Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til Exped Downmat


Anbefalte innlegg

Finnes det noe bra alternativ til Exped Downmat til vinterbruk?

Mitt trofaste delaminerte på siste tur og jeg er i tvil om jeg ønsker å bruke mer penger på Exped. Har ymse erfaringer.

Har lest mye positivt om Therm-a-Rest NeoAir XTherm MAX, og det ligger vel an til at jeg prøver meg på et slikt et. Er det noen som har erfaring med bruk i streng kulde med dette underlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kjell Iver skrev (10 minutter siden):

Finnes det noe bra alternativ til Exped Downmat til vinterbruk?

Mitt trofaste delaminerte på siste tur og jeg er i tvil om jeg ønsker å bruke mer penger på Exped. Har ymse erfaringer.

Har lest mye positivt om Therm-a-Rest NeoAir XTherm MAX, og det ligger vel an til at jeg prøver meg på et slikt et. Er det noen som har erfaring med bruk i streng kulde med dette underlaget?

Jeg har Xtherm MAX Large SV. SV, Speedvalve, kan absolutt anbefales.

Jeg er glad for MAX Large, Og jeg er bare 170 høy.

Komforten er annerledes enn Exped, Xtherm gir ikke like mye løft i rævva synes jeg, når jeg ligger på rygg, så jeg må ha ett z-lite underlag øverst for å ligge bra. Det er nok høyst individuelt akkurat dette.

Har desverre brukt det for lite til å gi noe mer info, annet enn at det har god oppgitt r-verdi etter ny målestandard :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 andre expedunderlag (i familien), men ingen som duger til skikkelig vinterbruk for meg. Dette med liggelengde har aldri vært en issue, men her får man jo samme vekta på et langt et som et kort. Exped hadde tidligere 120 lange down-mat (eller var det 140?), og det fungerte helt utmerket helt til det begynte å lekke dun. Det er gått ut av produksjon.

Får fundere litt mer. Er jo ganske drøy pris på underlagene men om de er av holdbar kvalitet er det verdt det. 

Har plundret en del med pumpesekken på mitt downmat (der jeg brukte pumpesekk på ventil beregnet på integrert pumpe). Virker i grunnen veldig betryggende de videoene som de har liggende. Kjappe å blåse opp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (32 minutter siden):

Dette med liggelengde har aldri vært en issue

Ikke for meg heller. Jeg bruker exped sine MW underlag. For min del er det bredden som gir god komfort, og skal man ha full bredde på Thermarest MAX størrelsen, må det bli Large (eller ihvertfall det som var tilgjengelig den gang jeg kjøpte det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig migrert fra Exped etter flere opplevelser med dårlig kvalitet på HL modellene som begynner å lekke (selv en splitter ny fra leverandør)... 

Hadde nylig 14 dager på vidda med en Therm-a-rest Neoair Xlite L til meg, og Xtherm medium til fruen, og kan ikke rose disse høyt nok opp. 
Det skal mye til før jeg går tilbake til Exped etter å ha brukt disse. Virker vesentlig mer solid, bedre passform på de ultralette modellene om det er den du går for, og viktigst av alt: 
Fruen klagde ikke ett sekund på denne turen! Og hvis ikke det er en suksess-indikator så aner ikke jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra Neoair Xlite til Downmat UL på vinterstid. Etter min mening er ikke Xlite god nok når man begynner å bevege seg ned mot 20 blå eller kaldere. Xlite må pumpes relativt hardt slik at man unngår å risikoen for å bunne den og da kan den fort bli ukomfortabel hvis underlaget er litt ujevnt. Downmat er mer tilgivende siden den er tykkere. Jeg synes også ventilene er bedre på Downmat men nå har jeg forrige versjon av Xlite uten den oppdaterte ventilen. Opplever også Xlite som noe glatt og har havnet utenfor flere ganger. Downmaten "omkranser" bedre og har anti-slip. Har fått et par hull i Xlite som jeg ikke klarer å lokalisere så Therm-a-rest er definitivt ikke feilfrie de heller. Så for en som fryser lett og må ha mykt underlag kommer jeg nok ikke til å velge Therm-a-rest til vinterbruk igjen.

