Gå til innhold
  • Bli medlem

Gavetips til samboer som har blitt veldig opptatt av teltturer


STK

Anbefalte innlegg

Vi har alltid gått mye på tur i fjellet, men i det siste har det blitt flere turer med overnatting i telt. Dette er ganske nytt for oss, og vi mangler nok litt på utstyrssiden. I forbindelse med hennes bursdag tenkte jeg det kunne være greit å gi noe relatert til dette, men trenger tips.

Jeg har allerede kjøpt sko og gassbrenner til stormkjøkkenet vårt, så det er ikke alt for mye igjen av budsjettet, men trenger gaver fra ungene. Tenkte egentlig sovepose, siden hun fryser en del i den hun har, men syns det blir litt dyrt om hun skal ha noe bedre/varmere.

Så, noen tips til småting som egner seg som gave? Gjerne noe vi ferskinger ikke har tenkt kan være nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ingenting som får folk til å slutte med en aktivitet fortere enn å fryse, evt fryse og være bløte. Om en ny sovepose er utenfor budsjett hadde jeg sett på ting som gav den hun har lengre levetid med tanke på tempraturer.

Dun beinposer
Gode ull sokker
Super undertøy (ull)
Varme flaske mulighet
osv osv

Det blir ikke stort varmere framover så her er det bare å bruke fantasien på ting som gir/holder varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forslag. 

Jeg burde kanskje nevnt hva hun har av utstyr. På klesfronten er hun godt dekket. Kniv har hun også.

Hva koster det for en OK sovepose? De vi har nå har T Comfort 8, T Limit 3 og T Extreme -12. Forrige tur hadde vi rundt 2 grader og kraftig vind, jeg sov i boxer og ulltskjorte, hun sov i fullt ullundertøy, lue og tykke ullsokker. Jeg syns det var kaldt, men ikke kaldt nok til at jeg gadd å gjøre noe med det, hun hadde det ubehagelig. Kan man få noe varmt og ikke alt for stort og tungt til under 2 000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STK skrev (6 minutter siden):

Takker for forslag. 

Jeg burde kanskje nevnt hva hun har av utstyr. På klesfronten er hun godt dekket. Kniv har hun også.

Hva koster det for en OK sovepose? De vi har nå har T Comfort 8, T Limit 3 og T Extreme -12. Forrige tur hadde vi rundt 2 grader og kraftig vind, jeg sov i boxer og ulltskjorte, hun sov i fullt ullundertøy, lue og tykke ullsokker. Jeg syns det var kaldt, men ikke kaldt nok til at jeg gadd å gjøre noe med det, hun hadde det ubehagelig. Kan man få noe varmt og ikke alt for stort og tungt til under 2 000 kr?

Det er fullt mulig å få en bedre sovepose enn t-com 8 grader til under 2000,- kr .. se f.eks på Mountain hardwear Bozeman med t-com -3 til 1499,- hos XXL. https://www.xxl.no/mountain-hardwear-bozemantm-9c-reg-sovepose-turquoise/p/1170568_1_style

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (8 minutter siden):

Det er fullt mulig å få en bedre sovepose enn t-com 8 grader til under 2000,- kr .. se f.eks på Mountain hardwear Bozeman med t-com -3 til 1499,- hos XXL. https://www.xxl.no/mountain-hardwear-bozemantm-9c-reg-sovepose-turquoise/p/1170568_1_style

Takk! Mulig det blir denne.

Ellers var kvistbrenner et godt forslag. Hun elsker bål! Er dette greit å bruke på fjellet om sommeren?

Endret av STK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

STK skrev (55 minutter siden):

Dette er noe vi aldri hør prøvd. Er det mer behagelig enn å bare fylle soveposetrekket med klær?

Nei, jeg har i hvert fall sluttet å drasse på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T comfort på 8 er jo ikke mye, skjønner at hun synes det er kjølig da. En typisk 3 sesongs pose til bruk i Norge bør t comfort ligge på minussiden for dame. Ta en titt på Mountain Hardwear sin Lamina serie. Er syntposer som ikke er så tunge som vanlig. Har og damemodeller, mange av de koster under 2000. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

STK skrev (59 minutter siden):

Dette er noe vi aldri hør prøvd. Er det mer behagelig enn å bare fylle soveposetrekket med klær?

Jeg har med oppblåsbar pute. Bruker en STS pute, tar liten plass og er lett. På enkelte sommerturer har jeg såpass lite klær at det blir lite å fylle i pakkposen. Dessuten liker jeg sove på magen. Dytter liggeunderlag nederst i fotenden og legger pakksekk i overkant av underlag. Da får jeg full liggelengde i telt men pakkpose blir ikke høy nok som pute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygghatt er jo en vinner om man sliter med mygg, fluer eller klegg.

Vi bruker å ha med en ekstra tynn fiberpose slik at om en i familien fryser så har vi denne som ekstrapose. Den veier 800 gram og har veldig ofte kommet til nytte om noen skulle fryse. 

Vi har hatt veldig god nytte av tarp om man stopper og skal ha pause i regn osv. Eller benytte for å  spenne opp for å skjerme for sol til telt og i det hele tatt veldig anvendelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (2 timer siden):

Foret fjellduk (kanskje litt dyr) 

Min bedre halvdel himlet litt med øynene når jeg ga henne en slik som en del av en julegave for noen år siden, og innrømte at hun hadde lurt på hva i huleste jeg hadde tenkt når jeg hadde kjøpt en slik til henne.

