Gå til innhold
  • Bli medlem

Urberg -hvem er de


dede

Anbefalte innlegg

Forsøkte å finne ut noe mer om dette varemerket? Hjemmeside og Facebook side er helt ubrukelige i så henseende.  Er det billigvarianter av kjente merker? Parallellimport fra dodgy fabrikker i Kina? Når de sier så lite om bakgrunnen sin får jeg litt uggen smak så ikke lyst å kjøpe noe derfra.. 

noen som vet noe om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som Heriks sier, et eget varemerke for Outnorth. Det ble startet i 2014. Nå har ikke jeg prøvd et eneste Urberg-produkt, men som vanlig får du vel det du betaler for. Eller tja, jeg kan ramse opp en del varemerker der prisen man betaler overhodet ikke står i forhold til kvaliteten på produktet . Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på ting til friluftsliv :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMV ja, som mange andre sportskjeder har egne merker (Jotunheim - Sport 1, Mckinley - Intersport) har Outnorth / Fjellsport Urdberg, Gridamor, etc.

Outhnorth og Fjellsport har forresten samme eier https://no.ehandel.com/artikler/outnorth-og-fjellsport-slar-seg-sammen-til-ett-selskap/454161

Endret av Terka
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ei 3-lags skalljakke der i fjor (ei av få damejakker med nøytral farge og fornuftig utforming/verbeskyttelse). 

Ein dag på jakt med dagstursekk i fjor så var det slitt høl på innerstoffet og eg tok rett inn på membranen. Store bøter der hoftebeltet gjekk. Me snakkar dagstursekk på 5-6 kg og tidvis hagla.

Dei fekk den sjølvsagt rett i retur og heva kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt som trådstarter her flere ganger... I tillegg til de som er nevnt, som Urberg, Jotunheim, Mckinley, Gridarmor, så har vi også Falkeberg (hos Hekta på Tur).

Sitter det bare noen innkjøpere og tråler markedet etter no-name varer fra Kina og andre steder som de smekker en logo på og selger som eget varemerke? Eller driver de også utvikling, design og testing/utprøving, før de sender oppdraget til en produksjonsbedrift i Asia, som kanskje leverer de samme eller sammenlignbare varer også til andre aktører? Vi kjenner jo Bergans of Norway, made in China? Dovrefjell, som er Magasinet.no sitt eget merke? Fjellsport/Outnorth sier vel og om Gridarmor at det er "designet og utviklet i Norge"?  Hvor går grensene? Hva "er" et merkenavn?  Hmm Filmstjerner og idrettstjerner, bloggere og whatnot får jo sine egne merker etterhvert, enten det nå er parfyme, sportsundertøy, moteklær eller duftende stearinlys.  For meg synes dette å peke mot at betydningen av merkenavn etterhvert bare betyr at noe enten er priset alt for høyt ("eksklusivt merke"), eller at det priset veldig lavt ("billig merke"). Men så sitter vi forhåpentlig igjen med et par navn som vi fortsatt først og fremst kanskje forbinder med kvalitet? Som kanskje Alfa, Helsport og Hilleberg (selv om noen mulig vil kunne si sistnevnte er noe overpriset, så er det vel fortsatt kvaliteten de først og fremst er kjent for ) eller Primus og Optimus, bare for å nevne noen.

Mulig det kan komme noe godt ut av det for forbrukerne ved disse "billigmerkene" som tråden handler om, i form av billigere varer uansett? Ikke bare de nye varene av type Urberg (av mulig dårligere kvalitet), men også ved at konkurransen fra disse "billigmerkene" gjør at de får presset prisene ned hos andre ("egentlige") merkevare-leverandører som trenger disse butikkene som utsalgssteder. Skjønt vi vet jo ikke om den besparelsen (om noen) de oppnår ved lavere priser inn -  bidrar til tilsvarende lavere priser ut , eller om det meste bare går til høyere fortjeneste til eierne. Gjør vi? Nå vel, bare noen refleksjoner mens maten synker....

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av disse merkene har vel ganske OK kvalitet? Det er i hvertfall nok av eksempler på at dyre merker har elendig kvalitet. Om man kjøper en skalljakke til lav pris og den ikke holder mål, er det vel som forventet, men om man kjøper en Norrøna recondress til 11000 og jakken er slitt hull på etter en tur med pulk har man alle grunn til å være skuffet!

