Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for 1 - 2 p


mariaha

Anbefalte innlegg

Hei!

Som et ledd i utdanningen min, på et uspesifisert lærested, skal jeg bo 1 måned i telt på en øy i forhenværende Sogn og Fjordane. 
Jeg er derfor på jakt etter et lettvektstelt som har god plass til én person, men gjerne også to!

Det er ønskelig med litt god størrelse på forteltet til å oppbevare utstyr, og til matlaging når været blir for festlig. 
Dette er jo en ypperlig mulighet til å unnskylde å spytte noen tusen inn i et godt tresesongerstelt som jeg kan
ha mye glede av til neste år også! 

Jeg er akkurat 165 cm og veier ca 65 kg, så jeg trenger ikke så veldig mye plass, men hadde vært fint med 
et telt jeg komfortabelt kan sitte oppreist i (min. 100 cm). Jeg har kikket en del på Marmot og Vapor Limelight 2 p, men 
anmeldelsene (i den grad det er noen å oppdrive), er ikke akkurat udelt positive. 

Beklager for at jeg belemrer forumet med nok en telttråd, men dess mer jeg leter, dess mer forvirret blir jeg.
Det hadde vært superkoselig om noen hadde strukket ut en hånd til en fortapt sjel, og øst av sin kunnskap!

Ydmyk hilsen, 

Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Maria!

Ja, det er mye å velge i. Jeg har ikke erfaring med de teltene, men jeg tror Marmot og Vapor Limelight er telt hvor du setter opp innerteltet først (?). Det er ikke alltid like godt egnet til et norsk klima med en del nedbør, særlig når du skal være ute sammenhengende i en måned. Så jeg ville gått for et telt der du kan sette opp ytterteltet først (eller ytterteltet og innerteltet samtidig). Og gitt at du ønsker deg 100cm så kanskje et kuppeltelt. Så noen forslag da er: 

Helsport Reinsfjell 2 SL

Hillerberg Niak 

Ev. Hilleberg Rogen men det har en takhøyde på 97. 

Du kan også kikke på Exped Orion 2 UL, men det faller vel egentlig ikke inn i lettvektsklassen med 2,7 kg. 

og så får du sikkert mange andre forslag her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett på Hilleberg Nallo 2GT, stort fortelt til oppbevaring og matlaging (og selskap/sosialisering) nok høyde under taket til at man kan sitte, inner- og yttertelt settes opp samtidig og det kan brukes hele året. Så må man kompromissere litt på vekt  men det er slett ikke ille og prisen er jo slik at det er greit å følge med på tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

"Øy i forhenværende Sogn og Fjordane" høres værutsatt ut, så jeg ville valgt et helårstelt, med ytterduk som går ned til bakken, og innertelt som kan lukkes helt (altså ikke nettingpaneler som ikke kan dekkes til).

Hvorfor er lett vekt viktig, hvis du skal bo fast(?) på en øy?  (Og hva mener du egentlig med "lett" :-))

Mitt råtips er et tomanns kuppeltelt (kuppeltelt er mer vindstabilt enn tunneltelt).  Enten Hilleberg Allak 2 (lett, ikke superlett), eller Fjällräven Abisko Dome 2 (lett), det finnes sikkert flere i samme gate. Jeg har et Allak 2 selv, og er kjempefornøyd med det, det er såpass romslig at det ikke blir klaustrofobisk å ligge værfast i noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for gode, utdypende svar og innspill. Kjempefine forslag! @Luesveis Lett, fordi jeg gjerne vil bruke det til mange andre turer i flere år framover, dermed er vekt relevant til tross for at det først blir benytter til 1 måned på stort sett samme sted. I lett legger jeg >2,5 kg sånn ca, men det kommer jo an på utformingen av teltet, hvor mange pax osv. Tusen takk for fine svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.