando.no/hagloefs-rugged-flex-pant-men-friluftsbukser-h2742e00s-m11.html?size=XXL&allophones=0&wmc=SEM470_NB_GO._8547063993_702781659_40354028367.&opc=2211&mpp=google|v1||pla-460951341112||9047239||g|c||161338922099||pla|H2742E00S-M110XXL000|460951341112|1|&gclid=Cj0KCQjwtZH7BRDzARIsAGjbK2Z-9t2JwiPOAtMjVD5ZHjQahGK_kZoB3hSSNuCXHIRyHNHgAdx_LEYaAidaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Ja, mygg er visstnok helt ellevillt på Ungava-halvøya, så tenker å få satt inn buksen med permetrin. Skal bruke Exofficio-sokker, Simms bugsaway genser, sungloves og exofficio bugstopper gaiter på denne turen. + et lite myggnett å trekke over når det blir virkelig ille. 

For på denne turen tenker jeg å legge igjen thermacellen hjemme. Vi blir ute i 32 dager, så det blir for mye å drasse på om vi må ta med thermacell-påfyll til så mange dager. 

Endret av Anders Holt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.