Det er ikke lenger sånn at det er sammenheng mellom kvalitet og pris, og beste tips er vel å ta vare på kvitteringene på det man handler og eventult returnere om det ikke fungerer. 

Jeg tror en stor utfordring nå er at folk ikke er villige til å betale det som det koster å lage et kvalitetsprodukt. F.eks. skalljakker til barn. Der måtte i hvertfall vi lete lenge før vi fant kvalitet, men vi er på en liten plass. Mye av det de selger på disse outlet'ene er jo bare søppel, men inn i mellom kan det selvsagt finnes noe brukbart. Men det betyr ikke at det ikke er brukbart til hverdagsbruk - som streetwear. Det er kanskje en grunn til å skille mellom forventet bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (6 minutter siden):

En del av disse merkene har vel ganske OK kvalitet?

Joda, de har sikker noe bra disse merkene, men "borger de for kvalitet" på samme måte som en dedikert produsent av en vare gjør (eller må vi si gjorde?), altså en som ikke primært driver med varehandel på detaljist nivå, men driver utvikling og produksjon og derfor er mer avhengig av kvalitet i alle ledd enn kjøpmannen som selger mye annet i tillegg som han kan flyte på?  At folk må ta vare på kvitteringer osv, joda, skjønt jeg tror mye av handelstanden overlever nok fordi folk ikke gjør det, men kjøper nytt når ting går i stykker. Ikke alle gjør det slik, men mange tror jeg. Men forøvrig enig i at folk ikke er villig til å betale for kvalitet, ihvertfall ikke om det er "made in Norway" med norsk kostnadsnivå osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste seriøse varemerker,også inkludert billigmerker er opptatte av åpenhet med hensyn til etikk og bærekraft. Men for urberg koker dette ned til at de er tilknyttet 1% to the planet. Ingenting siersom hvor varer produseres, hva de tenker/ gjør mht bærekraft og etikk.

stormberg er også et billigmerke og en kan kanskje tenke sitt om kvalitet (jeg har forsåvidt postiv erfaring med holdbarhet på regntøyet jeg bruker i stallen) men jeg ville aldri være i tvil om deres samfunns- og miljøengasjement. Så trenger ikke ha noe med pris og kvalitet å gjøre at firmaer tenker litt lengre enn sin egen lommebok..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes litt rundt egenutviklede produkter, og det å slenge en logo på noe fra en fabrikk. Eagle sine gassbrennere er jo kjent som Fire Maple. De har og et kjelesett for 2 personer  (kobber/stål) som også finnes under merkene Texsport og Stansport så vidt jeg kan se. Stormkjøkkenet er også kjent under merket Alocs. Kaffekjelen har jeg derimot ikke funnet under andre merkenavn, så det er mulig akkurat den er egenutviklet, men at de slenger med en del annet greier fra Kina i tillegg. Så ett merke kan nok ofte ha noe egenutviklet og noe "slenge på logo" produkter. Bergans sine hengekøyer tviler jeg f.eks. sterkt på at er noe annet enn kinaimport med logo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HegeJohnsen skrev (28 minutter siden):

Kjøpte ullsokker fra Urberg for 2-3 år tilbake, og de var bedre enn mye annet jeg har brukt mht slitestyrke. Må kjøpe meg opp på nytt. 

Mannen sverger også til ullsokker fra Urberg og har sluttet å kjøpe andre merker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresvig/intersport har/hadde egne utviklere, både på sykler og klær. Design kan være inhouse eller samarbeid med andre designere.

Men materialene tror jeg ikke utvikles, det kjøpes inn allerede utviklede materialer som brukes. Det kjøpes, og dermed er det ikke sikkert at det alltid er nyeste inovasjon som brukes.

Men en ting som drar prisen ned på egenutviklede varer er at det er grosisten som sitter igjen med hele marginen. Til forskjell fra kjøp fra leverandørene. Om en vare koster 100kroner å produseres skal Bergans ha 40%, og så skal Intersport ha 40%. Da blir prisen på produktet 196 kroner ut til forbrukeren, til forskjell fra 140 for egenutviklede varer.

Det vesentlige er derfor materialbruk og hvordan produktet er sydd sammen. Pris blir vanskelig å måle etter, og dermed kan noe som koster 40% mindre være like bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (43 minutter siden):

Gresvig/intersport har/hadde egne utviklere, både på sykler og klær.

