Gå til innhold
  • Bli medlem

Brødsmuleruting


bernt

Anbefalte innlegg

Kom over ordet "brødsmuleruting" i omtale av diverse gps-klokker etc. Dvs. googler jeg, er ordet brukt av én journalist på ett nettsted i kun to artikler. Og ut fra sammenhengen i artiklene skjønte jeg hva som var "brødsmuleruting".

Nysgjerrig som jeg er, måtte jeg sjekke opp opprinnelsen og fant dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Breadcrumb_navigation 

Men: jeg ble sittende å fundere på hva som er et godt norsk ord. Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
bernt skrev (1 time siden):

Kom over ordet "brødsmuleruting" i omtale av diverse gps-klokker etc. Dvs. googler jeg, er ordet brukt av én journalist på ett nettsted i kun to artikler. Og ut fra sammenhengen i artiklene skjønte jeg hva som var "brødsmuleruting".

Nysgjerrig som jeg er, måtte jeg sjekke opp opprinnelsen og fant dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Breadcrumb_navigation 

Men: jeg ble sittende å fundere på hva som er et godt norsk ord. Noen som har noen forslag?

Hvorfor trenger vi et annet ord for det? Det spiller jo på en teknikk fra et eventyr. Jeg skjønte umiddelbart hva formålet var. For nysgjerrighet: i disse omtalene mener de brødsmulenavigering i brukergrensesnittet eller muligheten til å følge et tidligere GPS-trekk? 

Sistnevnte bruker vi i båt hele tiden for. Uten den funksjonen hadde vi brukt mye lengre tid på å navigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubevisst har nesten "alle" gjort dette i den analoge utgaven.

Rekk opp handa de som ikke har tegnet streker mellom stigende tall eller bokstaver for å følge en rute i tegneblokka (for å få en figur).

Dette betegnes som "følg prikkene", eller "prikk til prikk". Brødsmuleruting fungerer fint som navn synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Prebb said:

 For nysgjerrighet: i disse omtalene mener de brødsmulenavigering i brukergrensesnittet eller muligheten til å følge et tidligere GPS-trekk? 

Å følge et spor som du har gått (backtracking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
bernt skrev (På 4.8.2020 den 9.09):

Men: jeg ble sittende å fundere på hva som er et godt norsk ord. Noen som har noen forslag?

Hans-og-Grete-navigering 😁 Jeg synes brødsmuleruting er ganske godt og beskrivende. Litt langt, men ikke like ille som "breadcrumb navigation".

Ariadnetråding, kanskje? Ekte nyord 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breadcrumb navigation sikter vel til historien over besøkte sider på et nettsted og ikke til terrestrisk navigasjon. De fleste nettlesere kan vise denne, gjerne ved at man trykker og holder tilbakeknappen nede et par sekunder. Så kan man bevege seg fram og tilbake i denne historien.

I terrestrisk navigasjon kalles det sporet man har fulgt gjerne for spor, bane, historie. På engelsk bruker man gjerne track, trajectory, history.

Jeg fant noe som ble kalt for brødsmuleruting i en artikkel på norsk om GPS-klkker. Jeg tror det menes det som vanligvis kalles veipunktnavigasjon. Også mulig at det siktes til sporfølging, altså at man navigerer et logget spor fra der man har gått tidligere (eller fått fra noen andre), ofte kalt tilbakesporing/trackback når man følger sporet fra der man er tilbake til der man kom fra. Sporfølging er i prinsippet det samme som veipunktnavigering, bare at man har veldig mange veipunkter, ett for hvert loggede punkt.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.