Når den er blitt brukt en del på forskjellige turer nå, så elsker hun den ,så jeg synes dette er et godt forslag selv om det ikke er en liten ting...

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (13 timer siden):

Mygghatt er jo en vinner om man sliter med mygg, fluer eller klegg.

Vi bruker å ha med en ekstra tynn fiberpose slik at om en i familien fryser så har vi denne som ekstrapose. Den veier 800 gram og har veldig ofte kommet til nytte om noen skulle fryse. 

Dette gjør jeg også. Og det vil få dagens pose til å vare en liten stund til. Så følger du med på pris, og kjøper en bedre pose når de er på tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (20 timer siden):

Har ingen erfaring med disse selv (kanskje siden jeg er mann,), men se: gogirl
Eventuelt med en som dette som vedheng: wide-mouth-bottle  så hun slipper å krype ut av teltet om natta....

Kvinner er ulike, men for meg, og dei kvinner eg kjenner som har kjøpt ein slik, var detta eit  bomkjøp.

Å stå på kne i posen, ruske rundt å vekke halve teltet, engste seg for søling m.m. tek lenger tid enn å smette ut av posen å berre få det gjort. 

Har ikkje ein gang gidda ta den med på dei lange og verkeleg kalde turane. 

Men å kjøpe ei nalgeneflaske eller liknande, som toler varmt vatn, er no uansett ein god idé, då den kan tene både som drikkeflaske og varmeflaske i soveposen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

STK skrev (På 4.8.2020 den 16.12):

Dette er noe vi aldri hør prøvd. Er det mer behagelig enn å bare fylle soveposetrekket med klær?

For meg blir det en litt for liten pute, jeg har vanligvis med et normalt putetrekk som jeg fyller med klær, dunjakke osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Jeg endte opp med å kjøpe en kvistbrenner og tennstål. Så lette tursko, gassbrenner, kvistbrenner og tennstål blir gaven i år. Kanskje hun kan få en vintersovepose til jul.

Når det kommer til trakter og andre "dogåringsgadgets" tror jeg hun ville ledd å trodd jeg hadde kjøpt det for å være morsom. Mulig det er nyttig, men det har sett ut som om hun hittil har klart seg ganske greit uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, STK said:

Takk for alle svar.

Jeg endte opp med å kjøpe en kvistbrenner og tennstål. Så lette tursko, gassbrenner, kvistbrenner og tennstål blir gaven i år. Kanskje hun kan få en vintersovepose til jul.

Når det kommer til trakter og andre "dogåringsgadgets" tror jeg hun ville ledd å trodd jeg hadde kjøpt det for å være morsom. Mulig det er nyttig, men det har sett ut som om hun hittil har klart seg ganske greit uten.

Blir så bra atte! :) 
Mtp ny pose husk på den eventuelle temp forskjellen mellom kvinner og menn (generelt) og hva om temp-ratingpå posen er spesifikk for dame eller ei, se her for info EN 13537 men her er et sitat: 
"
EN13537 requires a thermal manikin test which produces four temperature results — upper limit, comfort, lower limit, and extreme. These temperatures were worked for normal consumers.
The standard measures four temperature ratings:
Upper Limit — the temperature at which a standard male can sleep without excessive perspiration. It is established with the hood and zippers open and with the arms outside of the bag.
Comfort — the temperature at which a standard female can expect to sleep comfortably in a relaxed position.
Lower Limit — the temperature at which a standard male can sleep for eight hours in a curled position without waking.
Extreme — the minimum temperature at which a standard female can remain for six hours without risk of death from hypothermia (though frostbite is still possible).
These ratings are taken assuming that the subject is using a sleeping pad, tent and is wearing one base layer of thermal underwear.
For the purpose of these measurements, a "standard man" is assumed to be 25 years old, with a height of 1.73 m and a weight of 73 kg; a "standard woman" is assumed to be 25 years old, with a height of 1.60 m and a weight of 60 kg."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STK skrev (På 4.8.2020 den 16.12):

Dette er noe vi aldri hør prøvd. Er det mer behagelig enn å bare fylle soveposetrekket med klær?

Pute er noe av det som har ødelagt flest timer i telt for min del. Ligger ikke hodet godt sover jeg dårlig. Ut helt uten pute får jeg vondt i korsryggen.

Det er høyst individuelt hvilke puter man liker, jeg har prøveligget 10-12 forskjellige turputer, de fleste er oppblåsbare.

Min favoritt er Exped Air Pillow. Fungerer bra både på rygg og på siden. Men med alle luftputer, kjennes det ut som det er litt hardt å ligge på etter mange timer, og ligger man på ryggen har hodet en tendens til å rulle litt. Men dette er den beste jeg har prøvd av luftputer.

Hagløfs Apus pillow har syntetisk fyll, og den er ganske bra. Om man trimmer vekk alle rare snorer og ekstralommer kommer vekten ned i 200 gram, og da har jeg beholdt den store lommen på den slik at man kan fylle opp med en t-skjorte eller noen sokker om man vil ha den enda høyere. Men jeg synes denne blir litt for lav å ligge på siden med. Jeg pakker den i kompresjonstrekket sammen med soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.