Når det kommer til sykler så bestiller vel kjedene fra store sykkelfabrikker i østen og bare får ønsket utstyr og klistremerker satt på. Everst Climber , en RD Coyote modell + en til var identiske her i Norge :) 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (2 minutter siden):

Når det kommer til sykler så bestiller vel kjedene fra store sykkelfabrikker i østen og bare får ønsket utstyr og klistremerker satt på. Everst Climber , en RD Coyote modell + til var identiske her i Norge :) 

Det aller meste produseres i Østen 😊

Gresvig designer egne rammer mens delene blir kjøpt av produsenter som Shimano. Så du vil ikke finne de samme delene på en Nakamura som på en Merida, og således være unik.

Delene fra Shimano koster jo like mye for Gresvig som for eksempel Merida, men igjen blir prisen på sykkel fra kjente merkevarer høyere da for eksempel Merida skal ha påslag på hele sykkelen inkl. det de har kjøpt fra Shimano. Jo flere ledd jo dyrere.

Ved valg av sykkel må man dermed se på komponentene, girsystem, bremser etc. samt om man faktisk liker sykkelen estetisk og om du syns den er digg å sykle på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg er superfornøyd med stort sett alt jeg har fra Urberg. Deres bukser koster ¼ av en sammenlignbar modell fra Fjällräven eller Lundhags, og blir ikke slitt noe særlig fortere (har hatt ett år). Deres sokker er geniale - koster ⅓ av f.eks. SmartWool eller Devold. Holder like lenge. Gode, varme og tørre. Deres gummi/neoprenstøvler er MYE billigere og holder MYE lengre enn mange dyre merker som Tretorn, Viking og Muckboots jeg har hatt. Sprekker ikke. Deres Merinoull-produkter er både billigere og bedre enn det jeg har hatt fra f.eks. Devold. Jeg synes ikke deres sko og støvler er noe, men det kan ha med mine føtter å gjøre.
Hold øye med deres tilbud og gjør et kupp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Kjøpt meg et par tursko fra Urberg, håper de holder mål 😀 Sliter dessverre ut flere tursko i løpet av året, da jeg bruker disse daglig. Prøvd flere merker og prisklasser og som regel ryker sålen først. Om sålen holder er det som regel noe annet som går i oppløsning. Greit å slippe å betale blod og svette for noe du uansett må kjøpe på nytt om 6 mnd. De siste salomon mid hike ett eller annet GTX har holdt siden september 2021. De har vært dødsdømt i ett par uker nå og lever på overtid. Så håpe Urberg til 399 på tilbud varer iallfall til sommeren. 

20221222_180245.jpg

20221222_180229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Urberg og andre merker nevt i tråden her likt som et firstprice produkt på Kivi? Du kan velge mellom et billig produkt og et orginalprodukt fra en kjent leverandør, feks Gilde. Men innholdet er det samme, forskjellen er emballasje. Hvor firstprice produktet har en simpel og dårligere (billigere) emballasje. Du betaler noen kroner mindre for firstprice produktet. Men folk velger heller å kjøpe original produktet som ofte er jekka opp i pris. 

Tenker at dette er salgstriks for å kunne selge mer produkter. Selv om du kjøper firstprice produkter (som selger ofte ikke tjener på) så havner det ofte varer av orginaltype i handlekurven som selger tjener penger på.

Skjønner at handelsstanden skjelver litt i buksene om dagen når folk er helt gale etter firstprice produkter for å kunne spare penger.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (30 minutter siden):

Er ikke Urberg og andre merker nevt i tråden her likt som et firstprice produkt på Kivi? Du kan velge mellom et billig produkt og et orginalprodukt fra en kjent leverandør, feks Gilde. Men innholdet er det samme, forskjellen er emballasje. Hvor firstprice produktet har en simpel og dårligere (billigere) emballasje. Du betaler noen kroner mindre for firstprice produktet. Men folk velger heller å kjøpe original produktet som ofte er jekka opp i pris. 

Tenker at dette er salgstriks for å kunne selge mer produkter. Selv om du kjøper firstprice produkter (som selger ofte ikke tjener på) så havner det ofte varer av orginaltype i handlekurven som selger tjener penger på.

Skjønner at handelsstanden skjelver litt i buksene om dagen når folk er helt gale etter firstprice produkter for å kunne spare penger.