Etter å ha lest mye om liggeunderlag har jeg konkludert med at det er store individuelle forskjeller på hva man synes er komfortabelt og det er forbruksvare der det ene ikke nødvendigvis er noe bedre enn det andre - kvalitetsmessig.

OBS: Neoair bråker, mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (2 minutter siden):

det er forbruksvare der det ene ikke nødvendigvis er noe bedre enn det andre - kvalitetsmessig.

Ikke for å spore av, men på hvilke måte mener du underlag er forbruksvare?

Jeg har hatt flere småhull i Exped UL underlagene mine, men de er lappet med en dråpe medfølgende lim, og da er hullet permanent tettet. Godt som nytt.

Exped Underlaget mitt som ikke er UL, men vanlig utgave, tåler svært mye og har enda ingen hull. Men om det skulle få hull vil jeg lappe det, og da er underlaget på nytt like bra som nytt, og da er det ikke forbruksvare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (Akkurat nå):

Ikke for å spore av, men på hvilke måte mener du underlag er forbruksvare?

Jeg har hatt flere småhull i Exped UL underlagene mine, men de er lappet med en dråpe medfølgende lim, og da er hullet permanent tettet. Godt som nytt.

Exped Underlaget mitt som ikke er UL, men vanlig utgave, tåler svært mye og har enda ingen hull. Men om det skulle få hull vil jeg lappe det, og da er underlaget på nytt like bra som nytt, og da er det ikke forbruksvare :) 

Baserer meg bare på anekdoter. Hull kan lappes som du sier, men skader/feil som delaminering, gåene ventiler eller andre ting ser ut til å skje de fleste oppblåsbare underlag som er mye i bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Mountain Equipment Aerostat?

- jeg var på tur med noen i fjor som mente at det isolerte minst like bra som Exped sine (de hadde ett av hver type)

 

Selv har jeg hatt Exped Downmat 9 xxx og Thermarest Neoair Xtherm i en del år.

Null problemer med dem for min del, og jeg er bra fornøyd med begge alternativer, mens andre opplever f.eks XThem som "bråkete" og/eller glatt.

Et valg jeg har gjort er å unngå "light" utganger av liggeunderlag der de kommer i normal og light versjon. Dette både ut fra slitestyrke og hvordan enkelte produsenter har valgt å minimere isolasjon ut mot kantene på light liggeunderlag.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 minutt siden):

Hva med Mountain Equipment Aerostat?

- jeg var på tur med noen i fjor som mente at det isolerte minst like bra som Exped sine (de hatte ett av hver type)

Jeg har vært veldig fornøyd med mitt men har ikke brukt det i mer enn ca 6 minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

Hva med Mountain Equipment Aerostat?

Fint du kom med et alternativ. Det er veldig likt Exped egentlig, og de oppgir ikke R verdi, om dette har noen verdi. Er litt småskeptisk, uten god grunn :) Tyngre er det også. Må lese litt mer om det der. 

Jeg ser vel et mønster i de delamineringene jeg har hatt mhp at de har skjedd ved temp endringer. Altså at vi har blåst opp underlag på kjølig kveld og at det har delaminert på morningen/formiddag når varmen er mer intens. Bare så synd at når et underlag er ødelagt ved delamineringhar det ingen verdi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (27 minutter siden):

Baserer meg bare på anekdoter. Hull kan lappes som du sier, men skader/feil som delaminering, gåene ventiler eller andre ting ser ut til å skje de fleste oppblåsbare underlag som er mye i bruk.

Ahh, såklart! Sånt tenkte ikke jeg på, siden jeg har vert forskånt for slikt hittil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (18 minutter siden):

Fint du kom med et alternativ. Det er veldig likt Exped egentlig, og de oppgir ikke R verdi, om dette har noen verdi. Er litt småskeptisk, uten god grunn :) Tyngre er det også. Må lese litt mer om det der. 