Jeg tror ikke det blir helt det samme. First Price o.l. produseres ofte av de samme produsentene som de originale merkene, men med annen og billigere emballasje. Disse merkene tar mer og mer over markedet. Det er ofte samme produsent/fabrikant og produktene er nesten helt like. 

Friluftsmerker slik som Norrøna, Bergans, Helsport osv lager bare sine egne produkter. Fra design, utvikling og produksjon og salg. De lager ikke produkter som selges under merket "Urberg".

 

Egne Merke Varer, slik som Urberg er et merke som butikkene selv utvikler og får produsert i et lavkostland. Noe er bra og noe er dårlig, og hvem som står for produktutviklingen er uklar. Jeg tror ikke man vil finne kjente merker som produsenter av dette merket (uten at jeg vet det). Min erfaring med slike merker har vært ymse. Kjøpte regnbukser fra Urberg til ungene som lakk som en sil. Hvor vanskelig kan det være å lage regntøy som er vanntett? Passformen kan være så som så på en del slike produkt.

Det kan hende vi burde skrive mer om hvilke erfaringer vi gjør oss med slike merker. Lars Monsen er jo et typisk EMV produkt, der man bare setter navnet hans på et annet billigmerke fra Østen, og der har jeg i hvertfall selv gjort meg dårlige erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ytret meg noen ganger tidligere i tråden, men legger nå til et hjertesukk: Når Fjellsport eller Outnorth annonserer tilbud på turutstyr, så går man til nettsiden og finner at man må bla seg gjennom side opp og side ned med "Urberg" ditt og datt før man innimellom finner noe annet. Man kan bruke filter der å velge hvilke merker man vil se, men dessverre ikke noe filter for å velge hva man ikke vil se (kan selvsagt krysse av for ett og ett merke til man har valgt alle, utenom Urberg, men slikt tar laaang tid). (Hos Outnorth kan man sorterer på navn, men der sorteres det på produktnavn, ikke merkenavn, så ingen hjelp. Fjellsport tilbyr ingen sortering på navn).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet litt av både Urberg og Gridarmor med varierende hell. Dvs 90% har nok fungert bra til tiltenkt bruk. En 3-lags skalljakke fra Gridarmor har fungert mer enn godt nok som "urban regnjakke". Her ble Arcteryx og Norrøna vurdert som overkill
En vindtett turbukse til sommerbruk har også vært mer enn god nok. Videre har jeg en del ullartikler som strømper, hals og tilsvarende. Alle disse har vært fullt på høyde med dyrere merker. Alt kjøpt på salg til en brøkdel av pris av dyrere merker. 

Jeg har også et tungt firemanns tunnelltelt fra Urberg som skal være til enkel familiecamping i lavlandet. Har dessverre ikke blitt brukt for mye, men inntrykket er veldig bra.
Kanskje ikke et spesielt godt alternativ som høyfjellshotell, men det tror jeg heller ikke er meningen.
Antar at en del av disse merkene er for hvermannsen, og ikke for friluftsliv-entusiaster som drar til fjells om vinteren. 

Skuffelsen er et par barnestoler fra Urberg i Helinox stil. Disse er helt umulige for et barn å sette sammen, og til og med vanskelig for meg som strengt tatt er en stor og sterk mann (i all beskjedenhet) 

Jeg har også en dovrefjellbukse fra Magasinet, som jeg ikke liker i det hele tatt. Fungerer nok helt greit, men det er noe med både stoff og stil jeg ikke helt kan sette fingen på. Den føles like billig som den var, så jeg kan derfor ikke klage. Men neste gang prøver jeg en halv prisklasse opp og bestiller fra Revolution Race.

Har for øvrig bukser fra Fjellreven, men synes de fort koster mer enn de smaker og ofte med en passform jeg ikke liker. 

For min del er derfor husmerkene et velkomment alternativ til det enklere friluftslivet. Til de gangene jeg skal campe med familie og venner i godt vær og gode forhold.
Skal jeg padle ut på en holme med lite beskyttelse for elementene, velger jeg nok heller Exped Auriga, og ikke Urberg 1-Person Ul Kombu, men liker godt tanken på sistnevnte når både været og vekten spiller på lag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (15 timer siden):

Lars Monsen er jo et typisk EMV produkt, der man bare setter navnet hans på et annet billigmerke fra Østen, og der har jeg i hvertfall selv gjort meg dårlige erfaringer med.