R = 5.0 på Aerostat Down 7.0. Skal være en videreutvikling av Exped sine løsninger ift å holde dunet på plass der det skal være. 

https://www.mountain-equipment.co.uk/products/aerostat-down-7-0-mat

..og R= 4.0 på den syntetiske versjonen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Pettit skrev (1 time siden):

Mitt Exped Synmat LW begynte å lekke ukontrollert etter er par runder med Exped chairkit ...klarer ikke lokalisere hull å lappe det så endte opp med et nytt er. Og da falt valget på Amok sin vinterversjon til Draumr XL. Stort, lett og med R verdi på 5. anbefales 

Glidelåsen på Chairkit spiser UL underlag, dessverre...

De krymper også mye etter de har vert våt og tørket igjen. Stangkanalene krymper også, stengene bør kuttes om de ikke skal bli ødelagt.

Fikk nytt på reklamasjon pga. dette, det nye var heller ikke noe bedre..

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Glidelåsen på Chairkit spiser UL underlag, dessverre...

De krymper også mye etter de har vert våt og tørket igjen. Stangkanalene krymper også, stengene bør kuttes om de ikke skal bli ødelagt.

Fikk nytt på reklamasjon pga. dette, det nye var heller ikke noe bedre..

Hva mener du med at glidelåsen spiser underlaget? At det gnager mot liggeunderlaget mens det ligger i Chairkitet? Jeg er veldig obs når jeg lukker glidelåsen. Tenker at det er fort gjort å kjøre glidelåsen i underlaget, så jeg har alltid en finger under for å separere når jeg kjører glidelåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er et par uker siden tråden ble opprettet, men vil bare føye til at jeg også har ymse erfaringer med Exped. Hadde en Synmat Hyperlite som delaminerte seg. Jeg reklamerte og fikk en ny, og så skjedde det samme igjen. Siste underlaget mistet også luft i løpet av natten uten at jeg klarte å lokalisere noe hull (selv med underlaget under vann i et badekar). Usikker på hva det kan ha vært, men må ha vært noe som kun oppstår under press. Butikken hadde ikke mulighet til å levere ny, så fikk heldigvis hevet kjøpet da delamineringen oppsto for andre gang. Har faktisk ikke hatt noe problemer med Downmat'en, men den er relativt ny.

Har hørt mye bra om Thermarest, så har nå bestilt et Thermarest Neoair Xlite som erstatning for Synmat'en. De nye oppgraderte ventilene ser langt bedre ut enn den gamle varianten. Ser at Xtherm Max også har fått dem i 2020-modellen. Men da koster liggerunderlaget 800 kroner mer enn gamlevarianten som @Walle fant på tilbud her i en annen tråd.

Gammel modell: https://www.oslosportslager.no/produkt/thermarest-neoair-xtherm-max-regular-rectangular-classic-liggeunderlag-63cm-28760.aspx
Ny modell til lavest pris: https://www.vpg.no/therm-a-rest/303098/therm-a-rest-neoair-xtherm-max-vapor-regular

Angående pumpesekk til Thermarest, så virker det som den nye vanntette pumpesekken (Blockerlite) kun virker på underlag med enten den nye WingLock-ventilen eller TwinLock-ventil (https://www.thermarest.com/ie/sleeping-pads/sleeping-pad-accessories/blockerlite-pump-sack/13228.html). TwinLock har to ventiler, én for inn og én for ut. Den gamle varianten av Xtherm Max har en helt standard enkeltventil, så da må en bruke en annen pumpesekk (https://www.thermarest.com/ie/products/archived/neoair-pump-sack/06674.html). Så vidt jeg kan se så følger det med pumpesekk på 2020-modellen, og ikke på den forrige.

Når jeg undersøkte Neoair Xlite-underlaget så kom jeg over mange som nevnte at pumpesekkene til Thermarest (både til gammel og ny ventil) har en tendens til dette av ventilen når man fyller underlaget med luft. Det er antakelig designet slik for at man ikke skal kunne overfylle underlaget, men det kan også bli en frustrasjon hvis det skjer støtt og stadig før underlaget er fylt opp. Jeg ser for meg at det kan gjøres perfekt på en stor benk i et studio, og kanskje ikke like perfekt når en står krokbøyd i et lite telt for å blåse opp underlaget fordi det regner utenfor. Nå har jeg ikke mottatt mitt underlag enda så kan ikke dele noen egen erfaring der.