I min desperate jakt på siste-liten-gaver, snubla jeg over en Lars Monsen butikk i går kveld. Var ikke klar over at han (evt. de som lisensierer merkenavnet) hadde satset så tungt.

Det meste i butikken var på salg med 30-75% rabatt, men føltes fortsatt ikke som en god deal. Noe, sånn som ullklær er mye Aclima, så det er nok bra kvalitet, men fargepaletten og den overdrevne brandingen gjør det helt uinteressant.

Mye av det øvrige utvalget ga meg en AliExpress-vibe, men til 10-20x av prisen du betaler direkte fra Kina.

Selv med tungt nedsatte priser så var det nesten ingen som kom innom butikken på den tiden jeg var der inne.  

Edit: kom borti avtrekkeren litt for tidlig :)

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått byttet fottøy, bestilte disse fra Urberg https://www.fjellsport.no/fottoy/tursko/halvhoye-tursko/urberg-molde-outdoor-boot-men-s-black-47. Ser at disse har fått en del gode tilbakemeldinger. Men leser stort sett disse med en klype salt. Første inntrykket er bra, var litt redd for at størrelsen var for liten. Jeg hadde 45 1/3 på salomon skoa og disse ble kjøpt på høsten og uten tjukke sokker. Så med tjukke sokker var de ørlite for små. Kjøpte Urberg med str 45 og de er litt romsligere i størrelsen selv med tjukke sokker. Så passer vedlig bra nå, når det er kaldt :-) Tenker at jeg kan kompensere med kjøpe en ekstra tykkere sålen når våren/sommeren kommer. Var også redd for at Urberg skoa skulle være for mjuke, spesielt rundt ankelen som jeg har opplevd tidligere med billig sko. Men disse føles å ha god støtte rundt ankelen. Skoa ser også ut til å være nokså solid og skal primært brukes til hverdags, med turer i nærområdet med bikkjene. Kanskje ikke skoa jeg ville valgt til langtur, primært på grunn av størrelsen er for romslig. Dyrer sko har man ofte flere strørrelser å velge mellom, feks mellom 44 til 45. Så Urberg kan kanskje funke for den som finner den i perfekt størrelsen og passform

Blir spennende så se om det tåler mitt bruk og hvordan slitasjen påvirker skoa. Fordelen med salomon skoa til 1400 kr var at de satt like støpt og var like god å gå med selv om de begynte å gå i oppløsning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (10 timer siden):

Blir spennende så se om det tåler mitt bruk og hvordan slitasjen påvirker skoa. Fordelen med salomon skoa til 1400 kr var at de satt like støpt og var like god å gå med selv om de begynte å gå i oppløsning.  

Håper du gir tilbakemelding på kvaliteten: Vanntett membran for tørre og ventilerte føtter  høres for godt ut til å være sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 28.12.2022 den 21.05):

Håper du gir tilbakemelding på kvaliteten: Vanntett membran for tørre og ventilerte føtter  høres for godt ut til å være sant!

Brukt disse et par dager nå. Ja står at de er "waterproof" :-). Softshell mebranen føler og ser veldig vanntett ut. Softshell mebranen kjennes nesten ut som noenpren aktig ut. Det jeg tviler mest på er om de ventilere nok. Min vurdering så langt er at dette er en ypperlig vinterstøvel. Med forsvaret sin ullsokk, sitter den godt på foten (de er litt store) og er gode og varme. Det er halv meter med snø hjemme og det tålig kaldt (minus 15 til minus 5 de siste dagene) Jeg er mye ute i hundegården og har måkt en del snø de siste dagene, og skoa har vært digg til dette. Så jeg kommer nok til å kjøpe inn nye sko til våren når snøen forsvinner og det blir varmere vær, og heller spare disse til neste vinter :-). Jeg kan fint bruke disse med garmasjer og truger en helg i dyps snø i skogen. Kanskje ikke til de mest ekstreme turene og ved ekstreme lave temperaturer. 

Urberg skoa har en gjennom god kvalitet synes jeg. Det som er det store minuset er passformen som føles veldig "universell" (som forsvarets gamle felt støvel M77) Jeg har smal angel og bred lest. Så dette er ikke skoa jeg ville valgt for langtur. Men jeg har flere turstøvler til forskjellig bruk og disse Urberg skoa er veldig bra supplement til disse og sko jeg med god samvittighet kan bruke daglig, når jeg ikke er på langtur :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.