En annen ting er at den gamle ventilen har en lavere flow rate, så den gamle ventilen vil nok føles noe likt som å pumpe opp Exped-underlaget gjennom den integrerte pumpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (7 timer siden):

Hva mener du med at glidelåsen spiser underlaget? At det gnager mot liggeunderlaget mens det ligger i Chairkitet? Jeg er veldig obs når jeg lukker glidelåsen. Tenker at det er fort gjort å kjøre glidelåsen i underlaget, så jeg har alltid en finger under for å separere når jeg kjører glidelåsen.

Mener jeg var relativt forsiktig, men tydeligvis fort gjort. Tydeligvis en svakhet. 
uansett er regnestykket mitt bekmørkt med tanke på komforten jeg var ute etter🤣

Exped underlag:2000kr, chairkit 1000kr, nytt underlag 1700kr

totalt 4700kr for 2 timer kos 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (6 timer siden):

En annen ting er at den gamle ventilen har en lavere flow rate, så den gamle ventilen vil nok føles noe likt som å pumpe opp Exped-underlaget gjennom den integrerte pumpen.

Ble et klassisk dilemma mellom pris og kvalitet dette. Frister å prøve den gamle modellen til 1498 eller hva det var, selv om det ikke er med pumpesekk. 

Tidligere florerte det med overganger mellom exped sine pumpesekker og Therm-a-rest. Ser dette ligger på amazon, men ser ikke helt brukbart ut. Er det noen annen løsning enn å kjøpe original pumpesekk? Jeg har for øvrig elektrisk vifte også . batteridrevet.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Therm-A-Rest NeoAir, Xtherm, jeg har lw versjonen, bruker det både sommer og vinter. På de kaldeste dagene kombinere jeg det med et vanlig skumunderlag. Anbefales! Bruker pumpesekken, fungerer ok. Hatt liggeunderlaget i tre år uten prob!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (8 timer siden):

Hva mener du med at glidelåsen spiser underlaget? At det gnager mot liggeunderlaget mens det ligger i Chairkitet? Jeg er veldig obs når jeg lukker glidelåsen. Tenker at det er fort gjort å kjøre glidelåsen i underlaget, så jeg har alltid en finger under for å separere når jeg kjører glidelåsen.

Ja, når man lukker må man være veldig obs og ha en finger eller noe imellom.

Spesielt om det er en av dagene stoltrekket er litt trangt, da må underlaget i tillegg blåses ferdig opp når man har lukket det meste av glidelåsen for å få den igjen. De kan endre størrelse når de blir våt/tørr, ganske betydelig, og stengene kan presse hull i stangkanalene om man ikke kapper ned stengene (gjort det to ganger nå, hjelper ikke å oppbevare/tørke trekket med stengene i).

Importør vedkjenner at det er ett kjent problem med stoltrekkene fra Exped.

I tillegg er de glatte, det hjelper godt med noen striper aquasure i sitteområdet.

Dette produktet kunne vert mye bedre om det ble  laget skikkelig, skjønner ikke hvorfor de bare går halvveis til mål. Veldig sjeldent jeg bruker det lengre. Det er kun på vintertur hvor jeg vet jeg har stort telt og det blir mye innetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (5 timer siden):

Ble et klassisk dilemma mellom pris og kvalitet dette. Frister å prøve den gamle modellen til 1498 eller hva det var, selv om det ikke er med pumpesekk. 

Tidligere florerte det med overganger mellom exped sine pumpesekker og Therm-a-rest. Ser dette ligger på amazon, men ser ikke helt brukbart ut. Er det noen annen løsning enn å kjøpe original pumpesekk? Jeg har for øvrig elektrisk vifte også . batteridrevet.

image.png

Man kan alltids bruke Exped sin pumpepose 

Ref:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.